19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

NĚMECKO: Revoluce OZE nebo uhlí a plynu?

Výroba elektřiny z odstavených německých jaderných elektráren má být nahrazena obnovitelnými zdroji energie. Ovšem technická realita je poněkud složitější.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Ryzý 11.10.2011 22:43

Prostě

jsme to my chytří Ceši zase vymysleli skvěle a můžeme se po Švejkovsku přitrouble usmívat jak jsou ti Němci hloupí. Aby bylo jasno nemám nic proti jaderné energii ani si nemyslím, že sluneční a větrné elektrárny spasí světovou energetiku. Akorát se musím smát tomu, jak Čecháčci zase v něčem pěkně táhnou za jeden provaz a mají konečně společného nepřítele (tím myslím OZE). Ještě bych si trochu zavěštil na téma fúzní elektrárny, o které se tady v diskusi mluví - to je prostě zatím nad naše možnosti a spíš se naučíme rozumně využívat ten reaktor, co nám denně běhá po obloze, než něco takového dokážeme v použitelné formě zkrotit tady na Zemi

P. Nejedlý 12.10.2011 9:12

Re: Prostě

Ale přeháníte, Česi nemají žádného nepřítele v OZE. Pouze se objevují hlasy, že OZE nemohou fungovat bez klasické energetiky a představa, že elektroenergetika bude většinově založena na OZE typu VtE a FVE bez jádra resp. uhlí resp. plynu je dosti vzdálená dnešní technické realitě.

P. Skřivan 11.10.2011 16:22

Možná nikoho nenapadlo,

že německá vláda celkem v klidu nechá OZE historicky znemožnit - je to přece velmi ušlechtilý a vážně míněný pokus žít v souladu s přírodou - a po tomto zjištění se upne k termojaderné fúzi, která doufejme v roce 2016 prokáže svou životaschopnost.

Pokud to tak bude, tak je smyslupnější nasypat 10x tolik to termojaderné elektrárny, než do OZE v kombinaci se zabezpečením jaderných zařízení, aby se nemohl opakovat scénář Fukušima. Pokud jsem správně informován, tak scénář Fukušima by se třeba u nás v malinko jiné podobě opakovat mohl. ... a velké hromady peněz dovedou opravdové divy ... .

Troubové pak budou ti, co si nastavějí jádro s cílem prodávat "hloupým němcům" proud ... . :-)

J. Šimek 11.10.2011 16:55

Re: Možná nikoho nenapadlo,

Doporučuju http://www2.rozhlas.cz/podcast/radiozurnal.rss  Ozvěny dne (10.10.2011 18:10) a to od cca 17 minuty dál. Popsal jste plány ministra Kocourka v závěru naprosto přesně.

V. Novák 11.10.2011 17:08

2016? A co se ma stat v r. 2016?

ITER rozhodne stat nebude, ze by ona (ne)slavna "studena fuze"?

Pokud nekdy, tak po r. 2050 - a to jsem technooptimista... Dobre si totiz vzpominam, jak v 50. letech to melo byt za dvacet let, v 70. letech za 30 let, ted za 50... Nejak nam ta rada diverguje.

Ale rozhodne budeme potrebovat aspon na rozbehnuti termojaderne elektrarny spolehlivy a velkokapacitni zdroj.

Co se prodeje elektriny Nemcum a Rakusanum tyce - inu, tak at prestaou nakupovat. Nutime jim tu elektrinu? At nenakupuji, u nas bude prebytek a cena klesne. Jen vydelame.

J. Šimek 11.10.2011 17:22

Re: 2016? A co se ma stat v r. 2016?

Jasně, vykašlat se na vzdělanostní a inovativní ekonomiku a místo nenáviděné montovny dělat němcům elektrárnu. Ti se musej chechtat, když Vás čtou. Vy totiž asi neznáte Kocourkovu koncepci na masivní budování JE, že ?

D. Seibt 11.10.2011 17:41

Re: 2016? A co se ma stat v r. 2016?

Vzdelanosti ekonomika, hmmm. Delat Nemcum elektrarnu, hmmm. V elektrarne a nejen v te zle atomove pracuji hodne vzdelani lide. Na druhou stranu utirat solarni panely muze uz delat kdokoliv. Plynove, uhelne i jaderne elektrarny maji svuj vyvoj a pokud nebude zastaven  bude vyvoj pokracovat, i toto je vzdelanosti ekonomika, stejne jako vyvoj aut, letadel a lodi. Mate dojem, ze vyvoj noveho typu jaderne elektrarny nepodporuje vzdelanostni ekonomiku? A ohledne te Kocourkovy koncepce. Chce to zklidnit, pokud se podari postavit Temelin 3 a 4 budu to povazovat za veliky uspech, protoze v ceste stoji EIA a vyvod VVN. No a po roce 2025 mozna budou vymeneny 4 x VVER za nove reaktory. Takze v zasade zustaneme na svem, jen se za vice nez 2Gw v uhli, ktere se musi odstavit tak jako tak postavi 2 bloky v Temeline.

B. Rybák 11.10.2011 19:32

Re: 2016? A co se ma stat v r. 2016?

Souhlasím s Vámi a děkuji za konkrétní informace. Že by pan Šimek vzdělanostní ekonomikou rozuměl tvorbu těch technicky, matematicky a přírodovědecky nevzdělaných EU-(eko)"vzdělanců", kteří jsou teď např. ve Španělsku ze 40% nezaměstnatelní?

J. Šimek 11.10.2011 20:27

Re: 2016? A co se ma stat v r. 2016?

Koukám, že jste dobře zabejčenej. Proč zlé JE ? Někde jsem něco takového napsal ? Druhá věc je, že jste si neposlechl radiožurnál z mého linku viz výše. K věci se vyjadřuje pan Míl a tak snad alespoň jeho nebudete považovat za troubu a doplníte si aktuální verzi energetické koncepce bez blbého hmmm.

Hodně mě rozesmálo vaše hodnocení typu - to budu považovat za veliký úspěch. No prostě ministra jste strčil do kapsy i s jeho koncepcí, gratujuji k úžasnému sebevědomí :o)

D. Seibt 11.10.2011 20:53

Re: 2016? A co se ma stat v r. 2016?

Ja znam nazory pana Mila a nevidim v jeho nazorech a mym prispevkem zadne rozpory.Jeho nazor ze optimalni je energeticky mix, je i muj dlouhodoby nazor. Ze vidi podil jadra na urovni 40 az 50% to je velmi spravny nazor. 50% odpovida vicemene zakladnimu zatizeni. Verze energeticke koncepce je proste papir a ten nemusi vubec korespondovat s realitou. Vy si nedokazete predstavit co znamena postavit jadernou elekt. Trvam na svem,ze pokud se podari postavit Temelin 3 a 4 a pozdeji se vymeni Dukovany tak to bude obrovsky uspech. Hnuti Duha nebudu komentovat, to nema ani cenu.

P. Skřivan 11.10.2011 17:23

Re: 2016? A co se ma stat v r. 2016?

Před 50 lety se fúzi v Tokamaku nepodařilo ani spustit. Nebo se pletu ? :-)))

D. Seibt 11.10.2011 17:46

Re: 2016? A co se ma stat v r. 2016?

V roce 2016 mozna bude uveden ITER do testovaciho rezimu. Upozornuji vas, ze ITER neni demonstracni elektrarna, ktera je predstupnem produkcni elektrarny. V ITERu se budou jen testovat materialy a udrzitelnost reakce a to bude trvat dlouho, mozna 10 az 20 let. Pokud to cele dopadne dobre, budeme mit materialy a udrzime reakci, tak se pripravi projekt prvni demonstracni elektrarny. Vystavba bude trvat opet nekolik let a potom probehne testovaci provoz a pokud to vse pujde dobre, tak potom muzete cekat plnohodnotnou fuzni elektrarnu. Ale obavam se, ze to opravdu nebude drive nez po roce 2050.

P. Skřivan 11.10.2011 20:37

Re: 2016? A co se ma stat v r. 2016?

Pokud bude princip fungovat a naopak OZE fungovat nebudou, pak nebudou problémem v principu i hodně velké peníze (přesně ty, které se dnes sypou do OZE). To se asi shodneme. Dovedeme odhadnout, jak dlouho to bude trvat s těmito penězi ? ... řekl bych, že ne. :-)

Mimochodem: letět na Měsíc bylo taky nemožné ... . :-)

D. Seibt 11.10.2011 21:03

Re: 2016? A co se ma stat v r. 2016?

Vy mi nechcete rozumet, vyvoj materialu pro fuzni elektrarnu a jeho testovani probiha a bude probihat nejakou dobu. Material ve fuznim reaktoru musi vydrzet asi 1000x vetsi neutronovy tok nez ocel pro reaktory v jaderne elektrarne. Na to jsou potreba mnohe testy, overovani a zase overovani to proste moc neurychlite. Musito overovat starnuti pouziteho materialu, jeho strukturalni vlastnosti atd. Navic nebyla jeste 100% zvladnuta fuzni reakce, ktera by sla udrzet a chtelo by to take mit moznost regulovat vykon. Stavba ITERu je vlastne pokus jak to cele poskladat, jak co udelat,nasledne behem provozu jak to udelat bezpecneji a levneji atd.Je to jeste naprosto neprobadane, takze nelze ocekavat i v pripade velkych investic zadne zazraky. Ale neberte me, ze tomu nefandim, jen se na to divam realisticky. A vzhledem k tomu co se ted deje v Evrope, tak to na nejake velke investice nevidim.

P. Skřivan 11.10.2011 21:20

Re: 2016? A co se ma stat v r. 2016?

Všechno, co uvádíte, mi není neznámé. :-)

Mimochodem, když dopadla jaderná puma na Hirošimu, tak Japonci nemohli uvěřit, že američani mají takovou bombu ... . :-) Asi někteří byli také názoru, že je to nemožné. :-)

V každém případě bych raději předpokládal, že německá vláda má nějaké eso v rukávu a ne, že jsou hlupáci. To je totiž snadné a naše vládnoucí garnitura nás o tom chce přesvědčit. Možná proto, abychom jim dovolili výstavbu dalších JE, které pak "jenom" budou přinášet zisk ČEZu, ale které pro nás nepotřebujeme, protože my stejně pořád budeme mít drahý proud.

D. Seibt 11.10.2011 21:41

Re: 2016? A co se ma stat v r. 2016?

Nemecka vlada nema zadne eso v rukave, Nemecko pujde klasickou cestou. Tedy vymeny jadernych elektraren elektrarnami uhelnymi a plynovymi, jak jiz bylo v clanku uvedeno.Bude to neco stat, ale pujde to. Neni duvod proc by to nemelo jit.  Pekne se to kryje s uvedenim  plynovodu Nordstream do provozu. Celkove to proste bude o neco drazsi energie a bohuzel to schytame taky, protoze cena se odviji z ceny v Nemecku. Plynu je dostatek na nekolik set let, uhli mame take dost, jen uz je za limity. Nemci se zpet k jadru nevrati, radeji pojedou na uhli nebo plyn, je to jejich volba. No a k cene proudu, bohuzel se sklada z mnoha polozek a protoze se prodava na burze, tak silovka nizsi nez na burze nebude. Cena silove energie na burze je asi 1.35 kc/kwh, zbytek je OZe poplatek, poplatek za PPS, poplatek CEPSu, poplatek za lokalni distributory a DPH. Bez OZE a zvysene ceny PPS by to bylo asi o 80 haleru mene nez ted. Kdyby neprodaval CEZ elektrinu na burze, ale jen nam, tak by mohl jit niz, ale on musi podle zakona prodavat na burze.

P. Skřivan 11.10.2011 21:53

Re: 2016? A co se ma stat v r. 2016?

Takže vlastně to ti Němci nemají hloupě vymyšlené, když se zbaví potencionálního nebezpeční z JE, soběstačnost v proudu si zajistí plynem a svou běžnou spotřebu budou živit dovozem z JE mimo jejich území ... . :-)))

Až bude k dispozici TJE, tak možná si postaví elektrárnu, pokud bude dostatečně bezpečná ... .

Má to nějakou chybu ? :-)

D. Seibt 11.10.2011 22:07

Re: 2016? A co se ma stat v r. 2016?

Potencialnich nebezpeci je hromada a dosti velkych, ne jen JE, ale to nechme stranou. Maji problem s tim jak dopravit ze severu energii z VE. Maji problem s tim, ze kdyz hodne nebo malo fouka, nedokazi udrzet frekvenci a tak to liji nebo odebiraji od sousedu. Parazituji na prenosove soustave sousednich statu, zatim to maji zadarmo. Plynova elektrarna vyrabi o neco drazsi energii, je to dano cenou paliva. OZE jsou drazsi atd. Nema to jen pozitiva, je tam i dost negativ. Cela tahle sranda je prijde na 300mld euro, to je castka, kterou si vlastne ani neumim predstavit. Za to by se mozna ten ITER mohl i urychlit :-)

P. Skřivan 12.10.2011 0:05

Re: 2016? A co se ma stat v r. 2016?

... no právě ... . :-)

Němci jsou velice silná ekonomika a neřekl bych, že jejich vedení je tak, řekněme ochotné naslouchat jiným vládám, jako to naše. Myslet si, že je to banda troubů, je velice snadné. Oni jsou ovšem ti bohatší a my ti chudší ... .

D. Seibt 11.10.2011 16:06

Nejen OZE, ale i ...

Nemci by si meli uvedomit, ze ani to rozebrani JE a ulozeni vyhoreleho paliva nebude zadarmo. Sice se uklada na jaderny ucet z kazde kwh castka, ale pokud odstavite zdroj drive nez je jeho zivotnost, tak to nevyjde. Navic plati firmy dan z kazdeho gramu uranu, ktera jde na OZE a mezitim firmy zainvestovaly do modernizace JE nemale castky, ktere jsou ted fuc. Ve vysledku tedy bude potreba zaplatit za drazsi el. z plynovych a uhlenych elektraren, za drahe OZE zdroje, za vystavbu novych VVN vedeni, ale i za ukonceni provozu JE. Myslim, ze ta odhadovana castka cca 300mld euro je realna. Jen tedy nevim jestli to bylo potreba. Nemci to taky nemusi unest, kdyz navic tlaci mld. eur do Vychodniho Nemecka a ruci za asi 200mld euro pro Recko, ktere ty penize nikdy nevrati.

J. Kadeřábek 11.10.2011 11:00

Nerovnoměrnost dodávky je vyřešena

jen se v médiích příliš neakcentuje. Jedná se o budování tzv. chytrých sítí, které umožní odpojit zákazníky v době nedostatku a napojit v době dostatku energie. S touto skutečností se německá společnost asi smířila, když nadále pokračuje ve svém svatém tažení proti atomu. A aby v každé domácnosti mohla svítit aspoň jedna LED byl pořízen plynovod a budou se stavět plynové elektrárny a také zmíněné uhelky. Když se u nás dostali k moci Zelení věštil jsem cenu elektřiny u nás cca 10-15 kč/kWh. Po zavření poslední atomky v Říši to vidím na 100 kč/kWh. Nejen u nich, ale i u nás.

B. Uhlich 11.10.2011 12:15

Re: Nerovnoměrnost dodávky je vyřešena

Já si myslím, že největší problém je spíš v tom, že většina lidí jaksi nechápe, že tzv. chytré sítě třeba pomohou k zásadním úsporám v domácnostech...ale opravdu velmi těžko někde v průmyslu. Domácnosti si dnes už dokáži představit naprosto energeticky nezávislé - tedy abych to uvedl na pravou míru - většina rodinných domků by se osamostatnit mohla, ale co budou dělat ti co žijí v panelácích a to ještě v bytech na sever to netuším...

Co se týká ceny energie....víte, ta cena právě tu spotřebu dost reguluje...pokud by se 1kWh vyšplhala na 100 tak už žádná elektrárna potřeba nebude....protože všichni přejdou na svíčky a petrolejky, budou chodit brzo spát a všude chodit pěšky..... :-))))

P. Nejedlý 11.10.2011 13:35

Re: Nerovnoměrnost dodávky je vyřešena

Nic proti smart grids, dost problémů napomohou vyřešit. Ovšem ne vše je tak zářivě jednoduché, jak se to mnohdy mediálně prezentuje. V některých kruzích se hovoří o chytrých sítích, jako kdybychom o ně zakopávali na každém rohu. Nechci se opakovat, před dvěma roky jsem k tomuto tématu napsal článek, takže mohu doporučit (http://nejedly.blog.idnes.cz/c/75142/Energetika-budoucnosti-virtualni-elektrarny-a-inteligentni-site.html). A ještě podotýkám, že ekonomika smart grids je zcela samostatná kapitola.

R. Langer 11.10.2011 9:05

Ano, to je ten zelený program

v reálu - boj proti emisím CO2 výstavbou nových uhelných a plynových elektráren. No, jako obvykle, užiteční idioti svou práci odvedli dokonale. Teď už jim bude jenom hůř, už nejsou potřeba, je dokonáno.

A. Bocek 11.10.2011 7:43

Měsíční diagram dodávky FV a VE ,

je děravý jak ústa přestárlé indiánky , na doplnění tohoto chrupu chtějí použít neekologické uhelky a plynovky . Je to hnus velebnosti , jako energetikovi se mi chce zvracet.