Středa 9. října 2024, svátek má Štefan, Sára
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

INTERNET: Bublina na netu?

diskuse (4)
Nad internetovými prostředky marketingu, zdá se, panuje čím dál větší nadšení. Nesdílejí je asi jen televize a tisk. Těm se postupně zmenšuje koláč k rozdělení a nakousnutí. S nadšením ovšem přichází otázka provázející každou reklamu. Jak věrohodně měřit její účinek?

Pokus najít ve vyhledávačích „návrat investic na webu“ dává statisíce odkazů. Ale málo odpovědí. Tradiční zlomek, kde v čitateli jsou výnosy a ve jmenovateli majetek společnosti, „ospravedlňuje“ mnohamilionové nákupy investorů. Čím více se blíží majetek společnosti nule, tím stoupá hodnota zlomku k nekonečnu. Platí se za počet návštěv, kliknutí na reklamu, umístění banneru nebo klíčová slova. Některé metody jsou sofistikovanější a cena za spojení slov stoupá s nárůstem pravděpodobností zasažení cíle. Nicméně už existují placené skupiny „klikařů“, kteří generují balast těžko rozlišitelný od seriozních zájemců. Generátory kliků zpochybňují důvěryhodnost této metriky. S takzvanými click frauds se potýkají i Yahoo! a Google, byť se pochopitelně snaží zamést problém pod stůl. Ne že by metrika televizní reklamy byla lepší. Měření pomocí peoplemetrů rozdávaných vzorku diváků se vzhledem k nákladům na TV spoty nedá lehce obhajovat. Vztah mezi sledováním soap oper a nákupu inzerovaného zboží je těžko postižitelný. Ještě že náklady na reklamu zaplatí nakonec spotřebitel. Takže jde spíše o souboj, kdo na trhu s internetovou reklamou přežije. Vidíme postupnou konsolidaci směrem k velkým hráčům.

Na příkladu Googlu lze vysledovat, jakou výhodu má první na trhu. Nicméně úspěšně existují i malé specializované firmy věnující se optimalizaci webů s cílem, aby se vaše firma objevila na první nebo druhé stránce při vyhledávání. Zajímavé mohou být i pokusy přiřazovat firmy do mapy, geografická blízkost může často být rozhodujícím faktorem nákupu, úspěšné jsou prodeje jednotlivých skladeb z CD, aukce a erotika. Jak jinak. Úplnou specialitou internetu je nákup virtuálního zboží – avatarů, produktů, virtuálních nemovitostí a služeb ve virtuálním světě. Tam konkurence reálného světa nehrozí a jedině na síti se dají účinně propagovat. Vydělávat peníze se takhle dají ovšem spíše v Koreji než v Česku. Prodávat ať už více nebo méně legálně se dají i vaše osobní data. Pravděpodobnost zásahu, pokud vás příliš neotravují, je samozřejmě vyšší. Také můžete využívat nebo přímo generovat blogy s komentáři k výrobkům a službám.

Závěrem? Snad lze říci, že větší naději má reklama, jež zákazníka oslovuje s přidanou hodnotu k informaci, o niž se zajímá. Opačný způsob - tedy přímý tlak - je obtěžující a dlouhodobě neudržitelný.

Euro 36/2007

Jan Kovanic
9. 10. 2024

Přečtěte si seznam členských států OSN: Debil, blbeček, debil, blbeček, debil, blbeček, debil,...

Aston Ondřej Neff
9. 10. 2024

Bezuzdnost ekologických aktivistů přišla na přetřes při nedávných povodních.

Tomáš Břicháček
9. 10. 2024

Komise zažaluje Maďarsko kvůli zákonu na ochranu národní suverenity.

Ondřej Neff
9. 10. 2024

Podzim už máme astronomicky odklepnutý a také počasí odpovídá roční době.

Stanislav Křeček
9. 10. 2024

Jako každoročně, i letos nás Evropská komise nepochválila za to, jak jsou u nás vychovávány romské...

Aston Ondřej Neff
7. 10. 2024

Kde jsou ty časy, kdy se do boje pustila „hustá dvojka‟ sociální demokracie v sestavě Jana...

Aston Ondřej Neff
8. 10. 2024

Vláda Petra Fialy selhala při pokusu vyřešit jeden z palčivých problémů dneška, totiž stavební...

Aston Ondřej Neff
9. 10. 2024

Bezuzdnost ekologických aktivistů přišla na přetřes při nedávných povodních.

Marian Kechlibar
7. 10. 2024

Za měsíc se konají prezidentské volby v USA a otázka zní, „kdo má větší šance vyhrát?“.

Petr Ševčík
8. 10. 2024

Dovolil jsem si zformulovat teze, pro které bych rád hlasoval ve volbách.

Josef Kopecký
9. 10. 2024

Naposledy ještě ve svém předvolebním složení se sešel Senát. Schválil změnu zákona o návykových...

jla Jiří Lacina
9. 10. 2024

Dlouhá léta se v kryptoměnovém světě spekuluje, kdo je skutečným tvůrcem nejslavnější kryptoměny na...

Lidovky.cz, ČTK
9. 10. 2024

Česká a polská vláda ve středu na společném zasedání projednávaly přeshraniční spolupráci,...

9. 10. 2024

Francie a Německo jako dvě nejsilnější kontinentální ekonomiky Evropy tvořily dlouho silný tandem,...

István Léko
9. 10. 2024

Francouzský prezident Emmanuel Macron minulou sobotu v rozhovoru pro rádio France Inter prohlásil,...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz