9.12.2019 | Svátek má Vratislav


PRAHA: Auta na Kulaťáku

23.9.2016

Vítěznému náměstí nepomůže uzavření Blanky, ale Podbabský most

Uplynulo jen několik dní ode dne, kdy se tunel Blanka v Praze opět stal předmětem zájmu medií. Proběhla diskuse o přínosech a problémech, které se během ročního provozu projevily. Zatímco ulice Veletržní a Milady Horákové jsou plynule průjezdné, trvale zahlcené jsou nyní Svatovítská ulice a Vítězné náměstí. Došlo to tak daleko, že magistrát vážně uvažuje o uzavření jednoho z výjezdů z tunelu. Bylo tedy za „těch pár desítek miliard“ pouze přesunuto úzké hrdlo z Letné o několik kilometrů západně?

Před osmi lety, to již byl tunel Blanka rozestavěn, jsem zde upozorňoval (viz), že on, ani na něj navazující Trojský (automobilový a tramvajový) most neřeší vnitroměstské spojení pravého a levého břehu Vltavy v severní části Prahy. Představa, že se toto spojení vyřeší spolu s dostavbou severního kvadrantu Silničního okruhu, byla tehdy lákavá a městskými orgány patřičně podporovaná. Úsměvně zní hlavní tehdejší argument pro prosazení tzv. Jižní varianty této části okruhu. Severněji vedená varianta je možná lepší z hlediska EIA, ale není dostatečně připravená a její příprava by celou realizaci nebezpečně zdržela. Jak se tak dívám do dobového tisku, tak „připravená“ Jižní varianta měla být již nyní ve výstavbě.

Každý, kdo v uplynulém roce procházel nebo projížděl MHD Vítězným náměstím a třídami do něj ústícími (nejen Svatovítskou), vidí jasně, že bez přímého spojení Bohnic a Tróje s Dejvicemi a Podbabou se Praha neobejde. Ať bude Silniční okruh dobudován ve své Jižní nebo Severní (přes Řež) podobě, vždy bude sloužit pro tranzitní (kamionovou i osobní) dopravu. Praha ale potřebuje nejen pro osobní automobily, ale i pro MHD přímé vnitroměstské spojení obou severních konců města.

Čekání na výsledky zdlouhavých vyjednávání o evropských dotacích obyvatelům Dejvic ani všem, kdo přes ně přijíždějí do vnitřní Prahy, nepomůže. Bylo by jistě příjemné, kdyby na stavbu tohoto „Podbabského“ mostu měla Praha k dispozici tu část prostředků, kterou marnotratně utopila v předraženém projektu Opencard či ve „vícepracích“ při budování tunelu Blanka. Při rychlosti, s jakou jsou podobné stavby připravovány, ale jistě na urychlenou realizaci může při dobré vůli město prostředky sehnat. A do té doby, v horizontu několika měsíců, aktualizovat přípravné studie. Protože se o stavbě tohoto mostu uvažuje již od třicátých let, bylo by jistě na co navázat. Doufejme, že se slavnostní otevření neuskuteční až ke stému výročí prvních návrhů.








 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.