Sobota 17. května 2025, svátek má Aneta
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

OBCHOD: Postesk hospodského povaleče, který nemá rád pivo

Jedné věci nemohu věru přijít na kloub. Co je příčinou oněch podivuhodných rozdílů v maržích – v liberálním tržním prostředí? Nu, uvažte sami: Ubytování v hotelích za čtyřciferné sumy na straně jedné a elektronická média zdarma na straně druhé. Anebo, last minute zájezdy (kam člověk jezdí ušetřit své pravidelné domácí výdaje) versus pražské taxíky. Levné zákusky v cukrárně o druhé odpolední a sedmkrát dražší o osmé večerní naproti v restauraci (v mé slezské domovině je tento cenový skok mistrně využívaný arménským monopolem zvaným Marlenka). „Meníčko“ versus „unhappy“ hour – stejně výtečná krmě, leč kolísající cenově (v řádu hodin) jako akcie při burzovním krachu. A mohl bych pokračovat třeba známým příběhem hypermarketů a prvovýrobců o tom, kterak se marže dělily.

Jsa však hospodským povalečem, o mnoha dalších (třeba stavařích a bankéřích) dnes pomlčím a přidržím se obligátní hospody. Každopádně, práce maržisty (pokud ovšem takováto pracovněprávní kategorie vůbec existuje) musí být krásná. Kolik ambivalencí musí asi takový chlapík denně řešit? Což o to, je-li schopný v počtech – či alespoň nechyběl, když se ve škola probírala trojčlenka - může si vydělat docela slušně. Měl by akorát vytěsnit z povědomí ony jízlivé zkazky, totiž: Co zmíněné ambivalence vypovídají o konkurenčním prostředí? O liberálním trhu? O vztahu nabídky a poptávky?

Třeba takový „pivař“ vs. „nepivař“. Kdo z nich se asi nechá více vodit za nos? V MF Dnes se minulý týden objevila zajímavá reportáž. Páni redaktoři se jali prozkoumat, kolik restaurací ochotně vyhoví svým hostům, poručí-li si vodu z kohoutku. Většina vyhověla. Prý je to nepsané pravidlo, byť to není restauratérova povinnost. Jinými slovy, pár výtečníků přineslo reportérům vodu balenou a ejhle: tři deci vody stolní se ukázaly být dražšími než stejné množství piva. Čímž se konečně dostávám k pointě avízované v názvu článku: Jako „nepivař“ si musím celý život dávat dvě deci nealka za cenu vyšší než milovník chmelového moku za půllitr! A to jsem příznivce nápojů sladkých, co teprve konzument pouhé bonaquy či sodové vody? A nebo, nedej Bože, vody obyčejné, neperlivé.

Jářku, kde je dnes konec Džamile Stehlíkové a jejímu návrhu spočívajícímu v povinnosti hospody nalévat alespoň jedno velké nealko laciněji než pivo? Nebo jinak: Zdali by si nechali pivaři sáhnout na svůj půllitr a vyměnili by jej za třetinku (ba „dvoudecovku“) láhvovou, o stejné ceně?

Nic naplat, tržní a vyjednávací pozice „nepivařů“ je dnes žalostná. Dobový bonmot pravil: „Zdraží-li pivo, padne vláda.“ To my, „nepivaři“, bychom – při stejné logice – tolerovali i vládu „Strany nesloživších maturitu na střední ekonomické“. A tak dnes už nealko-dodavatelé nevědí roupama co s výnosy marží, i přišli s marketingovým tahem par excellence: čepovanou Kofolou! Monopolem jak vyšitým, trojnásobkem tekutiny za původní cenu, přesto s rabatem stále suverénním! Řekněte, není to ideální reklamní tah? Uvažte analogicky, české hospody ovládá monopol s lahvovým pivem, a tu se tento uvolí pustit na trh první české čepované: třikrát víc za stejnou cenu!

Sečteno podtrženo, banalita týkající se marginální skupiny na trhu. Leč, kolik hoteliérů, dopravců, stavařů a jiných chytrolínů si potichu usmyslilo stanovit tržní cenu ve svérázném nepoměru k nákladům obvyklým? A vyšlo jim to!

Ale dost řečí: Je přeci úžasným marketingovým instrumentem přesvědčit zákazníky, že cenová hladina jistého produktu může být ve skutečnosti mnohem vyšší. Zdá se, že to leckde funguje. A leckde zatím ne, třeba u vzpomínaných médií zdarma, komerční televize zdarma, prvovýroby (skoro) zdarma.

Takže, obchodníci, jděte do toho! Peníze leží na zemi, jen je zvednout.

http://tombi21.blog.cz

Ivo Fencl
17. 5. 2025

Krásnými časy se míní roky 1880-1912.

Jan Kovanic
17. 5. 2025

Novotný má teď svou vlastní huť v Novém Boru.

Lika
17. 5. 2025

Zmrzlý kalendář

Gustav Sitař
17. 5. 2025

Nemálo Američanů vnímá situaci v USA jako souboj.

Aston Ondřej Neff
14. 5. 2025

Chystaná smlouva s Korejci mohla být nepopiratelný úspěch

Aston Ondřej Neff
16. 5. 2025

V tomto světě je možné všechno.

Aston Ondřej Neff
15. 5. 2025

O co jde vládní sestavě v předvolební kampani?

Úpadek německého hospodářství je zjevný každému.

Aston Ondřej Neff
17. 5. 2025

Prezident Pavel vystoupil na veřejnosti.

Josef Kopecký
17. 5. 2025

Ministr vnitra Vít Rakušan byl znovu zvolen předsedou STAN. Dostal 282 hlasů od 286 delegátů, čtyři...

ČTK, Lidovky.cz
17. 5. 2025

Izraelská armáda informovala, že v Pásmu Gazy zahájila první fázi nové velké ofenzivy. Ozbrojené...

Jaroslav Kuba
17. 5. 2025

V minulých týdnech média široce informovala o odchodu dalšího nespokojeného odborníka celosvětového...

Pavel Carbol
17. 5. 2025

Včera uplynulo 80 let od triumfálního návratu Edvarda Beneše do osvobozené Prahy. Země prožívala...

svm Matěj Svěrák
17. 5. 2025

Pro atraktivní vzhled a schopnost okouzlit ženy mu přezdívali Casanova. Sériový vrah Glen Rogers...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz