19.4.2024 | Svátek má Rostislav


GLOSA: Smutný stav

6.2.2020

Kvalita silnic odpovídá špatné kvalitě řízení našeho státu

V žebříčku Světového ekonomického fóra týkajícím se kvality silnic obsadila ČR velmi nelichotivou 76. příčku za Svazijskem, Albánií a Burundi. Neblahá situace se už mnoho let nelepší a jedná se o tristní výsledek současné vlády.

Příčin tohoto smutného stavu je víc, mj. je na vině i pomalá výstavba nových silnic a dálnic, které by zrychlily a zkvalitnily dopravu v naší zemi.

Jednou z možností, jak uspíšit dopravní stavby, je ve světě osvědčená metoda spolupráce státního a privátního sektoru PPP (Public Private Partnership), které mohou být financovány a garantovány Evropskou investiční bankou. Princip je zhruba takový, že soukromá společnost postaví dálnici nebo jinou potřebnou stavbu za svoje peníze a stát jí je bude následně po dohodnutou dobu splácet.

Výhodou je předně rychlá realizace, která přináší úspory na obou stranách. To dokazuje i studie z roku 2015 na dostavbu chybějících zhruba 32 kilometrů dálnice D4 mezi Prahou a Pískem. V případě, že by byla zvolena metoda PPP, byla by tato stavba o půl miliardy korun levnější! Bohužel se ještě nezačalo...

Proč to jde na Slovensku a u nás ne?

Zřejmě nejdál je ve využívání spolupráce veřejného a soukromého sektoru v Evropě Nizozemsko. V jeho případě činí průměrná úspora pro státní pokladnu, respektive pro daňové poplatníky, zhruba 10 až 15 procent. Inspirovat se můžeme i v sousedním Slovensku, kde patří mezi dlouhodobě úspěšné projekty PPP rychlostní silnice R1 mezi Nitrou a Banskou Bystricou. Tam to přinese úspory za desítky milionů eur. Podle této metody se také realizuje dálniční obchvat Bratislavy, který je největším PPP projektem v regionu střední a východní Evropy. Asi je možná hloupé se ptát, ale i tak to udělám. Když to jde na Slovensku, proč to nejde i u nás?

Je skutečně škoda, že u nás se až na výjimky, jakou je třeba nové depo v Plzni, metoda PPP příliš nevyužívá. S kvalitou silnic a s výstavbou nových dálnic máme dlouhodobé problémy, a hledat inspiraci jinde má proto smysl. Stavby či rekonstrukce dopravních komunikací podle metody PPP se v jiných zemích prokazatelně osvědčily, ale to by někdo nesměl o „makání“ jenom mluvit.

Převzato z blogu s autorovým souhlasem

Autor je europoslanec za KDU-ČSL, místopředseda Výboru pro zaměstnanost a sociální věci a člen Výboru pro rozpočtovou kontrolu Evropského parlamentu