29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

SVĚT: Zašmodrchané řetězce III. – čipy

Načasování události opravdu nemohlo být lepší: v březnu 2021 vyhořela v Japonsku továrna na čipy firmy Renesas. Jednalo se o specializované čipy pro automobilový průmysl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Pepax 25.10.2021 13:30

Zřejmě došly i jim, stačí?

J. Pokoutný 25.10.2021 13:30

A co vás překvapuje na firmě, fungující pod taktovkou neomarxistů? Jestli vám chybí ty naše tolik úspěšné dvou- a posléze pětiletky, nebojte, oni s tím přijdou.

V. Braun 25.10.2021 13:14

To je do určité míry pravda, alespoň co se týče hlavních světel. U ostatních to jde i doma, i když nevím jak s ledkami, tak daleko jsem s autem ještě nepokročil :-)

V. Braun 25.10.2021 13:12

Podobná utopie jako o komunismu. Jakmile se anarchisti dostanou k moci první co zavádějí jsou zákony a nařízení.

P. Novák 25.10.2021 13:06

Autor opmněl jednu důležitou věc, a to, že atomobilky čipy neobjednávají. Až na výnimky už dávno sami nedělají komponenty a to včetně řídících jednotek. Postupně výrobu řídících jednotek outsourcovali. Nejdříve jenom HW a teď už i SW. Takž máme v autech řídící jednotky, senzory, aktuátory a pod. od desítek různých dodavatelů a tudíž i deítek HW a SW vývojářů.

Kromě toho dodavatelé všeho co má v sobě čip šli tak daleko, že si nechávají vyrábět čipy na míru a jenom pro sebe. Združují tak do čipů potřebné funkce. Potíž je v tom že kdyby kdokoliv nás chtěl vyrobit řídící jednotku, tsk nemá šanci, protože tyto čipy njsou volně na trhu dostupné a nechat si naprojektovat a vyrobit vlastní stojí opravdu moc peněz a času. Renesas je jednou z takových fabrik, která dělá čipy na míru.

Další aspekt je proces schvalování. I kdyby se někomu povedlo rychle vymyslet jak tyo specializované čipy nahradit něčím jiným, tak jenom samotné testy trvají měsíce, tudíž potenciální náhrada dřív než za rok nebude a nikdo to ani dělat nebude, to bude rychleji postavená fabika. Bohužel je tomu tak.

E. Pribijl 25.10.2021 13:04

U dnešních aut si nemůžeš vyměnit ani žárovku u světla. S každou prkotinou musíš do servisu. Tvrdí se že vývoj je pokrok. Jde ale o legální vytahování peněz lidem z kapsy.

R. Polášek 25.10.2021 12:58

No, hlavně evropské automobilky se spíš na nedostatek chipů vymlouvají.

Příčinou jsou bruselské regulace flotilových emisí, které způsobují, že na jedno prodané auto se spalovacím motorem musí automobilka prodat asi jeden, v některých případech až dva elektromobily. Jinak automobilky dostanou z Brusele likvidační pokuty.

Jenže potřebné množství elektromobilů lidé nekupují, proto musí automobilky v Evropě snižovat množství vyráběných aut se spalovacími motory. Na některá tyto auta je dnes už pořadník trvající víc než rok.

Proto evropským automobilkám "nedostatek chipů" velmi vyhovuje, i když ve spoustě případů chybějí chipy malé až střední integrace které jsou schopny vyrábět i zastaralé nebo velmi levné linky. Například chyhějící chipy řídící stahovnání oken pro výrobu škodovek v Mladé Boleslavi.

V. Braun 25.10.2021 12:56

A proto, že má Toyota dost čipů, tak omezuje výrobu až o 40%.

V. Braun 25.10.2021 12:54

Tak s tou spotřebou tedy nevím. Měl jsem Formana, 130 km na dálnici dosahoval jen po rovině a z kopce, z kopce pravda i 160. Do kopce mě předjeli ti, které jsem já předjel z kopce. Spotřeba tuším někde kolem osmi litrů. Za podobnou spotřebu dnes dostanete o dost lepší svezení.

O. Vašíček 25.10.2021 12:39

Můžu Vás ujistit, že chcete auto s čipy :). Už Favorit jich měl několik. A jezdit pravidelně MB100 se dnes nikomu nechce.

Když pominu řízení spalování, tak tu máme dost, dnes už samozřejmých věcí. ABS je nutnost. Auta jsou velká a těžká, výkony motorů vysoké.

Pak pohodlí - klimatizace, rádio, handsfree.

A s tím souvisí i bezpečnost. Různé senzory a kamery. Auta jsou udělána tak, aby poskytla ochranu. Tzn. je z nich mizerný výhled :).

O. Vašíček 25.10.2021 12:32

Tak nějak. Zajímalo by mě, co budou dělat s těmi miliony aut co čekají na osazení? Pokud se vymění elektronika, tak nezapadne do stávající koncepce. Výměna čipu s novou technologií musí mít i jiné napájecí obvody a přizpůsobené okolí.

O. Vašíček 25.10.2021 12:28

Zkuste sehnat kvalitní tiskárnu nebo větší počet monitorů. :-/

Vybudovat novou serverovnu nebo datové centrum je hotové peklo. Hlavně když jste již podepsali smlouvy!

P. Molík 25.10.2021 11:58

Ve světle cílů zelených fašistů jsou čipy jen marginální otázkou v rámci celého koše otázek kolem zániku evropské civilizace na základě uměle vyvolaného a plně rozpoutaného gretensko-klimatického šílenství.

R. Langer 25.10.2021 11:35

Kde to žijete? Čipy do grafických karet chybí už skoro rok, a ceny graf. karet jsou doslova neskutečné! A s nejnovějšími procesory situace také není nijak růžová! A za chvilku dojde na paměti a SSD (což je v podstatě totéž). Leda na ty mobily ještě jakž takž stíhají výrobu. :-P

R. Gramblička 25.10.2021 10:15

“Capitalism is the fullest expression of anarchism, and anarchism is the fullest expression of capitalism. Not only are they compatible, but you can't really have one without the other. True anarchism will be capitalism, and true capitalism will be anarchism”

Murray N. Rothbard

L. Beneš 25.10.2021 9:09

Vždy Just in time. Takže dnes také někde jinde.

P. Kubáč 25.10.2021 9:08

Kde je moje zlatá Škoda Forman, kde se ošmirgloval palec rozdělovače a napružila pružinka volnoběhu v karburátoru a jelo se.

Navíc spotřeba - na skutečné silnici - nebyla tak výrazně odlišná od dnešních "digitálních zázraků" - a tudíž ani produkce smrtícího CO2. A navíc jakou spotřebu jste měli v techničáku, za takovu se jezdilo - tedy ne žádné Thurnbergovské lži, ne žádný start-stop systém ani jiná kruvítka, s moderním kalciovým akumulátorem se jezdilo i 10 let.

L. Beneš 25.10.2021 9:08

Pan autor nás seznámil s tím, že kapitalističtí výrobci překonali sami sebe. Chtějí vyrábět čipy nové vyšší úrovně (a také dražší) určené pro nezičitelné notebooky, řízené střely a sofistikované zbraňové systémy. Nechtějí naopak vyrábět čipy jednodušší, ale zastaralé, které chtějí výrobci automobilů, jichž se produkují miliony. Uvažují a jednají tedy stejně jako socialistický výrobce obuvi. Lidé chtějí, protože potřebují, gumovky do deště, a tak jim socialistický výrobce nabídne letní střevíčky s vysokým podpatkem a ozdobnými pásečky. Jde o přece nejnovější model a jsou daleko dražší než "pitomé" gumovky. To má také svoji logiku.

P. Pepax 25.10.2021 9:03

Né všechny automobilky mají problém s nedostatkem čípů, některé (Toyota, Hyundai) pochopily úzké hrdlo potřeby čípů a objednaly si jich větší množství na sklad. Evropské automobilky drtí především EU a nedostek čípů je jen jeden z problémů, které jim spadly do klína.

J. Novák 25.10.2021 8:49

Když bude nejhůře, bude třeba zahnat do kouta všechny "zelené", "egologisty" a podobnou škodnou a vrátit se ke klasické produkci typu rozdělovač, karburátor aloe doplněné elektronikou postavenou klasický na tranzistorech a integrovaných obvodech, které vyráběla třeba i Tesla Rožnov.

L. Hančar 25.10.2021 8:33

V případě likvidace evropského automobilového průmyslu zde máme až moc motýlých efektů najednou: prosazování elektroaut a nesmyslných limitů pro motory- čipy - hořčík. Nějak podezřele jedno zapadá do druhého. Cui bono?

V otázce čipů mi vrtá hlavou záhada: proč chybí jen čipy pro automotive? A nic, naprosto nic se neděje s čipy pro počítače, mobily, spotřební elektroniku, které jsou z výrobního hlediska násobně náročnější.

J. Nevrkla 25.10.2021 7:55

Obávám se, že některé automobilky zkrachují s nebude to jenom kvůli čipům. A mnozí pokrokoví lidé a politici se z toho budou radovat. Ocení přechod lidí z aut na bicykly.

V. Církva 25.10.2021 7:43

Budu muset fakty zkrotit přehnané libertariánství.

V autě není hlavní elektronický displej a navigace (ty si objednat nemusíte). Je tam spoustu bezpečnostních prvků, posilovač řízení, řízení motoru, DSC, airbagy...........

Jednak si pletete kapitalismus s anarchismem. Musel by jste zrušit nejen základní emisní limity ale i bezpečnostní. To je sice společenská dohoda, ne fyzika ale přibylo by smradu i mrtvých, takže je to extrém, podobně, jako přešponované emisní limity na straně druhé, jak je máme dnes.

I tak by jste musel auto na bezelektronické předělat, včetně dodavatelských řetězců. Závézt zpět hromadnou výrobu hydraulických posilovačů, mechanických rozdělovačů by trvalo víc než 5 let, nebo pár let pro kusovou nekvalitní a drahou výrobou na koleně v garáži. A pak by jste musel najít zákazníky, které si takové zaostalé auto koupí. Našel by jste pár hloupých důchodců co nesnáší elektroniku.

Vaše představa o konkurenci fungovala v prvobytně pospolné společnosti. Dnes konkurovat znamená hromadnou výrobu. Ta má své dlouhé cykly, investiční rizika, nutnost velkých investic a fabrik. Tím bohužel i politických tlaků. Mezi hromadnou výrobu se možná lze vklínit se soukromou pekárničkou, krůtí farmou, případně úpravou aut, ale konkurovat velkým výrobcům aut nebo mobilů takto nelze.

Konkurence je samozřejmě potřeba i dnes, i v hromadné výrobě. Bohužel hromadná výroba a liberalismus tady naráží na limity. Způsobily že jedna firma TSMC vyrábí 60 procent světové produkce integrovaných čipů a v případě těch do mobilů nad 90 procent. Za to evropský socialismus může jen částečně. Ani Japonci, ani USA, TSMC dostatečnou konkurenci nevytvořili.

Evropský socialismus je samozřejmě odporný a taky jednou z příčin zavírání továren na čipy. Ale kumulace kapitálu a technologií do úzkých center tu je i bez něj. K tomu stačí normální liberalismus (včetně klasického) na straně jedné a nerovné dotace a podpora polovodičového průmyslu v Číně nebo třeba na Tajwanu na straně druhé.

V. Církva 25.10.2021 7:05

Díky panu Kelichbarovi za uvedení do problematiky. Popsal věc skvěle, ale jako odborník přes výpočetní techniku je pořád nepatrně mimo realitu elektroniky mimo mobily a počítače, i když vše správně naťuknul.

Kdysi se Bill Gates chvástal, že kdyby automobilové odvětví bylo tak progresivní jako to jeho počítačové, už bychom by dávno auta stála čtvrtinu a jezdila sama. Na to se ho logicky zeptali kolik by bylo mrtvých a jak by vypadalo kdyby jako Windowsy během jízdy na dálnici provedl Windows must restart.

A jsme zase u progresivismu. Někdo si tu myslí jak nám Čína vivyne a vyrobí masově elektroniku do auta s 5nm čipy za dva dny.

Jenže mobil má velikost ca 1dm2 zatímco auto 1000dm2. V tom je u mobilu 10 hyperintegrovaných čipů, zatímco u auta kolem 200. Hlavně je ale nutná bezpečnost. Zmenšení čipu znamená nižší odolnost proti přepětí, nebezpečí zničení elektrickými impulsy, které se po celé karoserii auta šíří, navíc vznikají chyby na pamětích kosmickým zářením...

Ale to není všchno. Příprava výroby nového 5nm čipu (maska) je mnohem mnohem dražší (i když se možná teď technologie mění). Předělat auto na novější technologie tak znamená 1) obrovské náklady na nové čipy (šéf Intelu mluví pouze o výrobě, ne vývoji), hlavně, auto nejsou jen MCU a grafické akcelerátory, které se dají snadněji nahradit konkurencí 2)obrovské náklady na nové testování a nový s/w nebo upravený je taky nutný (doufám, že nikdo nechce nový Boeing 737 MAX) 3) obrovské náklady na odfiltrování a odstínění elektroniky s nejistými problémy 4) V autě je na rozdíl od mobilů spoustu akčních jednotek - výkonových tranyistorů. To z fyzikálních důvodů Intel ani TSMC nezmenší.

Jinými slovy předělat auta na nové čipy znamená nové auto, teda vývoj 4 let s výsledky pravděpodobně špatnými. Je to jako zbrklý tlak na redukci CO2. Myšlenka dobrá, jednou k tomu dojde ale nejde to uspěchat.

V. Vlach 25.10.2021 6:48

R^

R. Langer 25.10.2021 5:31

Ano. To je ovšem bohužel pravda... ;-€

J. Pankovic 25.10.2021 4:50

...jenže bez čipů nesplníte nesmyslné normy ;-)

které vymýšlí idioti, co ničemu nerozumí

K. Machala 25.10.2021 3:01

Svobodný trh, což v EU nemáme, by v případé nedostatku čipů vedl k tomu, že by se vyráběla i auta bez čipů. Nejsem si jistý, že nutně potřebuji v autě čip. Na svobodném trhu se výroba i poptávka pružně přizpůsobuje, což v přeregulovaném socialismu nejde.