Neděle 8. prosince 2024, svátek má Květoslava
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

KRACH: Proč zahynuly ČSA

J. Šuman

Je fascinující, jak stále rezonuje Tvrdíkovo jméno. Ano, byl to existenciální průšvih, ale před 20ti lety. Škoda že všechna média opakují dokola tuto mantru a nikdo nebyl nikdy schopen si projít třeba výroční zprávy a dohledat si něco víc.

Takže rekapitulace k tomuto příběhu:

Po expanzivním megalomanství J.Tvrdíka, které narazilo na limit jménem poptávka, po nenažranosti pilotů/odborářů (každoroční růst platů +15%), po nástupu Lowcostů a po výsledných stamilionových ztrátách nastupuje v r. 2006 Lašákův bankovní management.

Ten přebírá firmu s aktivy ve výši 12 mld. Kč. Situace se nedaří konsolidovat, spíše se zhoršuje. Lašák se snaží o pozitivní PR, ve skutečnosti ale jen provozní ztráty sanuje rozprodejem majetku (hangár, Boeingy, Cargoterminál panelákové firmě atd..).

V r.2008 nastupuje naplno finanční krize a výrazný propad poptávky. Strukturální problém firmy Lašákův management neřeší, ale pokračuje v rozprodeji majetku (letecké motory, pozemky, nemovitosti, Catering). Největší průšvih přichází v témže roce kdy špatná spekulace na další růst ceny paliva, která byla téměř na historickém maximu (ever) vyústila v zajištění paliva na této výši, kdy krátce nato následoval bezprecedentní propad ceny ze 140 usd na 40 usd/bbl. To znamenalo v roce 2009 ztrátu ze zajištění paliva cca 3,6 mld Kč, kterou bylo třeba bankám zaplatit. Pokračovaly tedy rozprodeje: airbusy, pozemky, budova HQ. Kvůli problémům s komerčním financováním firmě poskytuje půjčku 2,5 mld státní podnik Osinek a Lašák s historicky největší ztrátou ČSA je odvolán.

R. 2009 následuje krátká epizoda s pokusem o krizový management – nastupuje „řezník“ V. Novák, představuje reorganizaci s redukcí 35% zaměstnanců, 45% platů pilotů, ořezání na dřeň. Rychle pochopil, že k tomu nebude mít volné ruce a rezignoval.

Konsorcium firem Unimex-Travel Service podává privatizační nabídku. ČSSD jsou proti, preferují spojení s letištěm.

R. 2009 nastupuje Dvořák z LP (kdysi dosazen bez výb.ř.A.Řebíčkem, kamarád a soused R.Janouška). Chce být za dobře s odbory – nechce ohrozit svou pozici na LP (později odměna 150 mio., nákup zámečku s heliportem, T.O. atd..)

Navíc krach ČSA existenčně ohrožuje i LP se 40% podílem provozu letiště. Výprodeje tedy masivně pokračují, tentokrát už v konstruktu Aero-Holdingu: Boeingy, ATRky, motory, zbylé hangáry, letištní sloty, pozemky, dceřiné společnosti DutyFree, Czech Airlines Handling a HOLIDAYS Czech Airlines.

Nakonec ve 2012 ještě Czech Airlines Technics, Training Center a zbylý nehmotný majetek.

Jestli Lašák rozprodal majetek okoli 5 mld, tak Dvořák alespoň za 2x tolik. To byl účet za Tvrdíkova rozhodnutí a nečinnost následných managementů k strukturálním změnám (narovnání kapacit na trh a redukce personálu).

Ale ještě v r. 2010 dochází k jedné zásadní věci, a to kapitalizace úvěru od Osinku a navýšení základního kapitálu.

Věc šetří EK, platí pravidlo: státní pomoc ano, ale jen jednou a dost (ne jako Alitalia ;o) a musí vést k restrukturalizaci a ozdravení. Společnost je pod dohledem EK a měla by zmenšit svůj tržní podíl a neprovozovat neziskové činnosti resp. podkopávat konkurenční prostředí. Travel Service žalují ČSA za nedovolenou státní pomoc.

Po prodeji charterové dcery Holidays Czech Airlines Aeroholdingu za 0,5 mld v r. 2011, následuje rozhodnutí min.financí. o utlumení charterové činnosti ČSA v r. 2012, kvůli údajné dohodě s Travel Service a stažení jejich žalob, které představují riziko pro případné kupce ČSA. Kromě zmařené investice se zřejmě jednalo o zásadní porušení soutěžního evropského práva a českého antimonopolního práva. Travel Service přebírá od Holidays zakázky (Exim, Bluestyle) a později si pronajímá i 2 jejich airbusy. Má tím zajištěný faktický monopol na českém charterovém trhu. Kde není žalobce, není soudce, antimonopolní úřady to tedy neřeší.

Mezitím Moreels/Dvořák tedy firmu redukují zhruba na třetinu původní velikosti a jsou papežštější než papež a doufají, že se proškrtají k zisku. Ukončuje se provoz jedné z nejziskovějších linek do Tel Avivu a Travel Service získává přepravní práva na její operování. (?!)

EK nakonec ve 2012 schvaluje státní podporu kapitalizací jako legální v rámci restrukturalizačního programu.

Pokračuje hledání ženicha s věnem pro ČSA. Ve hře je Qatar, Korean, Travel Service, který už si tak dělá druhou due dilligence na interních datech.

V 2013 kupuje Korean 44% podíl a Travel Service 34%. Dvořák slibuje světlé zítřky. Vesmíry těchto 2 akcionářů si ale nemohou být vzdálenější, což komplikuje další řízení firmy.

Moreels/Dvořák v 2014 prodává Airbusy A320. Firma zredukovala obchodní zastoupení, redukuje síť, chaoticky škrtá linky. Babiš odvolává Dvořáka z aeroholdingu a dosazuje Řehoře.

Od konce r. 2014 ČSA řídí Sinčákův management (z LP). Jako hlavní cíl si dává obchodni stabilizaci firmy. To se daří, za rok 2015 firma poprvé vykazuje zisk z vlastní činnosti bez nutnosti prodejů majetku. Následují 4 roky zdravé restrukturalizované firmy, která stabilně generuje dostatečnou marži, aby si mohla naakumulovat dostatečné úspory na horší časy.

Tedy konečně štíhlé a ziskové aerolinky. Firma potvrzuje objednávku na A320 neo, platí stamilionové předplatby na letadla a kupuje zpět do vlastnictví jeden Airbus A319, dokonce nabírá poprvé piloty a palubní personál.

Na konci roku 2017 uvádí výroční zpráva penežní prostředky 1,5mld Kč na účtech a firmě se daří.

Ve 2018 je Smartwings stává majoritním vlastníkem ČSA za cca 0,4 mld. Kč.

Začíná naplno řídit společnost, ale strategie rozvoje ani žádná jiná neexistuje.

Sinčákův management nemá podporu ve strategických rozhodnutích a vidí, že se současným akcionářem se na ničem rozumném v rozvoji ČSA nedomluví a raději rezignuje.

Je dosazen management Smartwings. Dále už probíhají manažerská rozhodnutí a smluvní nastavení ve prospěch mateřské společnosti.

Ruší se regionální linky, na Smartwings se převádějí linky Petrohrad, Kazaň, Samara. Ukončují se A319, ČSA si pronajímá letouny Smartwings. Hospodářské výsledky ČSA se zhoršují a směřují k nule (2019).

Smartwings s uzemněnými boeingy 737 Max mají finanční problémy, 0,7mld půjčuje Šimáně a 1,2 mld si Smartwings půjčuje od ČSA.

U Boeingu pro Smartwings lobbuje tajně i sám Babiš (kamarád Šimáněho z PZO).

V březnu 2019 nastává přerušení provozu z titulu pandemie Covid. Od května se postupně obnovuje provoz aby se později zase přerušil. Není již obnoveno operování Seoulu, A330 je vrácena korejcům.

Smartwings se snaží o odklady splátek leasingů. R. 2020 se vyhlašuje moratorium na ochranu před věřiteli. Flotila ČSA se redukuje na 3 JETy. ANO lobbuje za státní pomoc či dokonce vstup státu do skupiny. Problém jsou čínští akcionáři (zastupuje J.Tvrdík). Šimáně parkuje porshe na 2.nádvoří Pražského hradu a lobbuje u kancléře. V médiích brečí, že ostatní aerolinie získaly státní pomoc, ale oni ne. Pokud skupina padne, podraží se prý Čechům dovolené. Žádá vládu o 2mld, později o 1mld pro ČSA.

Ve 2021 podává ČSA insolvenční návrh, soud povoluje reorganizaci.

Smartwings získává 2 mld úvěr na 6 let se státní zárukou (via EGAP), její závazky činí 6,7 mld Kč.

Roku 2022 s Ruskou válkou na Ukrajině je suspendován provoz ČSA do Moskvy a Kyjeva. Zůstává operování Paříže a Hurghady, později Paříže a Madridu.

Věřitelský výbor schvaluje reorganizaci, došlo k zániku akcií a novému úpisu pro majitele společnosti Smartwings.

ČSA přišlo o cash, poslední letoun A319 + motor (Quiver Beta, společnost v likvidaci), ale také o závazky. Nezajištění věřitelé ostrouhali (dostali 4,6%), cestující přišli o letenky a míle, z oddlužené ČSA nezbyl ani chlup krom toho, že každoročně stále inkasovala stamiliony za prodané a nespotřebované emisní povolenky, které jí zatím držely nad vodou.

Rok 2023 slaví 100 leté výročí v hybernaci se 2 letouny a 2 destinacemi.

V roce 2023 dochází k revizi směrnice EU ETS a zásadně se redukuje bezplatná alokace emisních povolenek, tedy významný zdroj pro ČSA, kvůli kterému si Smartwings společnost drží. Je rozhodnuto o ukončení licence provozovatele, vystoupení ze SkyTeamu a expiraci mil v OK Plus.

Od 1.10.2024 se České aerolinie, a.s. staly jediným akcionářem Smartwings. Probíhá pokus o odporodej společnosti. Podle Evidence skutečných majitelů má společnost České aerolinie a.s., dva vlastníky. 1/2 akcií drží Jiří Šimáně, druhou 1/2 pak drží Lenka Viková.

A pohádky je konec. Ani nacisti, ani komunisti, ba ani Luftjarda to milé děti nebyl.

Server Zdopravy.cz

Aston Ondřej Neff
7. 12. 2024

Propagandisté ruské říše zla se nemusí namáhat.

Petr Bour
7. 12. 2024

Je zajímavé, jak se v médiích v poslední době diskutuje téma svobody.

Jan Ferenc
7. 12. 2024

Dolní komora francouzského parlamentu vyslovila nedůvěru vládě premiéra Michela Barniera.

Jan Šnábl
7. 12. 2024

Kdykoli jedu přes Kolín, bedlivě se rozhlížím, jestli alespoň jednoho z nich nepotkám. Zatím nic…

Aston Ondřej Neff
7. 12. 2024

Propagandisté ruské říše zla se nemusí namáhat.

Aston Ondřej Neff
6. 12. 2024

Vládní koalice odvrátila útok opozice, namířený na předsedkyni sněmovny Markétu Pekarovou Adamovou.

Aston Ondřej Neff
5. 12. 2024

Bojovníci za svobodu slova budou mít půl roku čem si třepit pysk.

Milan Smutný
6. 12. 2024

Odboráři Volkswagenu zahájili protesty, které mohou skončit generální stávkou.

Ladislav Jakl
6. 12. 2024

Naše společnost je tak trochu jako papiňák. A nejen naše.

ČTK, Lidovky.cz
8. 12. 2024

Čtyřnásobná mistryně světa ze štafet Ingrid Landmark Tandrevoldová si kvůli srdeční arytmii dává...

mav Martina Smutná
8. 12. 2024

Policisté pátrají po sedmačtyřicetiletém Filipu Černém. Muž odjel v sobotu ráno autem ze svého...

duff Dominik Duffek
8. 12. 2024

Do osmnáctého kola Chance Ligy vstupují také plzeňští fotbalisté, kteří se hrají s Karvinou, jedním...

ČTK, Lidovky.cz
8. 12. 2024

Syrský prezident Bašár Asad utekl, protože Rusko nemělo zájem ho dále chránit, je přesvědčen...

Jiří Just
8. 12. 2024

Bude mít Bělorusko první prezidentku? Tímto absurdním titulkem od vládou povoleného zpravodajského...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz