28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

POSTSCRIPTUM: K Astonově „bábě zvědavce"

1000 km jízdy průměrnou rychlostí 67 km/h představuje 15 h jízdy. Při průměrné spotřebě – u elektromobilu je vhodnější hovořit o příkonu motoru, ale v podstatě se jedná o totéž – 25 kW to znamená, že v akumulátoru musí být k dispozici energie 375 kWh.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Černý 3.9.2021 19:37

Díky. Konečně to někdo přehledně napsal. Ale zelené Mičuriny zajímá jen výroba elektroaut , ale infrastruktura je jim u zádele.

V. Müller 1.9.2021 22:17

Konečně kvalifikovaný přehled! Chystal jsem se na něj asi půl roku a teď už jen děkuji. Skutečnost bude ale horší - rychlonabíjení má nižší účinnost a výrazně snižuje životnost baterií - je to jako by se časem zmenšoval už tak mrňavá nádrž. Takže bude pro stejný čas nabíjení proud větší než cca. 3 kA, klidně o 1/3. Pro takový proud vychází průměr měděného přívodu nejméně 1000 mm2, tj. průměr asi 36 mm. Domnívám se, že na instalaci potřebného množství rychlonabíječek nebudou stačit celosvětové zasoby mědi, týká se nejen nízkovoltových rozvodů (3x400V), ale i rozvodů 3x22kV. Na 1m tohoto přívodu při proudu 3kA se ztratí asi 150 W, při 4kA už je to přes 270W, takže se v zimě u elektrické "pumpy" ohřejeme !

Podle mého názoru jde o dalekosáhlý podvod nebo blbost/ignoraci politiků anebo kombinaci obojího.

Anebo o zlý úmysl.

J. Plzák 1.9.2021 15:57

Vůbec nejde o kapacitu elektráren a budování potřebné infrastruktury. Jde o to, připravit nás o naše auta a znemožnit nám všechno cestování.

Volte Piráty! Jsou pro Unii.

V. Bok 1.9.2021 16:46

To jste na to přišel teprve teď?:-) Tedy, na věci samé není moc k smíchu, žeRv Jsem už starý, takže možná stačím včas zemřít, že ...:-/ ale co děti a vnuci?

P. Plesník 1.9.2021 12:52

Podľa mňa je článok hodne hlúpy. Na úrovni námietok aký nebezpečný je benzín do áut miesto sena pre kone pred sto rokmi.

V prvom rade rieši vyriešenú vec. Nabíjanie za 8 minút bolo demonštrované. Nabíjací prúd bol 562A nabíjací výkon 0,5MW

https://cnevpost.com/2021/07/28/gac-aion-shows-technology-with-charging-speed-comparable-to-refueling/

Nuž ale ak toto nabije auto za 8 minút, tak to by vám jeden 1000MW blok nabil 2000 * 7,5 = 15000 aut za hodinu. To je 360tisíc aut za deň. A každé auto potom prejde 1000km. Zdá sa vám to málo? Nebol by to argument si taký nový blok čo najrýchlejšie postaviť?

Ak mi niekto predá o rok taký akumulátor za milión Kč, tak to beriem. Lebo do smrti (nájazd 1milion km) už mi to bude stačiť. Kludne si potom prerobím moje auto na elektromobil.

Keď si dám na strechu domu slnečné kolektory, tak si ju nabijem aj sám (to by som potreboval dve). V takom prípade si môžem veselo povedať - arabský šejkovia, ruský oligarchovia, talianský vlastníci elektrární "polibte mi prdel".

Jasné že vybudovať infraštruktúru bude niečo stáť ale to by sa hravo zaplatilo z toho mega dlhu čo si v úsmevom na tvári berieme z EU.

Batéria s dojazdom 1000km nabíjaním 8 minút na 80% kapacity a nájazdom 1000000km dáva obrovský zmysel.

O. Uživatel 1.9.2021 13:38

Uživatel požádal o vymazání
P. Plesník 1.9.2021 14:26

Nikde nepíšem že to bude jedna nabíjacia stanica. To sa spriemeruje ako sa to deje teraz s tankovaním na benzínkach. Toto super rýchle nabíjanie aj tak dáva zmysel len pri diaľniciach, nakoľko bude najdrahšie. Ale je to na úrovni tankovania. Teda niekto dá 1000km po diaľnici (alebo menej ak na to dupne) a tak chce čo najrýchlejšie pokračovať ďalej. Ostatní budú nabíjať pri návšteve obchodov alebo doma, alebo v práci. Okrem iného pomalšie nabíjanie predĺži životnosť akumulátora. Ide len o to že kapacita jedného 1000MW bloku je nabiť 360000 aut denne. Ak by sa nabíjalo mimo špičky je dosť možné že to utiahne aj existujúca prenosová sústava. Samozrejme chýba infraštruktúra poslednej míle, ale 22kV vedenie je hodne husté už teraz.

Kde vziať elektrinu som napísal. Začnite stavať rýchlo jeden alebo radšej dva nové bloky JE. Soláry a veterníky to všetko neutiahnu aj keby ste na ich postavenie využili každé vhodné miesto. Neviem nad čím tie vaše energetické komisie tancujú keď to rozhodnutie stále odkladajú.

Nestojí to za vyšachovanie z hry OPEC a ďalších odkundesov? Já byť sociálny štát tak prvé čo postavím je JE a za žiadnych okolností ju nepustím do súkromných rúk. O chvíľu bude mať cenu zlata a súkromní vlastníci budú neskutočne ryžovať.

J. Plzák 1.9.2021 15:54

"Okrem iného pomalšie nabíjanie predĺži životnosť akumulátora. "

Jenže já chci rychle nabíjet a kdykoliv. To prostě nejde. Stačí ty miliony litrů benzinu přepočítat na kWh a je to jasné.

V. Bok 1.9.2021 16:48

Pomalé nabíjení zase notně zvětší počet nabíjecích míst.

Ono je to jedno. Cílem je snížit počet osobních aut tak padesátinásobně....a to by pak mohlo vyjít.Rv

T. Menyhért 6.9.2021 14:11

Batéria o ktorej písal Aston je založená na fyzikálnom a nie chemickom princípe, takže nebude časom degradovať, je jej jedno či ju budete nabíjať rýchlo alebo pomaly. V skutočnosti to nie je batéria, ale veľkokapacitný kondenzátor. Čo sa týka toho nárazového veľkého odberu zo siete, tak na elektropumpe by mohli byť podobné kondenzátory, ale s oveľa vyššou kapacitou, ktoré by zo siete odoberali energiu viacmenenj kontinuálne a kondenzátor v aute by nabili v podstate okamžite a odber zo siete by to nijako neovplyvnilo. Ale či to je naozaj technicky realizovateľné ukáže čas.

P. Milan 1.9.2021 14:46

Na klasické benzince někdy jo a technologie to umožňuje.

I. Spálený 1.9.2021 14:01

Pochopte, článek popisuje reálnou náhradu automobilu s dojezdem 1000 km. Vy popisujete náhradu mopedu s nádrží 5 litrů a dojezdem 200 km elekromobilem s 50 kWh baterií. Pro reálnou náhradu skutečně musíte na nevelký počet plně využitých nabíječek zbudovat jeden blok Temelína. Při nabití za 8 minut musí mít elektrárna k dispozici hodnotu v kW přibližně o řád vyšší než je kapacita baterie elektromobilu v kWh. Problémem je váha, kdy velká baterie zvyšuje spotřebu o nutnost ji vozit. S 400 kWh baterií se dostanete na 4 MW výkonu v elektrárně pro dobití. Na srovnání, velký domácí spotřebič má pod 0,002 MW. Jedna taková nabíječka si tedy vezme kapacitu celého menšího města.

V. Braun 1.9.2021 15:03

Na druhou stranu dobití dojezdu 200 km za 8 minut zhruba odpovídá doporucovanym prestavkam po dvou hodinách. :-)

P. Plesník 1.9.2021 20:08

Máte pravdu. Neprepočítaval som si to a nevšimol som si v članku že uvádzajú príkon a nie energiu. Keby som čítal ďalej a pozorne došlo by mi to. Ďakujem za opravu. Takže na 1000km treba 0,5MWh. Teda 1000MW blok nabije za hodinu iba 2000 áut čo je 48000 za celý deň. Samozrejme aby to nabilo za 8 minút tak prúd bude niekoľko násobne vyšší.

To už tak pekne nevyzerá a ukazuje to že až tie akumulátory budú k dispozícii tak bude elektrina hodne nedostatková komodita.

P. Milan 1.9.2021 14:45

Dávala by, kdyby byla, pár let provozu vydržela a byla na to ta infrastruktura.

A jeden dotaz: Pokud je elektrohračka tak výhodná, proč ji dotovat a zvýhodňovat, zároveň zdražovat a znevýhodňovat dokonale vyhovující auta se spalovacím motorem?

V. Braun 1.9.2021 15:00

0,5 MW po dobu 8 minut je myslím 60 kWh, to na dojezd 1000 km stačit nebude.

V. Kain 1.9.2021 16:40

Lesníku,budujte si ten totální nesmysl u vás na Slovensku a nás nechte normálně žít.

V. Kain 1.9.2021 16:41

Oprava: Plesníku

P. Král 1.9.2021 12:39

Jediné řešení elektromobility při zachování individuální dopravy je standardizovaná výměnná baterie. Příjezd na "pumpu", vytažení bloku baterií ze slotu v podvozku auta, zavedení nabitého bloku a odjezd. 5-10 min. Odpadne požadavek rychlosti nabíjení a odběr může být předvídatelně plynulý.

Ale nefandím tomu, mám osmiválec :-)

P. Milan 1.9.2021 12:42

To by teoreticky mohlo fungovat, zvláště, pokud by bloky byly modulární k rozlišení malé/střední/velké. Ale tím směrem se vývoj zatím neubírá.

P. Král 1.9.2021 12:58

Klasický velký/malý buřt/tužkovka/AAA. Vývoj se často dlouho toulá po slepých kolejích a tohle je pro e-auta logicky jediné východisko. Nevyřeší sice drancování přírody kvůli chemickým bateriím a nutnost elektriku nějak vyrábět, ale jinak asi - bohužel (jak říkám, nefandím tomu) celý ten logistický gordický uzel ano.

Jen musí výrobcům někdo ustanovit normu. Že by EU?

P. Milan 1.9.2021 14:49

Má to ještě jeden háček. Baterií by bylo třeba o dost více, než když se jen nabíjejí. Je otázka, zda je k mání dost poměrně vzácných surovin.

P. Král 1.9.2021 20:12

Tak. A taky jak to celé chcou ti zelenáči energeticky utáhnout když jim jádro smrdí. Tohle řeší jen problém, o který jde v článku, tj. rychlost nabíjení a plynulost odběru.

J. Jurax 1.9.2021 14:36

Těžko říct. Když se podíváte na řezy elektromobily a kde ty baterky mají nacpané, tak by to chtělo výraznou změnu jejich konstrukce. A standardizaci bateriových modulů.

Navíc manipulace s několikametrákovými bateriemi fakt není na samoobsluhu. A řešilo by to leda délku zastávky u "pumpy", všechny další problémy - jak a čím to nabíjet, kde to skladovat, kolik baterek by muselo být skladem - když přijedete ke stanici s pár kWh v baterii a obsluha pokrčí rameny řkouc nemáme, došly ...

P. Milan 1.9.2021 14:50

To už jsem radši ani nerozvíjel ....

P. Král 1.9.2021 15:09

Změna konstrukce je samozřejmá, dřív se stavěla auta kolem motoru, teď to holt bude standardní bateriový modul. Však už teď "to" nevypadá jako auta. Zřejmě schválně, když je to pro lidi, co auta nemají v lásce.

Baterky nikde nedojdou, bude to (+-) vždy výměna jedné za jednu. Rezerva v počtech bude muset akorát pokrýt čas nabíjení (a odúmrť).

A budou na ně vozítka... časem pravděpodobně elektrická, samonaváděcí (když to zvládne raketoplán k ISS, tak tohle bude hračka). Nebo se tam na nějaké vlečné lince jako v myčce budou cpát zespoda jako PEZ.

J. Jurax 1.9.2021 17:43

Baterky nikde nedojdou ... hm ... ale budou nabité?

P. Král 1.9.2021 20:17

Cca za hodinu, když se hned po vyndání dají do nabíječky...

Samozřejmě to neřeší, z čeho je vyrábět, kde to brát a jak vyrábět elektriku, ale to říkám od začátku.

V. Novák 1.9.2021 15:04

Jste si jist, že o "ničí" neboli "společenskou" baterii bude všemi uživateli pečováno s řádnou péčí?

U "společenských" koloběžek se to neprokázalo...

P. Král 1.9.2021 15:16

Jistě, že nebude. Bude to jako s palivem, někdo šetří, někdo to radši osolí. A pak holt vysolí víc... I baterie notebooku "zná" svůj stav a historii a opotřebení eráru "navíc" (jakkoli definované) bude zpoplatněno. A taky koneckonců můžete baterku neměnit, vozit jen tu svou jednu řádně opečovávanou a dobíjení věnovat čas zpestřený třeba četbou :-)