29.3.2024 | Svátek má Taťána


PRAHA: Miliardy v uzávěře

30.8.2013

Dráhy chtěly inkasovat výnosy z pozemků v centru Prahy před dvěma roky. Zatím neviděly ani korunu a ještě asi dlouho neuvidí

České dráhy nutně potřebují finanční injekci. Jinak si nebudou schopné například koupit rychlovlaky a konkurovat ostatním dopravcům tlačícím se na koleje. Zalátat díru má úplatný převod nádraží na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Očekávaný výnos? Přes pět miliard. Dráhy nyní prověřují 950 lokalit, kde se nachází přes 5600 nádražních budov a téměř 70 milionů metrů čtverečních pozemků, aby mohly dodat podklady znalci pro ocenění. Ty nejlukrativnější drážní nemovitosti ovšem zůstanou ležet ladem. Na miliardy za desítky hektarů v okolí Masarykova a smíchovského nádraží a bývalého nákladového nádraží Žižkov si dráhy jen tak nesáhnou. Brání jim v tom smlouvy z let 2004 a 2006, na základě kterých si s parcelami mohou ještě minimálně patnáct let hrát developeři.

Proč to dělat jednoduše

SŽDC dostala v roce 2006 za 25 hektarů pozemků holešovického drážního brownfieldu miliardu. České dráhy vyhlásily v témže roce soutěž o 26 hektarů v okolí smíchovského nádraží a 16 hektarů žižkovského nádraží. Nepostupovaly konzervativním způsobem jako správce kolejí a ponechaly zájemcům prostor pro kreativitu. Kromě prosté koupě mohli uchazeči nabídnout i variantu pronájmu nebo založení společného podniku. "Tendry vypadají jako šité na míru. Tento způsob může být výhodný pro určitého investora, jenž momentálně nedisponuje penězi," upozorňoval už tehdy jeden z potenciálních zájemců.

V obou výběrových řízeních zvítězila společnost Sekyra Group, jejíž zakladatel Luděk Sekyra byl známý svými dobrými kontakty v politice. S Českými drahami následně založil společné podniky Smíchov Station Development a Žižkov Station Development, kde drží 49 procent. Za pozemky zaplatí až ve chvíli, kdy bude mít na jednotlivé stavby územní rozhodnutí. Na Smíchově bude cena vycházet ze znaleckých posudků. Na Žižkově je cena za metr pevně daná, naředí ji ale ujednání, že developer bude kupovat pouze parcely, které skutečně zaplní stavbami. "Pozemky mají mnohem vyšší cenu jako stavební. Pro dráhy to nebyl vůbec špatný obchod, i když časové hledisko nedokázal nikdo z nás dobře odhadnout," brání dohodu Leoš Anderle, ředitel developmentu Sekyra Group. Dráhy původně počítaly, že začnou peníze inkasovat během pěti let. Jenže na pozemcích na Smíchově a na Žižkově vázne i dnes stavební uzávěra, takže kýžený okamžik územních rozhodnutí je v nedohlednu.

To je tajemství

Co se stane v případě, že se dráhy pokusí z dlouhodobých smluv vybruslit a inkasovat peníze dříve, se ukázalo před koncem roku 2011. Šéf Českých drah Petr Žaluda chtěl prodat Pentě parcely u Masarykova nádraží za 400 milionů korun. Podle cenové mapy mají vyšší hodnotu, pročež noviny psaly několik týdnů o loupeži.

Každopádně České dráhy mají v tomto případě na základě smlouvy z roku 2004, o jejíž zveřejnění bojuje občanské sdružení Oživení pět let u soudů, nárok na první výnosy až v okamžiku kolaudace nových budov. Penta nyní tvrdí, že pokud bude kupovat celých 2,5 hektaru, o které má zájem, zaplatí za metr 20 až 21 tisíc korun. Pokud odkoupí jen pozemky pod novými objekty, průměrná cena přesáhne 40 tisíc korun.

Tady byla součástí kontraktu také oprava chátrající nádražní budovy. I ta má ale v rámci plánovaného převodu nádraží přejít na SŽDC.

Týdeník EURO 33-34/2013, 12.8.2013