23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

GLOSA: Kouř z požárů snižuje produkci fotovoltaiky

Americko-australská studie upozorňuje na to, že při instalaci fotovoltaických elektráren je potřeba brát ohled i na četnost či pravděpodobnost rozsáhlých požárů v přírodě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Svoboda 16.7.2021 12:27

Nedokáže a standardní síť taky ne, sám se obáníte Blackoutem :-)

Pěkný den.

R. Langer 16.7.2021 14:01

Nemel zase nesmysly, Hnusný dne. :-P

P. Rada 16.7.2021 12:32

"Blbe" - "stabilní dodávku energie v jakémkoliv systému" - nedokáže udtžet ŽÁDNÝ ZDOJ. (viz zejména druhá věta termodynamická)

L. Novák 16.7.2021 13:39

II. termodynamický zákon ("věta") :-P

Teplo nemůže při styku dvou těles různých teplot samovolně přecházet z tělesa chladnějšího na teplejší, tzn. nelze sestrojit periodicky pracující tepelný stroj (perpetuum mobile druhého druhu), který by trvale konal práci pouze tím, že by ochlazoval jedno těleso a k žádné další změně v okolí by nedocházelo...

T. Hraj 16.7.2021 8:42

Opět směs polopravd, pane Rado.

Ano, nejběžnějším navozovatelem blackoutu možná je porucha na vedení, ale dojde k němu jen v případě že síť je na hranici svých kapacitních možností. Asi víte, že případy přiblížení se k této nebezpečné hraně se zmnohonásobily a prodloužily právě kvůli povinnému odběru z FV a větrníků, jejichž produkce je velmi kolísavá.

Zdrojová rozmanitost NENÍ sama o sobě zárukou ničeho pozitivního ve smyslu stability sítě. Tu (stabilitu) totiž zajišťují zdroje se schopností rychlého náběhu KDYKOLI je třeba (obvykle reakce na změnu v odběru). Umí to ale jen do určité míry. Nedává totiž ekonomický smysl mít v záloze a v permanentní pohotovosti ještě jeden celý výkon země (nebo jeho podstatnou část). A přesně k tomu nás nutí FV a VE.

P. Rada 16.7.2021 13:20

Ano píši sem převážně "polopravdy" a to prostě proto, že celá pravda se sem obvykle nevejde. Té se proto snažím přiblížit v odkazech a následujícím dokládám, že slabina dnešní energetiky není tolik ve zdrojové oblasti (to podsouvá i Souček) - jako v rozvodech. ("Nejběžnějším navozovatelem blackoutu je totiž dopad poruchy na dálkovém vedení"):

https://www.stoplusjednicka.cz/kdyz-nastane-blackout-5-nejhorsich-vypadku-proudu-historie

T. Hraj 16.7.2021 14:02

"celá pravda se sem nevejde";-D;-D;-D . Nechcete do politiky, pane Rado? Myslím, že máte nesporný talent.

Ve vašem odkazu jsou možná největší blackouty historie, ale jsou to jednotlivé události většinou lidského selhání . Nevypovídá to tedy nic o zvýšeném ohrožení sítí v EU z důvodu masivní instalace FVE a VE. Projděte si statistiky počtu případů (a jejich celkové délky) dosažení kritických hodnot vytíženosti sítě v Německu. Jedna věc je, že technické selhání může eventuálně zapřičinit blackout, jiná věc je, že děláme všechno pro to, aby to tak bylo.

L. Novák 16.7.2021 14:30

Riziko výpadků energie (v "zelené" Kalifornii :-P) roste

V Kalifornii jsou výpadky elektřiny na vzestupu. V roce 2019 došlo k 25 281 událostem výpadku, což je nárůst o 23% z 20 598 v roce 2018. Počet dotčených zákazníků veřejných služeb vyskočil na 28,4 milionu v roce 2019, což je o 50% více než 19 milionů v roce 2018.

Říjen 2019 byl zdaleka nejhorším měsícem pro výpadky. 3 683 událostí výpadku představovalo 80% nárůst oproti předchozímu roku a 7 milionů zasažených zákazníků bylo nárůst o 204%. Tento bod nastal, když společnosti začaly implementovat program plánovaných odstávek elektřiny, aby zabránily tomu, aby jejich linky vyvolaly ničivé požáry v obzvláště horkých a suchých dnech (více o této dramatické změně níže). Nejsou to však jen suché měsíce, kdy počet událostí výpadku v roce 2019 přesáhl počet událostí z roku 2018: leden vzrostl o 38%, únor vzrostl o 105% a březen vzrostl o 15%.

https://www.bloomenergy.com/bloom-energy-outage-map/

L. Novák 16.7.2021 14:03

Ty ;-O píšeš v první řadě nehorázné kraviny! Táhni s nimi do (_,_) !!!

R. Langer 16.7.2021 12:02

Jak se v noci znovustartuje solární elektrárna, Zelený bolševiku. To by mě fakt zajímalo. ;-D

J. Svoboda 16.7.2021 12:24

Po tornádu na Moravě jsem tam dovezl za svoje 10 solárních dobíječek a nikdo si nestěžoval.

Pěkný den.

L. Novák 16.7.2021 13:56

;-O Na dobíjení mobilních telefonů? Nebo si na nich vařili obědy? :-)

R. Langer 16.7.2021 14:02

Jo? A už s nima nabili alespoň 10 telefonů, Hnusný dne? ;-D

P. Milan 16.7.2021 8:39

Kolísání odběru je předvídatelné a regulovatelné. Zase píšete nesmysly.

Žádná síť není založena JENOM na jádru, ale pokud by byla, byla by stále regulovatelnější, než "zelenina".

J. Lukavsky 16.7.2021 11:48

"jaderka pravidelně nedokáže pružně reagovat ani na kolísání odběru o oněch deset procent." zatímco fofrníky a soláry klidně spadnou i na 0, pravda kdy chtějí oni. No s těmi 10%... dneska už umí 50% a nakonec v případě potřeby na 0 spadnou také. J.L. end

R. Langer 16.7.2021 12:08

Tak Zelený bolševik Rada zase lže, jako když Rudé právo tiskne, pořád dokola, tohle už mu tady bylo vyvráceno 100x, ale on to bude pořád opakovat dál.

J. Jurax 16.7.2021 15:00

Jistě.

Proto máme vodní elektrárny a přečerpávací akumulaci. A další v širším rozsahu regulovatelné zdroje - uhelné elektrárny. A tuším dvě paroplynové, pro nerentabilitu ovšem moc nevyužívané.

Fotovoltaika ani fofrníky se za stávající legislativy ke stabilizaci nehodí vůbec, naopak z principu nestabilitu vyvolávají. Biopaliva jsou zde marginální; mimoto jejich uhlíková stopa se vyrovná uhelkám..

R. Langer 16.7.2021 5:11

No, a počkejte, jaká to bude legrace, až blafne nějaká ta slavná akumulátorová přečerpávačka, to bude teprve veselo. :-P

L. Novák 16.7.2021 1:55

Produkci fotovoltaiky zásadním způsobem snižuje hlavně tma v noci, zamračená obloha během dne, a k tomu zimní období, kdy slunce svítí nízko nad obzorem a celková doba přímého slunečního záření je malá. Kouř z požárů u nás žádný vliv nemá. Zato stárnutí fotovoltaiky snižuje "instalovaný výkon" s postupem času nejspíš o desítky procent... :-P

M. Šejna 16.7.2021 0:50

Autor zapomněl na víc faktorů snižujících účinnost fotovoltaiky:

Oblačnost, zataženo, mlha, sopečný prach, noční čas, zatmění slunce, zasněžené panely, teroristický útok, sběrači kovů ....

A proto tu máme bateriová úložiště. ;-)

J. Berger 16.7.2021 4:54

Dovede si p. Šejna představit bateriové úložiště. které by zásobovalo elektřinou např. po dobu 1 týdne celé Česko?

R. Langer 16.7.2021 5:13

Jo, a až to bateriové úložiště jednou blafne, tak se uvidí, co vlastně nemáme. ;-D

M. Šálek 16.7.2021 7:05

No, jedno takové bateriové úložiště (50 MW) bouchlo a nebyla to úplná legrace (https://1url.cz/6KBU8, popř. https://1url.cz/FKBUA). Až na se dozvědí ti kluci z Afghánistánu či Iráku, jak jsou explozívní (přičemž je téměř nemožné je uhasit v rozumné době), tak to bude ještě docela zábava. Nemluvě o spoustě toxinů, které jsou při takovém ohňostroji uvolněny.

L. Novák 16.7.2021 7:34

Stačí jediný článek lithiové baterie, který zahoří a způsobí řetězovou tepelnou reakci v celé akumulátorové jednotce...

Vypukl spor o to, co vyvolalo explozivní nehodu při skladování energie Li-ion - IEEE Spectrum

https://spectrum.ieee.org/energywise/energy/batteries-storage/dispute-erupts-over-what-sparked-an-explosive-liion-energy-storage-accident

Nebezpečí vzniku požárů systémů skladování energie z baterií

https://www.fema.gov/case-study/emerging-hazards-battery-energy-storage-system-fires

"...Ve Spojených státech došlo k dramatickému nárůstu využívání systémů pro skladování energie z baterií (BESS). Tyto systémy se používají v obytných, komerčních a užitkových aplikacích. Většina těchto systémů se skládá z mnoha lithium-iontových bateriových článků. Jeden bateriový článek (7 x 5 x 2 palce) může ukládat 350 Wh energie. Bohužel, tyto lithiové články mohou zaznamenat tepelný únik, což způsobuje, že uvolňují velmi horké hořlavé, toxické plyny. Ve velkých skladovacích systémech může selhání jednoho lithiového článku zasáhnout stovky jednotlivých článků. Horké hořlavé plyny mohou mít za následek explozi nebo velmi obtížné uhasit oheň. ..."

M. Šejna 16.7.2021 8:19

Pane Šálku,

klucí z Afghánistánu už určitě vědí o Temelínu, Dukovanech, Záluží u Mostu, Kralupech, Semtíně atd...

A co takhle výbuch a požár obyčejné trafostanice?

;-)

L. Novák 16.7.2021 8:24

A Šejnovy prdy! To je teprve třaskavá směs! :-P

R. Langer 16.7.2021 12:13

Trafostanice běžně opravdu nevybuchují, pokud do nich nedáte trhavinu, a při požáru se v nich vypne proud, a normálně se uhasí. Dost hasičů se toho už běžně účastnilo. Co tam máte dál? :-P

R. Langer 16.7.2021 12:15

Jo, a ten Temelín a Dukovany mají předpokládám nějakou ostrahu. Ty akumulátorové zázraky něco takového mají? Jak daleko je první blok článků daleko od plotu, a za kolika betonovými stěnami? 8-o