28.10.2020 | Den vzniku samostatného československého státu


GLOSA: Zemanova posedlost

7.10.2020

Průplav Dunaj – Odra - Labe je ekonomickým propadákem

Hospodářsky nelze tento megalomanský projekt zdůvodnit. Proto nechápu, proč vláda premiéra Andreje Babiše uvolnila v době koronavirové krize 15 miliard korun na zahájení jeho stavby.

Zarputilým zastáncem nesmyslu zvaného průplav Dunaj – Odra - Labe je prezident Miloš Zeman. A tak se mu vláda zřejmě rozhodla vyjít vstříc. Nejedná se však o nic jiného než o zbytečné utrácení státních peněz, navíc v době, kdy by letošní schodek státního rozpočtu mohl podle ministryně financí Aleny Schillerové dosáhnout až 400 miliard korun.

Náklady na tuto mohutnou vodní cestu, která by výrazně změnila tvář české, moravské a slezské krajiny, se odhadují na 600 miliard korun, což je zhruba polovina státního rozpočtu České republiky. Vodní cesta by měla být široká 40 metrů. Plout by po ní mohly lodi s maximálním ponorem 2,8 metrů a šířkou 11,4 metru. Soupravy složené z lodí a tlačných člunů by mohly být dlouhé až 185 metrů.

Existuje sice studie proveditelnosti zadaná ministerstvem dopravy, podle které je stavba průplavu ekonomicky výhodná, její kritici však poukazují na vážné chyby. Tvůrci studie například počítají s tím, že by se po dokončení této vodní spojnice po ní mohlo přepravovat až 20 milionů tun zboží ročně.

Otázkou zůstává, jak k tomu k tomuto číslu autoři přišli. Nabízí se zkušenosti z kanálu Dunaj-Mohan-Rýn dokončeného v devadesátých letech minulého století, po kterém lodě ročně převezou jen 5 milionů tun zboží. Stačí zapojit obyčejný selský rozum a musíme dojít k závěru, že německý průplav prochází ekonomicky výkonnějším územím, než plánovaná trasa jeho českého protějšku. Proto si neumím představit, že by dunajskolabskooderské spojení dokázalo přepravovat čtyřikrát více. Číslo dvacet milionů je zkrátka nadsazené a nemá oporu v realitě. Autoři studie také podceňují možnosti železniční dopravy, která je rychlejší a pružnější, zvláště vůbec nepočítají s novými vysokorychlostními železnicemi.

Jsem proto rád, že opozice se proti této kolosální hlouposti rázně postavila. Argumenty zastánců jsou hodně chabé. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček, který obvykle tlumočí názory svého chlebodárce, na svém twitterovém účtu napsal: „Hanba by měla fackovat ty, co to podporují,” vzkázala šéfka levicově liberální TOP 09 podporovatelům kanálu Dunaj-Odra. Je to tedy i vzkaz Karlu IV. a Tomáši Baťovi. Silná slova neznamenají moudrost.

Ano pan mluvčí si sportovní terminologií dal gól do vlastní branky. Odkazovat v současné době na zmíněné dvě vynikající osobnosti, které stavbu podporovaly v minulosti za jiných společenských a ekonomických podmínek, opravdu nesvědčí o moudrosti autora tweetu.

Česká republika stále nemá dokončenou dálniční síť, modernizuje železniční koridory a chystá výstavbu vysokorychlostních tratí. Ano, na ně dávejme desítky miliard korun a nikoliv na stupidity typu průplav Dunaj – Odra – Labe.



Testujeme s Pampers: Vyzkoušejte dětské čisticí ubrousky s kokosovým olejem!
Testujeme s Pampers: Vyzkoušejte dětské čisticí ubrousky s kokosovým olejem!

99 % přírodních ingrediencí a 1 % šetrných složek pro ochranu pokožky. To jsou dětské čisticí ubrousky Pampers® Coconut Pure™, které můžete...






 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.