19.4.2024 | Svátek má Rostislav


FINANCE: Platit kartou, neplatit kartou...

13.5.2006

Při koupi řetízku za 2 780 korun mi k této částce chybělo v hotovosti kolem 80 korun, a tak jsem chtěl využít služeb své platební karty. Ani mě moc nepřekvapila reakce majitele obchodu, že raději vezme o oněch 80 korun méně, než abych zaplatil kartou. Tak se také stalo. Zkušenost a věřím, že nikoliv jen moje.

Předevčírem rozhodl Nejvyšší správní soud, že podnikatelé mohou požadovat zvláštní poplatky od zákazníků, kteří služby či zboží hradí platební kartou. Zákazníkovi, který u sebe nemá hotovost, se pak vyplatí vybrat částku k úhradě z bankomatu. Před několika týdny Evropská komise kritizovala právě výši poplatků za přijetí karty. Jak oznámila komisařka pro hospodářskou soutěž Neelie Krosová „Obchodníci v České republice musí v průměru odvádět na poplatcích za přijetí karet MasterCard a Visa třikrát až čtyřikrát více než ve Švédsku, Finsku a Itálii“. Tuzemský obchodník zaplatí z transakce v průměru mezi 2,5 až 3,1 procenta z celkové ceny zboží.

O to více je tato situace absurdnější, o co více se banky snaží klienty „přeladit“ právě na bezhotovostní operace a platby platebními kartami. V rámci poplatkové politiky bank se v poslední době totiž zvýšily poplatky za operace, kde se manipuluje s hotovými penězi. Jde zejména (ale nejen) o výběr hotovosti na přepážce.

Banky tedy výši svých poplatků „směrují“ klienty k většímu používání platebních karet. Pokud se tak ale stane, klient stejně vydá „ušetřené“ peníze z nižších poplatků za vyšší cenu zboží. Do ceny totiž obchodník logicky promítne svoje náklady za přijetí platební karty. Tím ale potrestá i ty, kteří platí v hotovosti. Druhou variantou je onen výše zmíněný poplatek za platbu kartou. Asi to ale ve většině případů dopadne tak, že se obchodník raději s kupujícími dohodne o koupi v hotovosti. Varianta nejen levnější a „spravedlivější“, ale i méně pracná. To je politika bank vedoucí k bezhotovostním operacím v praxi. A pokrok kráčí kupředu…

provozovatel www.bankovnipoplatky.com