19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

LODNÍ DOPRAVA: Green Deal

Přestože mají vize Zelené dohody (Green Deal) množství kritiků oponujících této plánované transformaci ekonomiky na udržitelné formy hospodaření poukazem na nerealistické cíle, je již dnes zcela zřejmé, že k zásadním změnám dojde a již také začíná docházet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Dvořák 6.3.2021 10:30

Prostě je to nesmysl. Ale není vyloučeno, že za pár let se budou po řekách v bárkách plavit zbylí osadníci a odrážet se ode dna nebo veslovat.

L. Beneš 6.3.2021 14:01

Četl jste někde, jak vysoká je ekonomicky zdůvodnitelná cena lodního lístku do Českých Budějovic na nově zesplavněném úseku Vltavy? Ale do Budvajzu můžete dnes dorazit i šífem. Hruď Budějičáků se musí hrdostí dmout.

Z. Lapil 7.3.2021 22:55

Pakliže máte na jedné straně důl a na druhé elektrárnu, tak ani na té pružnosti moc nesejde; stejně potřebujete solidní meziskládku pro případ, že bude moc vody, málo vody nebo Labe zamrzne.

Ono se říká, že kapacita železnice je (skoro) vyčerpaná, ale to podle mě není pravda. Na koridoru jsou vlaky (expresy s rychlostí řekněme 140km/h) schopny jet zhruba v minutových rozestupech*/ a i mezi Prahou a Kolínem jede ve špičce nějakých 5-6, možná 7 vlaků za hodinu neboli zhruba co 10 minut. A pamatuju, že za socialismu (časové určení, s politikou teď nechci mít nic společného) mezi Lysou nad Labem a Ústím jezdily uhelné vlaky jeden za druhým do té míry, že byly závory na dvoukolejce víc dole než nahoře. Doslova.

*/ Ty rozestupy zjišťuju takto: vlak stojí ve stanici, předjede ho rychlík a během nějakých 40 vteřin měřených "jednadvacet dvaadvacet" ten stojící vyráží. Nepřesné je to jistě dost, ale ne dvojnásobně.

J. Jurax 6.3.2021 13:35

No, jaká je využitelná plocha pro soláry na nákladní lodi a jaký je potřebný výkon motoru téže?

Podle https://www.nazeleno.cz/kolik-elektriny-vyrobi-fotovoltaicke-panely/ lze za optimálních podmínek dost jeden kW z 6,6 metru čtverečního. Za neoptimálních míň až nic. To by vyšlo na cca 130x20 m na 500 koní výkonu motoru v pravé poledne. Prakticky spíš dvojnásobek plochy plus pořádné akumulátory.

Aby se ten šíf na řeku vůbec vešel ... a do zdymadel ...

I. Lyčka 7.3.2021 2:15

Nevidím v tom problém. Za nákladní loď se připojí dalších deset, dvacet pontonů, na kterých budou fotopanely;-D;-D

L. Beneš 6.3.2021 13:58

Nevím už, jestli se ta loď, s níž jsem se "plavil" z přístaviště pod poděbradským zámkem k soutoku s Cidlinou a zpět, jmenovala Král Jiří, vím jen, že krom dvou kajaků jsme na té trase žádnou loď jinou, natož pak nákladní, neviděli. Kolik asi stojí to otevření a zavření zdymadla pro proplutí ke konzumaci klobásy u stánku na soutoku? Nově zvednutý most u hotelu Bílá růže je sice hezký, ale moc lodí jsem pod ním plout neviděl. Investice do této vodní cesty státu asi žádnou návratnost zaručenu nemá a ani mít nebude. A ještě poznámka k té výletní lodi. Labe v Poděbradech není tak mohutné jako Rýn nebo Mosela v Koblenci, takže lodě jsou v Poděbradech nutně menší. Po výletu lodí po Rýnu ke skále, kde lákala Loreley plavce do pasti ale mohu zodpovědně tvrdit, že odporností, zápachem a špínou poděbradská loď tu rýnskou tisíckrát překonávala. Nedovedu si představit porýnského Němce, že by kdy na její palubu vstoupil.

M. Baloun 6.3.2021 16:00

odpověď pro studenta exaktních věd: kamion neujede ani náhodou 700 km za dest hodin;-D

P. Dvořák 6.3.2021 19:17

Vzhledem k tom,u, že jezdí po dálnicích 100 km/h, mně to nepřipadá až tak uhozený odhad.

Za kolik tedy udělá kamion trasu Hamburg-Pardubice?

J. Jurax 7.3.2021 10:34

No, s jedním řidičem asi ne, jsou zákonné přestávky.

Nemám ale představu, jaká je průměrná rychlost naloženého kamionu na dálnicích.

P. Dvořák 7.3.2021 11:25

Tady přece nejde o počet řidičů. Ale nepochybně jich bude mnohem míň, než čítá posádka lodě.

Když vezmu v úvahu, že kamion na celém území Německa pojede po dálnici, od Prahy směr Hradec Králové - Pardubice také po dálnici, tak jediné zdržení snad může být jedině někde na hranicích kvůli virousovi. Což nemine ani nářečníky - od slova námořník :-)

V porovnání s tím, jak "pádí" řečištěm šíf . . . . . a s časem na překládky . . .

J. Jurax 7.3.2021 14:50

Jde i o počet řidičů, jeden prostě 10 hodin v kuse řídit nesmí. A protože, pokud si všímám, je obsluha kamiónů je převážně jednomužná, tak je třeba s tím počítat.

A pak dálnice není prázdná, jsou špičky, kolony, v našich podmínkách četná zúžení kvůli opravám, ne nepodstatný je i vliv počasí.

J. Kadeřábek 6.3.2021 17:34

Někdy to trvá i půl roku když se čeká až déšť vyplní potřebný stav vody.;-D

J. Nevrkla 6.3.2021 7:58

Zelená dohoda by rozhodně měla být impulsem ke vzpouře proti ní, je nejvyšší čas.

J. Nový 6.3.2021 5:56

On ten president Zeman je chytrý jak liška. Proto chce kanál, aby po něm zelení magoři mohli vozit melouny....

P. Milan 6.3.2021 0:44

Obávám se, že tu nechybí ani tak lodě, jako hlavně ty použitelné vodní cesty.

D-O-L tím na mysli nemám, ten nechybí.

L. Novák 6.3.2021 8:45

Měli bychom se poučit od nepálských domorodců... :-P