28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

LETNÍ ČAS: Zrušme to!

V Česku se stejně jako ve většině Evropy bude měnit v poslední říjnovou neděli čas z letního na zimní. Děje se tak od roku 1996 a nejinak tomu má být bohužel minimálně i v příštích pěti letech. Proč bohužel?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Gramblička 24.10.2016 12:36

Re: a co takhle zrušit víkendy, pane Zdechovský

ano, nad tím se nikdo nepozastavuje

O. Uživatel 24.10.2016 18:52

Uživatel požádal o vymazání
J. Tachovský 24.10.2016 9:28

Pro me to je jen nepatrna neprijemnost

Na pocitacich a televizi se cas prestavi sam, na hodinach to udelam rucne. To je vse.

V. Dosoudil 24.10.2016 9:13

Plně souhlasím

Plně souhlasím s uvedenými argumenty p. Zdechovského. Jakékoliv zasahování do přirozeného pásmového času je neúčelný nesmysl. Co jedni považuji za výhodu je pro jiné zjevná nevýhoda. Kdyby diktátoři nezačali poroučet větru, dešti a Slunci, nemusela by se dnes odehrávat tato trapná diskuze. Ano, zrušme to!

P. Remeš 24.10.2016 9:39

Re: Plně souhlasím

Přirozený byl lidský život před elektrifikací. Tehdy (a statisíce let před tím) bylo zcela normální, že v létě se vstávalo dříve a v zimě později. Toto je přirozený lidský biorytmus a ujímání z toho neměl ani neandrtálec ... :o)

R. Gramblička 24.10.2016 12:38

Re: Plně souhlasím

ano, v rámci návratu k přirozenosti zrušíme elektřinu. Hned nám bude blaze :-P

M. Prokop 24.10.2016 8:50

Zrušit

a v Česku nechat "letní" celý rok.

J. Tachovský 24.10.2016 9:29

Re: Zrušit

Naopak, kdyz uz tak nechat zimni. To je astronomicky cas. Letni je umely.

O. Mayer 24.10.2016 10:56

Re: Zrušit

.. no vzhledem k tomu, že stejný čas platí od Bretaně až po Čiernou při Čope, tak asi zase tak moc astronomický nebude

J. Kavalír 24.10.2016 14:03

Re: Zrušit

Od Bretaně? A co Španělsko?

F. Svoboda 24.10.2016 11:39

Re: Zrušit

To není špatný nápad !!!

J. Brožek 24.10.2016 8:18

No, Turecko si naopak čas posunuje k východu.

A za II války byl zaveden naopak čas zimní a to nikoliv kvůli úspoře energie, ale kvůli zatemňování - aby se činnosti odehrávali za světla.

Vzhledem k EU, která je roztažená od Baltu až po Portugalsko (které má čas shodný s Británií - tu už do EU nepočítám) a Španělsko, které si chce sjednotit čas s Portugalskem, je nějaká koordinace času nezbytná. Propojená ekonomika vyžaduje, aby mohla být jednání mezi státy v rozumnou dobu. Přesto je potřeba nějaké přizpůsobení se době slunečního svitu - právě bioritmy hrají velkou roli a hodně lidí (včetně mě) se budí podle východu slunce a nikoliv podle hodinek. Hýbat s pracovní dobou každého půl roku je pitomost. Proto je nejjednoduší cesta pohnout časem jako takovým - tedy letní čas. Chvála jemu!!!!!!

A. Hrbek 24.10.2016 8:06

Pan Zdechovský

je kolosální demagog, který neprošel skutečným praktickým životem, a to jak z hlediska zaměstnání, tak i starostí o více dětí.

Po tisíciletí se lidstvo adaptovalo na pracovní cyklus začínající východem slunce a končící jeho západem.

Průmyslová revoluce se svým často nepřetržitým provozem přinesla i revoluci do začátků a konců pracovních dob. Nebyl to a není tak velký problém pro pracovníky za psacím stolem, protože pracovní doba od 8 do 16 jim jak v zimě, tak v létě jakž, takž vyhovuje. Podobně, jak vím z vlastní zkušenosti, není problém pracovní doba od 22 do 6. Problémem je fixní hodina ráno, kdy se jednou vstává do tmy a podruhé do plného světla. To se snaží letní čas, alespoň trochu řešit. Pro řadu lidí je dokonce letní čas výhodou tím, že se odpoledne o jednu hodinu prodlouží.

Je samozřejmé, že adaptace vnitřního času a sluneční světlo je u různých lidí různá, podobně jako adaptace na změnu času při cestování, a přináší krátkodobé potíže. Ty ale nejsou zásadní. Jiné problémy jsou také s časem na Sicílii a jiné v Laponsku. Dokud si ale většina obyvatel Evropy letní čas přeje, měla by to menšina respektovat.

M. Prokop 24.10.2016 8:52

Re: Pan Zdechovský

Jak víte, že si střídání většina přeje?

R. Langer 24.10.2016 12:36

Re: Pan Zdechovský

Většině je to ukradené.

V. Vérosta 24.10.2016 7:58

Slepice krmívám

pravidelně v pět hodin ráno, musím, potvory začnou kdákat, nedá se spát!!

Když ale na jaře přijde letní čas, tak začnou kdákat o hodinu později, takže si můžu tu hodinku přispat! Paráda!

Osobně bych doporučoval autorovi, aby v Bruselu navrhl zrušit fáze Měsíce a nechal ho jenom v úplňku, kvůli estetice noci a tím pádem i možnému pohodlnému nočnímu sběru léčivých bylin v pěkně prosvětlených hájích! :-))

P. Smatlak 24.10.2016 10:08

Re: Slepice krmívám

Ponechat jen letní čas,protož při zimním je ráno tma a v 5 hodin i dříve už také, takže za světla pracuji a doma jsem jen za tmy.A je známo,že světlo je blahodárné na organizmus a i u dětí to je špatné když si užijí méně světla když je zimnií čas.a potom už je vešr dříve než by měl býti.Ti co navrhují zimní čas to nemají asi v hlavě v pořádku.

P. Remeš 24.10.2016 7:50

Elektrifikace

Vždycky (tedy v celých dějinách lidstva !!) to tak bylo, že doba ranního vstávání a večerního uléhání více méně kopírovala východ a západ slunce. V létě se prostě vstávalo dřív než v zimě, nikdy se dlouho neponocovalo a nikdo z toho neměl srdeční ujímání. Na faktu, že se v létě vstává dříve než v zimě, není nic nenormálního. Není ani nic nenormálního na snaze využívat k životu méně noci a více dne. Totální vykloubení z přirozených biorytmů přinesla až elektrifikace před sto lety, nikoliv letní čas.

Konec konců, jak tu již někdo píše, i mně se letní čas líbí a velmi mně vyhovuje. Já jsem proti jeho zrušení a popravdě řečeno už se zase těším na jaro a dlouhé letní večery ... :o)

R. Gramblička 24.10.2016 6:54

ach jo

ach jo, už je to tu zas,

ta nekonečná diskuze o změně za zimní čas :-P

J. Heincl 24.10.2016 5:37

Podle mého názoru

je střídání letního a středoevropského času ve větším souladu s přirozeným lidským biorytmem než pevný čas po celý rok. Navíc mně osobně letní čas velice vyhovuje. Takže za sebe žádám, v žádném případě letní čas nerušit!

M. Klas 24.10.2016 9:02

Re: Podle mého názoru

Naprostý souhlas!

P. Boublíková 24.10.2016 5:02

Bylo by poctivé napsat

že nevímkterý orgán EU se zcela nedávno usnesl, že střídání času bude ještě minimálně 5 let probíhat. Ale pan europoslanec prostě musí honit body.

J. Bruner 24.10.2016 1:44

pane autore nepište to sem

jste europoslanec , tak to navrhněte v Bruselu a hned se uvidí. není potřeba boj a rozepisování se o něm, ale prostý návrh.

K. Pavlik 24.10.2016 4:00

Re: pane autore nepište to sem

Jsem rad ze jsem to nemusel psat ja.

J. Vintr 24.10.2016 1:11

To s těmi zdravotními potížemi je naprostá blbost.

Naopak je nepřirozené, aby se aktivity člověka řídily pevným časem. Až do celkem nedávné doby se drtivá většina lidí neřídila podle hodin, ale podle toho, kdy vycházelo slunce ...

P. Burda 24.10.2016 6:31

Re: To s těmi zdravotními potížemi je naprostá blbost.

Ale v tom případě bychom meli mít časů 365. Slunce by pak vycházelo denně v 6:00. Ale jak udělat, aby zapadalo denně ve 20:00?

Nebyl by lepší jeden čas, kdy by poledne bylo vždy v poledne, jako to bývalo? Každý by vstával podle svých potřeb, nebo podle slunce.

P. Remeš 24.10.2016 7:55

Re: To s těmi zdravotními potížemi je naprostá blbost.

Žít zcela podle východu a západu slunce již není v dnešní době možné. Jde pouze spíš o ilustraci faktu, že v celých dějinách lidstva se prostě v létě vstávalo dřív než v zimě a není to naprosto nic mimo lidskou přirozenost (o večerní uléhání se pozoruhodně žádný spor nevede, svoboda jít si večer spát, kdy člověk chce, není střídáním času nikterak dotčena).

R. Gramblička 24.10.2016 6:57

Re: To s těmi zdravotními potížemi je naprostá blbost.

řekl bych, že ty zdrav. potíže jsou spíše výsledkem autosugesce, než reálného posunu. Hodina je na to příliš krátká

P. Rada 24.10.2016 0:36

Kdyby to tak šlo jen zde odhalasovat...

Jsem jednoznačně pro zrušení letního času.

P. Remeš 24.10.2016 7:58

Re: Kdyby to tak šlo jen zde odhalasovat...

Jsem jednoznačně pro zachování letního času. Líbí se mně letní večery a možnost courat se venku v přírodě až do deseti hodin ...