25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

GLOSY: O světě a politice (26)

Odmítám dívat se na komunistickou éru jako na jakýsi monolit, v němž se nic nedělo a z něhož vyčníval jen rok 1968. Jde samozřejmě i o vědomě zvolenou hloubku pohledu a o velikost zvětšovacího či zmenšovacího skla, se kterým se na toto období díváme. Konstanta to ale – z hlediska života v té době – určitě nebyla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 23.8.2020 12:53

Málo koho by napadlo ...

"... A hodně mimo byli i autoři, kteří před čtyřiceti nebo padesáti lety předpovídali rychlý výpad pozemšťanů na jiné planety. ... Tady je ovšem vysvětlení poměrně snadné - počátkem 70. let by asi málokoho napadlo, že zájem o vesmír takhle rychle opadne. ..." Toto je citace z článku ve včerejších Lidových novinách (22.:-)2020) na straně 15.

Doporučení. Musíte důsledně rozlišovat, prosím, zda pisatel je politický novinář, propagandista, případně ekonom, který si vůbec neuvědomoval technické problémy s tím spojené. Vězte, že cesta na Měsíc (20. července 1969) byla na hranici tehdejších technologických možností v politicky/propagandisticky vypjaté mezinárodní situaci.

Pozor. Opak. Ve 21. století si ekonomové neuvědomují důsledky exponenciálního růstu informačních technologií - a možných, riskantních společenských důsledků v dohledné době budoucí, tzn. ve 30. letech 21. století. Neuvědomuje si toto ani bývalý český sci-fi spisovatel, a proto zde, na jeho NP, dostává tolik prostoru dnes zcela nevýznamný český stařík Klaus, člověk minulosti - i s jeho institutem IVK. Ano, hledejte poučení v naší minulosti, ale nezapomínejte, že naše budoucnost bude podstatně jiná, než byla naše minulost. Dnešní 21. století je především o rychlém technologickém vývoji, který rozhodne všechno podstatné.

Vyčerpal jsem povolený počet znaků svého diskusního příspěvku.

P. Milan 23.8.2020 15:22

Přitom stačilo napsat: "Mám v tom hockey".

M. Pivoda 23.8.2020 15:47

Stačí napsat: Komentuje ekonom Prokop!

M. Fleishman 23.8.2020 9:35

Jsem přesvědčen, že Ing. Klaus nesmírně psychicky trpí pocitem, že je na odstavné koleji ve stanici touha, místo aby byl tam, kam svou "genialitou" patří. Nejhorší na tom je, že se s tím nedokáže usmířit a tak se neustále musí zviditelňovat ve snaze na sebe upoutat pozornost;-D.

S. Donát 23.8.2020 12:55

No vidíte, já jsem zase rád, že je o něm pořád slyšet a že mu to pořád myslí. Zajímavé je, kolik poštěkávajících mopslíků se pod jeho články vždy vynoří. Čím to, když je Václav Klaus tak nezajímavý a nedůležitý?

P. Milan 23.8.2020 15:23

Zato vy jste tam, kam patříte. V (_!_) a jen zde poštěkáváte.

I. Pávek 23.8.2020 17:48

A ty si myslíš co o tom svém poštěkávání tady ? ;-D

F. Žůrek 22.8.2020 20:47

"miniperestrojka"? Cha! Jak rychle zbohatnout na kupónové privatizaci.

M. Pivoda 22.8.2020 10:48

V roce 1987 jsem zakončil své studium španělštiny státní zkouškou, a začal jsem intenzivně spolupracovat s matematikem doc. Václavem Polákem - v oboru umělé inteligence (AI). Z pozice vrátného se doc. Polák přesunul na systémového programátora (v podniku ČSAD Brno), a později (přes komunistu Jozefa Lenárta) na Slovenskou akademii věd, Ústav technické kybernetiky.

Polák po mně chtěl, abych rozvíjel jeho systém AI, ale já jsem se věděl, že na takové zaměření nemám a ani nechci. Rozhodl jsem se pro byznys aplikaci jeho ambiciózního systému AI. Tehdejší expertní systémy ve světě byly příliš primitivní (žvýkaly data bez porozumění, dle pravidel jestliže-pak), zatímco Polákův systém AI, OLS, připravoval již báze znalostí s porozuměním obsahu textu.

Moje byznys aplikace Polákova systému AI měla název "OLS expert pro podnikatelské strategie". Tehdy u nás sice ještě fungoval československý reálný socialismus, nikoliv kapitalismus, ale mé zaměření výzkumu se dalo zdůvodnit tehdy již připravovanými společnými podniky (joint-ventures). Na našem Ústavu řízení (na VUT Brno) mé zaměření výzkumu pouze tolerovali, nikdo tam o AI nevěděl vůbec nic. Pro eventuální spolupráci na mém aplikačním projektu AI to byli zcela nepoužitelní lidé. Komunisté navíc na ten náš ústav nepřicházeli dělat výzkum, ale hledali tam jen nějakou zašívárnu (oproti přece jen náročnější práci v podniku).

Tuším, že v roce 1987 jsem se zúčastnil i zájezdu do Agrokombinátu Slušovice. Tento moravský podnik si totiž, v té době, mohl dovolit nejvíce spolupráce - jak na východ, tak i na západ. Žádné osobní kontakty jsem v Agrokombinátu ale nenavázal, účastníci našeho zájezdu jen sledovali, jak se takový (diverzifikovaný zemědělský) podnik řídí. Pamatuji se, viděli jsme tehdy v akci například ekonoma docenta Trnku.

P. Manda 22.8.2020 19:28

Co to sem pastuješ , koho ty zajímáš? Zmiz rudý noku.

M. Pivoda 22.8.2020 20:51

Závěr článku: "Robert Solow v článku v American Economic Review nás ekonomy hezky vystihuje. Píše, že „ekonomové se odlišují od ostatních lidí pochopením a obdivem k fungování decentralizovaných konkurenčních trhů ..."

Ekonomové (až na výjimky, jakým byl například významný harvardský profesor C. M. Christensen) nerozumí technologickému vývoji ve 21. století.

Bude to především technologický vývoj, který ve 30. letech 21. století umožní stav ekonomiky k zavedení minimálního nepodmíněného příjmu.

P. Milan 23.8.2020 0:34

Podobně blouznili komunisté.

"Každému dle jeho potřeb".

M. Pivoda 23.8.2020 9:51

Demagog Prokop opět v akci.

1. Minimální nepodmíněný příjem (Universal Basic Income) znamená "minimální", nikoliv "dle potřeb".

2. A ta předvídaná situace o zavedení UBI ve 30. letech 21. století se týká USA, nikoliv české montovny.

VUML jsem kdysi v české minulosti neabsolvoval, takže dnes nemohu Prokopovi více sdělit k jeho předpovědím "Každému dle potřeb".

P. Milan 23.8.2020 15:24

Tak to jste živým důkazem, že zblbnout lze i bez VUMLu.

J. Plzák 22.8.2020 10:41

"M. M. Baily hovořil o „computer revolution“, ale dodával, že se tato revoluce ještě „neprojevila v růstu produktivity tak, jako tomu bylo u všech dřívějších generací velkých inovací“...

Vystihl to. Tato "revoluce" přináší nová pracovní místa, tak leda o obsluhy nový počítačů, což neznamená nic jiného, než zdražení těch oborů, kde budou tyto nové počítače nasazeny.

S každou novou generací by mělo být počítačů méně a méně. A stejně i tak, jak je v závěru článku uvedeno, stoupne leda tak počet automechaniků - a pekařů (dodávám já).

Růst produktivity zdaleka neodpovídá velikosti zavedené počítačové inovace. Také není nejmenšího důvodu, proč by měl stoupat nárok na kvalifikaci zaměstnanců. To už by bylo úplně protismyslné.

M. Pivoda 22.8.2020 11:04

Na počátku změny je situace vždy nepřehledná. Potěšitelné je dnes ale to, že i čeští bankéři si už mnohé uvědomili.

Dobrá zpráva. Cituji z článku Miroslava Singera v minulých sobotních Lidových novinách (15. srpna), stránka č. 12, článek "Nestřílejte na bankéře":

"Ve skutečnosti je ale hlavní změnou, již po více než jednu dekádu zažíváme, to, že většina vyspělých ekonomik ve své reálné části čelí primárně deflačním tlakům: tlakům vedoucí k poklesu cen a růstu nezaměstnanosti. "

P. Milan 22.8.2020 14:58

" ... většina vyspělých ekonomik ve své reálné části čelí primárně deflačním tlakům: tlakům vedoucí k poklesu cen a růstu nezaměstnanosti. "

A proto máme inflaci přes 3% a nejenom my, skoro všude. :-P

I Singer se může "upsat".

I. Jouza 22.8.2020 8:03

Pan Prezident Havel má lavičky, letiště, mezinárodní věhlas a uznání mimo jiné. A co má pan Klaus. Jen Institut Na Hanspaulce financovaný z čínských a ruských peněz pana Kellnera. Není to nespravedlnost?

T. Hraj 22.8.2020 8:16

Není. Letiště a lavičky nejsou tak špatné.

P. Milan 22.8.2020 10:16

Není.

Havel toho spoustu nakecal (ale až do plyšáku to bylo dost přínosné),

Klaus toho naštěstí hodně udělal po plyšáku a za to mu budiž čest a sláva.

J. Soch 23.8.2020 11:04

Nemohu si pomoci ,abych vam pane zvany Milan nenapsal ze jste sem napsal poradnou blbost .

Vam psat zadny argument nebudu,protoze vy asi tezko chapete co se zde pise ;-D;-D

S. Donát 23.8.2020 14:17

Jo, vidím to podobně. Havel dobře zafungoval jako symbol plyšáku a tím to mělo skončit.

P. Milan 23.8.2020 15:26

Ideální bylo období poplyšákové, kdy ikonka Havel reprezentoval a Klaus konal.

Prakticky až do Sarajevského atentátu.

S. Donát 23.8.2020 16:53

Ano, zlatá devadesátá :)

J. Soch 23.8.2020 18:13

V tom s vami souhlasimR^ Zlata devadesata s panem Havlem

S. Donát 23.8.2020 19:17

Na tvůj souhlas prdím, Žofka.

J. Soch 24.8.2020 17:18

Uz jsem si rikal kdyz jsem vas cetl ten Donat to je nejaky uchylny debil na zensky;-D;-D Ono to tak bude Rv

L. Písařík 22.8.2020 6:53

Jednodušeji: Výrobu lze zvýšit a produkovat víc zboží jen tehdy, bude-li dostatek kupujících a ten je podmíněn dostatkem peněžních prostředků v kapsách kupujících. Tedy kupující musí mít možnost si ty peníze vydělat, možná taky vypůjčit. Za druhé: nelze vyrábět věci příliš trvanlivé, jinak by nové výrobky nikdo nekupoval. Obé ale neplatí za socializmu, kdy není všeho dost, ba ani v Globále - fiktivním obchodě Gustava Husáka.

P. Milan 22.8.2020 14:55

S tou trvanlivostí je to složitější: Neustále se mění předpisy , něco administrativně, něco se mění přirozeně, rychlým vývojem techniky.

Takže vyrábění věcí schopných sloužit 20 let je zbytečné, když už je po pěti letech málokdo chce.

L. Písařík 22.8.2020 18:48

Máte pravdu, ale pokud se stanete důchodcem a váš příjem značně poklesne, pak jistě dáte přednost věcem trvanlivějším. I když ve všech případech tomu tak není. Jeden z příkladů.