28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

GLOSA: Úplně zbytečný most

Dneska z trochu jiného soudku aneb co se honí hlavou amatérskému staviteli, když se na kole prohání okolo stavby dálnice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Pavelka 30.6.2021 16:51

Co je jisté, nějak to zdůvodněno být musí (alespoň nějakým zástupným důvodem)...úplně svévolně "střihnout" stavbu mostem snad nejde ani u nás...a k posouzení by to chtělo ten důvod znát, ať už jde o vyvlastnění pozemků,

M. Malovec 30.6.2021 16:01

Nikdo nezareaguje. Jen se jim zapotí pr.el, aby nepřišli o miliony. Tak to funguje s protipovodňovými stavbami, kde laik ví, že zbytečnými. Ne však pro investora, dodavatele ad. Kdo spočítá, kolik betonu se nalilo do země kolik prošlo fakturou?

J. Jurax 30.6.2021 15:02

Nejsem stavební odborník, ale asi moc neprohádám, když vyslovím tezi, že čím víc se toho vyprojektuje, čím víc se toho postaví, tím víc se toho také vyfakturuje.

Aha. Již první tři slova vysvětlují mnohé.

A i to další by blbej fakt neřekl. Třeba místo mostíku a krátkého odbočení se celá dlouhá trasa zruší a likviduje, což se taky fakturuje, a další dlouhá trasa na zelené louce, potažmo poli a orné půdě, se postaví.

Ale nutno říct, že ani já nejsem odborník na stavbu komunikací :-)

I. Hermanek 30.6.2021 14:45

Hele psal jsem o betonovém mostu pro mravence a ejhle příspěvek zmizel žeby i tady radili cenzuranti? No jo ale Kteří?

J. Pavel 30.6.2021 13:30

Když tu tak špekulujete, zkuste mi vysvětlit, že nic jiného než chamtivost politiků nestojí za tím, že se dálnice z Vídně nenapojila na D2 u Břeclavi. Vím z dob, kdy Rakušáci teprve projektovali, že sami chtěli vědět kudy povedeme dálnici na hranici my a tomu se byli ochotní přizpůsobit. Přitom A: geograficky není Břeclav o moc dál od Brna než Mikulov. B: Dálnice od Břeclavi do Brna už stojí a prošla i modernizací. C: U Břeclavi bude od severu končit dálnice D55. D: Obchvat Břeclavi bude zahájen v roce 2022 a mohl být projektován jako dálniční napojení D2+D55 k hranicím s Rakouskem. E: Dálnice z Rakouské strany mohla U Grosskrut zamířit k Reinthalu a napojit se zde na dálniční obchvat Břeclavi.

V roce 2026 by vše bylo hotovo a dalo by se dojet po dálnici z Prahy do Vídně. Situace dnes? Podařilo se opravit jeden usmolený most na Nových Mlýnech a dokončení celé dálnice D52 podle informací ze serveru ceskedalnice NELZE URCIT!!

Z. Lapil 30.6.2021 13:01

Ještě přihodím další argument pro variantu s mostem.

To pole na mapě je rozděleno na více pozemků - takové západovýchodní nudle. Panem Štěpánkem navrhovaná varianta přetíná tři z nich, a to naprosto - promiňte mi terminus technicus - debilním způsobem. Z čehož plynou dva problémy:

1/ Jednání s vlastníky, přičemž nikde není psáno, že vlastník jednotlivého dílu jen jeden. */

2/ Je to všechno orná půda, a o orné půdě ministerská vyhláška praví: "(3) Jestliže musí dojít k odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě, musí se vždy dbát toho, aby byla použita pro výstavbu půda jen v míře co nejnutnější, a to především půda horší jakosti, přičemž je nutno dbát zejména ochrany orné půdy. V zásadě nelze umísťovat výstavbu na jakostní zemědělské nebo orné půdě, dokud nejsou využity pro ni vhodné volné prostory v obcích, zastavěných částech nebo volné plochy nezemědělské a méně hodnotné zemědělské půdy." Řekl bych, že pozemek mezi dálnicí a obcí rozhodně patří mezi ty méně kvalitní.

*/ Ad absurdum je vlastnictví dovedeno u jakéhosi "příkopu s příslušenstvím" u D1, kde se snad víc než tisíc vlastníků dělí o pozemek zvíci asi 1 700 000 ideálních částí (nuly tam nejsou, ale počet číslic jsem kontroloval několikrát), přičemž největší vlastník není majitelem ani tisícovky oněch miliónsedmsettisícin. Absolutně netuším, jakou to může mít historii. Jestli nějaká restituce "akciovky pro chudé", kteří se mezitím rozmnožili děděním (potvrzuji: děděním. Ne dělením :-)).

Neboli se obávám, že pan Štěpánek narazil na klasickou situaci, kdy "každý naprostý nesmysl má nejméně jeden rozumný důvod".

M. Sedmík 1.7.2021 9:00

Při projektování od začátku je pár pozemků navíc ve srovnání s celou dálnicí marginální, navíc ty nudle nejspíš procházely také dálnicí a jen by se koupilo o pár metrů víc. Silnice by šla vést těsně vedle dálnice, kde je půda zemědělsky těžko využitelná.

I. Mertl 30.6.2021 12:11

Fakt je toho pane Štěpánka škoda tam kde je. Čemu von všemu nerozumí!

I. Mertl 30.6.2021 12:12

Když nic jinýho, dejte mu aspoň tu televizi.

M. Němec 30.6.2021 19:24

Ten umí poukázat na nešvary doby !

Projede se na kole a hned ví o dálnici všechno, kam se hrabou stovky projektantů a inženýrů z odborných firem .

To je novodobý Karel Havlíček.

A. Kratochvíl 30.6.2021 10:32

články pana Štěpánka si rád přečtu, ale tady zjevně platí "ševče drž se svého kopyta". Problémy se zcela novým trasováním dotčené komunikace by mohly snadno převážit nad výhodou úspory investičních prostředků

L. Beneš 30.6.2021 10:01

Když teče beton, tečou peníze. A ať to stojí, co to stojí, on to někdo zaplatí! Eklatantním příkladem nehospodárnosti a zneužívání ekologistických argumentů byla zpožděná výstavba tunelu Valík na dálnici obcházející z jihu Plzeň. Zatímco veřejnost byla krmena povídkami o lokalitě jedinečného výskytu "brouka pytlíka", proběhlo několik kol přeprodávání pozemků původně restituovaných místními sedláky spojené s dalším a dalším navyšováním jejich ceny. Pozemky nakonec skončily v rukách německé realitní firmy (kde jinde?), aby byly uvolněny pro výstavbu rozsáhlé plochy obchodního areálu dost daleko od rezidenčních oblastí města. Trasa dálnice byla zvolena tak, aby bylo nutno vystavět tunel za miliardy (výška nadloží menší než 30 m), přitom s posunutím oblouku vozovek o 200 až 300 metrů na jih bylo možné vést stavbu na stejné úrovni případně jen v nepříliš hlubokém zářezu. Hlavně, že prachy skončily tam, kde měly.

K. Křivan 30.6.2021 11:22

To je tím, že nemáme trest smrti za tyhle podvody. Ono by je to hned po první popravě přešlo. Kata Mydláře to chce !

M. Miky 30.6.2021 9:58

Navrhované řešení je možné a levnější, ani plánovaná odpočívka Bukovina mu nebrání, je dále na východ. Na první pohled vypadá varianta levněji a asi i bude. Ale není tak docela bez problémů.

1) navrhovaná "modrá" varianta by vyžadovala větší zábor soukromých pozemků (odhaduji že tak 3x-4x, protože most a přilehlý násep vede částečně nad pozemky státu/ŘSD) - výkup/vyvlastnění je v ČR nesmírně dlouhý, složitý až bolestný proces, navíc by majitelé pozemků mohli poukazovat na to, že chybí veřejný zájem)

2) je pravděpodobné, že obce Borek a Bukovina toto řešení preferovaly během povolovacího řízení (neprodlužuje cestu mezi obcemi a ty jsou méně "odříznuty" dálnicí, navíc se nezaslepuje polní cesta z Bukoviny)

3) Možná chtěly mít místní lidé výměnou za dálnici aspoň jeden kopec (vtip).

Takže ano, most je zde evidentně cesta menšího odporu za víc peněz, což stavebním firmám jistě nevadí.

Pokud by chtěl pan Štěpánek nebo kdokoli vidět lepší špeky, podívejte se spíš na železnici:

- generální rekontrukce trati 076 úsek Mělník-Mšeno (plánován weekendový provoz) 340M

- lužecký zdvižný most přes Vraňasko-hořínský kanál (plán.zastavení provozu) 100M

- rekonstrukce trakního vedení Tábor-Bechyně (zachování 1,5 kV kvůli "Elince a Bobince") - 417M

M. Šejna 30.6.2021 9:26

Realizovaná varianta: vyvlastněno 11600 m2, délka přeložky 500 metru plus most

Štěpánkova varianta: vyvlastnit 19000 m2, délka přeložky 1 kilometr plus vybagrování 800 metrů současné komunikace.

Výsledek: obě varianty jsou plus minus stejné nákladně. Štěpánkova varianta ale obsahuje delší čas na vyvlastňování pozemků.

M. Sedmík 30.6.2021 9:55

Ze současné komunikace zbude jen 400m, zbytek je přeložka a most. Budování mostu je řádově nákladnější na jednotkovou délku než vše ostatní dohromady - cena půdy a vybudování silnice. Šlo by udělat jen 350m silnice navíc oproti budované variantě.

R. Langer 30.6.2021 14:31

Vybagrovat 800 metrů zeminy určitě nebude tak složité a drahé jako postavit celý nový most, nemluvě o nákladech na další údržbu. :-P

M. Sedmík 30.6.2021 8:35

Díval jsem se do map, a šlo by to udělat ještě úsporněji než píše autor.

Při napojení modré silnice v místě konce zelené přeložky by se stavělo oproti zelené přeložce jen 350m navíc. Na letecké mapě je vidět, že u severního okraje dálnice je od silnice blízko bodu B vybudována účelová komunikace se sjezdem na stavěnou dálnici. Takže část této komunikace by stačilo udělat s lepšími parametry, aby se stala částí budoucí přeložky.

https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&x=15.8280245&y=50.1304849&z=18&base=ophoto&rm=9k07exYJC1ggdGo

I. Hermanek 30.6.2021 8:26

Povídal mne známý stavbyvedoucí že v rámci pražského okruhu vybudovali betonový most pro mravence!!!jakj jsem koupil tak dávám dal

M. Valenta 30.6.2021 9:24

Dálniční přechody pro zvěř ( v Česku stále ještě vzácnost) jsou jedinou možností, jak se dostat přes dálnici. A že ji používá i nelétavý hmyz není nic podivného.

R. Tichý 30.6.2021 7:32

Ubezpecuji pana Stepanka, ze projektanti jsou v tom nevinne. Zadani prichazi shora, zhusta podlozeno realizacnimi firmami.

Z. Lapil 30.6.2021 12:35

Pan kolega :-)?

P. Hák 30.6.2021 7:32

Než by tu silnici z Borku do Vysoké postavili, trvalo by to roky. Několikaletá výstava stavební techniky u Svobodných Dvorů, která se zázrakem od letošního jara změnila na staveniště, je myslím dost názornou ukázkou.

Zrovna tak zablokované odbočky u Neděliště a dál na sever, kde se dlouhé měsíce na stavbě vůbec nic nedělo. Nešlo o archeologický průzkum, ten probíhal několik km na sever. Prostě to rozkopali a nechali to být.

R. Tichý 30.6.2021 7:33

Rozkopanim zacina stavba ;-)

J. Peták 30.6.2021 5:59

Ta modrá je 2x delší než zelená, takže za výkup pozemků a delší trasu by zaplatili stejně jako za ten most. Červená by se v průběhu stavby dálnice musela zavřít úplně stejně a modrá by taky ještě nebyla postavená.

S autorem lze souhlasit v tom, že stavař není a nerozumí tomu.

V. Šedivý 30.6.2021 7:47

Pokud by realizace obou alternativ vyšla na zhruba stejné peníze, je varianta bez mostu výrazně výhodnější na provoz a údržbu.

J. Chyský 30.6.2021 11:55

No a co kdyby se ta přeložka stavěla paralelně hned vedle severně od dálnice spolu s dálnicí? Výkup pozemků by se zvládl současně s dálnicí a výstavba "hned vedle" by mohla být také úspornější?

R. Langer 30.6.2021 14:34

Myslím, že dost podceňujete ceny mostů... ;-)