Diskuse
NAD DOPISY ČTENÁŘŮ: Loupež, vražda, výpalné a ekonomie
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
S56l30a43v66o76m17i53r 34M48a85l44o25h17o
Tazatelka se ptá:
„Nerozumím, proč by mělo platit (citace) „v rámci tržního vztahu platí, že co jeden získá, druhý ztrácí“ – můžete to nějak vysvětlit?"
Autor vysvětlujete situaci příkladem a činí závěr, že lidé vstupují do směny, aby se vzdali hodnotných předmětů a získali předměty hodnotnější. Účastníci, tudíž ukončují směnu bohatší, než do ní vstoupili.
Situace je vinou autora zmatečná od samého počátku. Může vzniknout dojem, že autor vyvrací sám sebe. Měl zřetelně oznámit, že dle jeho názoru je výrok „... co jeden získá, druhý ztrácí“ nesmyslný. A následně ho vyvrátit. Takto nutí čtenáře číst nejen článek na který se tazatelka odvolává, ale i diskusi pod ním, aby našel autora výroku.
"
Autorův výrok "Účastníci, tudíž ukončují směnu bohatší, než do ní vstoupili." je poněkud zjednodušený. Zmíněné "zbohatnutí" je v některých případech pouze subjektivní dojem.
Pokud si každý s každým něco vymění, zboží pouze změní majitele, množství zboží zůstane v optimálním případě stejné jako na začátku nebo pouze hlesne jeho kvalita. Buď se potraviny zkonzumují nebo se maso se zkazí a chléb ztvrdne, hodnota společného majetku klesne.
Těžko potom někkomu vyčítat názor, že jde o "pavědu".
J13i98ř15í 73M85o50r98a84v94e37c
Bohužel jsme za čtyřicet let budování došli pouze k rozvinuté socialistické společnosti. Kdyby se nám, tedy socialistickému táboru, podařilo nastolit celosvětový mír a komunismus, byla by tato debata mimo mísu. Vše by se potom řídilo potřebou každého jednotlivce a to bez boje. Takhle se o ten žvanec každý musí postarat jak umí. Život je boj. Mnohdy i se sebou samým.
V50l68a66d70i12m88í45r 87Č42e37r19m83á43k
O socialismus ani tak nejde. Horší je Podřízenost Sojuzu. Dříve Sovětskému, nyní USA EU..
J84a40r90o31m78í79r 19V72o32r62l73i75c13k97ý
Princip vlastnictví? Třeba pozemku. Netřeba dlouhých úvah. Dva pánové. Jeden stojí na svém pozemku, druhý se domáhá vstupu.
První: sem nemůžeš, je to můj pozemek.
druhý: proč je to tvůj pozemek?
první: dal mi ho táta.
druhý: odkud ho vzal tvůj táta?
první: od svého táty
odkud jeho táta? Ten si ho vybojoval. No, tak teď já budu bojovat o pozemek s tebou.
Myslí-li si někdo, že tento princip snad neplatí, hleď spor Ruska s Ukrajinou.
P33e98t88r 17D39o61l91á92k
Ano příteli. Žijeme v mylném přesvědčení, že tato malá země, kterou obýváme, je jen naše, a že to tak navždycky zůstane.
Uprchlíci si myslí něco jiného a my nemáme právo se domnívat, že jsme to my, kdo má pravdu.

V96l20a46d51i44m12í97r 12V87é96r28o64s29t43a
Je to hodně infantilní pohled na svět, je mi autora líto ... nebo už je to demence jako u mně?? :-D
K98r89e22i87d52l 29A79.
Kladu si otázku, jestli má autor všech pět pohromadě, jestliže tohle považuje za uvedení příkladu na pravou míru. Zbytečně sofistikovaně nám napsal, že to není směna. Na to by stačila jedna věta. Autor této námitky tím něco chtěl říci, asi ne příliš šťastně, protože ani já moc nechápu, co ta námitka měla znamenat, ale kdybych s tím polemizoval, tak bych se to asi pokusil napřed pochopit.
Pozoruhodné je i tvrzení, že ekonomie je bezhodnotová věda. Jak potom může hodnotit daně jako loupež? Mimochodem protihodnotou je právě to, že stát brání loupežím, kterých by bez jeho existence bylo mnohem víc. Jak už v diskuzi zaznělo: Pokud stát nemá právo vybírat daně od lidí pobývajících na jeho území, pak ani soukromník nemůže mít právo vybírat peníze za vstup na svůj pozemek, např. majitel koupaliště za vstup na něj. Kdo nechce platit daně, může z území státu odejít. Ostatně dřív bylo státní území de iure soukromým vlastnictvím krále. Čím se liší král od majitele koupaliště, že by neměl mít právo vybírat poplatky za pobyt na svém pozemku nebo za užívání jeho části? Daně byly zavedeny v době monarchie právem vlastnickým. Loupeží byl snad bylo lze nazvat zrušení království a přivlastnění si královských pozemků státem a poddanými. Daně však přetrvaly jako instutuce zavedená již v minulosti na základě nezpochybnitelného práva vlastnického.
J32a50r91o42m80í84r 37V45o16r74l30i73c75k56ý
Nikomu nenadávám. Nicméně na otázku, zda autor má všech pět pohromadě, je odpověď myslím jasná.
Ve věci daní (zákonem nařízený odběr peněz): Autor píše, že prý: ,, Etatisté (lidé, kteří považují stát za zdroj moci a síly) a socialisté obvykle zahajují obhajobu plýtvání tvrzením, že poskytovanou hodnotou jsou veřejné statky . . . . . " Nejsem etatista ani socialista, daně jsou však součástí našeho života a jde jen o to, jak je nejlépe využít, a aby byly co nejnižší.
Jak by vyplýtvané daně mohly být přínosem? A kdo by plýtvání chtěl obhajovat? Pakliže autor nemá na mysli zloděje, kteří se přisáli na státní kasu. To si nedovolí ani pan Stanjura a že toho má na triku hodně. Kdo to tady všechno píše?
J47a78r89o14m69í85r 34V74o37r74l90i26c51k51ý
Mám sklony považovat ekonomii za pavědu a tak tento můj příspěvek není určen pro ty, kterým podobná představa způsobuje ztrátu rovnováhy, nebo zvyšuje krevní tlak.
Není to tak dávno co ekonomika na primární úrovni, tedy na úrovni rodiny, fungovala zcela srozumitelně, byť určitě ne vždy správně a spravedlivě: rodiče, děti, příprava dětí do života, podpora rodičů. Státu hlava se pak starala/měla starat, pomocí svých poradců, aby olej, který byla její starost do soukolí života dodávat a dodat a umožnit tak života zlepšení, byl kvalitní a pokud možno ve správném množství a ve správnou dobu, a moc z něj neodsávat. Olej, prostředek, který chod soukolí umožňoval je obyčejně nazýván penězi.
Nevím od kdy rodiny spolupráce se státu hlavou se začala nazývat ekonomikou, ekonomií. Hádám, že to bylo v době, kdy se přišlo na to, že její ,,výuka“ by pro někoho mohla být dobrý kšeft. Ne, že by státy ,,ekonomicky“ nekrachovaly i dříve, dnes ekonomové umí ale aspoň vysvětlovat proč, mohou polemizovat nad směnou, nad trhem a nad inflací a deflací, nad HDP a HNP, a vůbec věci rozumět. A i tu a tam dostávat od nás ceny
. Dokonce dokáží vysvětlit, že krádež je považována za špatnou, protože zloději jen krádežemi marní peníze a čas!! Nebo jen špatný překlad?
Vzhůru do 2025!

P53e89t20r 58H67o27l95u24b
Toto není ekonomický text, je to obyčejné slovíčkaření.
M37i10l24o43s92l68a79v 88G96r41u27n47d60m21a32n83n
Naprosto s Vámi souhlasím. Autorovy články na mě působí celkově neodborně, jsou ale napsány odborným jazykem, aby odborně působily. Tím jsou tyto články unikátní.
P81e42t54r 56H22a27t50i63n43a
Mimochodem, když už se přešlo na rozdíl mezi panem Suchým a panem Státním, tak je nutné aplikovat to na tu situaci v poušti.
Takže si přestavme skupinu cestujících v poušti, která má nějakého vůdce.
Jeden z tech cestujících (jak výše) má pro sebe vody dost. Zatímco ti ostatní z vlastních zásob nic. Co udelá zcela přirozene ten vedoucí skupiny? Samozřejmě že i třeba násilne odebere tomu jednomu jeho zásoby a rozdělí je mezi všechny členy té skupiny. I tedy s tím rizikem, že ty dávky budou malé a nevystačí dlouho, takže i tak jak ten původní vlastník,tak třeba i část nebo i celá ta výprava pozdeji stejne zemře žízní. A pochopitelné že nikdo toho vůdce nebude nikdo obvinovat ze vraždy, ale naopak ho chválit pro jeho moudrost.
To je práve ten rozdíl mezi ekonomikou samostatné a ekonomikou v rámci řízené společnosti..Jak to ostatně napsal náš veliký klasik J.C
"Třeba ho neprodáte, třeba Vám ho vezmou"...
P84r90o26k63o70p 16D57i59v33i50š
Je to jedna z možností, ale není to směna.

L88u88b36o92m65í94r 48Ž76a59l98o13u89d41e66k
Toto ovšem, Modrý ptáku, nebyl ekonomický článek, i když použil ekonomická témata...
D35a75n35i72e49l 11S19t59i59r98s18k76y
Sám jsa ekonom tvrdím, že ekonomie do jisté míry pavěda je. Jako mnohé další společenské vědy, které se snaží chování lidi popsat grafy, křivkami a složitými vzorečky. Aby byl zachován punc vědeckosti. Měl-li bych vodu a ten druhý ne a šlo-li by o život, určitě bych se s druhým rozdělil.
P62r34o35k35o68p 86D37i70v43i93š
Jistě, to je, kromě extrémních situací, celkem obvyklé. Ale není to směna.
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz