POTRAVINY: Premiérův objev
Premiér vlády zjistil existenci chrousta a je z toho úplně jelen. Každý chrousta zná, teď už jej zná i náš premiér. Objevil to, co již víme mnozí nejméně 15 let, že totiž maloobchodní řetězce považují české, slovenské, polské či maďarské zákazníky za dobytek, kterému je možno podstrčit úplně všechno.
Údaje o odlišné kvalitě potravin jsou přece známy již dlouhá léta, D-Test to již před lety potvrdil, před zhruba rokem a půl to vysílala jedna z privátních televizí, známe to jako zákazníci, tedy my, co nakupujeme za hranicemi v Sasku, Bavorsku nebo v Rakousku pravidelně, protože to máme kousek, a můžeme si to tedy dovolit. To lidé dál od hranic bohužel nemají, a tak musejí pořádat společné výjezdy k velkým nákupům, což také dělají, aby se podělili o náklady té cesty. Ale pozor, i v Polsku jsou polské potraviny v řetězcích lepší než ty, co nám je cpou tady do regálů.
Celý problém totiž spočívá v anonymitě výrobků, která je zahalena do mlhy tzv. privátních značek jednotlivých řetězců. Tak třeba v Lidlu máte u piv Argus dojem, že kupujete zahraniční pivo jedné značky, ale ve skutečnosti to vyrábějí zčásti u Lobkowicze a ve větší míře u polských pivovarů. Značka Biotrend zaštiťující biopotraviny vyráběné velkovýrobci v Německu (takže jaké asi bio), značka Ballino, indikující italský původ zmrzlin a nanuků, vyrábí např. česká firma Bidvest CZ, těstoviny Combino, kde máte dojem, že jde o italské výrobky, vyrábí několik výrobců v Německu (a že Němci jsou v italských těstovinách draci), cereálie Crownfield, kde má zákazník dojem, že má něco z anglické či možná americké provenience, jsou vyráběny v Německu, Dulano, kde si myslí zákazník, že jde o něco italského, jsou výrobky s údajně vysokým podílem masa vyráběné různými německými velkokombináty, čokoláda Favorina není italské, ale německé provenience, Fin Caré není francouzská, ale německá čokoláda, čaje Lord Nielsen nejsou někde z Anglie, jak by se mohlo zdát, ale z Německa, kdo si koupí McEnnery American Way výrobky, nekupuje nic amerického nebo irského, ale jde o německé výrobky, Nautica nenabízí nic jiného než vietnamské pangase a jiné dobrůtky bůhví odkud z Vietnamu, značka Pikok nabízí salámy a jiné uzeniny, kde mimo jiné kupujete agrofertí dobrůtky, polské a německé uzeniny a kdo si myslí, že když si koupí pizzu nebo lasagne značky Trattoria Alfredo, že má italskou dobrotu, tak ani náhodou - pochází od německých velkovýrobců. Tak to je Lidl, ale u dalších to není jiné. Jde totiž o jediné: zadat si u anonymních výrobců co největší šunty a prodat je s velkou marží jako navoněné značky. Je to tak jednoduché - hlavně prachy, ale s láskou k Česku, jak vlídně uvádí Kaufland.
Je to jedna veliká lež a podvod na důvěřivé zákazníky, u kterých se správně předpokládá, že nemají čas luštit malé značky na výrobcích, které navíc nejsou vždy na obalech uvedeny, a tak začasté nemáte možnost ověřit původ výrobku. A to je základní: měli bychom vědět, kdo to či ono vyrábí. Premiér to nyní chce rozmáznout na Visegrádském summitu a pak v Bruselu. Na to mu můžeme kašlat, protože na těchto summitech by měl řešit vitální problémy naší účasti v projektu EU, její pomalý zánik či údržba ve stádiu polokómatu a imigrační nesmysly, které nám vnucuje EU pod vlajkou zblblého Německa, které pomalu ale jistě ztrácí v imigračním bahnu půdu pod nohama (a ne že ne). V těchto otázkách na summitech vystupuje náš premiér nadopovaný radami pana Prouzy jako pouhý mopslík, který se bojí říci nahlas, co je říci třeba: ani náhodou nebudeme přijímat nadiktovaná množství imigrantů a porušovat vlastní přísné imigrační zákony.
Co dělala vláda poslední roky v oblasti špatné kvality potravit? Zhola nic, protože jí na lidech houby záleží. A přitom existují zákonné možnosti jak do těchto temných maloobchodních vod vstoupit. Úplně by stačilo, kdyby si již před léty, když tyto problémy vyplavaly na povrch, premiér zavolal k jednání šéfy všech velkých řetězců a v rozhovoru jim jemně pohrozil legislativní iniciativou. Tomu ti magoři dobře rozumějí. Ale to by muselo premiérovi záležet na tom, aby si český zákazník za své peníze koupil lepší zboží.
Tanečky, které předvádí před kamerami premiér Sobotka, by nás neměly mást. Víme, o co mu jde. Jde o trapnou předvolební kampaň.
A tahle my tady žijeme.