24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

SVĚT: Jak hoaxy ovlivňují ekonomiku

Když je řeč o fake news, nejčastěji se mluví o tom, jak radikalizují lidi, ohrožují jejich zdraví nebo rozdělují společnost. J

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Hodorka 10.3.2021 17:46

Bachorky o unosech deti v obchodnich domech? To slysim poprve.

Š. Hašek 10.3.2021 11:09

Myslíte, že polovina reklam jsou hoaxy, a nebo zprávy o nových výrobcích? Nebrat doslova.

Také mě napadlo, že tvůrci/výrobci reklam velice dobře zjistili, co všechno jsou schopni sledovači televize baštit ..... a tak reklamy dělají ve stejném "duchu/stylu", jako jsou televizní noviny a Moravec. Ti výrobci by nevyhazovali peníze za reklamy, které by měly hovořit krapet odborněji - takřka nikdo by jim ani nerozuměl. Aspoň mi to tak připadá!

L. Novák 10.3.2021 12:43

V zásadě jsou dva odlišné druhy reklamy. Ty pro VIP a chytré zákazníky, kterým stačí zatahat za rukáv a říct: Naše firma, s níž jste byl až dosud spokojen, je připravena vám poskytnout své výrobky a služby, kdykoliv si budete přát... Takových reklam v televizi moc neuvidíte, často to bývají krátké filmy s umělci "hvězdného nebe" jako třeba Madonna a další v "reklamě" na vozy BMW, a účastní se různých mezinárodních "festivalů reklamy". Jsou chytré, vtipné, nevnucují se, a diváci se obvykle i za břicha popadají...

No a pak jsou ty druhé, do televize, které TV čumákům hučí do hlavy, že si musí koupit to či ono, protože to ... třeba "silanizuje". A opakovat pořád dokola, aby se to usadilo někde v podvědomí jako trójský kůň.

Je to samozřejmě o něco složitější, ale funguje to. :-P

P. Milan 10.3.2021 17:16

Na mne moc ne. Většina reklam mne spíše nasere ve stylu "tohle a od tohohle ani náhodou", pokud je nestačím včas vypnout.

V. Hodorka 10.3.2021 17:48

Presne. Cim vice reklam na neco vidim, tim vice je mi to podezrele a odrazuje me to od nakupu.

H. Rybnická 10.3.2021 10:45

Pane autore to co přemnohy slovy popisujete, je stará makroekonomická teorie která spolehlivě funguje. Dá se vyjádřit třemi slovy: Nálada dělá situaci. Příklady se najdou již v předminulém století.

L. Novák 10.3.2021 12:47

Ovlivňování mas médii je staré jako tato média. Což neznamená, že s pomocí dezinformací nepracovala mnohem starší lidská pokolení ústním sdělením třeba i s bubeníkem na návsi...

No a církev. Na tu nesmíme zapomenout. :-P

J. John 10.3.2021 9:50

V době levných úvěrů může být pokles ceny akcií na základě hoaxu vítanou příležitostí ke zpětnému výkupu akcií.

P. Kubáč 10.3.2021 8:34

Metro Bank pod vlivem hoaxu má akcie 8x levnější, i dlouho po jeho odeznění ???? Je-li její hospodaření OK - uměle nízká cena nabízí spekulatnům možnost zisku - proč do toho nejdou ?

Indická zásilková firma Infibeam Avenues - sám autor píše "měla opakovaně potíže už před hoaxem"

Galena Biopharma - hoax byl úmyslným podvodem managementu.

Obávám se že místo destruktivnícho účinků hoaxů nám autor nechtěně demonstruje řadu příkladů kdy přísloví "na každém šprochu je pravdy trochu" narušilo spekulantům uměle nafouknutou cenu akcií a tím ochránilo "prostého investora" ;-)

J. Nevrkla 10.3.2021 8:21

Já bych řekl, že problém je spíše opačný. Reálné ekonomické výsledky třeba Muskovy Tesly jsou ubohé, mluví se o krachu firmy, za pár měsíců se akciová hodnota firmy závratně zvýší a překoná hodnotu celého koncernu VW. Je to více založeno na marketingu a iluzích než na realitě.

L. Novák 10.3.2021 8:36

Přesně tak. Elon Musk je marketingový mág a manipulátor, ale zatím mu to vychází. Na podzim byly zveřejněny informace, podle nichž jsou akcie TESLA předražené (vzhledem k reálným ekonomickým výsledkům) asi 190-násobně. Takže je otázkou, kdy padnou na hodnotu blízkou reálné... S elektromobily totiž žádnou "díru do světa" neudělá a čím víc jich bude jezdit, tím víc se začne mluvit o jejich špatných vlastnostech a problematických "EKO"souvislostech jak provozu, tak i výroby. ;-)

Z. Lapil 10.3.2021 9:42

Teď je otázka, kolik z toho nadhodnocení je špatný odhad akcionářů toužících po zisku a kolik "nadšená podpora vizionáře" a přání "být u toho".

L. Novák 10.3.2021 12:53

Každopádně cena akcií na burze není žádná fyzikálně odvozená veličina, ale výsledek psychologického působení na davy. Podobně jako kurzy sázkových společností v oboru kurzového sázení. Každou chvíli je vidět, jak davy nasází obrovské částky na úspěch slavných favoritů v nízkém kurzu blízkém 1,1 -1,0 a zápas pak skončí prohrou favorita nebo remízou apod.

Zkušení to umí alespoň částečně rozkrýt a vsadit správně častěji, než ti ostatní, co přijdou o peníze... ;-D

L. Novák 10.3.2021 6:11

"Hoax" z článku: ;-D

"Není divu, že Češi často věří i několik let starým fake news, jak ukázal test společnosti T-Mobile provedený v prvních třech únorových týdnech loňského roku na Facebooku. .."

Kdo vlastně byli "Češi - testovaní" klienti Facebooku? Byli to ti, kteří se k testům sami dobrovolně přihlásili přes svůj mobilní telefon? Nejspíš ano. Tudíž nikoliv reprezentativní vzorek Čechů, testy na úrovni ankety na Internetu s tím rozdílem, že T-Mobile je nejspíš schopen si v databázi dohledat přesnou identitu "zkoumaných"...

Pokud by tedy zpráva o testech na Facebooku měla být pravdivá, musela by znít asi takto:

Společnost T-Mobile provedla v prvních třech únorových týdnech loňského roku na Facebooku testy na dvaceti tisících dobrovolníků, kteří si vyzkoušeli svoji schopnost odlišit realitu od fikce. Měli za úkol posoudit krátké novinové články či úryvky e-mailů. Mezi reálné zprávy jim testeři přimíchávali hoaxy a fake news už roky kolující českým veřejným prostorem. ... dál už podle textu v článku. ;-)

L. Novák 10.3.2021 5:44

Článek je v podstatě pravdivý, ale na to, aby dokázal přesněji definovat, jak a proč vznikají hoaxy a "fake news", je příliš povrchní, což s ohledem na limitovaný rozsah textu ani jinak není možné.

Především je dobré rozlišovat záměrně a cíleně vypouštěné dezinformace od těch, které vznikají čirou lidskou blbostí, ať už je to blbost některých novinářů, diskutujících anonymů v komentářích, nebo hlouposti, které generuje "dav" na sociálních sítích či jinde.

Tady je několik dní stará ukázka z Lidovek, jak vznikají novinářské kachny a nesmysly, jichž se následně chytají různí "aktivisté" a předkládají je jako vážně míněná technická řešení pro budoucnost:

Pentagon úspěšně otestoval solární panel, který může v budoucnu posílat elektřinu z vesmíru

https://www.lidovky.cz/relax/veda/pentagon-testuje-solarni-panel-ve-vesmiru-v-budoucnu-by-lidstvo-mohlo-vyuzivat-vesmirnou-slunecni-en.A210227_112823_ln_veda_lihav

Takže "boj proti dezinformacím", k nimž hoaxy patří, začíná u boje s lidskou hloupostí, nevzdělaností a neschopností ktitického myšlení.

R. Langer 10.3.2021 5:39

Zkusíme nějaký ten hoax. Bitcoin brzo padne na desetinu hodnoty. Nebo to není hoax? ;-D

Z. Lapil 10.3.2021 8:32

Je, ale blbej. Lepší by bylo: Biden nejmladší v Moskvě jedná o založení těžařské firmy společně s Číňany. V současné době spočívá tíha těžby bitcoinů na drobných firmách a jejich cena stoupá, protože je jich na trhu vyslovený nedostatek.

Asi by bylo dobré odladit toho Bidena nejmladšího a poslat ho rovnou do uhelné oblasti v severní Číně (viz https://www.youtube.com/watch?v=0hYn_EqSAAw; má-li kdo rád parní vlaky, doporučuju), ale drobné těžařské firmy mi neberte, na ty jsem hrdej :-).

L. Novák 10.3.2021 8:44

A přidat k tomu doplňující informaci, že se chystá výstavba jaderné elektrárny, v jejíž blízkosti bude obří výpočetní středisko pro těžbu bitcoinů a datové úložiště, které bude zásobováno energií přímo z jaderné elektrárny. ;-) Jediné masívní propojení s okolním světem nebude VVN vedení do rozvodné sítě, ale optický kabel s obrovskou přenosovou kapacitou a napojením k Internetu. ;-D

Z. Lapil 10.3.2021 9:37

Koukám, že jste studoval admirála Parkinsona ještě líp, než já. Čím víc prachů to stojí, tím spíš tomu někdo uvěří 8-o.

M. Adler 10.3.2021 4:05

Pane autore, mýlíte se. Semeništěm falešných zpráv nejsou, nebo nejsou jen sociální sítě. Vlády, politici, i tzv. média hlavního proudu lžou a vypouštějí někdy neověřené, jindy zcela vylhané nebo při nejmenším zkreslující zprávy, jindy politické názory převlečené za zprávy, a podobných masáží se dopouštějí i mnohé podniky a konglomeráty. Když se podvod provalí, vlády, politici, propagandisti převlečení za novináře, jakož i mnohé podvádějící podniky se považují za oběti. Za oběti falešných zpráv. Tak se obávám, pane autore, že jste svým článkem právě přispěl k tvorbě "fake news".

P. Hatina 10.3.2021 2:37

Jenomže, v tom je ale sakra rozdíl.

Jestli na straně jedné někdo vysloveně uvádí falešnou zprávu - o špatném stavu té společnosti /třeba banky/(ale to je pokud vím trestné, a i na soc. sítích se dají lidé dohledat)

A nebo - jestli je ta zpráva pravdivá, a ten člověk pouze vyslovuje svůj názor , by že si měli klienti své peníze (pro jistotu) vybrat. Na takový názor má jistě právo, a ti klienti to rádi ocení

Tudíž - ono to tak není problém v těch pořád omílaných fake news, ale v tom, že by si měli i manažeři těch firem zvyknout, že se pohybují v informačním prostoru, kde se špatné zprávy šíří rychle, a kde každý má právo publikovat svůj názor.

Mimochodem, ono to takhle fungovalo, i před tém internétem, vzpomeňme, na proslulý román Penězoměnci (Arthur Hailey, 1981), kde tu zprávu o tom, že ta banka má problémy (a že je měla) roznesl lidem místní pošták. A troufl bych si dokonce tvrdit, že to řešení, kterým ředitel tu banku zachránil, by si dnešní top manageři nezvolili ani omylem, to by radši nechali tu banku padnout.