KNIHA: Ekonomika Hollywoodu
aneb Teenageři jsou zlatý důl
Investigativec Edward Jay Epstein vydal čtivou knížku o zákulisí hollywoodských studií. Pokud si chcete udržet naivní představy ze společenských magazínů, vyhněte se jí obloukem.
Trochu klišé, že ji na první rande vytáhl zrovna do kina, říká si dívka, když se sál pomalu zaplňuje lidmi.
"Četl jsem teď takovou zajímavou knihu o ekonomice Hollywoodu. Jmenovala se tuším… Ekonomika Hollywoodu."
Další klišé. Dělá sečtělýho.
"Přišla mi fakt zajímavá."
To už říkal. Ach jo. Ale tak dobře, zeptá se ho, čím byla zajímavá.
"Napsal ji jeden investigativní novinář. Edward Jay Epstein. Má před osmdesátkou, ale stejně vyzpovídal všelijaký hollywoodský hlavouny. A dokonce si zahrál jeden štěk ve Wall Street 2, aby měl všechno z první ruky. To bys nevěřila, že je celej Hollywood jen o penězích."
No ne.
"Třeba si představ, jak je složitý nasmlouvat nějakou hvězdu na natáčení. Trvá to třeba roky a návrhy smluv si můžou týmy právníků vrátit třeba dvacetkrát. Taky musíš všechny na všechno pojistit. Víš co je průšvih? Když je někdo průšvihář. Třeba Nicole Kidmanová nemohla nějakou dobu točit filmy, protože ji nikdo nechtěl pojistit. Zramovala se při točení Moulin Rouge a Úkrytu, takže pak málem nemohla hrát v Návratu do Cold Mountain. Musela normálně dát milion z vlastní odměny na separátní účet, aby ji pustili před kameru! Představ si to, ty mamonáře."
Ach jo, zas mě balí levičák.
"Vtipný ale je, že kvůli tomu zisku studia klidně udělají skoro podvratnej film. Nikdo nechce urazit potenciální publikum. Všimni si, že zmizeli Rusové a Číňani jako záporáci. Takovej film by v Rusku a Číně nevydělal. Záporáky teď dělají bankéři, protože ti nemají žádnou neziskovku, co by chránila jejich dobré jméno. A taky je super, jak se distribuoval Fahrenheit 9/11 od Michaela Moora. Víš, ten film proti Bushovi. Disney od toho na oko dal ruce pryč, ve skutečnosti ale převedl práva na Fellowship Adventure Group, která jim patřila. Takže se Moore mohl tvářit jako cenzurovaný rebel, a přitom od Disneyho dostal 21 milionů dolarů. Čímž se samozřejmě nikde nechlubí."
Je to dobrý, má nadhled.
"A všechny ty účetní triky! To jsem žasl. Jak studia dovedou skrývat skutečné rozpočty. A jak mazaně vysosávají dotace a pobídky! To mi přišlo paradoxní: kolik levicových umělců vlastně podporuje tenhle závod ke dnu."
Vida. Není nalevo ani napravo. Je prostě přemýšlivej.
"Líbilo se mi, že se ten Epstein nevykecává. Sedm kapitol, dvě stě stránek a šmytec. Žádná zbytečná vata. A fakt spousta zajímavejch postřehů. Že se teď chytrý věci točí hlavně jako seriály pro kabelovky, třeba The Wire nebo Mad Men. Nebo, a tohle si pamatuju doslova, že Hollywood je s originalitou na štíru. Paramount teď jednomu režisérovi zamítl projekt s tím, že je to super nápad, ale bohužel by bylo lepší, kdyby už to někdo natočil, protože to mohli anoncovat jako remake. Jo a reklama! Reklama je to nejdůležitější. Nejraději mají v Hollywoodu nás, teenagery, protože prej se dáme nejsnáz přemluvit k tomu, abysme vypadli z domu a zašli do kina. A koukej, jsme tady…"
Sál se stmívá, začínají upoutávky. Dívka ještě neví, jak dopadne rande. Je jí ale jasné, že ho chce ještě aspoň jednou vidět. Aby si od něj půjčila Ekonomiku Hollywoodu.
*********************************
Edward Jay Epstein: Ekonomika Hollywoodu. Skrytá finanční realita v pozadí filmů. Vydalo nakladatelství Mladá fronta v březnu 2013. 216 stran, 249 korun.
Převzato z magazínu Finmag.cz se souhlasem redakce