Čtvrtek 5. prosince 2024, svátek má Jitka
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

IDEOLOGIE: Zachránit klima ano, v čínském autě ne

diskuse (83)

Zřejmě nejpůsobivější vizí zániku západní civilizace je v současné době nástup Číny. Vzniká téměř přímo úměrně tomu, jak se obnažují dopady evropské politické sázky na skoncování s fosilními palivy a s jádrem. Jedná se hlavně o obavu z vlastního konzumu: budeme-li masivně kupovat čínská levná auta - tedy budeme-li se chovat normálně - zahubíme bez náhrady tradici evropského průmyslu. A tak už vyhlížíme v EU schválená cla ve výši 45 % na čínské elektromobily a s nimi pochopitelně jen hlubší a hlubší rozkol s Čínou.

Ideologicky čistá elektromobilita

Pro upřesnění: nová evropská cla, budou-li opravdu zavedena, mají na mušce v tuto chvíli jen elektromobily z Číny. Důvodem je výrazně nižší cena, které podle vyšetřování Evropské komise dosáhli čínští exportéři výhradně díky vládním podporám, de facto jsou čínská elektroauta něco jako politický artikl. Tím spíše, že přímo ohrožují klíčový civilizační cíl EU: elektromobilitu. Ale ne ledasjakou. Pokud možno v evropských elektroautech. Kdyby byla „čínská“, nebyla by to ta ideologicky správná elektromobilita.

Jinými slovy, zelený ráj je v podstatě nadosah, ale pokud by na byznysové stránce věci vydělali Číňané o dost více než Evropané, zůstalo by „jen“ u emisní stránky věci. Dýchat o nějakou tu promili čistší vzduch je jistě moc hezké, s dlouhodobou stagnací evropské ekonomiky už se tak nějak počítá, ale hrozící obchodní fiasko Green Dealu by celou akci mohlo zcela zdiskreditovat. Mezi cly na čínská elektra a budoucností Green Dealu (či spíše celé jedné garnitury EU) je hluboká politická souvislost.

Neztratit tvář

Řešení, k němuž v říjnu dostala Evropská komise od členských států mandát, podpořili Francouzi, Italové a třeba Poláci. Češi se při hlasování zdrželi, ostatně žádná česká firma auta nevyrábí. Není vyloučeno, že se nakonec najde kompromis. Pokud ne, Čína zavede cla na EU. Ovšem reciprocita se nebude týkat evropských elektroaut, ta totiž žádný čínský klimatický cíl neohrožuje. Cla se budou týkat evropských aut jako takových, což už bude – právě Němce – hodně bolet. A jak už to u obchodních válek bývá, nemusí vůbec zůstat u aut. Nemusí zůstat jen u obchodních vztahů s Čínou. To vše při stavu, v jakém vztahy Západ-Čína jsou.

Prodají bez dotací evropští výrobci svá elektroauta, když jim Čína přestane konkurovat? Nasvědčuje tomu vývoj prodejů v evropských automobilkách v posledním období? Je náš nezájem o elektroauta dán opravdu jen cenově? Dojde kauzálně ke zlevnění evropské elektrické produkce? Cla snad mohou mít smysl, jsou-li zavedena na něco, o co je zájem, v opačném případě nedávají smysl. Stojí tedy celní válka s Čínou fakticky zato? Nebo jde hlavně o to, aby nebyl Brusel úplně zesměšněn?

Korea je v pohodě
Jen u nás je pomalu každé druhé auto Hyundai nebo Kia. Proč to není problém? I Jižní Korea je reálným hospodářským konkurentem pro celou Evropu. Když už jsme u celních choutek, proč tedy neuvalit pořádná cla nebo nějaká znevýhodnění i na Korejce? To by mohlo chránit auta se spalovacím motorem. Ta ale nikdo chránit nechce, spíše naopak. Korea neohrožuje EU ani svou převážně spalovací produkcí (tedy ideologicky, čert vem prachy), ani geopoliticky.

Pokud necháme čínský dovoz elektroaut za stávajících podmínek (cla 10 %), evropské automobilky víceméně odepíší svou elektrickou produkci včetně vývoje a budoucnost bude patřit východu. Pro Evropany bude jediné východisko: drasticky zlevnit, něco jako výprodej, platy dolů, propuštění, restrukturalizace, tlak na ceny energií. dost možná ale i další obrovské dotace až postátnění. Něco velmi podobného už ale teď probíhá, jen na delší časové ose. V podstatě jde o pozitivní sociální proces.

Máme tedy co ztratit? A naopak: dá se opravdu čekat, že čínská auta budou mít tak skvělé celkové prodeje? Něco podobného si kromě klíčového Německa mysleli také Slováci a Maďaři. Země proti clům. Nechte to na lidech, elektra stejně netáhnou. Je třeba myslet na auta jako taková. V Číně můžeme hodně ztratit. Čína obchodně zainteresovaná, obchodující, neodstřižená, to jsou velké body pro mír ve světě. Fanatický zájem na obrazu Green Dealu – o tom se málo mluví – v současném světě patří mezi významné faktory zostřování mezinárodních vztahů. S podpisem EU.

Aston Ondřej Neff
5. 12. 2024

Bojovníci za svobodu slova budou mít půl roku čem si třepit pysk.

Jan Bartoň
5. 12. 2024

Vyhlášení stanného práva bylo ranou z čistého nebe.

Starý vlk
5. 12. 2024

Nejsem moc lekavý. Nebojím se pavouků, ani myší, ani hadů – tedy těch trochu jo.

Jakub Michálek
5. 12. 2024

Jak absurdně pak vypadá rozštěpení české společnosti na dva tábory, když vidíte, jak jsou...

Aston Ondřej Neff
2. 12. 2024

Jeden rok končí, druhý brzy začne a je zjevné, že ho budeme moci úplně odepsat.

Aston Ondřej Neff
4. 12. 2024

Andrej Babiš rozpouští svěřenský fond, který od roku 2017 opatroval akcie jeho Agrofertu.

Jan Bartoň
4. 12. 2024

ODS má největší podporu v generaci 45-54 let a některé zmiňují i ještě starší voliče.

Marian Kechlibar
4. 12. 2024

Normálnější jedinci jasno nemají a spekulace v IT světě neberou konce.

Tomáš Lánský
5. 12. 2024

Před Obvodním soudem pro Prahu 5 dnes stane expolicista Tomáš Strnad. Žalobce ho viní z těžkého...

kurl Lenka Kuřilová
5. 12. 2024

Ve čtvrtek ráno se v Hartigově ulici srazila tramvaj a osobní vozidlo. Nehoda na místě omezila...

Lidovky.cz, ČTK
5. 12. 2024

Šéf kanceláře ukrajinského prezidenta Andrij Jermak ve středu jednal ve Washingtonu s blízkými...

Lidovky.cz, ČTK
5. 12. 2024

Na Maltě začíná dvoudenní zasedání Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE), kterého...

Lidovky.cz, ČTK
5. 12. 2024

Izrael se při bojích v Pásmu Gazy dopouští genocidy. Ve své nové zprávě to tvrdí organizace na...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz