25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

LODNÍ DOPRAVA: Green Deal

Přestože mají vize Zelené dohody (Green Deal) množství kritiků oponujících této plánované transformaci ekonomiky na udržitelné formy hospodaření poukazem na nerealistické cíle, je již dnes zcela zřejmé, že k zásadním změnám dojde a již také začíná docházet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 7.3.2021 22:55

Pakliže máte na jedné straně důl a na druhé elektrárnu, tak ani na té pružnosti moc nesejde; stejně potřebujete solidní meziskládku pro případ, že bude moc vody, málo vody nebo Labe zamrzne.

Ono se říká, že kapacita železnice je (skoro) vyčerpaná, ale to podle mě není pravda. Na koridoru jsou vlaky (expresy s rychlostí řekněme 140km/h) schopny jet zhruba v minutových rozestupech*/ a i mezi Prahou a Kolínem jede ve špičce nějakých 5-6, možná 7 vlaků za hodinu neboli zhruba co 10 minut. A pamatuju, že za socialismu (časové určení, s politikou teď nechci mít nic společného) mezi Lysou nad Labem a Ústím jezdily uhelné vlaky jeden za druhým do té míry, že byly závory na dvoukolejce víc dole než nahoře. Doslova.

*/ Ty rozestupy zjišťuju takto: vlak stojí ve stanici, předjede ho rychlík a během nějakých 40 vteřin měřených "jednadvacet dvaadvacet" ten stojící vyráží. Nepřesné je to jistě dost, ale ne dvojnásobně.

Š. Hašek 7.3.2021 22:40

Něco málo:

1. Uhlí se překládalo v Lovosicích z vlaku na loď. Lodi zpět byly prázdné. Takže neekonomické.

2. Sasové neuvažují o modernizaci labské cesty z hranice do Drážďan. Labe je tam již dávno splavné. I když s omezeními.

Kolesový parník Drážďanské paroplavby potřebuje 1 m vody (je v tom již rezerva). Nákladní loď naložená na 75 % ponoru cca 2 m.

Na těch parnících mají kapitáni hloubkoměry, možno se mrknout. A jsou to fakt parníky parní! Paráda!

Z. Lapil 7.3.2021 22:39

To ne. Po řece potřebujete jet rovně, respektive tudy, kudy vede řeka. To s plachtami nedokážete.

Navíc - naprosto bez ironie - loď s uhlím můžete zadeklovat a osázet fotovoltaikou. Ne že bych si myslel, že že těch pár kilowat bude stačit.

Z. Lapil 7.3.2021 22:33

Šílenstvím je především chtít provozovat lodní dopravu a zároveň být proti úpravám řek za účelem splavnosti.

Z. Lapil 7.3.2021 22:25

Čistá informace: po Labi se vozilo do Chvaletic uhlí, dál tuším splavné není. Snad ještě za komunistů se přešlo na vlak, nevím, přesně proč; je klidně možné, že kvůli penězům.

Určitě se uvažuje o splavnění Labe z Děčína do Drážďan; potřebovalo by to tam nějaký jez a jistě vás nepřekvapí, že zelení jsou zásadně proti.

V. Hodorka 7.3.2021 16:26

Co je to za divnost. Skoro kazdy okres ma min. jeden lom kde se tezi sterky. Proc by se sterky meli vozit po vode 100 a vice km.

J. Urban 7.3.2021 15:39

Hmm, zavazeni Chvaletic uhlim po vode velmi brzo skoncilo... procpak asi?

P. Milan 7.3.2021 15:26

Lodní dopravou prakticky ne, to by se stavělo jen na březích větších řek.

Klasický zelený blábol.

J. Jurax 7.3.2021 14:50

Jde i o počet řidičů, jeden prostě 10 hodin v kuse řídit nesmí. A protože, pokud si všímám, je obsluha kamiónů je převážně jednomužná, tak je třeba s tím počítat.

A pak dálnice není prázdná, jsou špičky, kolony, v našich podmínkách četná zúžení kvůli opravám, ne nepodstatný je i vliv počasí.

L. Písařík 7.3.2021 13:12

Víte, jak byste se s plachtami natahal? Mohl bych o tom vyprávět. Plachtili jsme 5 x na Jadranu a 2 x v Egejském moři.

R. Langer 7.3.2021 12:27

Hm, tady bych doporučil raději plachty...;-)

P. Dvořák 7.3.2021 11:25

Tady přece nejde o počet řidičů. Ale nepochybně jich bude mnohem míň, než čítá posádka lodě.

Když vezmu v úvahu, že kamion na celém území Německa pojede po dálnici, od Prahy směr Hradec Králové - Pardubice také po dálnici, tak jediné zdržení snad může být jedině někde na hranicích kvůli virousovi. Což nemine ani nářečníky - od slova námořník :-)

V porovnání s tím, jak "pádí" řečištěm šíf . . . . . a s časem na překládky . . .

J. Jurax 7.3.2021 10:34

No, s jedním řidičem asi ne, jsou zákonné přestávky.

Nemám ale představu, jaká je průměrná rychlost naloženého kamionu na dálnicích.

J. Vágner 7.3.2021 8:13

Udržitelná lodní doprava s bezesporu nejnižší uhlíkovou stopou? To ovšem tvrdí jen ten druh zelených co zápolí s tím, že se zrovna otepluje (kdyby se ochlazovalo, zápolil by s tím taky). Ovšem zase s nimi nesouhlasí ten druh, co díky historicky náramnym zkušenostem s malárii, buduje v okolí řek zase bažiny. Zatím se sice naši zvolení zástupci lidu v EP rituálně klaní těm prvním, ale protože je to sorta typologicky nadšených z jakékoliv dostatečně progresivní změny, zůstal bych raději u kajaků.

P. Rada 7.3.2021 4:49

Napsal jsem, že to chci? Děje se to. Lze si přeci představit, že je to např. pro stavebnictví potřeba .... - jinak nelze počítat s kvalitními betony... zpracováním nerostů jindenež se těží ... Zkuste se podívat sem:

https://www.techportal.cz/download/e-noviny/enlog/porovnani_jednotlivych_druhu_dopravy.pdf

I. Lyčka 7.3.2021 2:15

Nevidím v tom problém. Za nákladní loď se připojí dalších deset, dvacet pontonů, na kterých budou fotopanely;-D;-D

P. Milan 7.3.2021 0:50

Proč chcete dopravovat štěrkopísky na stokilometrové vzdálenosti?

L. Novák 7.3.2021 0:04

Bláboly a prdy komunisty "Rady"...:-P

L. Novák 7.3.2021 0:02

Jasně, blbe zelený, pojedeme na Labskou boudu lodí... ;-D

P. Rada 6.3.2021 19:39

Šílenstvím ve smyslu ztráty rozumového úsudku je např předpoklad dlouhodobé životaschopnosti na neobnovitelných zdrojích při produkci nerecyklovatelných odpadů s falešnou nadějí trvalé udržitelnosti takového počínání v uzavřeném systému.

Za ničím nekryté peníze i bez nich se ale takovéto fantasmagorie - jak jste taky předvedl - produkovat dají a dotyční své bludy nemusejí považovat za škodlivé.

P. Rada 6.3.2021 19:28

Bud si děláte legraci nebo máte zaujatý až extrémní názor - než to, že by byla vodní doprava obecně neekonomická. Je Vám totiž zřejmě jedno o jakou řeku se kde jedná a jaká vodní doprava by kde byla vhodná vzhledem k nákladu atd..

Jak jinak než po vodě by jste si např. představoval ekologickou dopravu stavebních štěrkopísků na stokilometrové vzdálenosti podél splavných řek?

Závěr, že lodní doprava je zátěží pro biotopy v povodí je tak akorát o přiznání, že nevíte co to onáší. Např Labe ho má velké 50tisíc km2 a sahá třeba až k Labské boudě na hřebenech Krkonoš.

P. Dvořák 6.3.2021 19:17

Vzhledem k tom,u, že jezdí po dálnicích 100 km/h, mně to nepřipadá až tak uhozený odhad.

Za kolik tedy udělá kamion trasu Hamburg-Pardubice?

J. Housa 6.3.2021 18:32

Lodní dporava je neekonomická a hlavně, představuje extrémní zátěž pro životní prostředí a pro biotopy řek a povodí řek.

P. Milan 6.3.2021 18:03

Hlavně je to nejrychlejší a nejpružnější, ty kamiony. S tím železnice prostě nemůže soutěžit.

J. Kadeřábek 6.3.2021 17:36

ANO, dočkáme se po zahájení plavby na Zemanově kanálu. Podmínkou je, že poručíme dešti a větru kdy má pršet a kdy vát (ještě si to ze základky pamatuji). Já ten slogan nyní doplňuji o vir.;-D

J. Kadeřábek 6.3.2021 17:34

Někdy to trvá i půl roku když se čeká až déšť vyplní potřebný stav vody.;-D

J. Kadeřábek 6.3.2021 17:31

ANO na trati Tanvald -Kořenov je volná kapcita. Ovšem na směru třeba Brno HavlBrod Praha, kde je kapacita trati i v noci plně využita, by se musela postavit třetí kolej a překladiště pro kamiony a také koupit dostatek nízkoložních vagonů. Pro laika je problém jednoduchý, ale ve skutečnosti nám po D1 jezdí kamiony jen proto, že neexistuje reálná možnost bez obřích investic a také v ne zrovna krátkém čase zajisti potřebnou infrastrukturu.

M. Baloun 6.3.2021 16:00

odpověď pro studenta exaktních věd: kamion neujede ani náhodou 700 km za dest hodin;-D

D. Zwyrtková 6.3.2021 14:39

Ono by stačilo kdyby se to naložilo na koleje. A nemuselo by se skoro nic stavět.

Zase to dopadne stejně.

L. Písařík 6.3.2021 14:13

A tu elektřinu vyrábět tak, že každá loď bude mít větrník, ten bude vyrábět elektřinu pro lodní šroub.;-)