Chceme pro vás bezpečné a kvalitní diskuse, proto mohou diskutovat pouze přihlášení uživatelé.
J35a19r54o69m68í55r 52V57o16r56l82i38c22k86ý
Mám sklony považovat ekonomii za pavědu a tak tento můj příspěvek není určen pro ty, kterým podobná představa způsobuje ztrátu rovnováhy, nebo zvyšuje krevní tlak.
Není to tak dávno co ekonomika na primární úrovni, tedy na úrovni rodiny, fungovala zcela srozumitelně, byť určitě ne vždy správně a spravedlivě: rodiče, děti, příprava dětí do života, podpora rodičů. Státu hlava se pak starala/měla starat, pomocí svých poradců, aby olej, který byla její starost do soukolí života dodávat a dodat a umožnit tak života zlepšení, byl kvalitní a pokud možno ve správném množství a ve správnou dobu, a moc z něj neodsávat. Olej, prostředek, který chod soukolí umožňoval je obyčejně nazýván penězi.
Nevím od kdy rodiny spolupráce se státu hlavou se začala nazývat ekonomikou, ekonomií. Hádám, že to bylo v době, kdy se přišlo na to, že její ,,výuka“ by pro někoho mohla být dobrý kšeft. Ne, že by státy ,,ekonomicky“ nekrachovaly i dříve, dnes ekonomové umí ale aspoň vysvětlovat proč, mohou polemizovat nad směnou, nad trhem a nad inflací a deflací, nad HDP a HNP, a vůbec věci rozumět. A i tu a tam dostávat od nás ceny. Dokonce dokáží vysvětlit, že krádež je považována za špatnou, protože zloději jen krádežemi marní peníze a čas!! Nebo jen špatný překlad?
Vzhůru do 2025!
P60e21t71r 23H56o21l73u16b
Toto není ekonomický text, je to obyčejné slovíčkaření.
M49i18l41o25s93l21a43v 18G24r36u71n65d57m38a86n41n
Naprosto s Vámi souhlasím. Autorovy články na mě působí celkově neodborně, jsou ale napsány odborným jazykem, aby odborně působily. Tím jsou tyto články unikátní.
F72r54a10n56t81i15š32e48k 77N76a49v92r70á29t73i52l
Děkuji autorovi, že mne v úvodu citoval, ale příklad žíznících v poušti měl dokumentovat, že směna není za určitých extrémních podmínek možná. Ale může nastat i situace, kdy majitel vody nabídne doušek žíznivému, ale ten odmítne, protože se s majitelem vody nebaví. Nemyslím to jako narážku na energetickou situaci v Evropě.
D38a28n69i46e37l 53S61t41i23r96s41k56y
Sám jsa ekonom tvrdím, že ekonomie do jisté míry pavěda je. Jako mnohé další společenské vědy, které se snaží chování lidi popsat grafy, křivkami a složitými vzorečky. Aby byl zachován punc vědeckosti. Měl-li bych vodu a ten druhý ne a šlo-li by o život, určitě bych se s druhým rozdělil.
P66r55o39k32o34p 39D49i11v20i26š
Jistě, to je, kromě extrémních situací, celkem obvyklé. Ale není to směna.
P34e43t84r 91H46a27t70i50n47a
Mimochodem, když už se přešlo na rozdíl mezi panem Suchým a panem Státním, tak je nutné aplikovat to na tu situaci v poušti.
Takže si přestavme skupinu cestujících v poušti, která má nějakého vůdce.
Jeden z tech cestujících (jak výše) má pro sebe vody dost. Zatímco ti ostatní z vlastních zásob nic. Co udelá zcela přirozene ten vedoucí skupiny? Samozřejmě že i třeba násilne odebere tomu jednomu jeho zásoby a rozdělí je mezi všechny členy té skupiny. I tedy s tím rizikem, že ty dávky budou malé a nevystačí dlouho, takže i tak jak ten původní vlastník,tak třeba i část nebo i celá ta výprava pozdeji stejne zemře žízní. A pochopitelné že nikdo toho vůdce nebude nikdo obvinovat ze vraždy, ale naopak ho chválit pro jeho moudrost.
To je práve ten rozdíl mezi ekonomikou samostatné a ekonomikou v rámci řízené společnosti..Jak to ostatně napsal náš veliký klasik J.C
"Třeba ho neprodáte, třeba Vám ho vezmou"...
P94r62o28k36o39p 68D50i13v29i92š
Je to jedna z možností, ale není to směna.
J68a42r84o73m75í81r 32V46o27r68l40i78c71k41ý
Princip vlastnictví? Třeba pozemku. Netřeba dlouhých úvah. Dva pánové. Jeden stojí na svém pozemku, druhý se domáhá vstupu.
První: sem nemůžeš, je to můj pozemek.
druhý: proč je to tvůj pozemek?
první: dal mi ho táta.
druhý: odkud ho vzal tvůj táta?
první: od svého táty
odkud jeho táta? Ten si ho vybojoval. No, tak teď já budu bojovat o pozemek s tebou.
Myslí-li si někdo, že tento princip snad neplatí, hleď spor Ruska s Ukrajinou.
P22e92t35r 60D44o17l43á69k
Ano příteli. Žijeme v mylném přesvědčení, že tato malá země, kterou obýváme, je jen naše, a že to tak navždycky zůstane.
Uprchlíci si myslí něco jiného a my nemáme právo se domnívat, že jsme to my, kdo má pravdu.
K72r58e45i93d47l 28A10.
Kladu si otázku, jestli má autor všech pět pohromadě, jestliže tohle považuje za uvedení příkladu na pravou míru. Zbytečně sofistikovaně nám napsal, že to není směna. Na to by stačila jedna věta. Autor této námitky tím něco chtěl říci, asi ne příliš šťastně, protože ani já moc nechápu, co ta námitka měla znamenat, ale kdybych s tím polemizoval, tak bych se to asi pokusil napřed pochopit.
Pozoruhodné je i tvrzení, že ekonomie je bezhodnotová věda. Jak potom může hodnotit daně jako loupež? Mimochodem protihodnotou je právě to, že stát brání loupežím, kterých by bez jeho existence bylo mnohem víc. Jak už v diskuzi zaznělo: Pokud stát nemá právo vybírat daně od lidí pobývajících na jeho území, pak ani soukromník nemůže mít právo vybírat peníze za vstup na svůj pozemek, např. majitel koupaliště za vstup na něj. Kdo nechce platit daně, může z území státu odejít. Ostatně dřív bylo státní území de iure soukromým vlastnictvím krále. Čím se liší král od majitele koupaliště, že by neměl mít právo vybírat poplatky za pobyt na svém pozemku nebo za užívání jeho části? Daně byly zavedeny v době monarchie právem vlastnickým. Loupeží byl snad bylo lze nazvat zrušení království a přivlastnění si královských pozemků státem a poddanými. Daně však přetrvaly jako instutuce zavedená již v minulosti na základě nezpochybnitelného práva vlastnického.
J62a82r36o30m18í51r 82V49o68r18l20i23c79k53ý
Nikomu nenadávám. Nicméně na otázku, zda autor má všech pět pohromadě, je odpověď myslím jasná.
Ve věci daní (zákonem nařízený odběr peněz): Autor píše, že prý: ,, Etatisté (lidé, kteří považují stát za zdroj moci a síly) a socialisté obvykle zahajují obhajobu plýtvání tvrzením, že poskytovanou hodnotou jsou veřejné statky . . . . . " Nejsem etatista ani socialista, daně jsou však součástí našeho života a jde jen o to, jak je nejlépe využít, a aby byly co nejnižší.
Jak by vyplýtvané daně mohly být přínosem? A kdo by plýtvání chtěl obhajovat? Pakliže autor nemá na mysli zloděje, kteří se přisáli na státní kasu. To si nedovolí ani pan Stanjura a že toho má na triku hodně. Kdo to tady všechno píše?
J80i16ř26í 89M86o24r45a42v88e67c
Bohužel jsme za čtyřicet let budování došli pouze k rozvinuté socialistické společnosti. Kdyby se nám, tedy socialistickému táboru, podařilo nastolit celosvětový mír a komunismus, byla by tato debata mimo mísu. Vše by se potom řídilo potřebou každého jednotlivce a to bez boje. Takhle se o ten žvanec každý musí postarat jak umí. Život je boj. Mnohdy i se sebou samým.
V22l58a97d69i35m38í81r 43Č14e46r63m84á14k
O socialismus ani tak nejde. Horší je Podřízenost Sojuzu. Dříve Sovětskému, nyní USA EU..
L58u63b89o38m52í65r 51Ž34a92l62o26u91d52e28k
Toto ovšem, Modrý ptáku, nebyl ekonomický článek, i když použil ekonomická témata...
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz