25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

SVĚT: Energie je civilizace

Václav Smil je jedním z našich krajanů, kteří jako by naplňovali heslo, že doma prorokem nebudeš. Za mořem jej berou vážně miliardáři a vrcholoví politici, zatímco v České republice zůstává relativně neznámý. Do češtiny bylo přeloženo pouze šest jeho knih, ačkoliv jich vydal čtyřicet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Šimáček 3.12.2021 22:06

no me by hlavne zajímalo, jak se projeví ono odčerpávání energie v pohybech ovzduší , třeba o kolik to omezí pohyb oblačnosti a jak to ovlivní lokace srážek...

V. Petr 2.12.2021 20:14

R^R^R^R^R^

Z. Lapil 2.12.2021 20:05

Jasně. Měl jsem na mysli spíš prostý lid včetně prostých tiskových mluvčích, kteří (které) jsou schopni (schopny; mein Gott, jak se jednou člověk do korektní češtiny pustí, tak nemá kde přestat)... Dobrá, tak dokážou - argumentovat instalovanými gigawatty záložního výkonu (přečerpávací elektrárny a tak) a naprosto pominout, že tu zálohu vyžahne jedno městečko pod kopcem ani ne za noc a na ostatním v okolí nezbyde ani na ohřátí vody na kafe.

Kterýžto příměr jsem si prostě vymyslel, ale obávám se, že nejsem extra daleko od skutečnosti.

Z. Lapil 2.12.2021 19:57

0/ To vědí všichni :-)

1/ Tak nějak tuším, že v socialismu není nezaměstnaných

2/ Tak nějak tuším, že v socialistických státech pěstují subotniky

3/ Vidím, že obsluha v čínské restauraci i v samoobsluhách v Česku pracuje rozhodně víc než 8 hodin denně 7 dní v týdnu, i když je pravda, že vím o jedné, která má v pondělí zavřeno.

Ale máte pravdu - je možné, že jsem se nechal unést.

P. Pepax 2.12.2021 19:19

Souhlas, obyvatelé měst asi nechápou proč zahrádkáři kompostují vše co kompostovat lze a jestli nějakou biomasu spalují pak jsou to švestky a ovoce v pálírnách, nebo doma.

O. M. 2.12.2021 18:44

A není to nebezpečné? Temná energie vyvolá působení Temné síly, a bude ouvej.

O. M. 2.12.2021 18:38

Jenže příroda je zařízená tak, že co na podzim opadá, je následně zpracováno bezobratlými, houbami a plísněmi, a rozlože o na živiny, které pak ta vegetace zase zužitkuje ke svému růstu. Jde o přirozené hnojení, o které se nikdo nemusí starat. Podobně fungují přes celý rok býložraví, kteří v místě své pastvy též vylučují, čímž tu biomasu předzpracovávají a hnojí si ty své pastviny. Pokud z místa růytu budeme všechnu biomasu odvážet, budou se živiny z půdy vyčerpávat (což lze celkem dobře nahradit umělými hnojivy), bude se též měnit struktura půdy (což nijak nahradit nelze). Proto se zaorávají strniště, proto se zase apeluje na organické hnojení. Naši předkové též věděli, jak o půdu pečovat, aby neztrácela úrodnost, když ještě ta umělá hnojiva neměli. Proto trojhonně hospodaření - jeden rok obilí, strniště zaorat, druhý rok pícniny, zbytky zaorat, třetí rok nechat zemi ladem, aby to zaorané mělo čas se rozložit.

V. Novák 2.12.2021 18:00

Rusko se už těší, jak bude Evropu zásobovat vodíkem. Putin o tom mluví jako o hotové věci.

V. Novák 2.12.2021 17:57

Jeden temelínský blok má istalovaný výkon kolem 1GW!

1.5 MW nejsou 3/4 1GW =.1000 MW...

V. Novák 2.12.2021 17:52

Mein Gott! - to je blábol!!!

J. Jurax 2.12.2021 16:51

Ehm ... cituji:

M. Šejna 2.12.2021 12:56

Z elektrárny také vyhází víc energie, než se do ní dodává.

Nezapoměňte, že energie sice nevzniká sama o sobě, ale většinou se uvolňuje z nějaké hmoty, ve které je ta energie uložena. Stačí pak je vhodným způsobem vyvolat proces, při kterém dochází k tomu uvolnění energie. - konec citátu.

To "Z elektrárny také vyhází víc energie, než se do ní dodává" znamená, že elektrárna je vlastně něco jako perpetuum mobile popírající zákon zachování hmoty a energie.

F. Zrcek 2.12.2021 16:43

Souhlas s autorem ohledně rizika nových čarodějnických procesů vůči nepohodlným intelektuálům. Nepohodlné pak zcancelizují ti pravověrní - to jest režimem uznaná nová inteligentní elita. Ale pozor, pokud někdo z ní později projeví tendence opustit orwellovské ovčí stádo, dopadne na něj železná pěst klimatistů. Jako odrodilec a renegát pak nemůže doufat v milost, pokud by se chtěl jako napravený hříšník vrátit k sinekuře mocných. Stane se nejpravděpodobněji disidentem až do oficiální změny víry.

Píšu to proto, že pravděpodobně nikdo ze zkušenějších nebude mít šanci změnit sebevražedné směřování západní společnosti. Může to být pravděpodobně někdo z mladých současných podporovatelů zelené ideologie, který ve vhodný moment zařadí zpátečku. Ale otázka za milión je, kdy bude ten vhodný moment. Přibližují ho nové termíny zezelenání, které zřejmě povedou k fatálním neúspěchům, pravděpodobně i k masivním protestům a ztrátě důvěry v současné vůdce.

Tak mládeži, ať se trefíte do správného načasování!

V. Kolman 2.12.2021 16:36

Jako fór - dobrý:-)

L. Písařík 2.12.2021 16:30

Jo, to je pravda. vezměte třeba vítr, ten taky nic neprodukuje, ale když mu dáme do cesty větrník, pak vítr produkuje elektryku.;-D

L. Písařík 2.12.2021 16:27

Větrníky těma vibracema natřepávají magnetické pole a to se otáčí, za chvíli bude SMP už na Aljašce.8-o

R. Polášek 2.12.2021 16:26

No, jestli to nakonec nebude vtip, ale pravdivý postřeh.

Například podívejte se, kolik tepláren plánuje spalovat místo uhlí komunální odpad? Kolik toho odpadu jako náhradyx uhlí musí mít, aby bylo v zimě dostatečně teplo? A kdoví, jestli bioplynky nedopadnou podobně.

L. Písařík 2.12.2021 16:20

Sapristi, to je překvapení, tak si ještě tejden na tu temnou energii, co se přede mnou schovává, určitě počkám8-o

J. Minarčík 2.12.2021 16:19

Panové matfyz.,jako byvalý horník vám řeknu ,že je mi fuk kapacity factor,byť ho chápu,ale mě a většinu zdravě smyšlejících osob v tomto bohem zkoušeném národu zajímá,kolik a za kolik.bude energie dost?,budeme si ji moci dovolit v dostatečném množství?,pokud ne-muže byti zle ,malo kdo už dnes přemýšlí nad chozením do lesa pro spadané dřevo,nebo svítí od 15h svíčkou,takže i ti zelení blázni,:-/;-€ nejen politici by si měli dávat pozor na tělesnou schránku-stačí jeden velký a dlouhý locdown!:-/

V. Kolman 2.12.2021 16:08

"Z elektrárny vychází víc energie, než se do ní dodává."

Uvědomujete si, že propagujete PERPETUUM MOBILE?

P. Sura 2.12.2021 15:54

To byl vtip pane Polášku.

Jen bych dodal, že pokud by někdo odvážel to, co posekám na zahradě do bioplynky tak bych si za to sekání platit nenechal. víte kolik bych musle mít králíků, aby to všechno sežrali, ;-)

A krom toho mě taky znepokojuje, proč se pořád ještě nikdo nezabývá tím, jak upravovat nerecyklovatelný komunální odpad, aby při jeho spalování nelítaly do ovzduší jedy a nemuselo se to skládkovat, když už pomalu není kde.

Z. Jiroušek 2.12.2021 15:41

A teď jste načůral Newtonovi do mraveniště. Asi mu těch jablek, na hlavu, spadlo málo.

R. Polášek 2.12.2021 15:38

No, já zas vidím v přírodě množství biomasy, která se jen tak bez užitku na podzim a v zimě rozkládá. A uvolňuje metan do ovzduší

Co takhle všechny okraje kolem cest, silniční a železniční náspy, zbývající meze mezi poli, všechny okraje lesů, všelijaké drobné nezalesněné lesní loučky... prostě všechno, co za socíku vysíkali drobní chovatelé třeba králíků a býků na žír a co dnes zarůstá kopřivami, pcháčím a trním. A ve městě potom všechny odpady z údržby zeleně, pokud se to už dnes nedává o bioplynky a jen se to kompostuje.

Ovšem je jasné, že kdyby se to dávalo do bioplynky za tržní cenu, za kterou by se ti sekáči dokázali živit, tak bychom se za teplo a elektřinu produkovanou tou bioplynkou asi nedoplatili. Neboli toto všechno se musí masívně dotovat.

Jinak třeba velkým producentem zelené biomasy vhodné do bioplynky jsou kultury chmele. V dnešních technologiích strojového česání se prakticky veškerá zelená hmota chmele odveze z pole a mimo malého hmotnostního procenta chmelových šišek je všechna ostatní zelená hmota v česačce rozšmelcována, tudíž ideální náplň do bioplynky.

P. Sura 2.12.2021 15:29

Za seriozní SE považují všichni kmentátoři. Otázka je, kolik z nich je sriozních objektivně.....;-)

R. Polášek 2.12.2021 15:27

Už jsem se s tím setkal několikrát, Napíšu do diskuze svůj názor a najednou celý web na mém počítači nelze zobrazit. Web se zobrazí, ale na něm nic kromě textu jako " Něco se nepovedlo, ale usilovně pracujeme na nápravě"

Například takhle cenzuruje web "obnovitelné" nebo "o energetice" . Pak se člověk diví, když na takový web přijde prvně, (takže web nemá zatím proč cenzurovat), že tam jsou v diskuzi jen samé ovcoidní prozelené názory.

Jestli tu chybu web nějak uloží do cookies nebo to dělají jinak... U cookies by možná stačilo ty cookies smazat...:-/

P. Sura 2.12.2021 15:20

.... A jestli se ještě zrealizuje ten Grýndýl, bioplynky taky výkonově spadnou, protože hladoví lidé nebudou produkovat odpad. ("podobně jako klasika - A skláři nebudou mít co žrát!!!")

R. Polášek 2.12.2021 15:19

Asi takhle, tuším Singapur si v poušti v severní Austrálii, kde jsou velmi výhodné podmínky pro fotovoltaiku, nechal vybudovat fotovoltaický zdroj elektřiny, ze kterého táhne proud po dni moře vysokonapěťovým kabelem.

Ten zdroj elektřiny má nominální výkon asi 1,5 megawatt, přitom obsahuje instalovaných fotovolaických panelů o maximálním výkonu 15 - 20 megawatt a je zálohován pro noční noční dodávku elektřiny bateriovým úložištěm o kapacitě 30 - 40 megawatt. Přesně si ty čísla už nepamatuji.

Je to výkon o pouhém 3/4 výkonu jednoho Temelína.

P. Sura 2.12.2021 15:15

Pána prstenů ... jsem taky nečet.

A co se týká "Honzy R." - " .... změní se především kvůli omezení cestování osob, a tím zprostředkovaně i zboží a informací. .... " Až se omezí cestování osob, dnes převážně za účelem posílání selfíček s nahlouplými komentáři po přehlcených sociálních sítích, lidstvo se vrátí k vzdělávání a shromažďování relevantních informací, jak to bylo původním záměrem internetu. Omezení výměny zboží je nepodstatné, protože dnes už dokáže vyrobit kdokoli cokoli.

Pokud je Honza R váš spolužák, budete asi oba ve věku mých dětí a dost mě pak překvapuje, jak katastrofické myšlenky ho (na rozdíl od Vás a nás) trápí.

R. Polášek 2.12.2021 15:10

hm, jestli se nepletu, maximální trvalý výkon člověka je asi 250 watt mechanického výkonu. 0,7 kW by měl být maximální špičkový výkon člověka, který je ovšem obrovsky závislý na trénovanosti.

A ještě musime započítat kapacity faktor JE těch 85, zatímco kapacity faktor jednoho reálného člověka je cca 33 (1 směna za den). Cca bajočko to těch 5 000 000 "člověkokusů" v reaktoru vyjde.;-D

R. Polášek 2.12.2021 14:58

Jádro má kapacitní faktor o něco nižší než uhlí a plyn. Pokud je totiž kotel klasické elektrárny na uhlí nebo na plyn navržen správně, nejde se do extrémních nadkritických teplot a tlaků, na které je i dnes problém s materiály, je takový kotel velmi spolehlivý a většina doby, kdy elektrárna nejde, je dána technickými požadavky turbíny. U jaderných elektráren kapacitní faktor určují potřebné opravy a úpravy i turbíny, ale zejména reaktoru. Už vzhledem k tomu, že jaderná zařízení jsou jedny z mála, které se díky protijaderné lobby musí během své životnosti průběžně modernizovat na vyšští technickou úroveň. U většiny zařízení stačí, když je technický stav udržován na úrovni, na jaké se zařízení kdysi projektovalo. Ale každopádně u jaderných elektráren i u uhelných a plynových je většina času, kdy nevyrábějí, naplánována předem, často až roky dopředu jakožto , pravidelná údržba a opravy. To může být až 90 - 95 %, pokud je taková elektrárna sptrávně navržená a zrealizovaná.

U občasných zdrojů elektřiny (OZE) je nejenže nízký kapacitní faktor, ale současně je téměř celé období, kdy zdroj neprodukuje, dopředu nepředpověditelné. U větrníků se pravděpodobnost, že budou dávat elektřinu víc než na dva, tři týdny dopředu blíží defakto jejich kapacity faktoru, neboli není prakticky vůbec předpověditelná. Dokonce předpověď síly větru jenom na den dopředu má velkou pravděpodobnost, že se oproti skutečnosti bude lišit až o třetinu a tím se až o třetinu bude lišit množství větrem vyprodukované elektřiny.

U fotovoltaiky je sice jistota, že bude produkovat elektřinu ve dne, a nebude v noci, ale ještě větší nejistota je v jejím množství. Protože pokud je pod mrakem, fotovoltaika produkuje jen asi desetinu instalovaného výkonu, poku je jasné slunce, produkuje 100 % instalovaného výkonu. A právě intenzita mraků na konkrétním místě se předpovídá ještě hůř než intenzita větru.

J. Jurax 2.12.2021 14:39

Ano.

Energie sice bude nedostatkovým zbožím, ale zato bude vysoká zaměstnanost. Tedy když zelené magory včas nenakopeme do řiti.