22.2.2020 | Svátek má Petr


Diskuse k článku

GLOSA: Elektromobily jsou zas jen automobily

V mnoha evropských zemích se připravuje nástup elektromobilů. Motivem této revoluce je životní prostředí. Podívejme se na přínosy elektromobilů podrobněji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 81, poslední: 10.7. 2019 22:17, přehled diskusí

R. Langer 10.7.2019 9:47

Re: A je to jako obvykle.

To nemá se švejkováním nic společného.

J. Lepka 10.7.2019 18:10

Re: A je to jako obvykle.

Nechápu vaši poznámku, co má švejkování společného s fyzikálními zákony? Zatím blbnou zelení MAŠÍBLi v západní Evropě, když se snaží mocí mermo popřít fyzikální zákony. Takže pokud vaše impertinentní poznámka měla mít souvislost s dostatečným technickým vzděláním v Česku, mohu směle konsatovat, že vůbec nechápete souvislosti.

Mimochodem v době, kdy jsem se živil v divadle, jsme jednou hostili jakýsi francouzský ansámbl a oni u nás inscenovali Švejka. Koukali jsme na to s otevřenou pusou, naprosto nepochopili, co je to fenomén Švejk a co by měl předat divákům. Zhruba totéž, co se frantíci pokusili s inscenací Hrabala : Příliš hlučná samota. Matematici pro takové nepochopení mají termín : mimoběžky.

J. Housa 10.7.2019 6:47

Hluk

Pan autor se ohledně hluku mýlí. Elektromobily budou mít ze zákona povinnost hluk vydávat. V autě bude aparatura, která vyloudí zvuk běžného motoru. Jde o bezpečnostní opatření, které se projeví zejména ve městech, při malých rychlostech. Na dálnicích, při vysoké rychlosti, potřebí nebude. Mimoto, nezanedbatelným zdrojem hluku jest odvalování pneumatik po povrchu vozovky. Hluk závisí na struktuře povrchu a jeho kvalitě, na profilu pneumatik a také na počasí. Za mokra bývá hluk vpravdě nesnesitelný.

Ohledně zásob ropy, jejich rozmístění, a vztahu ceny a množství těžené ropy se pan autor také mýlí. Za prvé - ropy je na světě neskutečné množství, většina ložisek není zatím těžena, za druhé se v nitru Země stále tvoří (nejde o fosilní zdroj), za třetí - s cenou je neustále manipulováno, jde spíše o spekulace a kartelové dohody, ropa je politikum.

Dále, spalování ropných derivátů není hlavním důvodem těžby. Bez ropy se zatím neobejde rozsáhlý chemický průmysl. Zemědělská hnojina, stavební materiály, obaly, převážná část automobilů, většina spotřebních předmětů, oděvní průmysl, to vše potřebuje ropu jako základní surovinu.

A ještě, ložiska ropy jsou často spojena s ložisky zemního plynu. A ten zatím "zeleňáci" (ekoteroristé a sociální inženýři) chcou používat jako "čisté" palivo pro své energetické experimenty. A budou ho potřebovat hodně, Jednak jako zálohu pro své údajně čisté, ale nefunkční zdroje, jednak pro pokrytí značného zv ýšení spotřeby elektřiny kvůli elektromobilům.

J. Pokoutný 10.7.2019 8:40

Re: Hluk

Pane Houso, mohl byste prosím rozvést blíže svoji myšlenku, že se "ropa v nitru země stále tvoří"? Do dnešního dne jsem se domníval, že jádro země je tvořeno tekutými kovy (NiFe) a zbylé vrstvy (SiAl, SiMa) jsou bohaté na křemík.

J. Svoboda 10.7.2019 9:12

Re: Hluk

Chcete snad zpochybňovat zaručené zprávy z elitních webů, jako je Sputnik nebo Aeronet? :o)

Pěkný den.

R. Langer 10.7.2019 9:48

Re: Hluk

Páni, vy jste to tam četl? A co ještě?

R. Langer 10.7.2019 9:48

Re: Hluk

Pravda je taková, že se to dodnes pořádně neví.

V. Čermák 10.7.2019 10:13

Re: Hluk

Tak hluboko zase ne. Zkuste třeba tady: http://www.petroleum.cz/ropa/anorganicky_puvod_ropy.aspx

Ale pravdu má pan Langer, prostě se to pořádně neví.

F. Houžňák 10.7.2019 10:47

Zhruba řečeno, ona hypotéza vzniku ropy

říká, že výchozí látkou jsou uhličitany (sedimenty) zanořené do kůry a posléze pláště tektonickými pohyby desek. Dole je tlak a teplota a nějaký ten vodík, tak se ropa vytvoří. K tomu mohou přistupovat mikroorganismy, které prokazatelně v hloubkách žijí (v kůře). O jádře nikdo nemluví, jde o vcelku tenkou slupku na povrchu, nějakou stovku kilometrů dolů, podle místa. Do centra Země je to 6378 kilometrů. Jak pro, tak proti této hypotéze mluví řada věcí, ovšem fakt je, že ropa je prakticky všude, stačí jenom vrtat dostatečně hluboko.

M. Mikulec 10.7.2019 6:38

Vezměme v potaz

také čas strávený dobíjením baterie na cestách. Dobíjení trvá cca 50 minut, a co když jste u stojanu až třetí nebo čtvrtý v pořadí...dobíjecí adaptéry jsou pochopitelně nekompatibilní a každy výrobce aut musí byt originální: důsledkem toho nemůžete dobít baterii na jakékoliv stanici, ale jen na originální pro vaše auto.

Stejně je blbost předstírat ekologii v době težké globalizace, kdy se vozí přes půl světa skoro i základní potraviny, a to je dogma, přes které vlak nejede.

J. Lepka 10.7.2019 18:13

Re: Vezměme v potaz

Vloni, kvůli suchu se neurodily brambory a cibule. Zřejmě by bylo ekologické pochcípat hlady, než dovézt tyto potraviny možná až severní Afriky, že?

J. Strakoš 10.7.2019 5:47

Hluk

Ono to nebude tak růžové, že by vedle cesty, kde budou jezdit jen elektroauta bylo ticho - na hluku se podílí třeba i aerodynamický odpor. Navíc tiché auto neslyšíte, takže se jedná o generátorech zvuku viz třeba https://vtm.zive.cz/clanky/elektromobily-budou-muset-vydavat-zvuk-nove-narizeni-eu-ma-zajistit-bezpecnost-chodcum/sc-870-a-199177/default.aspx

Když připočteme, že v realitě dodávky a kamióny nahrazeny nebudou, tak výsledek bude mnohde plus minus stejný. Jen to bude stát pěkných pár miliard navíc.

J. Jurax 10.7.2019 2:06

No, elektroauta mají klady i zápory.

Klad vlastně jenom jeden - mají výfuk v elektrárně a pokud ta bude jaderná, budou bezemisní. To je ovšem klad diskutabilní, protože emise CO2 z aut jsou jen nepodstatným zlomkem celkových emisí. Tzv. obnovitelné zdroje elektroauta (a samozřejmě ani průmysl a domácnosti) neuživí z obecně známého důvodu - již vyrobenou energii (protože fouká a je den) neumíme v patřičném objemu skladovat do doby, kdy jí bude potřeba.

Zápory elektroaut jsou obecně známé - nižší užitná hodnota, vysoká cena (zatím), takže nutnost přímých i skrytých dotací (daňové úlevy etc.), při masovém rozšíření obtížné dobíjení a nutnost vybudování dalších zdrojů elektrické energie a dobíjecí infrastruktury.

Sníží se (snad) spotřeba ropy, výrazně se zvýší potřeba surovin pro výrobu baterií. A zvýší se spotřeba elektřiny, již bude nutno nějak z něčeho vyrobit.

Takže elektroauta kromě u nadšenců a zelených aktivistů moc nadšení nevzbuzují.

J. Sinnreich 10.7.2019 6:39

Re:

Malokdo uvazuje, ze kazde elektroauto vozi vedle ridice navic 7 az 8 metraku vahy v bateriich. Pekna setrvacnost pri brzdeni i pri uvazeni rekuperace.

M. Mikulec 10.7.2019 6:58

Re:

Možná ze Brusel ve své marxistické genialitě, kterou předvádí denně, nařídí řidičům elektromobilů zkoušky stejné jako mají strojvedoucí. :-))

J. Lepka 10.7.2019 7:08

Re:

Vy škarohlíde, vždyť fyzikální zákony je tak snadné přehlasovat v parlamentě! A pokud to nebude fungovat ( samozřejmě, že to nebude fungovat, ale to ti rovnější jaksi ignorují), stačí zvýšit sankce řidičům, to pomůže určitě! Aspoň Huml je o tom přesvědčen.

J. Pospíšil 10.7.2019 1:35

Bude-li levnější ropa.

Pak samozřejmě je jedinou rozumnou volbou automobil se spalovacím motorem.

J. Vrzal 10.7.2019 8:35

Re: Bude-li levnější ropa.

Bude uhlikova dan a kdyby jste si takove auto chtel poridit z dovozu, bude uhlikove clo.

L. Novák 10.7.2019 0:53

Snížení dovozu ropy nahradí výstavba nových elektráren?

Autor podlehl reklamní zelené propagandě o vytlačení spalovacích motorů elektrickým pohonem "na baterky"... :-P

K. Wágner 10.7.2019 9:08

Re: Snížení dovozu ropy nahradí výstavba nových elektráren?

Přesně jste to vystihl.

J. Jurax 10.7.2019 13:40

Ano, nových elektráren na uhlí a zemní plyn nebo na štěpku dováženou přes půl světa. Jaderky jsou fuj ...