Neviditelný pes

GLOSA: Úplně zbytečný most

30.6.2021

Dneska z trochu jiného soudku aneb co se honí hlavou amatérskému staviteli, když se na kole prohání okolo stavby dálnice.

Pokud položím otázku, zda chceme mít drahé, anebo levné dálnice, asi si většina lidí bude prstem klepat na čelo. Jenže odpověď není zdaleka tak jednoznačná. Proč? Protože správná odpověď nezní ani tak ani tak, ani levné ani drahé, nýbrž jak kdo.

Dálnice stavěné za rozumnou cenu samozřejmě vyhovují většině lidí. Jenže pak jsou tu také ti druzí, kterým nějaké ty stamiliony, nějaká ta miliarda navíc samozřejmě vyhovují, neboť jdou do jejich kapes. Myslím tím nejenom zhotovitele, ale také projektanty. Nejsem stavební odborník, ale asi moc neprohádám, když vyslovím tezi, že čím víc se toho vyprojektuje, čím víc se toho postaví, tím víc se toho také vyfakturuje.

Rovněž netuším, kolik stojí stavba dálničního mostu. Zdali jde o miliony, desetimiliony či stamiliony. Jedno vím ale jistě. Ať už zbytečně proinvestujeme miliony, desetimiliony anebo stamiliony, vždycky jsou to vyhozené peníze.

mapa č. 1

Jedna taková ukázka úplně zbytečně vyhozených peněz je k vidění v okrese Pardubice poblíž obce Bukovina nad Labem. V rámci stavby dálnice D 35 se tam právě dokončuje úplně zbytečný most. Viz mapa č. 1. Jde o úsek mezi Opatovicemi a Časy, který by měl být uveden do provozu letos koncem roku.

mapa č. 2

Na mapě č. 2 je barevně zakreslená situace. Červeně je označena stará silnice, která ve své původní trase kříží budovanou dálnici. A tak projektanti navrhli zelenou přeložku, variantu s mostem. Znamená to samozřejmě nejen stavbu samotného mostu, ale rovněž velké přesuny hmot, protože se musejí vybudovat také nájezdy (na fotografii za cyklistou). Pro řidiče to má navíc ten dopad, že silnice je dlouhodobě uzavřená. Stará (červená) už nefunguje a nová (zelená) ještě neexistuje.

most 1
most 2

Mnohem levnější varianta bez mostu, která je na mapě č. 2 zakreslena modře, ale projektanty kupodivu nenapadla. V téhle variantě by okresní silnice dálnici D 35 vůbec nekřížila a její napojení na silnici z Vysoké nad Labem do Bukoviny, totiž křižovatka A, by se pouze posunulo asi o 200 metrů směrem na sever do místa křižovatky B. Jak prosté, milý Watsone!

Ale proč to dělat jednoduše, když to jde složitě, a proč to dělat levně, když to jde draze, že? A takhle my si tady žijeme. Někteří šikovně vydělávají a my ostatní to platíme.

Pozdrav Ředitelství silnic a dálnic ČR a ministerstvu dopravy zasílají vděční daňoví poplatníci.

www.petrstepanek.cz



zpět na článek