26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

GLOSA: Elektromobily jsou zas jen automobily

V mnoha evropských zemích se připravuje nástup elektromobilů. Motivem této revoluce je životní prostředí. Podívejme se na přínosy elektromobilů podrobněji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Kolben-Kolář 10.7.2019 9:50

Obtíže s veřejnou dopravou

V diskusi pod jedním článkem o tom, kolik je třeba ujet km, aby se autobaterie po nastartování znovu dobila, napsal jeden automobilista: "Já jezdím denně jen 10 km a to úplně stačí." Načež nějaký veřejnodopravní troll pod to napsal: "Když to máte jen 10 km, proč nejezdíte metrem?" A pán mu odpověděl: "Tak nám ho laskavě přijďte vykopat, pane Pražáku!" Je to tak, na venkově není na veřejnou dopravu úplný spoleh, lidé jezdí stále více auty, čímž ji využívají ještě méně... a jsme v kruhu.

J. Kouřil 10.7.2019 9:41

Kecy

Motivem zavádění elektormobilů není, jak tvrdí autor tohoto propagandistického článku životní prostředí ale jen a jen byznys, který se schovává za ekologickou propagandu. Pro životní prostgředí neudělají elektormobily vůbec nic pozitivního.

R. Langer 10.7.2019 9:46

Re: Kecy

Ano, právě naopak, elektromobily jsou neekonomické a neekologické. Ale na to se zase "přijde časem" až jako to bylo s tou řepkou v naftě.

R. Langer 10.7.2019 9:41

Ten článek

je absolutně o ničem.

M. Mikulec 10.7.2019 10:25

Re: Ten článek

Tak proč tu prudíte?

R. Dubravský 10.7.2019 9:27

Já bych podporoval MHD...

...ale ona nepodporuje mne. Jedna cesta do zaměstnání vezme 1,5 hodiny se čtyřmi přestupy. A to prosím jen z Prahy 4 do Prahy 5, slavnou údajně kvalitní pražskou MHD. Autem 17 km, 20 minut.

J. Lepka 10.7.2019 17:42

Re: Já bych podporoval MHD...

Mám přesně stejnou zkušenost, navíc zostřenou nepravidelnou pracovní dobou.

J. Dostál 10.7.2019 9:19

Když vám do vesnice

přijede autobus dvakrát za den, a o víkendu jen jednou, tak je auto docela nutnost. A s eletromobilem to nebude žádná sláva, zejména až budeme po vichřici tři dny bez proudu. Ještě že zatím nikdo nezakázal (benzínové!) elektrocentrály. Jejda, co jsem to napsal, snad se toho nechytnou nějací aktivisté ...

J. Lepka 10.7.2019 17:43

Re: Když vám do vesnice

To si pište, že chytnou! A veškeré kritiky odmítnou poukazem na Raisovy Zapadlé vlastence.

M. Prokop 10.7.2019 9:07

Automobily nahradily kočáry

a jiné hipomobilní dopravní prostředky prostě tím, že byly uživatelsky příznivější. Ne legislativním i ekonomickým zvýhodněním.

Pokud by to s elektromobily bylo stejně, nic proti tomu. Jenže není, dobroserové se snaží elektromobily výrobcům i uživatelům vnutit.

J. Svoboda 10.7.2019 12:56

Re: Automobily nahradily kočáry

S dobrosery je to bohužel asi stejné, jako s Babišovými voliči. Skutečnost je nezajímá a táhnou tam, kde cítí většinu, která se samozřejmě často mýlí.

K. Janyška 10.7.2019 8:42

Jakoby elektřina padala z nebe a nemusela se vyrábět.

Technický pokrok však je technický pokrok. Ale já nemám rád neoprávněný optimismus a fanatismus... Dzp.

M. Košařová 10.7.2019 8:20

Nezávistlí budeme, když budeme chodit pěšky.

Nebudeme závislí na dodavatelích ropy, ale budeme závislí na firmách těžících vzácné kovy, ze kterých se vyrábí baterie. A těžbu vzácných kovů vlastní z větší části Čína.

M. Mikulec 10.7.2019 8:29

Re: Nezávistlí budeme, když budeme chodit pěšky.

Vždyť Evropané jsou desítky let udržování v závislosti na ropě, zatímco v USA jsou elektrovozitka finančně dosažitelná už desítky let i pro nizkoprijmove skupiny! My žijeme v předraženém skanzenu!

R. Langer 10.7.2019 9:44

Re: Nezávistlí budeme, když budeme chodit pěšky.

Jak jste přišla na to, že "v USA jsou elektrovozitka finančně dosažitelná už desítky let i pro nizkoprijmove skupiny!" Můžete mi říct, čím konkrétně, tedy jakými auty podle vás ty nízkopříjmové skupiny jezdí?

Opak je pravdou. Jezdí v levných popelnicích na benzín.

M. Mikulec 10.7.2019 10:23

Re: Nezávistlí budeme, když budeme chodit pěšky.

Na elektrických skútrech jezdí i Mexičani na Floridě. Dokonce i na Kubě se rozmohly el. skútry a malá elektrovozítka, používaná jako taxíky. Kuba je podle nás chudá země.

R. Langer 10.7.2019 11:50

Re: Nezávistlí budeme, když budeme chodit pěšky.

Jo, a na elektrických koloběžkách jezdí dnes kde kdo. Doufám že to nemyslíte vážně?

J. Lepka 10.7.2019 17:53

Re: Nezávistlí budeme, když budeme chodit pěšky.

V Mexiku a na Floridě na to mají počasí!

J. Jurax 10.7.2019 13:31

Mýlite se, a to tak, že úplně.

Ono elektrický skútr v ceně levné Fabie nebo Citiga je dostupný i u nás, nicméně uvedená auta nenahradí. A taky u nás je občas zima, že, což třeba na Floridě nehrozí.

J. Lepka 10.7.2019 17:57

Re:

Nedávno mě to docela zaujalo a informoval jsem se o čínských elektroskůtrech. Faktem je, že cena ani není závratná, ovšem nikde nemáte záruku, že prezentovaný výkon, dojezd a výdrž baterií jsou dimenzovány na průměrně těžkého Evropana, takže ho pak můžete použít možná v Polabí, ale v kopcovité Praze se vám nejspíš stane, že do kopečka budete tlačit.

L. Harvánek 10.7.2019 11:07

Re: Nezávistlí budeme, když budeme chodit pěšky.

A stejně budeme stát v kolonách, protože (jak už je lidskou přirozeností), jsme poněkud přecenili kapacitu baterií.

F. Václavík 10.7.2019 8:14

Úvaha obyčana,

tedy laika. O kolik se asi sníží dejezd éauta za patnáctistupňového mrazu. Tedy pokud nebudete řídit v kožichu, beranici a rukavicích. Také jsem slyšel něco o tom, že kapacita baterií v zimě klesá.

Kolik asi nabíjecích cyklů baterie vydrží, to zatím nikde neinzerují a také kolik ta sada baterií stojí peněz. Až dojde k jejich nutné výměně, předpokládám, že to bude tak polovina ceny éauta.

Představuji si, jak to bude vypadat, až na sídlišti se po šestnácté hodině sjedou chlapi z práce a jak jim manželky budou z oken házet prodlužovačky, aby si mohli dobít baterky.

Za mě tedy éauto rozhodně NÉÉ.

R. Dubravský 10.7.2019 9:46

Re: Úvaha obyčana,

1/ Tesla nebo Hyundai dávají záruku na baterie 8 let.

2/ Praktické zkušenosti s plug-in hybridem Hyundai Ioniq jsou obecně dobré, ovšem za jistých podmínek. V režimu, kdy auto lze dobíjet jak doma, tak v zaměstnání, se jezdí téměř výhradně na elektřinu. Dojezd je cca 60 km. Použití klimatizace jej sníží asi na 50 km. To obojí stačí na denní cestu do práce a zpět. Se zimou, baterkami a vytápěním si auto starosti nedělá, při teplotě pod asi +10°C rovnou startuje spalovací motor a na elektriku přejde až po zahřátí.

3/ Průměrná spotřeba benzínu při kombinovaném použití práce - chata - dovolená je kolem 2,5 l/100 km. Elektřiny to spotřebuje kolem 1 Kč/km.

3/ Za milion - nekup to :-)

R. Langer 10.7.2019 10:15

Re: Úvaha obyčana,

Ad 1 - zatím.

Ad 3 - zatím.

J. Jurax 10.7.2019 13:35

Ano.

A za jak dlouho se rozdíl v ceně mezi srovnatelným klasickým autem a elektroautem či hybridem zaplatí sníženými náklady za pohonné hmoty, resp. pohonnou energii?

M. Prokop 10.7.2019 14:29

Re:

Nemluvě o tom, že kdyby klesl výnos spotřební daně z nafty a benzinu, rozhazovačné a nenažrané státy zdaní elektřinu.

J. Lepka 10.7.2019 7:04

A je to jako obvykle.

Autor sice logicky hodnotí, resp. snaží se o logické zhodnocení rozšíření elektromobilů, ale jako obvykle zapomíná na to nejpodstatnější. Ono totiž hlavně jde o výrobu a ROZVOD elektřiny. V současném antijaderném a antiuhelném třeštění poněkud zapadá argument, že se specielně německá vláda snaží nahradit uhelky plynovými elektrárnami, což nijak nezmenší závislost Evropy na nestabilním hlavním producentovi, ale ta nejpodstatnější výhrada je, že nikdo z nadšených obdivovatelů neuvažuje o limitech rozvodu elektřiny. Ono je to sice hezké, naplánovat si dobíjení elektromobilů kde to je potřeba, ale na to obyčejná zásuvka s 16 A jističem prostě nestačí. Je naprosto nezbytné postavit kromě elektráren i dálková vedení VVN, trafostanice a další rozvody VN a NN až po ty dobíjecí stojany. To jednak stojí velké peníze, jednak je to potřeba legislativně ošetřit, najít místa, kde se bude dobíjet a v neposlední řadě ty kilometry hlavně měděných kabelů ( zde záměrně ignoruji komplikace při těžbě, dopravě a zpracování mědi) prostě zakopat do země. To nebude dělat kombajn LK50C, to budou dělat bagry, kouřící a hlučné a kvůli tomu budou všude po městech i vesnicích uzavírky. Jen pro zpestření uvádím názor primátora (!) Hřiba o možnosti využití veřejného osvětlení, jak vidno u MUDr má mezery ve středoškolské fyzice.

Takže ve zkratce: Takovou akci je nutné myslet a domyslet. A to je u zelených MAŠÍBLů evidentně problém.

M. Mikulec 10.7.2019 7:18

Re: A je to jako obvykle.

Češi budou zase jen švejkovat, počkáme a uvidíme.

D. Procházka 10.7.2019 9:04

Re: A je to jako obvykle.

Nejde o švejkování, ale o myšlení v souvislostech. Jinak to dopadne jako hurá akce s podporou biopaliv.

M. Prokop 10.7.2019 9:09

Re: A je to jako obvykle.

Obohacením vybraných a poškozením občanům.