Úterý 21. ledna 2025, svátek má Běla
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuze

SDÍLENÍ ELEKTŘINY: Cesta do pekel, dlážděná dobrými úmysly

V dnešním světě, kde sdílíme téměř vše, začíná být populární další fenomén: sdílení elektřiny.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
RM

sdílet elektřinu lze tak s maminkou nebo tatínkem, popř. babičkou. nikoliv se sousedy. neboť jak praví klasik: co je v domě, není pro mě.

2 0
možnosti
Foto

Můj soused má fotovoltaiku a poté, co nabije svou baterii, tak přebytky prodává. Ale já chápu, že pro vás je tohle nepochopitelné.

1 2
možnosti
JR

To je celé nějaké nepochopení. Sdílení je mladší sestra virtuální baterie. Jde o čistě účetní operaci. Majitel virtuální baterie elektřinu vyrobí, pošle do sítě a kdykoli jindy si ji "jakoby" ze sítě odebere a zaplatí jen regulovanou část ceny. Podmínkou sdílení je, tuším, odběr na jiném místě do 15min po odeslání elektřiny do sítě. Moderní střídače a regulátory (celá ta bedna na FVE) a elektrické hodiny, umějí tohle všechno zkombinovat. Odběr ze sítě, dodávku do sítě, evidenci a kdovíco ještě.

Není to věc samospásná, není to nic co by mohlo vyřešit problematiku zásobování elektřinou. Je to jedna z možností. Za mě super.

Mám FVE na střeše chalupy, máme e-auto v Praze. S sdílením, mohu (budu moci- ještě se celý produkt obchodně dost nevyvinul), vyrábět elektřinu na chalupě a dobíjet auto v Praze za tuším asi 1,5 Kč za kWh.

Podobných produktů se bude objevovat čím dál víc, protože to chytré rozvodné sítě umožňují a dá to provozovateli sítě možnost využívat retenční kapacitu v autech, bateriích FVE a kdovíco ještě aniž by musel sám investovat.

3 5
možnosti
MK

Stoprocentní souhlas. Sám bych nedokázal říci lépe.

0 3
možnosti
FN

Sdílení auta nebo elektřiny je stejně efektivní jako sdílení manželek.

8 0
možnosti
JR

manželku sdílím jen omezeně a jen na některé činnosti, ale třeba v širší rodině sdílíme kde co. Auta, chalupy, pracovní kapacitu, sem tam i peníze, znalosti...

1 4
možnosti
MK

Je zvláštní, že se Brusel s myšlenkou sdílení ozve vždycky, když mají problémy bohatší státy EU - ať už se jedná o energie nebo třeba migranty. Pak se tyto státy ozvou a chtějí, aby byly ty chudé solidární.

11 0
možnosti
VM

A proto by byl v nastávající zimě vhodný ten blekaut -

minimálně na 3dny, nejlépe při " sibiřské " zimě v Bruseli, Berlíně.

15 0
možnosti
Foto

Paříž je také dobrá lokalita. Prý tam po olympiádě mají řeku, ze které by se dalo pít. Takže si stačí dojít s kýblem a hned je i voda na vaření 😁

7 0
možnosti
JN

J19a37k63u53b 68N20o10v45ý

24. 10. 2024 5:48

Z celé akce profituje jen majitel infrastruktury a sdíleči mu platí mýto a diskutují, jak budou prosperovat. Nebudou, vítězem je majitel drátů

18 0
možnosti
Foto

Moc hezky napsané, souhlas.

Trocha černého humoru: "Jestli nás necháte obsadit vaše okresní město bez boje, počkáme, až si dobijete své vybité solární tanky a nebudeme na ně den střílet."

9 1
možnosti
Foto

Co je tohle za nesmysl? Vždyť se mohou sdílet jen PŘETOKY. Tedy to, co sám nepotřebuji a posílám do sítě. Navíc si mohu s kýmkoliv dohodnout jakoukoliv cenu. Prostě větší hloupost, než tento článek, se vidí zřídka.

8 12
možnosti
RS

ano , přetoky, genialní český vynález, sice to popírá Kirchhoffovy zákony.Ohmův zákon a v neposled Maxwellovy rovnice, ale to nevadí , svaté nadšení pro grýndýl, zlatá horečka úspor, a snaha být in, to vše překoná

8 5
možnosti
JK

(Neznámý) autor článku nejen že nepochopil, o čem sdílení elektřiny je a není, ale i ekonomická věda a její zákonitosti jsou pro něho španělskou vesnicí. Článek akorát ukazuje, jak elektrofobové vidí problémy tam, kde nejsou, a předem malují čerta na zeď.

Opět jako ve VŠECH článcích o "nesmyslnosti OZE", i zde autor pořád podsouvá princip "všechno nebo nic". Sdílení energie mezi sousedy si představuje tak, že z jednoho dne na druhý se několik domů, možná ulic zcela odstřihne od energetické sítě a budou spoléhat jen na to, co si doma nebo jejich sousedé vyrobí. Což je samozřejmě nesmysl. Autor asi předpokládá, že všichni, co mají nebo budou mít soláry, budou tak blbí jako je on chytrý. Ovšem tohle je vize na mnoho a mnoho desetiletí, již s ohledem na to, že v našich zeměpisných šířkách je velký rozdíl mezi produkcí elektřiny ze solárů v létě a v zimě. V zimě je to v nejlepším případě 10 % z toho, co v létě.

Aby se někdo odvážil zcela odstřihnout od energetické sítě, musel by mít výrobu elektřiny ze solárů nadimenzovanou pro zimní provoz. V létě by pak mal obrovské přebytky elektřiny. Možná i to se bude někdy dít, ale při současných cenách solárů to asi nikdo rozumný dělat nebude.

Lidé, co si soláry instalují, se tedy nechtějí odpojit od sítě teď a okamžitě. "Jenom" chtějí část své spotřeby elektřiny pokrývat z vlastních zdrojů, 6 - 7 měsíců v roku. Ceny solárů pořád klesají, takže co nevidět to bude vlastně jen o penězích. Když se vám investice do solárů vrátí do 5 let, není o čem přemýšlet.

Co se týče toho sdílení vyrobené elektřiny, je komické, jak si to autor představuje. A nejen to sdílení, ale také výrobu elektřiny ve vlastní režii a prodej případných přebytků do veřejné sítě. Pořád papouškuje nesmysly o tom, jak slunce svítí nebo nesvítí a jak vítr fouká nebo nefouká. Ve svém fanatismu si ovšem vůbec nezjistil, že standardní součástí fotovoltaiky se stává i baterie s kapacitou alespoň 10 kWh, do budoucna ale spíš v desítkách kWh. Bez ní totiž nelze soláry plně využít, např. pro dobí

5 11
možnosti
JK

..., např. pro dobíjení elektroaut(a) majitele domu. Většina lidí je totiž v čase největší výroby elektřiny ze solárů většinou v práci nebo v přírodě/nákupním centru atd (přes víkend), a auto by se nabíjí večer a v noci. Bez baterie to ovšem možné není, resp. je možné jen nabíjení z veřejné sítě. Pak by ale celá investice do solárů jaksi postrádala smysl.

Ano, baterie jsou zatím příliš drahé na to, aby si běžný člověk mohl dovolit mít kromě elektromobilu i další stacionární baterii s kapacitou 50 kWh+. Jenže ceny baterií klesají a ještě klesat budou. A pak je zde druhý život elektromobilových baterií. Nemusejí se všechny recyklovat - i když jejich kapacita za dobu používaní elektrovozu klesla o 20 či 30 %, pořád budou zajímavé pro majitele solárů. Bude to ovšem záviset na jejich ceně. Pokud ale ta cena bude na úrovni kolem 20 % cen nových baterií, opět není o čem přemýšlet.

Možností je ale samozřejmě víc. Např. někdo si koupí nový elektrovůz, ale ten starý neprodá, ponechá si jej jako "zimní vůz" - v Německu časté řešení u spalováků. V létě pak vůz bude sloužit jako baterie, v zimě pak na vození. Nechytejte mě ale za slovo, tohle je jenom jedna z mnoha a mnoha možností, jak lidé mohou přijít ke starší baterii.

Aby nedošlo k omylu, smysl záložní baterie není primárně v možnosti dobíjení jiného elektrovozu během hodin, kdy slunce nesvítí. Jejím hlavním účelem je VYROVNÁVAT OKAMŽITÚ VÝROBU A SPOTŘEBU ELEKTRICKÉ ENERGIE. U dostatečně velké baterie tak problém s tím, že někdy slunce svítí víc a někdy míň, pomine. Pokud někdo chce argumentovat, že v zimě to fungovat nemůže, ať si opět začne číst mojí poznámku od začátku a pozorněji.

Baterie se co nevidět stane nutnou podmínkou, pokud někdo bude chtít prodávat své přebytky elektřiny do veřejné sítě. Nebude se moct kdokoli připojit, kdy se mu zamane a kdy mu to bude pasovat. Bude se muset dohodnout s energetickým dispečinkem na tom, v jakém objemu a po jaké křivce tu elektřinu do sítě dodá. Pokud podmínky nedodrží, bude penalizov

2 14
možnosti

Hlavně že ty svině fašistický z EU chtějí zavést Green Deal. Je mi z toho nablití! Jedna zasraná verbež vedle druhé!

1 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz