16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

SANKCE: Falešné hry s naftou

Rozjásaní mladí soudruzi v 50. letech zpívali: „bez chleba nelze jíst ...“ a dnes si můžeme zpívat, že bez nafty najde nic. Zelení šílenci nás už sice desetiletím přesvědčují, že se dá žít ze vzduchu a slunce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Heidlerová 20.5.2022 19:43

Vezmem hoblík, vezmem pilku, budem blbnout aspoň chvilku. Babišova suita až do konce života. Rv

J. Kindl 20.5.2022 15:17

Polsko po událostech na Krymu v roce 2014 začalo budovat terminál na zkapalněný zemní plyn (LNG), ve Svinoústí, který se nyní rozšiřuje. Získává díky tomu plyn od Kataru, USA, Alžírska a dalších vývozců. Koncem letošního roku má být otevřený nový baltský plynovod přivádějící plyn z Norska. Při budování terminálu nám nabídlo spolupráci a byla šance na budování a získat dotaci i na plynovod. Babišova vláda to odmítla, že máme plynu dost. Polsko dlouhodobě varovalo Evropu na závislosti na plynu z Ruska. Polsko prohlašovalo, že plynovod, který obchází Ukrajinu i Polsko povede v budoucnosti k napadení Ukrajiny . EU Polsko označovalo, že jsou rusofobové. . Polsko plánuje přestat používat ruskou ropu do letošního května a plyn z Ruska bude brát jenom do konce letošního roku a dál už smlouvu neobnoví

V. Novak 20.5.2022 15:20

Letošní květen pomalu končí...

Protože Polsko odmítlo platit za plyn tak, aby platby dorazily ke Gazpromu, přestalo plyn z Ruska dostávat - a platí za ruský plyn Němcům.

L. Kuča 20.5.2022 17:17

Dorazily by klidně i v japonských jenech, Gazprombank, pokud vím, se stále ještě EU od SWIFTu neodvážila odpojit. Jen Polsko je holt ten arcilotr, který se odvážil nevsadit všechno na ruskou kartu.

V. Novak 20.5.2022 17:54

Když dorazí do Gaprombank, je Gazprom spokojen. Třeba v jenech na jenový účet a Gazprombank to převede bezplatně na rublový účet. Když dorazí...

Když nedorazí, jako z Bulharska, Polska a teď Finska (z toho nedorážely ani platby za elektřinu, které Finsko odebíralo ve špičkách přes 1.3 GW) - přestane se dodávat.

A Gazpromu je jedno, na co Polsko vsadilo - Gazprom chce za svoje zboží svoje peníze. Klidně dodává Ukrajině, která si odebírá a platí Francouzům, když ty prachy přijdou z Francie na jeho konto/a.

Polsko je ovšem kazi... plyn, který se snažil zabránit JINÝM v přístupu k ruskému plynu.

L. Kuča 20.5.2022 18:14

Myslíte, že nám budou spokojeně dodávat bez komplikací plné dodávky, pokud všechny naše stavební aktivity v oblasti energetické infrastruktury budou naprosto zjevně směřovat k tomu, že jim třeba za 3 roky uděláme pá pá? A nebo budeme odebírat jen třeba 20% současného objemu? A to nemyslím jen ČR. Pokud se chceme přesměrovat, měli bychom nasadit přípo pekelné konstrukční tempo odpovídající válečnému stavu.

A to Finsko. Prostě jenom odmítlo platit v rublech, ne že by nechtělo platit vůbec, to by mě zrovna u skandinávců hodně překvapilo. A ještě ke všemu ta přihláška do NATO.... Finsko z toho zjevně moc nerva nemá, jelikož se chystají na pomalý rozjezd nové jaderky.

V. Novak 20.5.2022 18:52

Jo, když se budeme rychle a sankčně trhat - no tak totéž může udělat i Rusko. Divil bych se, kdyby to neudělalo. Vlastně se už teď divím, že na všechny ty sankce zareagovalo tak mírně.

Finsko odmítlo platit tak, aby platba pronikla do Gazprombank.

Nikdo není nucen platit v rublech, pokud nechce. Stačí když si v Gazprombank zřídí devizový účet a rublový účet, převede platbu na devizový účet, dál se postará Gazprombank.

Velmi pomalý rozjezd Olkiluoto 3, podle doby stavby soudě...

L. Kuča 20.5.2022 19:08

Tak snad devizový účet u Gazprombank mít museli už z minula. Proč by měli zřizovat i rublový, když to neměli v podmínkách, to ne zcela chápu.

No, a o těch termínech spouštění jaderek, škoda mluvit. Zpravidla do toho kecají zástupy zelených mozků. Kdyby se vyhodily 3/4 těch, m.j. ne úplně levných, zabezpečovacích zařízení, nic by se nestalo, pořád by to bylo několikanásobně jištěné, většinou vpodstatě i samotnou konstrukcí a charakterem reakce. Náš Temelín taky tak šíleně přejištěnej, že to zdražuje významně výrobu energie. A nakonec to ti samí melouni, kteří to způsobili, použijou jako argument proti jádru ;-€. Ta finská jaderka by měla do léta už skutečně chodit, do té doby mají smlouvu se Švédskem, s nímž jsou pochopitelně propojeni ještě více než s Ruskem. Možná i ta nastalá situace do jisté míry popožene to spuštění. Vždyť fyzicky už to vpodstatě komplet stojí.

V. Novak 21.5.2022 9:07

Nemuseli a neměli. Platili zjevně přes jiné banky - ty ovšem odmítly převést peníze dál a "zmrazily" je.

A o to tu jde!

L. Kuča 21.5.2022 13:42

Vida, a já měl za to, že Gazprombank fungovala jako 'výběrčí' pro Gazprom už předtím. Pokud berou libovolnou měnu, není důvod, proč to neuhradit právě tam. Jinak ty sankce jsou celkem pitomost. Měli jsme se politicky izolovat a podporovat ukrajinskou armádu těžkou technikou. Představa, že nějaké ekonomické sankce způsobí, že Putin srazí podpatky je pomýlená. Obdoba jsou sankce proti Iránu. Ve výsledku to dopadne tak, že obyčejní lidé umírají kvůli nedostupnosti léků a životní úroveň se sníží právě jim, zatímco vrchnosti se to vůbec nedotkne a na jejich politická rozhodnutí to nemá vliv.

V. Novak 20.5.2022 15:27

Terminál ve Swinoujscie má regasifikační kapacitu 5 mld.m3 / rok (bcy = billions cubicmeters per year), po rošíření 7,5 bcy, Baltic Pipe může přenést 10 bcy.

No - a zbytek si Poláci koupí od Německa.

A. Renjascu 20.5.2022 17:33

Nesmíte věřit kdejaké blbosti a lži pětikolky, Babiše bylo dost, ale to neznamená, že se o něm má lhát:

https://ceskapozice.lidovky.cz/tema/plynovod-stork-ii-zrejme-konci-polaci-z-akce-vycouvali.A160724_220731_pozice-tema_lube?&sznclid=bbbe4c70f5a84babba3ebdb74d60464d

V. Novak 20.5.2022 17:58

Plynovod Stork II zamázli Poláci v době, když už bylo vše dohodnuto, noha v nohávě a dokonce EU zařadila stavbu mez strategické a dotované. Poláci se cukly - a EU se namíchla, celkem oprávněně.

Ale nějak jste nevysvětlil, co by Poláci asi tak do toho plynovodu tlakovali, když LNG terminál spolu s Baltic Pipem horko-těžko dodají polskou spotřebu.

J. Kindl 20.5.2022 15:13

Rusko prodává kubík plynu místo 15 Kč, tak jak v dobách minulých, tak jej prodává za 26 Kč. Tuto částku je nutné vynásobit 4x a za tuto cenu jej zaplatí spotřebitel. To, že se tato cena neúčtuje spotřebiteli je zatím díky starým smlouvám. Od Rusů bereme 150 miliard metrů krychlových plynu. Celková spotřeba EU je 400 miliard metrů krychlových plynu. Ve světě se obchoduje s 520 miliardami metrů krychlových plynu. V Evropě klesá spotřeba plynu o 30 miliard kubíků.Evropa sanuje ruským plynem jen třetinu své spotřeby. Takže nebude dlouho trvat a bez ruského plynu se objdeme.

V. Novak 20.5.2022 15:21

Cenu určuje trh.

P. Pepax 20.5.2022 15:29

Kdo to je ten my, kteří se bez ruského plynu obejdeme, máte velmi divné plynové kalkulace.

L. Kuča 20.5.2022 17:27

Do budoucna si umím představit, že zemní plyn bude jen surovinou pro chemickou výrobu a oddělený propan + butan možná na nějaké drobné činnosti jako vaření nebo tavení asfaltové lepenky a podobně. Ekonomiku už mohlo dávno z drtivé většiny pohánět jádro, kdyby ovšem nebylo pro naše ekoteroristy fuj-fuj-fuj. Množství plynu, které spaluje EU a GB jako zdroj tepla je zcela nesmyslné. Ale máloco z toho, co činí EU, dává nějaký smysl.

V. Petr 20.5.2022 17:54

R^R^R^

V. Kučer 20.5.2022 17:56

R^

V. Novak 20.5.2022 18:09

Propan-butan se nevyrábí oddělením ze zemního plynu.

L. Kuča 20.5.2022 18:16

Nikoliv, část se jej tak skutečně vyrábí a dále je i vedlejším produktem ropných rafinerií.

R. Polášek 20.5.2022 18:47

Propanbutan se vyrábí oddělením z ropy. Ale ne z ropných rafinérií, protože by ty plyny dělaly paseku v trubkách, ale hned při těžbě ropy v rámci prvního základního čištění ropy.

Část propanu a butanu potom může vznikat jako vedlejší produkt při krakování ropy.

L. Kuča 20.5.2022 18:53

Jo, to by byl třetí způsob, díky za poučení. Samozřejmě jako druhý jsem měl na mysli to krakování. Jenom se zeptám - zřejmě jde o plyn rozpuštěný v samotné ropě díky tlaku panujícímu v ložisku - nebo se mýlím?

P. Pepax 20.5.2022 19:42

Tak s těmí jadernými elektrárnami plný souhlas, jinak jste vedle.

L. Kuča 20.5.2022 21:03

Pokud masivně založíte energetiku na jádře (+ klidně i uhlí, dneska jsou tyhle modernizované elektrárny velice čisté - i když chápu, že obnova těžby by byla velmi náročná.). Tak na co budeme jiného ten plyn potřebovat, než na chemickou výrobu, která ho m.j. dnes fakt sežere dost?

P. Pepax 21.5.2022 0:07

Zapomínáte na fakt že obce v zemích jako je Rakousko, Německo a Česko jsou na rozdíl od Polska zcela plynofikovány, ropa a plyn má široké využití a jedním z nich je výroba elektřiny, která měla být už dávno nahrazena jádrem. Obnova těžby uhlí jak jste sám zmínil by byla velmi náročná, známe zásoby uhli v Česku jsou sice obrovské, ale nacházejí se již jinde než v ostravsko-karvinském revíru, asi by začla zelená revoluce, kdyby se začlo těžit na těch zelených loukách no a havíři jsou naštvaní a v penzi, mládež by donutila fárat pouze obrovská nouze.

L. Kuča 21.5.2022 18:16

Tak osobně (spíše tipuji), že ta zelená paradigmata nepřežijí kontakt se zátěžovou situací, a to nejen ta úplně ujetá, současná, ta by rozvrátila energetiku i v době naprosté politické a meteorologické idyly, ale i ta 'porevoluční'. Že se nakonec bude muset od lecčeho ustoupit. Že časy, kdy si hlouček obyvatel obce hodinku zaprotestuje na návsi a lokalita se škrtá, se blíží ke konci. (týká se nejen uhlí, ale i uranu)

Ovšem, kromě toho, že už se vůbec nedělal žádný větší geologický průzkum, což není něco, co by šlo sfouknout za měsíc, ale je tedy fakt, že - jak jste zmínil další faktor, na nějž jsem vůbec nepomyslel - my jsme už dlouho neškolili důlní inženýry a techniky, a pak ty samotné havíře abychom lákali kdovíodkud a nedělám si iluze, že tyhle importy pracovních sil jsou sociologicky zcela bez rizika. Smutné. Obecně se divím, že se nedělá výraznější propagace manuálním profesím, vždyť zdatný topenář nebo pokrývač už budou mít za chvíli větší hodinovou sazbu než bankéř. Ale kdo by tu propagaci inicioval, vždyť vládnoucí vrstvy zpravidla sotva tuší, co to manuální práce je.

Asi tu budu za asociála a Plejtváka obrovského, ale ty investice do plynofikace na obecní i privátní úrovni dost možná bude mít smysl odepsat jako mrtvé, protože pokud se nestane nějaký zázrak, tak topení plynem už bude jen dražší. Výroba plastů a hnojiv ho spotřebovává čím dál tím víc, tak poptávka roste. Zatímco s uranovou rudou aby obcházeli dealeři, aby to vůbec udali. Já od začátku nechápal, proč chce někdo používat na topení něco, co se u nás netěží, zabírá to velký objem, nejde to tedy ani nakoupit do extra velkých zásob. Plus tu máme při technické závadě riziko silného výbuchu. Osobně jsem jej na zakoupené nemovitosti nechal odpojit a sázím na kombinaci Mitsubishi Hyper Heating TČ vzduch-vzduch + topení dřevem do akumulační nádrže. A to bylo v době, kdy byl plyn vcelku za pár korun.

T. Novy 20.5.2022 15:34

Ta čísla jsou zvláštní:

Spotřeba plynu EU je ca 80% světového obchodu s plynem?

Spotřeba plynu v ČR je 37% spotřeby EU?

L. Kuča 20.5.2022 17:43

Tomu prvnímu číslu bych i věřil. U toho druhého si říkam, jestli někde neztratilo desetinnou čárku.

S. Rádl 21.5.2022 16:51

Pokud vím, tak od Rusů nekupujeme prakticky žádný plyn. Ruský plyn kupujeme z německé burzy za čtyřnásobek ceny. Alespoň jsem to tak slyšel a četl.