Úterý 17. září 2024, svátek má Naděžda
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

MOBILITA: Elektrická auta s očima pro pláč

Ideální prostředí pro elektromobily představuje městský a příměstský provoz, zatímco na dálnice se čistě elektrická auta moc nehodí.

Ostatně omyl dnešní koncepce elektromobility spočívá v tom, že zcela opomíjí fakt, proč byly moderní elektromobily vyvíjeny a jaký byl jejich primární účel. Ve skutečnosti tu nešlo o žádnou záchranu klimatu, ale o auta vhodná k pojíždění po městech a jejich nejbližším okolí, což mělo vést k omezení emisí způsobujících smog v zástavbě, přesněji řečeno na místech, kde je provoz nejčastější a také nejhustší, kde obyvatelům lidských sídel emise nejvíce škodí. Tedy v případě emisí se mluvilo o jejich omezení, nikoli o jejich úplném vymýcení, protože na naší planetě úplně vymýtit všechny emise, vznikající lidskou činností, není a v dohledné budoucnosti z hlediska její rozmanitosti ani nebude možné.

Kromě plně elektrických vozů (EV), spoléhajících pouze na elektrický motor a velkou baterii, se prosadily i vozy se spalovacím motorem doplněným hybridní technologií, zvané Hybrid Electric Vehicle, zkratkou HEV. Takováto auta představují poměrně dobré řešení snížení produkce tolik dnes sledovaného kysličníku uhličitého a spotřeby paliva. Přičemž sériově vyráběné hybridy v současné době jsou spojeny s elektřinou, uloženou v jejich akumulátorech, které je třeba dobíjet (s výjimkou samonabíjecí soustavy full-hybridů, kde se dobíjení akumulátoru odehrává jak při brzdění, tak předáváním přebytků energie ze spalovacího motoru), dle současných představ nejlépe z obnovitelných zdrojů energie (OZE).

Je tu však ještě možnost využití mechanicko-hydraulického systému, jako realizace nákladově příznivého a na servis jednoduchého hybridního pohonu, který nepotřebuje žádnou specifickou infrastrukturu a lze ho využívat všude. Jedná se o hybrid francouzské skupiny PSA, výrobce vozů Peugeot a Citroën, při jehož vývoji koncern přihlásil více jak 80 světových patentů. Vedoucím tohoto projektu byl Karim Mokaddem, který v případě technických podrobností při poodhalení tohoto systému na Ženevském autosalonu zprvu nebyl moc sdílný. Jisté tehdy bylo jenom to, že pod kapotou modelu C3 je vestavěn zážehový motor, doplněný o planetovou převodovku a hydraulický motor. Kdy spalovací motor pracuje hlavně na delších cestách mimo město a hydraulický motor především ve městě, přičemž sám je schopen vyvinout rychlost 70 km/h. Unikátní hydraulický motor pohání plyn z nádrže tlakované na 300 bar/4400 psi (pro srovnání, vodík je v zásobních nádržích elektrických vozidel s palivovými články stlačen až na 700 barů), umístěné v tunelu uprostřed vozu, kdy brzdění nebo zpomalování při jízdě tlačí toto médium zpět, stejně jako u elektrického hybridu dobíjí velkou baterii.

Nakonec koncern PSA tento výdobytek moderní techniky roku 2014 představil v Paříži u předprodukční verze Peugeotu 208 Hybrid Air 2L, a Citroënu C4 Cactus Airflow 2L. A jak se ukázalo, řešení pohonu, které se obejde bez elektromotoru, používalo v případě zmíněného Peugeotu 1,2litrový atmosférický tříválec Puretech naladěný na 82 koní. Zásadní snížení spotřeby ze standardních 4,5 l/100 km konvenční verze na proklamované dva litry připadalo na hydromotor a uzavřený okruh plynu, nahrazující lithium-iontový akumulátor. Systémy obsahovaly velkou nádrž nikoli s obyčejným vzduchem (atmosférický kyslík způsobuje korozi kovů), jak často tvrdili novináři, ale s dusíkem (N), plynem bez barvy, chuti a zápachu, který není toxický ani jinak nebezpečný. Kdy druhé, menší nádrže, nazývané low pressure storages, tedy nízkotlaké zásobníky, v tomto systému mají sloužit jako vyrovnávací komora. V motorovém prostoru se pak nacházely pumpa a agregát, který roztáčel kola, přičemž veškerý výkon pohonného ústrojí mířil na přední nápravu. Peugeot 208 Hybrid Air 2L zvládal jízdu čistě na stlačený plyn, nebo na benzín, zapojeny však mohly být i oba agregáty současně. Přičemž při jízdě v hydraulickém režimu (zero emission mode) tento hybrid jezdí stejně tiše, jako plně elektrický automobil.

Hybrid Air automobilky Peugeot při zkušební jízdě:

https://www.youtube.com/watch?v=yzyDIyX9DSQ

Jinak řečeno, Autosalon v Paříži roku 2014 představil Peugeot hybrid, který byl pokračovatelem konceptu FE (Fun and Efficient), kde se o pohon elektromotoru staral balík olejem chlazených lithium-iontových baterií, uložený společně se zmenšenou dvacetilitrovou palivovou nádrží v pomocném rámu. Kapacita akumulátorů však činila pouze 0,56 kWh, což je ekvivalent zhruba 0,2 litru benzínu a je tedy zřejmé, že jízda v čistě elektrickém režimu u takového modelu neměla dlouhého trvání. Oproti tomu Peugeot 208 Hybrid Air 2L nízké spotřeby dosahuje optimalizovanou aerodynamikou karoserie, redukcí hmotnosti i unikátní hybridní technikou s hydraulickým motorem, která baterie hybridů nahradila lehčími zásobníky stlačeného plynu. Ty následně mohou zastoupit benzinový tříválec, může však dojít i ke skloubení obou agregátů či jízdě jenom na benzín. Danou technologii ovšem na autosalonu v Paříži nenesla pouze novinka od Peugeotu, ale také od sesterského Citroënu. Ten ústrojí Hybrid Air vestavěl do modelu C4 Cactus, přičemž optimalizován byl i samotný spalovací motor tohoto modelu.

Oproti běžným hybridům konstrukce Hybrid Air byla nejen hospodárnější v provozu, ale také lehčí a v případě výrobních nákladů výrazně levnější, což do jisté míry předznamenávalo určitý zvrat v evropském automobilovém průmyslu. Neboť zde šlo o koncepci, která si zachovává ekologickou šetrnost běžného hybridu, aniž by k pohonu potřebovala lithium-iontovou baterii, přičemž u tohoto systému pohonu nehrozilo, že by docházelo ke snížení jeho účinnosti v chladných nebo velmi horkých podmínkách. Otázkou tak zůstává, proč se tohle ideální auto do města nedočkalo původně plánované sériové výroby. Inu, v té době již byla Evropa plná všelijakých energeticko-klimatických závazků a Evropská komise se vehementně opřela do snižování emisí CO2, produkovaného spalovacími motory, tedy i motorem v tomto francouzském prototypu, který zeleným politikům hatil jejich plány. Projekt auta dvakrát levnějšího než tradiční hybridy s baterií byl nakonec zastaven kvůli nedostatku finančních zdrojů, neboť vedení PSA nemohlo pokračovat v daném projektu bez finančního partnera, kterého ani vývojáři z divize firmy Bosch, podílející se na konstrukci této hybridní techniky, nedokázali zajistit.

V roce 2013 došlo ke kapitálovému propojení tehdy málem již krachujícího PSA s čínskou automobilkou Dongfeng Motor Group, kdy čínský investor za 14procentní podíl v koncernu nakonec zaplatil 800 milionů eur a stejnou investici uskutečnila také francouzská vláda (přičemž je třeba zde podotknout, že francouzské ministerstvo životního prostředí vydalo Národní plán přijetí elektromobility už v roce 2009). Zbytek s výraznou slevou vykoupili stávající akcionáři. Podle tehdejších prognóz analytiků řízení koncernu Francií a čínskou společností jen těžko mohlo vést k větší efektivnosti, konkurenceschopnosti a růstu, neboť hlavní akcionáři mohou často projevovat zcela opačné názory a vzniká zde riziko konfliktu. Což se nakonec potvrdilo, neboť Číňané o žádné hybridy s hydraulickým systém nestáli, šlo jim výhradně o výrobu elektrických automobilů, kterými Čína už tehdy plánovala zaplavit Evropu. Neboť té chyběly a dosud stále chybějí materiálové zdroje pro výrobu lithium-iontových baterií, tvořících nejpodstatnější část v Evropě prosazovaných elektromobilů.

A když se teď začala Evropa probouzet, najednou zjišťuje, že v případě stoupající poptávky po hybridech jí zbyly jen oči pro pláč. Neboť o hybrid, který nepotřeboval dobíjet baterie a mohl tankovat palivo (i to syntetické, Evropskou komisí již schválené) pomalu na každém rohu, navíc jen za zlomek času, potřebného k dobíjení baterií elektrických aut, přičemž po městech mohl pojíždět i bez klimaalarmisty pranýřovaných emisí CO2, se Evropa hloupě připravila. V rámci ideologie vytýčené evropskými politiky totiž dala přednost čínské lithiové koncepci na úkor nejen evropských automobilek, ale i chudnoucích evropských řidičů, co na drahé elektromobily nedosáhnou a na ježdění po městech poptávají lacinější auta s co možná nejnižší spotřebou pohonných hmot.

Technologie Hybrid Air koncernu PSA:

https://www.youtube.com/watch?v=4pbHRmRQJrI

Uzavřený okruh s dusíkem, představený na Paris Motor Show 2014:

https://www.youtube.com/watch?v=91RS6xvw4CQ

Jak se vývoj systému Hybrid Air zastavil:

https://www.youtube.com/watch?v=s6Z2E0N_nNg

Automobiloví giganti Ford, GM a Stellantis v epicentru vášnivé debaty o budoucnosti elektrických vozidel:

https://www.youtube.com/watch?v=dmh-zD9PyFU

Prodej hybridů vzrostl o 33 procent :

https://forbes.cz/prodej-hybridu-mezirocne-vzrostl-o-33-procent-stale-vede-toyota/

Aston Ondřej Neff
17. 9. 2024

Ani velká voda nemůže zastavit přípravu voleb do krajů a třetiny senátu. Byly takové nápady,...

Ivo Fencl
17. 9. 2024

On to byl, kdo zavedl do českého básnictví moderní vymoženosti jako jsou pivo, viržinka a aeroplány.

Jan Ziegler
17. 9. 2024

Stalo se tak před 85 lety, kdy 17. září 1939 Sověti vpadli do zad Polákům statečně se bránících...

George Švehla
17. 9. 2024

V demokratické společnosti patří volby správních jedinců k občanským výsadám ale i povinnostem.

Tomáš Guttmann
17. 9. 2024

Mnozí jsou pro Rusko a mnozí proti Americe, ale málokdo je pro silné Česko.

Aston Ondřej Neff
14. 9. 2024

Za oknem je clona deště, píšu tyto řádky, kdy máme za sebou 30 hodin nepřetržitého deště. Ráno to...

Aston Ondřej Neff
16. 9. 2024

Povodně přicházejí a odcházejí. Pokaždé zasáhnou jinde a jinak, tam kde zasáhnou, nechávají za...

Chechtavej tygr
14. 9. 2024

Chlapec z intelektuálské moskevské rodiny hrál s chlapci na dvoře fotbal.

Marian Kechlibar
16. 9. 2024

V červenci 1997 mi bylo necelých devatenáct let a povodně jsem znal … no, víceméně jen z četby.

Benjamin Kuras
14. 9. 2024

Jestli vás Putin štve, zkuste si ho vyslovit francouzsky a vyhrknout s přízvukem na obou slabikách.

Josef Kopecký
16. 9. 2024

Na územích zasažených povodněmi bude pomáhat až 2000 vojáků a to až do konce října, rozhodla vláda....

ČTK, Lidovky.cz
16. 9. 2024

Škody nejméně za desítky milionů korun napáchaly o víkendu katastrofální povodně v Jeseníku, kde...

alis Sabina Ali
16. 9. 2024

V souvislosti s ničivými záplavami evidují pojišťovny téměř devět tisíc událostí za 1,14 miliardy...

Lidovky.cz, ČTK
16. 9. 2024

Sněmovní volby by podle volebního modelu agentury NMS Market Research vyhrálo se ziskem 32,1...

Ondřej Neff
16. 9. 2024

Není to bohužel poprvé, kdy mě povinnost glosátora vede k úvahám o povodních a potížích s velkou...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz