Středa 18. září 2024, svátek má Kryštof
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

GLOSA: Smutný stav

Kvalita silnic odpovídá špatné kvalitě řízení našeho státu

V žebříčku Světového ekonomického fóra týkajícím se kvality silnic obsadila ČR velmi nelichotivou 76. příčku za Svazijskem, Albánií a Burundi. Neblahá situace se už mnoho let nelepší a jedná se o tristní výsledek současné vlády.

Příčin tohoto smutného stavu je víc, mj. je na vině i pomalá výstavba nových silnic a dálnic, které by zrychlily a zkvalitnily dopravu v naší zemi.

Jednou z možností, jak uspíšit dopravní stavby, je ve světě osvědčená metoda spolupráce státního a privátního sektoru PPP (Public Private Partnership), které mohou být financovány a garantovány Evropskou investiční bankou. Princip je zhruba takový, že soukromá společnost postaví dálnici nebo jinou potřebnou stavbu za svoje peníze a stát jí je bude následně po dohodnutou dobu splácet.

Výhodou je předně rychlá realizace, která přináší úspory na obou stranách. To dokazuje i studie z roku 2015 na dostavbu chybějících zhruba 32 kilometrů dálnice D4 mezi Prahou a Pískem. V případě, že by byla zvolena metoda PPP, byla by tato stavba o půl miliardy korun levnější! Bohužel se ještě nezačalo...

Proč to jde na Slovensku a u nás ne?

Zřejmě nejdál je ve využívání spolupráce veřejného a soukromého sektoru v Evropě Nizozemsko. V jeho případě činí průměrná úspora pro státní pokladnu, respektive pro daňové poplatníky, zhruba 10 až 15 procent. Inspirovat se můžeme i v sousedním Slovensku, kde patří mezi dlouhodobě úspěšné projekty PPP rychlostní silnice R1 mezi Nitrou a Banskou Bystricou. Tam to přinese úspory za desítky milionů eur. Podle této metody se také realizuje dálniční obchvat Bratislavy, který je největším PPP projektem v regionu střední a východní Evropy. Asi je možná hloupé se ptát, ale i tak to udělám. Když to jde na Slovensku, proč to nejde i u nás?

Je skutečně škoda, že u nás se až na výjimky, jakou je třeba nové depo v Plzni, metoda PPP příliš nevyužívá. S kvalitou silnic a s výstavbou nových dálnic máme dlouhodobé problémy, a hledat inspiraci jinde má proto smysl. Stavby či rekonstrukce dopravních komunikací podle metody PPP se v jiných zemích prokazatelně osvědčily, ale to by někdo nesměl o „makání“ jenom mluvit.

Převzato z blogu s autorovým souhlasem

Autor je europoslanec za KDU-ČSL, místopředseda Výboru pro zaměstnanost a sociální věci a člen Výboru pro rozpočtovou kontrolu Evropského parlamentu

přečetl Panikář
18. 9. 2024

Přijďte klidně, neformálně a nenásilně korzující občané, podpořit ve středu od 17. hodin pražský...

Jan Kovanic
18. 9. 2024

Dánové (a Uršula) chtějí zachránit planetu elektromobily, které mají „nulové emise“. Čím je budou...

Aston Ondřej Neff
18. 9. 2024

Bude to energetika… bude to obchod… Nakonec to pro Jozefa Síkelu je komisariát pro partnerství a...

Jan Ferenc
18. 9. 2024

Premiér Fiala oznámil, že se bude snažit revidovat systém nových emisních povolenek, které by vedly...

Marek Jarausch
18. 9. 2024

Následující informace odráží moji zkušenost z Venla, města v Nizozemí, a je reakcí na článek pana...

Aston Ondřej Neff
17. 9. 2024

Ani velká voda nemůže zastavit přípravu voleb do krajů a třetiny senátu. Byly takové nápady,...

Aston Ondřej Neff
16. 9. 2024

Povodně přicházejí a odcházejí. Pokaždé zasáhnou jinde a jinak, tam kde zasáhnou, nechávají za...

Marian Kechlibar
16. 9. 2024

V červenci 1997 mi bylo necelých devatenáct let a povodně jsem znal … no, víceméně jen z četby.

Aston Ondřej Neff
18. 9. 2024

Bude to energetika… bude to obchod… Nakonec to pro Jozefa Síkelu je komisariát pro partnerství a...

Zdeněk Lanz
16. 9. 2024

Staletá voda? Paměť politiků stačí jen na dobu jednoho volební období.

kroc Tereza Krocová, bur Vítězslav Bureš
18. 9. 2024

V pražské Libni se ve středu ráno srazily dva osobní vlaky, na místě je až osmnáct zraněných....

Josef Kopecký
18. 9. 2024

Zajištění voleb v místech, které zasáhly ničivé povodně, budou v pravé poledne probírat poslanci....

Lidovky.cz, ČTK
18. 9. 2024

Míst s dosaženým povodňovým stupněm v Česku dál ubývá. Ve středu ráno platil některý z povodňových...

Lidovky.cz, ČTK
18. 9. 2024

Izrael ukryl výbušný materiál, který v Libanonu zabil nejméně devět lidí a téměř tři tisíce zranil,...

vtu Vojtěch Tůma
18. 9. 2024

Většina jeho hokejových vrstevníků tráví volné chvilky úplně jinak. Sportu se věnují už jen pro...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz