Pátek 17. ledna 2025, svátek má Drahoslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Chceme pro vás bezpečné a kvalitní diskuse, proto mohou diskutovat pouze přihlášení uživatelé.

Využijte nejrychlejší přístup do diskuse pomocí přihlášení přes Bankovní identitu.

Přihlásit / Registrovat

JV

Mám sklony považovat ekonomii za pavědu a tak tento můj příspěvek není určen pro ty, kterým podobná představa způsobuje ztrátu rovnováhy, nebo zvyšuje krevní tlak.

Není to tak dávno co ekonomika na primární úrovni, tedy na úrovni rodiny, fungovala zcela srozumitelně, byť určitě ne vždy správně a spravedlivě: rodiče, děti, příprava dětí do života, podpora rodičů. Státu hlava se pak starala/měla starat, pomocí svých poradců, aby olej, který byla její starost do soukolí života dodávat a dodat a umožnit tak života zlepšení, byl kvalitní a pokud možno ve správném množství a ve správnou dobu, a moc z něj neodsávat. Olej, prostředek, který chod soukolí umožňoval je obyčejně nazýván penězi.

Nevím od kdy rodiny spolupráce se státu hlavou se začala nazývat ekonomikou, ekonomií. Hádám, že to bylo v době, kdy se přišlo na to, že její ,,výuka“ by pro někoho mohla být dobrý kšeft. Ne, že by státy ,,ekonomicky“ nekrachovaly i dříve, dnes ekonomové umí ale aspoň vysvětlovat proč, mohou polemizovat nad směnou, nad trhem a nad inflací a deflací, nad HDP a HNP, a vůbec věci rozumět. A i tu a tam dostávat od nás ceny. Dokonce dokáží vysvětlit, že krádež je považována za špatnou, protože zloději jen krádežemi marní peníze a čas!! Nebo jen špatný překlad?

Vzhůru do 2025!

Foto

P60e21t71r 23H56o21l73u16b

4. 1. 2025 15:35

Toto není ekonomický text, je to obyčejné slovíčkaření.

MG

Naprosto s Vámi souhlasím. Autorovy články na mě působí celkově neodborně, jsou ale napsány odborným jazykem, aby odborně působily. Tím jsou tyto články unikátní.

FN

Děkuji autorovi, že mne v úvodu citoval, ale příklad žíznících v poušti měl dokumentovat, že směna není za určitých extrémních podmínek možná. Ale může nastat i situace, kdy majitel vody nabídne doušek žíznivému, ale ten odmítne, protože se s majitelem vody nebaví. Nemyslím to jako narážku na energetickou situaci v Evropě.

DS

Sám jsa ekonom tvrdím, že ekonomie do jisté míry pavěda je. Jako mnohé další společenské vědy, které se snaží chování lidi popsat grafy, křivkami a složitými vzorečky. Aby byl zachován punc vědeckosti. Měl-li bych vodu a ten druhý ne a šlo-li by o život, určitě bych se s druhým rozdělil.

PD

Jistě, to je, kromě extrémních situací, celkem obvyklé. Ale není to směna.

PH

Mimochodem, když už se přešlo na rozdíl mezi panem Suchým a panem Státním, tak je nutné aplikovat to na tu situaci v poušti.

Takže si přestavme skupinu cestujících v poušti, která má nějakého vůdce.

Jeden z tech cestujících (jak výše) má pro sebe vody dost. Zatímco ti ostatní z vlastních zásob nic. Co udelá zcela přirozene ten vedoucí skupiny? Samozřejmě že i třeba násilne odebere tomu jednomu jeho zásoby a rozdělí je mezi všechny členy té skupiny. I tedy s tím rizikem, že ty dávky budou malé a nevystačí dlouho, takže i tak jak ten původní vlastník,tak třeba i část nebo i celá ta výprava pozdeji stejne zemře žízní. A pochopitelné že nikdo toho vůdce nebude nikdo obvinovat ze vraždy, ale naopak ho chválit pro jeho moudrost.

To je práve ten rozdíl mezi ekonomikou samostatné a ekonomikou v rámci řízené společnosti..Jak to ostatně napsal náš veliký klasik J.C

"Třeba ho neprodáte, třeba Vám ho vezmou"...

PD

Je to jedna z možností, ale není to směna.

JV

Princip vlastnictví? Třeba pozemku. Netřeba dlouhých úvah. Dva pánové. Jeden stojí na svém pozemku, druhý se domáhá vstupu.

První: sem nemůžeš, je to můj pozemek.

druhý: proč je to tvůj pozemek?

první: dal mi ho táta.

druhý: odkud ho vzal tvůj táta?

první: od svého táty

odkud jeho táta? Ten si ho vybojoval. No, tak teď já budu bojovat o pozemek s tebou.

Myslí-li si někdo, že tento princip snad neplatí, hleď spor Ruska s Ukrajinou.

PD

P22e92t35r 60D44o17l43á69k

5. 1. 2025 0:09

Ano příteli. Žijeme v mylném přesvědčení, že tato malá země, kterou obýváme, je jen naše, a že to tak navždycky zůstane.

Uprchlíci si myslí něco jiného a my nemáme právo se domnívat, že jsme to my, kdo má pravdu.

KA

K72r58e45i93d47l 28A10.

4. 1. 2025 16:24

Kladu si otázku, jestli má autor všech pět pohromadě, jestliže tohle považuje za uvedení příkladu na pravou míru. Zbytečně sofistikovaně nám napsal, že to není směna. Na to by stačila jedna věta. Autor této námitky tím něco chtěl říci, asi ne příliš šťastně, protože ani já moc nechápu, co ta námitka měla znamenat, ale kdybych s tím polemizoval, tak bych se to asi pokusil napřed pochopit.

Pozoruhodné je i tvrzení, že ekonomie je bezhodnotová věda. Jak potom může hodnotit daně jako loupež? Mimochodem protihodnotou je právě to, že stát brání loupežím, kterých by bez jeho existence bylo mnohem víc. Jak už v diskuzi zaznělo: Pokud stát nemá právo vybírat daně od lidí pobývajících na jeho území, pak ani soukromník nemůže mít právo vybírat peníze za vstup na svůj pozemek, např. majitel koupaliště za vstup na něj. Kdo nechce platit daně, může z území státu odejít. Ostatně dřív bylo státní území de iure soukromým vlastnictvím krále. Čím se liší král od majitele koupaliště, že by neměl mít právo vybírat poplatky za pobyt na svém pozemku nebo za užívání jeho části? Daně byly zavedeny v době monarchie právem vlastnickým. Loupeží byl snad bylo lze nazvat zrušení království a přivlastnění si královských pozemků státem a poddanými. Daně však přetrvaly jako instutuce zavedená již v minulosti na základě nezpochybnitelného práva vlastnického.

JV

Nikomu nenadávám. Nicméně na otázku, zda autor má všech pět pohromadě, je odpověď myslím jasná.

Ve věci daní (zákonem nařízený odběr peněz): Autor píše, že prý: ,, Etatisté (lidé, kteří považují stát za zdroj moci a síly) a socialisté obvykle zahajují obhajobu plýtvání tvrzením, že poskytovanou hodnotou jsou veřejné statky . . . . . " Nejsem etatista ani socialista, daně jsou však součástí našeho života a jde jen o to, jak je nejlépe využít, a aby byly co nejnižší.

Jak by vyplýtvané daně mohly být přínosem? A kdo by plýtvání chtěl obhajovat? Pakliže autor nemá na mysli zloděje, kteří se přisáli na státní kasu. To si nedovolí ani pan Stanjura a že toho má na triku hodně. Kdo to tady všechno píše?

JM

Bohužel jsme za čtyřicet let budování došli pouze k rozvinuté socialistické společnosti. Kdyby se nám, tedy socialistickému táboru, podařilo nastolit celosvětový mír a komunismus, byla by tato debata mimo mísu. Vše by se potom řídilo potřebou každého jednotlivce a to bez boje. Takhle se o ten žvanec každý musí postarat jak umí. Život je boj. Mnohdy i se sebou samým.

O socialismus ani tak nejde. Horší je Podřízenost Sojuzu. Dříve Sovětskému, nyní USA EU..

Foto

Toto ovšem, Modrý ptáku, nebyl ekonomický článek, i když použil ekonomická témata...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz