FINANCE: Řekněme jim své NE!
Platíme jedny z nejvyšších bankovních poplatků v Evropě! Již několikátý mezinárodní průzkum tuto skutečnosti bezezbytku potvrdil. Několik desítek miliard korun zaplacených na bankovních poplatcích nejrůznějšího druhu, od poplatku za vedení účtu až po poplatek za nadměrný vklad či zrušení účtu, jsou nejlepší vizitkou našich bank.
Že se nejedná o zanedbatelné částky, nad kterými by každý mohl mávnout rukou, dokazuje i fakt, že od začátku roku jsme na nejrůznějších bankovních poplatcích zaplatili již více než 30 mld. Kč!
Zlatokopům se v Česku daří
Důvod vysokých poplatků v České republice, kterými jsme postiženi skutečně všichni, netkví zásadním způsobem v žádným z důvodů, které banky neustále dokola prezentují. Tím důvodem tedy nejsou vysoké investice do technologií, ani malá velikost trhu, ale především zájem zahraničních vlastníků našich bank o co nejrychlejší a nejjednodušší návratnost vložených prostředků a další zhodnocování jejich investic.
Už od devadesátých let si můžeme zvykat, že jsme pro mnoho lidí a společností novodobým Klondikem. Na této skutečnosti se nic nezměnilo ani v současnosti.
Na západě nemají šanci
Pro zahraniční majitele rozhodně není zlatokopeckým rájem západní Evropa, kde by banka po uplatňování tuzemských poplatkových a obchodních praktik velmi brzy zkrachovala. Velká konkurence, vyspělost a uvědomělost klientů na náročných trzích totiž bankám neumožňuje, aby se chovaly jako zlatokopové, jejichž hlavním cílem je jen zisk, nikoliv potřeby klientů.
Speciálně střední a východní Evropa se pro účely rýžování hodí nejlépe.
Několikrát platit za jednu službu je u nás normální
Na poplatcích je nejvíce zarážející fakt, že klient platí za služby, které jím byly již v jiné formy zaplaceny. Tím, že se poplatky týkají i absolutně základních funkcí a služeb, které klient nutně využívat musí a bez nichž by služba banky byla úplně zbytečná, nemůže se poplatkům nijak vyhnout, ani jejich výši v podstatě ovlivnit.
Bohužel, i kdyby se klient rozhodl nevyužívat jednotlivých zpoplatněných služeb banky, stejně zaplatí poplatky jiné (např. za vedení účtu), i když je pasivní.
Ukažte bankám svou nespokojenost
Kromě úroků a výnosů z finančních operací, které bankám přinášejí největší příjmy, jsou příjmy z poplatků dalším důležitým zdrojem pro uspokojení vlastníků a akcionářů bank. Tohoto zdroje se banky jen těžko budou vzdávat. Nicméně je nejvyšší čas, abychom jako klienti zásadním způsobem prosazovali skutečnou „poplatkovou kulturu“ a vyžadovali od bank úctu vůči nám všem.
Je třeba, aby si banky uvědomily, že je neživí poplatky či úroky, ale živí je jejich klienti.
Jako klienti můžete udělat první krok a pouhým kliknutím na nejabsurdnější bankovní poplatek ukážete svou nespokojenost. Předveďme bankám, že síla není pouze v penězích a zisku, ale především v kultuře, otevřenosti a spravedlnosti
Pro hlasování o nejabsurdnější bankovní poplatek klikněte ZDE!