25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

NĚMECKO: Pozvolné prozření z iluze zelené energetiky

Energetika založená na obnovitelných zdrojích energie se nutně stane standardní průmyslovou technologií – a to se všemi negativními důsledky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vlk 12.2.2015 18:56

Zákazník v Bavorsku

Souhlasím s popisovanou problematikou a jen bych doplnil, že reálný stav je mnohem komplexnější. Zákazník vyžaduje dodávky energie, která je pro něj optimální. Bohužel, centrální zdroje a přenosová soustava nevychází někdy nejlépe. Uvádím případ papírny v Plattlingu, (UPM Corp.), která se rozhodla pro vlastní energetické centrum (turbína GE: 125MW el +150 MW ther). Podobných příkladů lze samozřejmě uvést více. Tímto chci upozornit na fakt o kterém se nemluvilo."Rozumná" decentralizace je na rozhodnutí zákazníka.

Otázkou však zůstává, jak podobné projekty ovlivní velikost přenosů energií ze severu na jih?

V. Wagner 10.2.2015 21:59

Pohled na dopady Energiewende

z trochu jiného hlediska a jaký to může mít dopad na situaci okolo limitů těžby u nás je můj dnešní článek na České pozici: http://ceskapozice.lidovky.cz/az-nas-k-prolomeni-limitu-tezby-dotlaci-nemecko-f50-/tema.aspx?c=A150209_163754_pozice-tema_kasa

P. Nejedlý 10.2.2015 19:19

Re: Přeshraniční přenosy

Tak PST je záležitostí ČEPS, takže s mou pracovní pozicí to nemá žádnou souvislost. Nicméně z hlediska elektrotechniky je to opravdu třeskutě zajímavé téma :-)

M. Prokš 10.2.2015 18:45

Re: Přeshraniční přenosy

Omlouvám se a klobouk dolů, že se ve své pozici nebojíte psát i o takto třeskutých věcech.

P. Nejedlý 10.2.2015 13:55

Re: Přeshraniční přenosy

Dobrý den,

o plánované instalaci PST na profilech DE-CZ jsem na blogu (a potažmo i na NP) již několikráte psal. Níže přikládám článek z 1/2012, kde uvádím, že "Situace by pravděpodobně byla natolik vážná, že „phase shifters“ by musely být instalovány i na linkách z Německa do ČR...". V článku je naznačen můj názor, co bude instalace PST znamenat pro VtE v DE. Samozřejmě z odborného hlediska je to přizpůsobeno formátu "víkendového blogu".

http://nejedly.blog.idnes.cz/c/239853/Polaci-priskrti-elektrinu-z-nemeckych-vetrnych-elektraren.html

Jak ukazuje aktuální vývoj, tak jsem se s touto předpovědí zřejmě strefil.

J. Jurax 10.2.2015 0:33

Re: Pozvolné prozření z iluze zelené energetiky

No, jeden zelenoaktivní blbec je schopen zblokovat dobrou věc na léta - a podle zákona. A než se to protočí soudní mašinerií, utíkají lidem, kteří pracují, milióny. To je ovšem zelenému blbovi šumafuk - toho živí jednak stát skrze dotace neziskové organizaci, jednak výpalné od firem, pro něž je levnější zaplatit. Pokud ovšem nejde o blba fanatika.

V. Plocek 9.2.2015 22:51

Re: Pozvolné prozření z iluze zelené energetiky

No střelba je asi dobrá pro filmovou fabulaci. Pro naše potřeby by stačilo, kdyby se právníci ve státních organizacích (a že jich tam je) vzchopili a fundovanými žalobami k fundovaným soudům ekology odkázali do příslušných mezí. Ale to je česká utopie, protože soudy minimálně svým loudáním napomáhají spíše ekologům.

M. Prokš 9.2.2015 22:49

Přeshraniční přenosy

Dobrý den, článek jsem četl již na blogu i-dnes, ale tam díky tamnímu i*i*t*k*m* systému i-ček psát nebudu - pardon, ale jinak se to označit nedá. Článek je opět výborný, gratuluji a děkuji za aktuální technicko-politické informace o německé straně sítě, ale fyzikou nepolíbené věřící nepřesvědčí nic.

Nicméně k tématu. K doplnění informací je dobré si také všimnout toho, že stávající nedostatečnost německého vedení supluje přenosová soustava okolních států - hlavně ČR, Polska a Slovenska. Ostatně i o tom pan Nejedlý již nejednou psal. Přenosová soustava ČR má s tím již dost dlouho problémy, viz třeba aktuální sdělení ČEPSu: http://www.ceps.cz/CZE/Media/Tiskove-zpravy/Stranky/pretoky_4_2_15.aspx

O čem ale předpokládám že pan Nejdlý asi moc psát nechce (omlouván se jestli křivdím), je v odkazovaném dokumentu vysoce důležitá informace na konci. Informace o tom, že to došlo tak daleko, že ČEPS poláky buduje novou trafostanici s řízeným omezením výkonu (tzv. PST transformátor). Poláci to samé dělají na Německo-Polské hranici. http://www.ceps.cz/CZE/Media/Stranky/FAQ.aspx a bod 9. Důsledky jsou asi jasné - tedy těm kteří v hodinách fyzky nespali a aspoň matně něco tuší o Kirchhoffových zákonech...

Osobně očekávám, že situace se začne politizovat s blížícím se datem přepojení na ty nové stanice. Nebo nejpozději při prvním větru po jejich spuštění - přes vánoce 2016. Ale spíše dříve, už teď je to evidentně velké politikum (řeší se od roku 2013 a stále nejsou podepsané klíčové dohody o tom jak se to přesně bude provozovat), byť zatím za pláštíkem mezinárodních technických komisí. Dedukuji na základě faktů zveřejněných ČEPSem.

J. Schwarz 9.2.2015 22:09

Re: Jo, ale ne na mém dvorku....

nechcete tím naznačit, že soukromí investoři v LA nastavěli v poušti fotovoltaické panely aniž by tušili co s vyrobenou enegrií udělají / jak ji zpeněží /.  Pokud ano, pak museli dostat na výstavbu větší dotaci než byly pořizovací náklady. Pokud ji dostali od města, pak to o těch kocourkovských platí i nadále.

J. Jurax 9.2.2015 21:56

Re: Pozvolné prozření z iluze zelené energetiky

No jo, teď jsem se díval na Vraždy v kruhu na ČT1. To taky bylo o ekologických aktivistech, co blokují dálnice chráníce kytičky a broučky a vůbec přírodu pro naše děti, zatímco kamióny jezdí po okreskách přes města a vesničky, lidi se dusí a semtam nějaké to dítě nestihne přeběhnout ... tam ovšem naštvání překypělo a jednoho podšéfa aktivistů odstřelili ... nejvyššího šéfa a fanatika bohužel ne, to už scénáristi obětovali vyznění příběhu ...

J. Jurax 9.2.2015 21:49

Re: Dobrý, díky. 1*

No dobře. A kdeže Vy vidíte demagogii odpůrců OZE, tedy zpravidla fofrníků a fotovoltaiky? S vodními elektrárnami aniž bioplynem problém není, tyhle zdroje lze regulovat.

J. Jurax 9.2.2015 21:45

Re: Každý dogmatický přístup je špatný

Souhlas. Mne ta úlitba na oltář zelených bohů, blbých politiků a vyčůraných solárních baronů séře rovněž.

J. Šimek 9.2.2015 21:12

Re: Dobrý, díky. 1*

A jste zase vedle, přečtěte si co píšu a zjistíte, že mi JE neva, ale vadí mi demagogie odpůcrů OZE. I když to bude na vás moc, vy už jste zaseklej.

V. Halašta 9.2.2015 21:10

Re: Každý dogmatický přístup je špatný

Ale to je vyřešení jen technické části problému, Ta druhá část je ekonomická a já teda mám s OZE problém při každém pohledu na fakturu. Z celkové částky dělá "jen" 12%, jenže to je platba jen za výrobu elektřiny a v poměru k ceně silové elektřiny to je už 35% a se započítání částky placené přímo ze SR to je nějakých 50% ceny při podílu OZE 15% !!!

Š. Hašek 9.2.2015 21:06

Těžko čekat,

že "německá" Jihočeská matka někdy prozře.

Možná, až bude kupovat třetí balík svíček v měsící (bude na příděl). A budou jen a jen z komisí kontrolovaného fčelího vosku, parafin už bude mezitím prohlášen za svět ničící.

Prosím přítomné ženy, aby to feminimum braly jako zednodušení pro "dnešního vzorového rozhodovače o strategii výroby elektřiny na 50 příštích let ve státech rozvinutého plánovaného eusocialismu". Ach jo.

B. Volarik 9.2.2015 20:36

Re: Jo, ale ne na mém dvorku....

Sranda to není ale je to celkem dlušně proveditelný projekt. Taky se zdařil. Teď jenom jak ten produkt dostat ke spotřebiteli přes ty kopečky, které jsou tak malebné......

V. Plocek 9.2.2015 20:35

Pozvolné prozření z iluze zelené energetiky

Fundovaný příspěvek ukazuje, že mnoho demokracie škodí. Pochopitelně, že současnými protestujícími proti novým el. vedením jsou titíž lidé, kteří vyprovokovali naprosto nesmyslné a hlavně pokrytecké vypínání jaderních elektráren (kdy odebírají el. proud z českých). Těmto lidem, často sdružených nebo schovaných v ekologických spolcích často vůbec nejde o logickou ochranu přírody a životního prostředí, ale o možnost uplatnění svých negativistických stanovisek, blokujících právě možnou ochranu obyvatelstva.  Klasickým případem je tolikrát blokovaná výstavba dálnice D8 přes Středohoří, kde provoz na běžné silnici doslova terorizuje obyvatelstvo přilehlých obcí.  Bohužel vedení v mnoha státech Evropy je tak slabé, že není schopno se rázně z tímto fenoménem vypořádat. O Česku ani nemluvě.

B. Volarik 9.2.2015 20:34

Re: Jo, ale ne na mém dvorku....

Ty panely v poušti nepostavilo město L.A. ale soukromí podnikatelé (i když s podporou dotací, dlužno podotknout). Město se začalo zajímat o výsledný produkt, když se ukázalo, že to produkuje dost intensivně.

V. Kolman 9.2.2015 20:29

Re: NENÍ TO TAK DÁVNO,....

Ony ty fyzikální zákony pochopitelně platí, což snad nikdo rozumný nepopírá. To ale nic nemění na tom, že se najdou za'tatí lidé, na které působí slůvko OZE jako rudý hadr na býka. Jsou ale situace, kdy ty "zesměšňované" OZE jsou docela dobrým řešením již dnes.

       Příklad: dobrou alternativou k natažení kabelu či vzdušného vedení bůhvíkolika kilometrů nepřístupným horským terénem k osamělé horské chatě je použítí FV + záložní dieselagregát. Má někdo proti tomuto ostrovnímu systemu rozumné námitky?

M. Pivoda 9.2.2015 19:57

Pravděpodobnost naplnění předpovědi 85%

Dr. Ray Kurzweil’s current predictions include: 1. self driving cars by 2017, 2. personal assistant search engines by 2019, 3. switching off our fat cells by 2020, 4. full immersive virtual realities by 2023, 5. 100 percent energy from solar by 2033, 6. by 2040-2045 we will be forever young and maybe immortal

Věnujte prosím předpovědi číslo 5, tj. vužití solární energie. Spotřeba elektrické energie se oproti dnešku ve světě poněkud zvýší. Jinak by 100% pokrytí solární energií bylo dosaženo již za 14 let, tzn, v roce 2029. Myslete na český Temelín.

P. Mach 9.2.2015 19:31

Re: Zelení jsou rudí zločinci.

O barevných řekách s chemickou pěnou pod každým splavem mohou čínané žijící v okolí fabrik na fotovoltaické panely vyprávět celé romány.

J. Jurax 9.2.2015 18:54

Re: NENÍ TO TAK DÁVNO,....

No, jenže to "v praxi naprosto nepoužitelných" zůstalo - přebytky nepřebytky.

Bez dotací a hlavně bez klasických zdrojů udržujících stabilitu sítě jsou fotovoltaika i fofrníky - kromě speciálních aplikací - ekonomický a technický nesmysl. Ani obrovské investice do přenosových soustav - navyšujících i tak vysokou cenu energie z těchto zdrojů - tohle nevyřeší.

Dokud nebude vyřešen levný, bezpečný a všeobecně dostupný způsob ukládání velkého množství (v řádu TWh) již vyrobené elektrické energie s přijatelnou účinností, je masová aplikace fofrníků a fotovoltaiky jen dozelena blbými politiky zkonstruovaný tunel. A takový způsob dosud není na obzoru, ba ani blízko za obzorem - opravte mne, jestli se mýlím.

J. Jurax 9.2.2015 18:47

Re: Každý dogmatický přístup je špatný

Ano, dokud nebude vyřešen levný, bezpečný a všeobecně dostupný způsob ukládání velkého množství (v řádu TWh) již vyrobené elektrické energie s přijatelnou účinností, je masová aplikace fofrníků a fotovoltaiky jen dozelena blbými politiky zkonstruovaný tunel. A takový způsob dosud není na obzoru, ba ani blízko za obzorem.

Jenže tohle všichni ti patřičně nevzdělaní ekoterorističtí nadšenci nepochopí, protože to odporuje jejich víře.

J. Jurax 9.2.2015 18:40

Re: Dobrý, díky. 1*

No, opravte mne, jestli se mýlím, ale nemohu se ubránit dojmu, že jste příznivcem fofrníků a fotovoltaiky a zeleného energoblbnutí. No a v tom případě fyzikální zákony nemůžete brát úplně vážně :-)

J. Jurax 9.2.2015 18:36

Re: střed zájmů jak prase! :-))))

Ale zato na rozdíl od zelených blbečků je orientován v problematice a rozumí jí.

V. Novák 9.2.2015 18:15

Re: Kde jsou ty zlate časy, kdy tady stejní, nebo podobní,

Dejte odkaz.

J. Krásenský 9.2.2015 16:51

Re: střed zájmů jak prase! :-))))

Aneb, jak pravil Bursík o svém zainteresovaném náměstkovi: "To není střet zájmů, to je soulad zájmů!"

M. Prokop 9.2.2015 16:45

Re: Mimochodem - ČEPS už několik let varuje, že

On ne.

Vy.

Neustále.

M. Prokop 9.2.2015 16:42

Re: Dobrý, díky. 1*

Všichni ne, ale vy zaručeně (nejen podle této reakce).

M. Prokop 9.2.2015 16:41

Re: No představte si to! On píše o něčem, čemu rozumí!

Na té Rybílkově 3,14čovině není co vyvracet.

Střet zájmů by byl, kdyby autor měl být někde nestranný soudce.

Ani mne neudivuje, že to nechápe selén Rybílek nebo vy.