GLOSA: Ekonomika pomezí
To léto poněkud brečlavé mě neodradilo a rozjel jsem se tradičně do kopců svého dětství, tentokrát nejen do hor Orlických, ale zeširoka od Harrachova až po Jeseníky, a pěkně cik a cak po obou stranách hranice, abych si osvěžil svou upadající polštinu.
Už na dávném přechodu nemilé překvapení. "Promiňte, já nevím, co s tím," pravil vekslák a vytáhl objemný svazek českých bankovek. "Je u vás teď draho. Musíte dolů do města." Bohužel mně nezbývalo než tankovat až v okresním městě, ale i tak o pět korun na litr laciněji díky "našemu" financministrovi, který podporuje státní kasy spřátelených zemí. A to jsem ještě něco ztratil na vekslu.
Na polské straně je skutečně levněji, a to nejen domácí textil, potraviny, ovoce, zelenina, ale kupodivu i v těch skleníkových "galeriích", kde se družně nahromadily globální firmy C&A, KFC a všechny ostatní. I příroda je na polské severní straně chudší. Zdevastované domy a fabriky Sudet smutný ráz krajiny podtrhují, kdežto na české straně je už bezmála nepotkáme. České hory jsou rozsáhlejší, slunečné, pěkně označené turistickými stezkami, nabízejí nejen atrakce přírody, ale i mnohem více památek, zámků a lázní. A na každém rohu občerstvení, pestrobarevné hotely a penziony jak z rakouské pohlednice. Ta tam je socialistická minulost. Večery v barech hotelů však plné nářků. "Je to zlý. Vidíte tu frontu před kostelem? Pivo v kelímku a párek v rohlíku. Tady máme jednodenní turisty, a ti nejsou zvědaví jen na přírodu. Chtěj taky zážitek kulinární v dobrý restauraci. Dyk Poláci vařit moc neuměj. Byl jsem u kamaráda ve Francii a DPH na jídlo a hotel poloviční. A ještě letos přisadili na potraviny. Tam u vás v Praze snad nevěděj, že turistika je kšeft? No jo, máme klauna finančáka, ale je taky ministr průmyslu, ne?"
Takové a podobné nářky se ozývaly všude. Ano, turistika je skutečně průmysl, a to ten nejlepší. Prodá, co by se jinak neprodalo. Vzduch a vodu, výhled do krajiny, pohlednice, suvenýry, noclehy a neexportovatelné potraviny a ty navíc s přidanou hodnotou intenzivní lidské práce. A hlavně: prodá těm, co vydělali jinde, je to tuzemský export a ten by měl být podporován daňovou konkurencí. Možná je to tím, že naši experti nevědí, že postelová statistika příhraniční návštěvníky nezachytí, takže tenhle byznys politici neznají, ale vždyť taky, vzpomněl jsem si, se anglicky nazývá neviditelný (invisible trade). Anebo má snad lidová moudrost pravdu a bude to tím, že naši daňaři na obchod nemyslí? Pořád ten stejný bludný kruh.
LN, 17.7.2012