25.4.2024 | Svátek má Marek


GLOSY: Hra na mobilní konkurenci

4.10.2013

Je to trochu legrace, s tou aukcí kmitočtů pro mobilní přenos dat. Nejprve byla zrušena, protože účastníci to přehnali s nabídkami a stát usoudil, že žádný operátor nemůže vydělat tolik, aby zaplatil státu tak gigantickou pálku, a tendr zrušil. Nyní zase Český telekomunikační úřad zjistil, že se operátoři spojují, protože jak už to v krizových obdobích bývá, přichází doba konsolidace v odvětví, a kdo nestačil, bude požrán větším.

Proto dal do podmínek nového tendru na poslední chvíli podmínku, že nový operátor se 15 let nesmí spojit s jiným, již fungujícím dodavatelem mobilních služeb.

Vyřadil tak ze hry favorizovanou PPF, která jedná už hodně dlouho o převzetí českého O2. Ale zato se přihlásila firma, která původně patřila PPF, ale její generální ředitel ji od PPF koupil i s chlupama.

Jak přišel k pár miliardám, které na spuštění nového mobilního operátora potřebuje, sice nevíme, ale asi nikoho moc nepřekvapí, když tahle firma bude financována skrytě či otevřeně z největší české finanční skupiny a bude si v budoucnu více než rozumět s O2 již vlastněnou PPF. Legrační hra na konkurenci.

Ono to s tou opravdovou konkurencí na mobilní síti je vůbec nějaké zakleté.

Dnes jde opravdu už jen o data, tedy internet. Možná by stačilo, aby alespoň jeden z operátorů pochopil, že lidé si mobilní služby pořizují, aby byli mobilní. Tedy mobilní ne mezi Smíchovem a Vinohrady, kde je na každém kroku obrovské množství wi-fi připojení, ale aby mohli odjet na venkov na chalupu nebo na hory lyžovat a byli pořád na nějakém použitelném připojení. Jak cestou, tak na místě.

A to nejsou a v českých podmínkách ani dlouho nebudou. A mimochodem, včera spustil T-Mobile ostrý provoz nejmodernější sítě LTE v Mladé Boleslavi a v Praze.

Geograf zabloudil

Zdá se, že primátor Tomáš Hudeček z TOP 09, vystudovaný geograf, trochu ztratil orientaci v pražském terénu. V pražských Vysočanech, kde sídlí Dopravní podnik hlavního města Prahy, vyrazil po cestě do pekel. Vyhazov generálního ředitele Milana Křístka je už jen ulomení poslední větvičky, na níž pražská topka visela kvůli problémům s dopravními investicemi. Je pravda, že všechny byly schváleny a vysoutěženy za minulého vedení města, ale nikdo z minulého vedení města nebyl zaměstnancem firmy, která měla s městem a s městskými firmami smlouvu na organizování výstavby tunelu Blanka či dostavby metra A, a tudíž žila z městských peněz tak jako radní pro dopravu Jiří Pařízek.

Konflikt zájmů radního a předsedy dozorčí rady DPP a chyby jeho dnes už bývalého zaměstnavatele – firmy IDS – povedou s velmi vysokou pravděpodobností k vracení peněz z fondů Evropské unie a k okamžitému splacení úvěru od Evropské investiční banky, z něhož se stavba spolufinancuje. Je to dohromady asi osm miliard korun, které bude DPP potřebovat. Bude si je muset někde půjčit. Podnik je financován směnečným programem a dostupnost peněz i úroky zásadně závisí na pověsti firmy a na tom, nakolik za ní město stojí.

Zcela zbytečné řeči primátora o jejím krachu kvůli tramvajím pak jsou nejen projevem nepochopení toho, o co v městské dopravě jde, ale hlavně to podráží pozici firmy na finančním trhu opravdu mimořádným způsobem. Tohle na Křístka fakt nehodí.

MfD, 1.10.2013

Autor je šéfredaktor týdeníku EURO