11.12.2019 | Svátek má Dana


GLOSA: Co přiláká bohaté

20.6.2019

Přesvědčí elitní turisty kampaň, nebo nabídka?

Masová turistika má na Západě podobnou pověst jako energetika založená na spalování uhlíku. Je považována za zhoubu, zdroj skleníkových emisí i terč protestů. Stačí se podívat na titulky novin: Benátky bojují proti turistům. – V Barceloně sílí protesty proti turistům. A teď si položte otázku: Má smysl turisty dále lákat? Není to pohyb proti trendu? Totéž jako další výstavba hnědouhelných elektráren?

Nemělo by být. Lidé z české turistické branže sázejí na selekci. Na to, že nebudou posilovat masovou turistiku, ale cíleně lákat vyspělejší, vzdělanější a bohatší klientelu. Klientelu, která je sice početně menší, ale náročnější a nakonec tu utratí stejně, či dokonce víc peněz než „socky“, jak se ošklivě říká.

Ta idea má svoji hospodářskou (výdělek) i sociální (nedráždit dál už tak podrážděné domorodce, hlavně v turisty válcované Praze) racionalitu. Jeden se ale nezbaví otázky, zda přání není otcem myšlenky. Za vším je třeba hledat motivace – a ty se opírají o konkurenční výhody. Takže. V čem spočívá konkurenční výhoda Česka pro masovou turistiku „socek“? Jaká konkurenční výhoda by přitáhla elitnější a bohatší turisty?

Odpovědi jsou zřejmé. Konkurenční výhody pro masovou turistiku se opírají o láci. O levný alkohol, zábavu, erotiku, do jisté míry i noclehy (mimo hotely). O dobu, kdy jsme západní turisty udivovali zjištěním, že půllitr piva stojí pod jedno euro, ba že točená desítka je levnější než benzin. To sem lákalo anglickou dělnickou třídu a při pohledu na její opilé party si našinec mohl říkat: Konečně jsem pochopil, proč Marx mohl napsat Kapitál v Anglii.

Jenže pro elitnější klientelu toto srovnání nestačí. Pro ni se musíme srovnávat s Berlínem, Vídní, Mnichovem… Nabízíme tak dobré výstavy či kulturní pořady, abychom těm zavedeným městům konkurovali? Prosazuje se u nás moderní architektura i pojetí měst přitahující kulturní návštěvníky? Či ještě příliš žijeme z podstaty a zděděného odkazu? Neztělesňuje to vše Praha i tím, že turisty nasává úzký profil Královské cesty, která pak svou přecpaností odrazuje kulturnější klientelu? Ano, toto vše není otázka jedné sebelépe cílené kampaně, ale promyšlené strategie.

LN, 18.6.2019








 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.