25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

SVĚT: Čipový hladomor

Na trhu je nedostatek počítačových čipů. Na rozdíl od toaletního papíru nelze úplně snadno zvýšit jejich výrobu. Co s tím?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Církva 11.5.2021 10:24

Ano to je asi nejpodstatnější část problému. Pokud Evropa řeší genderové kvoty v managementu, zdaňuje technologické firmy, vytváří byrokratické překážky tak to fungovat nebude.

I kdyby, musela by k tomu alespoň omezit zahraniční dovoz a kradení a zkupování know-how, aby tak udržela vlastní průmysl.

V současné EU je ta nejhorší varianta. Bič, restrikce , velké daně na domácí výrobce, malé společenské uznání lidí, co něco vyvíjí. A volný trh s Čínou na straně druhé.

Ještě podpořit Islám, otevřít hranice a máme tu smrtící kombinaci, ve které občanská válka a vykopání těchto je ta lepší varianta. Horší varianta je, že už tu civilizaci sami nedáme dohromady.

M. Pivoda 11.5.2021 9:01

Hlavní dnešní problém s čipy není ve způsobu řízení "Just in Time (JIT)".

Hlavní problémem jsou dopady mizerného minulého ekonomického řízení firem. Tzn. náboženské uctívání ukazatele ROA (návratnost aktiv), který nutil americké manažery vyvést svá aktiva (tzn. i výrobu čipů) do rozvojových zemí.

P. Milan 11.5.2021 9:14

Ve vašem případě jsou hlavními problémy diplom nejlepšího mladého zlepšovatele (designéra), absolutní neznalost ekonomie a vztek na Zlatušku. :-P

L. Novák 11.5.2021 12:28

;-D R^ ... Jo! !! Flašinet se zavirovaným čipem "Akát" Pivoda... :-P

R. Langer 11.5.2021 12:40

R^ ;-D

M. Pivoda 11.5.2021 18:26

Všeználek Karel Šebesta (agent Milan Prokop) by chtěl předzásobit komponentami, které rychle zastarávají?

Takovou hovadinu by mohl udělat snad jen ekonom nebo filozof. Nikoliv inženýr, který rozumí technologickému vývoji.

L. Novák 11.5.2021 21:01

Blbečku StBácký, tys nikdy nic nevyrobil, nevymyslel, jenom žvaníš a žvaníš...

V. Církva 11.5.2021 10:29

Tak jistě. Ono to bude komplexnější problém.

Mně osobně se otevírá nůž v kapsa když čtu jak probíhají u nás výběrová řízení. Třeba na Covid testy - bylo férové - jen o ceně! Tak když někomu prodám ho... za korunu je to snad horší kšeft než funkční výrobek za 100ku ne?

R. Vacek 11.5.2021 8:26

Když Čína zjistila, že USA začínají se sankcemi na čínské nejvyspělejší várobce (Huawei, ...), naplánovala pěkně komunisticky ve 13. a 14. pětiletce jak vybudovat nezávislost na západních technologiích. Týká se to nejen výroby, ale i nástrojů pro návrh čipů. 13. pětiletka úspěšně splněna a teď pokračují tou čtrnáctou. Za pár let tedy budou soběstační.

L. Hančar 11.5.2021 8:08

Minulou neděli jsme seděil u okénka u své oblíbené hospody a pozoroval mladou rodinku 2+2 poskakující kolem nového, čipy nadotovaného, Pasáta. Pasát měl prázdné pravé přední kolo. Řidič, muž kolem 40, jistě dostal z palubního systému svého korábu zprávu o snížení tlaku v pneumatice a systém mu nedovolil odjet. Vsázeli jsme se, co se bude dít. Vymění muž kolo, nebo někoho požádá? A pointa? Asi po hodině telefonování chytrými telefony s jablíčkem přijela odtahovka. Takže banální defekt, výměna za rezervu dříve , se v moderní době přetavil na uhlíkově šílenou akci. Ale vydělají přece všichni: řidič se neušpiní a postupuje podle manuálu, pojišťovna, výrobce čipů pro ventilky, odtahovka, servis. Vše je o penězích, příroda stranou!

P. Milan 11.5.2021 9:11

Pakárna, ano.

Včetně té zmínky o přírodě v souvislosti s odtahovkou. :-P

L. Písařík 11.5.2021 9:21

V mé příručce k autu je u poloviny závad napsáno: Obraťte se na autorizovaný servis Renault. Poslední auto, které jsem si sám opravoval byl Peugeot 309GT, kde jsem uměl vyměnit kotouče a destičky a svíčky, taky olej a jednou jsem vyměnil i termostat, to bylo tak složité, že jsem si kreslil náčrtky, kde co bylo, abych to potom zase složil. Od té doby jsem zůstal pouze u výměny kola, za 20 let asi 3 x. Inu - to by tak hrálo, aby si každý spravil auto sám, co by dělali ti všichni automechanici?

P. Milan 11.5.2021 10:12

Fakt ovšem je, že ta složitost a přečipovanost snižuje spotřebu, což je v dnešní uhlíkové hysterii důležité. Tedy, některá složitost a přečipovanost. Některé nařízené blbiny jsou převážně jen buzerační a zdražující. Veteráni budou stoupat v ceně.

L. Novák 11.5.2021 12:31

Spíš to vypadá, že počet nově prodávaných automobilů bude klesat... :-P

J. Skála 11.5.2021 6:52

Pane Kechlibare, i Vy jste podlehl trendu zplošťování češtiny? Určitě ale víte, že fabrika si pozemek NAJALA a ne pronajala! A určitě víte, že nelze SI něco pronajmout, protože je to moje. Ale když to tak píší všichni ...

V. Němec 11.5.2021 6:44

Nebylo nad jednoduchost - starý Populár ten jsem zvládl i jako netechnicky nadaný.

P. Milan 11.5.2021 9:15

Taky zvládám, dodnes, i když ne Populára, ale jinou značku. Pro potěšení. Rozdíl ve výkonech a spotřebě je ale značný.

R. Langer 11.5.2021 5:54

No, teď se doopravdy ukazuje, kdo je vlastně na kom skutečně závislý. V dřívějších dobách by se to vyřešilo tak, že by se například začaly dělat znovu auta bez složité elektroniky. Ale to se dnes nejenom nechce, ono se to dokonce NESMÍ! Inu, kdo chce kam... :-P

V prvni vlně těžebního šílenství se cenově dostupné grafické karty vrátily na trh PO ROCE A PŮL, a ještě dneska se tato generace karet z roku 2017 s cenou kolem 4 tisíc už zase prodává ta dvojnásobek až trojnásobek své ceny, o nových generacích karet raději ani nemluvě. Tehdy se nedostatek čipů týkal v podstatě jenom těch grafik, takže kromě lidí v oboru si toho v podstatě nikdo nevšiml, tak jsem zvědavý, jak dlouho si teď počkají ostatní odvětví průmyslu. Myslím, že to bude ještě hodně veselé. A HODNĚ DRAHÉ. ;-€

J. Jurax 11.5.2021 1:44

No jo, mým prvním autem byla Škoda 110. Nebyl tam jediný čip a taky to jezdilo ;-D

J. Pankovic 11.5.2021 7:41

Trabant nemel ani ventily... a taky to jezdilo ;-)

M. Kanda 11.5.2021 7:46

Copak ventily, on neměl ani chladič.

K. Křivan 11.5.2021 7:45

Měl jsem i Citroen CV. Ten byl tak jednoduchý, že víc to už nešlo. Okénko se otevíralo loktem, když se srolovala střecha tak to byl náklaďák, ale v zatáčkách, to bylo o mořskou nemoc. Bylo by skvělé pro črské chataře. Od pytlů cementu po trámky na střechu, .... žádný problém.

S. Sedlák 11.5.2021 1:07

Není to poprvé za posledních pár desítek let, kdy se projevil zoufalý nedostatek elektronických součástek. V 90. letech celkem dominantní výrobce Motorola nezvládl svoje obrovské portfolio a mikroprocesory byly přislibovány s dodací lhůtou 51 týdnů. Objevilo se plno nových výrobců.

Podobné to bylo na počátku nového tisíciletí s tantalovými kondenzátory, kdy ceny skočily na desetinásobek. Důsledkem byl odklon ke keramice a dnes jsou k dispozici kapacity, které byly doménou elytů. O rozměrech a ostatních parametrech (přesnost a rozměry, stabilita) ani nemluvě.

Krize se přežene velmi rychle, jen my v Evropě budeme zas o to víc pozadu a budeme snít o automatizaci, zaručeném přijmu a nejlépe 36 denním pracovním týdnu.

L. Novák 11.5.2021 2:55

:-) R^ ... Pamatuju se na součástkovou bídu za komunistické totality, kdy bylo (i při extrémně nevýhodném kurzu Kčs na černém trhu) výhodné nakoupit všechno třeba v Rakousku nebo Německu v maloobchodě (zadat to někomu, kdo tam mohl vyjet), než se pokoušet to sehnat u nás za nehorázné ceny, nebo to nebylo dostupné vůbec. Ta technická a technologická zaostalost RVHP byla neskutečná a potřebné tempo růstu vyráběného množství v centrálně plánovaném systému neuskutečnitelné.

vzpomínám si třeba na kuriózní "utajované" obchodní sdělení výrobního podniku Tesly (bylo jich hodně po celé republice, tuším Hradec Králové nebo Lanškroun?), že obyčejné elektrolytické kondenzátory řady TE 981 - 990 (válcové s drátkovými vývody) nemohou dodávat v dostatečném množství v provedení PE (s navlečenou PE izolací), protože pracovnice ručně navlékající PE hadici na válečky kondenzátorů na nějakých šlapacích strojích odcházejí do důchodu a není za ně náhrada... 8-o Už tehdy (začátek 80. let) mi to připadalo neuvěřitelné...

Černý trh se zahraničními (často i embargovanými čipy) součástkami vesel rozkvétal a byl na něm často závislý i "výzkum a vývoj", pro nějž byla zastaralá součástková základna ČSSR nepoužitelná. Součástky se utajeně převážely v kamionech s jiným zbožím. Výhodou byla jejich malá velikost a vysoké zisky z převozu do hladového Československa...

Dnešní problémy s "nedostatkem" jsou spíše úsměvným zádrhelem způsobeným snahou nacpat elektroniku i tam, kde by být nemusela... a často nesmyslným uplatňováním systému "Just in time", který pak při nedostatečných provozních zásobách vyvolává nucené zastavení výroby a zbytečně zvyšuje náklady. :-)

L. Písařík 11.5.2021 9:13

Potěšil jste mně, před cca 40. lety jsem studoval slaboproudou techniku, ježto jsem si potřeboval vylepšit stereo hifi příjem. I dostala se mi do ruky kniha, co taky pojednávala o přijímačích VKV a pravila: Rádia VKV se vyrábějí v 1. a 2. jakosti. Radia 1. jakosti u nás nevyrábíme.

L. Novák 11.5.2021 12:52

No jo, to byly ty naše slavné přijímače "se západní VKV normou" Tesla SP 201 a později 810 A... (Tesla Bratislava) - spolehlivost závislá na dodatečném odstranění konstrukčních vad a nespolehlivých součástek. :-P

R. Langer 11.5.2021 6:04

Krize se opravdu nepřežene "velice rychle", právě naopak, tentokrát udeří s mnohem větší silou, a zaručeně se neobjeví plno "nových výrobců" schopných postavit na zelené louce moderní fabriku na výrobu čipů za několik (desítek) miliard dolarů, tolik totiž dnes taková fabrika stojí, a je to například násobně dražší než nějaká směšná jaderná elektrárna.

To, co jste napsal platilo naposledy možná tak v těch devadesátých letech, kdy se ještě ne úplně všechno dělalo v Číně, ale ta doba je nenávratně pryč... :-(

M. Sláma 11.5.2021 6:54

Mohu Vás ujistit, že ani kdybych nebyl důchodcem, tak o 36 DENNÍM pracovním TÝDNU bych rozhodně nesnil :-P ...

P. Labaj 11.5.2021 1:02

TSMC je naprostá špička.

Ale dneska je nedostatek chipů mnohem nižší úrovně, jaké dělá mnoho dalších fabrik. A to dokonce i v Evropě (např. NXP, STM).

Do praček ale i aut těch chipů dneska cpou výrobci spoustu. Ale zase to jsou poměrně jednoduché chipy. Na rozdíl od Tesly, která staví svou elektronizaci aut na malém počtu výkonných chipů (tedy i takových, jaké dělá třeba to TSMC).

J. Pankovic 11.5.2021 7:46

... taky de musi umet zavčasu pokazit, źe...