29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

TECHNIKA: Ztratíme svobodu řídit auto?

Automatizované systémy přebírají stále víc lidských činností. Jednou nás můžou vytěsnit od volantů aut a připravit nás o svobodu řídit vlastní auto.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Kubáč 22.2.2019 13:05

Obávám se že zákaz ručního řízení

nebude motivován nedokonalostni člověka, ale neschopností robotů přizpůsobit se jemným detailům provozu s lidskými řidiči typu : "on mi mírně zpomalí a já prudce vyrazím doleva".

J. Kanioková 21.2.2019 21:08

Přiznám se, že mě to spíš děsí,

coby dlouholetou profi řidičku..

J. Anděl 21.2.2019 20:57

Všechno se mění a člověk je pořád stejný

Lidský svět se pořád proměňuje a člověk se vývoji přizpůsobuje. Pocit "svobody za volantem" nezmizí, transformuje se do jiné činnosti. Vůbec se nebojím, že by si s tím člověk neporadil.

P.S.: řídím velice rád.

L. Sindi 21.2.2019 16:36

Hm, obavam se, ze z lidi bude stado neschopnych hlupaku (krom nejakeho procenta odborniku), ale mozna je to i zamer. Takove stado se lepe ovlada.

V. Kain 21.2.2019 17:27

Re:

A pak se nakonec vyrojí spousta magorů kteří tu ohavnost budou podporovat.

S. Šporková 21.2.2019 13:46

to bude až druhá fáze

Nejdřív většinu z nás připraví o možnost řídit auto všemožné regulace, zákazy běžných (a levných aut), zavedení elektromobilů, na které nebude většina lidí, mít či placení obrovských daní ze starších aut (na které taky nebude většina z nás mít)

O. Tůma 21.2.2019 13:23

Článek o hackování moderních aut

Aby všichni viděli, že "asistenti" a roboti nutně "nezabrání nehodám", ale naopak je mohou brutálně vyvolávat a sloužit k páchání teroristických útoků na tisíce km:

https://www.autickar.cz/blog/clanek/odborna-prednaska-hackovani-a-ovladnuti-modernich-aut/529/

O. Tůma 21.2.2019 13:09

EU už oficiálně plánuje zákaz ručního řízení aut

Eurokomisařky Bulcová a Bieńkowska:

"... budoucnost BEZŘIDIČSKÉHO propojeného a autonomního řízení"

"...strategie bezpečného PŘECHODU k autonomní mobilitě"

Už dnes přitom víme, že auta vybavená elektronikou schopnou zasahovat do řízení je reálně možné hackovat přes internet a vypnout jim např. brzdy, nebo aktivovat "asistenty" které točí volantem.

Otázka na rádio Jerevan: co se stane, pokud hacker aktivuje "asistenta" v nových Volvech, který má strhnout auto do příkopu v případě hrozící kolize?

Odpověď: auto zatočí do příkopu a rozmáčkne posádku o betonový můstek, což dopravní policie vyhodnotí jako nehodu z mikrospánku řidiče.

Nenechme si nikdy sebrat kontrolu nad auty! Kromě nebezpečí hackerů by to totiž znamenalo i to, že když vláda bude chtít potlačit demonstraci, prostě vydá rozkaz Policii, a všechna autonomní auta odmítnou přivézt demonstranty do cíle.

R. Langer 21.2.2019 13:43

Re: EU už oficiálně plánuje zákaz ručního řízení aut

To je ovšem plácání hlupáků zcela odtržených od reality... ;-)

J. Jurax 21.2.2019 15:24

Neřekl bych.

Není hovadiny tak veliké, aby v ní nějaký eurodobroser neviděl spásu lidstva.

J. Hajský 21.2.2019 14:30

Re: EU už oficiálně plánuje zákaz ručního řízení aut

Existuje už ověřený hackerský útok na autopilota, který poslal velké dopravní letadlo k zemi?

R. Langer 21.2.2019 14:41

Re: EU už oficiálně plánuje zákaz ručního řízení aut

Ne, ale ono u letícího letadla úplně stačí, když se na něj jenom posvítí trochu výkonnějším laserem, a hned je veselo. Ani nemusíte nic hackovat. ;-)

https://1url.cz/kMG96

J. Jurax 21.2.2019 15:45

No, může to dočasně oslepit piloty, ba jim i trvale poškodit zrak, což při startu nebo přistávání opravdu není nic žádoucího ... nicméně myslím, že tak výkonný laser, aby mohl nějak na větší vzdálenost poškodit letadlo rozhodně není běžné zboží, co se ukryje ve větší tašce ...

J. Jurax 21.2.2019 15:36

S pravděpodobností hraničící s jistotou ne, byť jistě nevím všechno, navíc v letadle jsou piloti ... a hacker se dostane jen tam, kam se dostane po síti. Nevím, zda by se za letu mohl dostat do autopilota, zda ten je za letu na nějakou síť napojen a technicky uzpůsoben k přijímání dat, natož příkazů z ní. Nebo že by se dal nějak zvenčí zavirovat. Autopilot neběží pod Wokny ... :-)

V. Šedivý 21.2.2019 15:42

Re:

V autech je dost problém "infotainment" - aby se cestující nenudili, je nutno umožnit jim síťové spojení s kdejakou blbostí.

A v tu chvíli je bezpečnostní problém na světě.

Kdyby autopilot v letadle zároveň umožňoval psát příspěvky na Facebook, padají letadla jak zralé hrušky.

J. Jurax 21.2.2019 15:56

Jistě.

Ale infotainmentu nemá s případným autopilotem nic společného, leda snad že by využíval dopravní či meteorologické informace, které by ovšem musely být pro něj specificky kodovány.

Infotainment je problém dnes, neboť rozptyluje řidiče. Autopilota rozptýlí stěží ... :-)

O. Tůma 21.2.2019 16:20

Re: EU už oficiálně plánuje zákaz ručního řízení aut

"Hackerský útok na autopilota" ano, "poslal k zemi" ne.

Všechny úspěšné hackerské útoky na dopravní letouny totiž provedli "white-hat" hackeři, tzn. bezpečnostní výzkumníci kteří hledají zranitelnosti v systémech aby na ně upozornili tvůrce a umožnili jejich opravu.

Chris Roberts dokázal opakovaně hacknout Airbusy a Boeingy přes infotainment a ovládnout části autopilota, v jednom případě se mu povedlo vyslat na jeden motor požadavek na zvýšení výkonu, čímž došlo k asymetrickém tahu a bočnímu pohybu letounu. FBI jej vyslýchala řadu hodin.

Americká agentura Homeland Security pak dokázala naprosto zvenčí hacknout starší Boeing 757 a ovládnout blíže neufrčené "avionické systémy".

Obecně se říká, že jediné letouny zabezpečené proti hackování jsou Boeing 787 a Airbus 350. Všechno starší, co zároveň není dost staré aby to žádný stupidní infotainment nemělo, je zranitelné.

J. Jurax 21.2.2019 15:26

No jo, s blbostí eurokomisařů - zde vlastně eurokomisařek, abychom genderově nekřivdili - je nutno počítat jako s faktem.

J. Hajský 21.2.2019 12:51

Automatizace

Automatizace se nezastaví. Kolik pilotů dopravních letadel by chtělo řídit bez autopilota spoustu hodin?

Automatické jsou celé složité výrobní procesy. I ten soustružník v sériové výrobě jen založí kus (někdy i to zastane robot) a výrobek se zhotoví podle programu. (Samozřejmě něco jiného je výroba např. prototypu nebo jedinečného kusů).

A tak si myslím, že v budoucnu budou běžní lidé jezdit v samořiditelných autech a manuální řízení zbyde na závodníky a řidiče speciálních vozidel.

O. Tůma 21.2.2019 13:14

Re: Automatizace

Akorát že FAA i ICAO opakovaně varují, že autopiloty dělají z pilotů nekvalifikované ňoumy neschopné správně reagovat v krizových situacích.

Akorát ICAO i FAA kategoricky odmítá byť úvahy o tom, že by letouny mohly být autonomní bez lidské posádky.

A to je letectví oproti pozemním komunikacím úloha z dětské školky: tři nezávislé navigační systémy nezávislé na počasí, vždy umetené a osvětlené přistávací dráhy, jasně vymezené letové koridory s přísně vynucovanou vertikální i horizontální separací, a všechno centrálně řízené dispečery ATC.

Autonomním autům může věřit jen člověk, který nikdy nepřišel do styku s vývojem IT systémů nebo komplexnější průmyslové automatizace.

R. Langer 21.2.2019 13:45

Re: Automatizace

Tak tak!

J. Jurax 21.2.2019 15:50

Ovšem piloti jsou cvičeni a opakovaně přezkušováni na trenažérech i za letu právě proto, aby správně reagovali nejen v krizových situacích.

R. Langer 21.2.2019 13:44

Re: Automatizace

Autopilot je jednoúčelový automat v relativně volném prostoru, podporovaný navíc okolní přizpůsobenou technikou.

Autonomní automobil v běžném provozu je něco zcela jiného, a zdaleka ne uspokojivě vyřešeného.

M. Pivoda 21.2.2019 11:40

Info ze dne 19. únor 2019

Elon Musk is no stranger to bold predictions, and on Tuesday he lobbed another one at self-driving tech doubters: The Tesla CEO said the electric car maker’s full self-driving feature will be completed by the end of 2019. And by the end of 2020, he added, it will be so capable, you’ll be able to snooze in the driver’s seat while it takes you from your parking lot to wherever you’re going.

“I think we will be ‘feature-complete’ on full self-driving this year, meaning the car will be able to find you in a parking lot, pick you up, take you all the way to your destination without an intervention this year,” Musk said during a podcast interview with the money management firm ARK Invest, which is a Tesla investor. “I am certain of that. That is not a question mark.”

R. Langer 21.2.2019 12:48

Re: Info ze dne 19. únor 2019

O čem že ten Musk zase lže? :-D

O. Tůma 21.2.2019 13:17

Re: Info ze dne 19. únor 2019

Že prý kamery Tesly dokáží odvézt řidiče zasněženou bílou silnicí okolo sněhem pokrytých bílých polí pod bílou sněžící oblohou do cíle, a přitom ho nerozmáznout o první bíle natřený kamion.

Musk se již dříve nechal slyšet, že je nutné lidem zakázat řízení, protože "je nepřijatelné aby lidé mohli ovládat dvouapůltunové smrtící zbraně!"

Tesla (a ostatní elektromobily) jsou každopádně snem Velkého Bratra, protože nepřetržitě online práskají na řidiče jeho okamžitou pozici, rychlost i zrychlení. Minimálně v USA a Číně.

A některé automobilky už chtějí zneužívat tato data k "převýchově" řidičů...

R. Langer 21.2.2019 13:46

Re: Info ze dne 19. únor 2019

Ano, to je celý náš lhář Musk - dotační "vizionář". :-D

M. Pivoda 21.2.2019 10:19

Bezpečnost na prvním místě?

A právě proto (z důvodů bezpečnosti) není dnes dovoleno cestovat na koni po silnicích, či dokonce dálnicích.

Bezpečněji se bude cestovat, až automobilový dopravní systém bude sjednocen. Hybridní stav je jen přechodný stav.

R. Langer 21.2.2019 13:52

Re: Bezpečnost na prvním místě?

Jak jsi přišla na to, že kůň nemůže na silnici, ty naše malá hloupoučká UI? Máš na to nějaký odkaz, nebo zase jenom tak volně fantazíruješ?

Nemusíš to ani hledat, za b) je správně... ;-)

K. Janyška 21.2.2019 10:07

Akce budí reakci a stane se to, co se nachází kdesi

oprostřed... Dzp.