25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

GLOSA: Elektromobily jsou zas jen automobily

V mnoha evropských zemích se připravuje nástup elektromobilů. Motivem této revoluce je životní prostředí. Podívejme se na přínosy elektromobilů podrobněji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Prokop 10.7.2019 9:09

Re: A je to jako obvykle.

Obohacením vybraných a poškozením občanům.

K. Wágner 10.7.2019 9:08

Re: Snížení dovozu ropy nahradí výstavba nových elektráren?

Přesně jste to vystihl.

M. Prokop 10.7.2019 9:07

Automobily nahradily kočáry

a jiné hipomobilní dopravní prostředky prostě tím, že byly uživatelsky příznivější. Ne legislativním i ekonomickým zvýhodněním.

Pokud by to s elektromobily bylo stejně, nic proti tomu. Jenže není, dobroserové se snaží elektromobily výrobcům i uživatelům vnutit.

D. Procházka 10.7.2019 9:04

Re: A je to jako obvykle.

Nejde o švejkování, ale o myšlení v souvislostech. Jinak to dopadne jako hurá akce s podporou biopaliv.

K. Janyška 10.7.2019 8:42

Jakoby elektřina padala z nebe a nemusela se vyrábět.

Technický pokrok však je technický pokrok. Ale já nemám rád neoprávněný optimismus a fanatismus... Dzp.

J. Pokoutný 10.7.2019 8:40

Re: Hluk

Pane Houso, mohl byste prosím rozvést blíže svoji myšlenku, že se "ropa v nitru země stále tvoří"? Do dnešního dne jsem se domníval, že jádro země je tvořeno tekutými kovy (NiFe) a zbylé vrstvy (SiAl, SiMa) jsou bohaté na křemík.

J. Vrzal 10.7.2019 8:35

Re: Bude-li levnější ropa.

Bude uhlikova dan a kdyby jste si takove auto chtel poridit z dovozu, bude uhlikove clo.

M. Mikulec 10.7.2019 8:29

Re: Nezávistlí budeme, když budeme chodit pěšky.

Vždyť Evropané jsou desítky let udržování v závislosti na ropě, zatímco v USA jsou elektrovozitka finančně dosažitelná už desítky let i pro nizkoprijmove skupiny! My žijeme v předraženém skanzenu!

M. Košařová 10.7.2019 8:20

Nezávistlí budeme, když budeme chodit pěšky.

Nebudeme závislí na dodavatelích ropy, ale budeme závislí na firmách těžících vzácné kovy, ze kterých se vyrábí baterie. A těžbu vzácných kovů vlastní z větší části Čína.

F. Václavík 10.7.2019 8:14

Úvaha obyčana,

tedy laika. O kolik se asi sníží dejezd éauta za patnáctistupňového mrazu. Tedy pokud nebudete řídit v kožichu, beranici a rukavicích. Také jsem slyšel něco o tom, že kapacita baterií v zimě klesá.

Kolik asi nabíjecích cyklů baterie vydrží, to zatím nikde neinzerují a také kolik ta sada baterií stojí peněz. Až dojde k jejich nutné výměně, předpokládám, že to bude tak polovina ceny éauta.

Představuji si, jak to bude vypadat, až na sídlišti se po šestnácté hodině sjedou chlapi z práce a jak jim manželky budou z oken házet prodlužovačky, aby si mohli dobít baterky.

Za mě tedy éauto rozhodně NÉÉ.

M. Mikulec 10.7.2019 7:18

Re: A je to jako obvykle.

Češi budou zase jen švejkovat, počkáme a uvidíme.

J. Lepka 10.7.2019 7:08

Re:

Vy škarohlíde, vždyť fyzikální zákony je tak snadné přehlasovat v parlamentě! A pokud to nebude fungovat ( samozřejmě, že to nebude fungovat, ale to ti rovnější jaksi ignorují), stačí zvýšit sankce řidičům, to pomůže určitě! Aspoň Huml je o tom přesvědčen.

J. Lepka 10.7.2019 7:04

A je to jako obvykle.

Autor sice logicky hodnotí, resp. snaží se o logické zhodnocení rozšíření elektromobilů, ale jako obvykle zapomíná na to nejpodstatnější. Ono totiž hlavně jde o výrobu a ROZVOD elektřiny. V současném antijaderném a antiuhelném třeštění poněkud zapadá argument, že se specielně německá vláda snaží nahradit uhelky plynovými elektrárnami, což nijak nezmenší závislost Evropy na nestabilním hlavním producentovi, ale ta nejpodstatnější výhrada je, že nikdo z nadšených obdivovatelů neuvažuje o limitech rozvodu elektřiny. Ono je to sice hezké, naplánovat si dobíjení elektromobilů kde to je potřeba, ale na to obyčejná zásuvka s 16 A jističem prostě nestačí. Je naprosto nezbytné postavit kromě elektráren i dálková vedení VVN, trafostanice a další rozvody VN a NN až po ty dobíjecí stojany. To jednak stojí velké peníze, jednak je to potřeba legislativně ošetřit, najít místa, kde se bude dobíjet a v neposlední řadě ty kilometry hlavně měděných kabelů ( zde záměrně ignoruji komplikace při těžbě, dopravě a zpracování mědi) prostě zakopat do země. To nebude dělat kombajn LK50C, to budou dělat bagry, kouřící a hlučné a kvůli tomu budou všude po městech i vesnicích uzavírky. Jen pro zpestření uvádím názor primátora (!) Hřiba o možnosti využití veřejného osvětlení, jak vidno u MUDr má mezery ve středoškolské fyzice.

Takže ve zkratce: Takovou akci je nutné myslet a domyslet. A to je u zelených MAŠÍBLů evidentně problém.

M. Mikulec 10.7.2019 6:58

Re:

Možná ze Brusel ve své marxistické genialitě, kterou předvádí denně, nařídí řidičům elektromobilů zkoušky stejné jako mají strojvedoucí. :-))

J. Housa 10.7.2019 6:47

Hluk

Pan autor se ohledně hluku mýlí. Elektromobily budou mít ze zákona povinnost hluk vydávat. V autě bude aparatura, která vyloudí zvuk běžného motoru. Jde o bezpečnostní opatření, které se projeví zejména ve městech, při malých rychlostech. Na dálnicích, při vysoké rychlosti, potřebí nebude. Mimoto, nezanedbatelným zdrojem hluku jest odvalování pneumatik po povrchu vozovky. Hluk závisí na struktuře povrchu a jeho kvalitě, na profilu pneumatik a také na počasí. Za mokra bývá hluk vpravdě nesnesitelný.

Ohledně zásob ropy, jejich rozmístění, a vztahu ceny a množství těžené ropy se pan autor také mýlí. Za prvé - ropy je na světě neskutečné množství, většina ložisek není zatím těžena, za druhé se v nitru Země stále tvoří (nejde o fosilní zdroj), za třetí - s cenou je neustále manipulováno, jde spíše o spekulace a kartelové dohody, ropa je politikum.

Dále, spalování ropných derivátů není hlavním důvodem těžby. Bez ropy se zatím neobejde rozsáhlý chemický průmysl. Zemědělská hnojina, stavební materiály, obaly, převážná část automobilů, většina spotřebních předmětů, oděvní průmysl, to vše potřebuje ropu jako základní surovinu.

A ještě, ložiska ropy jsou často spojena s ložisky zemního plynu. A ten zatím "zeleňáci" (ekoteroristé a sociální inženýři) chcou používat jako "čisté" palivo pro své energetické experimenty. A budou ho potřebovat hodně, Jednak jako zálohu pro své údajně čisté, ale nefunkční zdroje, jednak pro pokrytí značného zv ýšení spotřeby elektřiny kvůli elektromobilům.

J. Sinnreich 10.7.2019 6:39

Re:

Malokdo uvazuje, ze kazde elektroauto vozi vedle ridice navic 7 az 8 metraku vahy v bateriich. Pekna setrvacnost pri brzdeni i pri uvazeni rekuperace.

M. Mikulec 10.7.2019 6:38

Vezměme v potaz

také čas strávený dobíjením baterie na cestách. Dobíjení trvá cca 50 minut, a co když jste u stojanu až třetí nebo čtvrtý v pořadí...dobíjecí adaptéry jsou pochopitelně nekompatibilní a každy výrobce aut musí byt originální: důsledkem toho nemůžete dobít baterii na jakékoliv stanici, ale jen na originální pro vaše auto.

Stejně je blbost předstírat ekologii v době težké globalizace, kdy se vozí přes půl světa skoro i základní potraviny, a to je dogma, přes které vlak nejede.

J. Strakoš 10.7.2019 5:47

Hluk

Ono to nebude tak růžové, že by vedle cesty, kde budou jezdit jen elektroauta bylo ticho - na hluku se podílí třeba i aerodynamický odpor. Navíc tiché auto neslyšíte, takže se jedná o generátorech zvuku viz třeba https://vtm.zive.cz/clanky/elektromobily-budou-muset-vydavat-zvuk-nove-narizeni-eu-ma-zajistit-bezpecnost-chodcum/sc-870-a-199177/default.aspx

Když připočteme, že v realitě dodávky a kamióny nahrazeny nebudou, tak výsledek bude mnohde plus minus stejný. Jen to bude stát pěkných pár miliard navíc.

J. Jurax 10.7.2019 2:06

No, elektroauta mají klady i zápory.

Klad vlastně jenom jeden - mají výfuk v elektrárně a pokud ta bude jaderná, budou bezemisní. To je ovšem klad diskutabilní, protože emise CO2 z aut jsou jen nepodstatným zlomkem celkových emisí. Tzv. obnovitelné zdroje elektroauta (a samozřejmě ani průmysl a domácnosti) neuživí z obecně známého důvodu - již vyrobenou energii (protože fouká a je den) neumíme v patřičném objemu skladovat do doby, kdy jí bude potřeba.

Zápory elektroaut jsou obecně známé - nižší užitná hodnota, vysoká cena (zatím), takže nutnost přímých i skrytých dotací (daňové úlevy etc.), při masovém rozšíření obtížné dobíjení a nutnost vybudování dalších zdrojů elektrické energie a dobíjecí infrastruktury.

Sníží se (snad) spotřeba ropy, výrazně se zvýší potřeba surovin pro výrobu baterií. A zvýší se spotřeba elektřiny, již bude nutno nějak z něčeho vyrobit.

Takže elektroauta kromě u nadšenců a zelených aktivistů moc nadšení nevzbuzují.

J. Pospíšil 10.7.2019 1:35

Bude-li levnější ropa.

Pak samozřejmě je jedinou rozumnou volbou automobil se spalovacím motorem.

L. Novák 10.7.2019 0:53

Snížení dovozu ropy nahradí výstavba nových elektráren?

Autor podlehl reklamní zelené propagandě o vytlačení spalovacích motorů elektrickým pohonem "na baterky"... :-P