Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996GLOSA: Smutný stav
Kvalita silnic odpovídá špatné kvalitě řízení našeho státu
V žebříčku Světového ekonomického fóra týkajícím se kvality silnic obsadila ČR velmi nelichotivou 76. příčku za Svazijskem, Albánií a Burundi. Neblahá situace se už mnoho let nelepší a jedná se o tristní výsledek současné vlády.
Příčin tohoto smutného stavu je víc, mj. je na vině i pomalá výstavba nových silnic a dálnic, které by zrychlily a zkvalitnily dopravu v naší zemi.
Jednou z možností, jak uspíšit dopravní stavby, je ve světě osvědčená metoda spolupráce státního a privátního sektoru PPP (Public Private Partnership), které mohou být financovány a garantovány Evropskou investiční bankou. Princip je zhruba takový, že soukromá společnost postaví dálnici nebo jinou potřebnou stavbu za svoje peníze a stát jí je bude následně po dohodnutou dobu splácet.
Výhodou je předně rychlá realizace, která přináší úspory na obou stranách. To dokazuje i studie z roku 2015 na dostavbu chybějících zhruba 32 kilometrů dálnice D4 mezi Prahou a Pískem. V případě, že by byla zvolena metoda PPP, byla by tato stavba o půl miliardy korun levnější! Bohužel se ještě nezačalo...
Proč to jde na Slovensku a u nás ne?
Zřejmě nejdál je ve využívání spolupráce veřejného a soukromého sektoru v Evropě Nizozemsko. V jeho případě činí průměrná úspora pro státní pokladnu, respektive pro daňové poplatníky, zhruba 10 až 15 procent. Inspirovat se můžeme i v sousedním Slovensku, kde patří mezi dlouhodobě úspěšné projekty PPP rychlostní silnice R1 mezi Nitrou a Banskou Bystricou. Tam to přinese úspory za desítky milionů eur. Podle této metody se také realizuje dálniční obchvat Bratislavy, který je největším PPP projektem v regionu střední a východní Evropy. Asi je možná hloupé se ptát, ale i tak to udělám. Když to jde na Slovensku, proč to nejde i u nás?
Je skutečně škoda, že u nás se až na výjimky, jakou je třeba nové depo v Plzni, metoda PPP příliš nevyužívá. S kvalitou silnic a s výstavbou nových dálnic máme dlouhodobé problémy, a hledat inspiraci jinde má proto smysl. Stavby či rekonstrukce dopravních komunikací podle metody PPP se v jiných zemích prokazatelně osvědčily, ale to by někdo nesměl o „makání“ jenom mluvit.
Převzato z blogu s autorovým souhlasem
Autor je europoslanec za KDU-ČSL, místopředseda Výboru pro zaměstnanost a sociální věci a člen Výboru pro rozpočtovou kontrolu Evropského parlamentu

PŘÍBĚH ZE ŽIVOTA: Těhotenství bylo bezproblémové, později měl malý Honzík epileptické záchvaty i 30krát denně
Šestiletý Honzík Hanuš se narodil s vrozenou vývojovou vadou pravé ruky. Když bylo malému půl roku, lékaři mu diagnostikovali opoždění...

Mezi personálem slánské nemocnice se agresivně šíří britská mutace viru. Její výskyt potvrdila laboratoř

Bendovy teplické oslavy se účastnil i krajský policejní ředitel Husák. Švejdar ho vyzval k rezignaci

Koordinátor pro očkování se vzdal funkce. Jsem strašně rád, že je to za mnou, je to marné, řekl Blahuta

Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.
