16.4.2021 | Svátek má Irena


FINANCE: Co se děje, když se zruší nepopulární poplatek

28.8.2006

Poštovní spořitelna zrušila poplatek za příchozí platbu s účinností od 1. června. V polovině července pak oznámila, že zrušení poplatku znatelně zvýšilo počet zakládaných účtů. Podle vyjádření banky se v průměru před zrušením otevíralo 7 tisíc účtů měsíčně, zatímco po oznámení to bylo bezmála 9 tisíc. Banka tak zaznamenala nárůst o více než 27 %.

Poněkud překvapivé je ovšem zjištění, že ke znatelnému nárůstu zakládaných účtu došlo již v měsíci květnu, tedy v době, kdy poplatek za příchozí platbu stále ještě existoval. Lidé tak reagovali už na samotné oznámení banky o plánu zrušit poplatek. Poštovní spořitelna zahájila informační kampaň měsíc před samotnou změnou. Odezva klientů ale byla téměř okamžitá. Ze strany Poštovní spořitelny šlo o promyšlený marketingový tah. Poplatek za příchozí platbu je u veřejnosti velmi nepopulární a vnímaný jako nelogický a protismyslný. Zvítězil s přehledem v anketě o nejabsurdnější bankovní poplatek. Hitem se stal příběh, který koloval na internetu. Parta lidí se údajně domluvila a zorganizovala akci, ve které vybízela své známé, aby jednomu neoblíbenému kolegovi posílali na jeho účet 1 (slovy jednu) korunu. On tak po korunách obdržel cca tisíc korun. Příběh krásně ilustroval absurdnost poplatku za příchozí platbu. Na účet „neoblíbence“ sice přišlo tisíc korun, ale na poplatcích odevzdal tisíců šest, za každou příchozí platbu banka naúčtovala šest korun podle sazebníku. Ve výsledku tak zchudnul o pět tisíc. Ale zpět k Poštovní spořitelně.

V červnu, tedy první měsíc bez poplatku za příchozí platbu, došlo k více než 27% navýšení nově zakládaných účtů. Více dat bohužel Poštovní spořitelna neposkytla. I tak toto číslo něco ukazuje. Zejména fakt, že lidé reagují na pozitivní informace v oblasti bankovních poplatků, což je pro banku příznivá věc. Zruší-li jeden poplatek, nemusí zvyšovat jiný, neboť výpadek v příjmech může nahradit přílivem nových klientů. A Poštovní banka je také zatím jedinou z bank, která poplatek za příchozí platbu zrušila, ale zároveň jiný poplatek nově nezavedla či starý nezvýšila. Přitom jde celkem o dost peněz. Zkusme si to spočítat. Služeb běžného účtu využívá zhruba jeden milion klientů. Z údajů banky vyplývá, že v průměru jim přišly dvě až tři platby měsíčně a poplatek činil 6 korun za příchozí platbu. Bereme-li tedy průměr 15 korun měsíčně krát milion účtů krát 12 měsíců dostáváme se k číslu 180 milionů korun ročně. Představitelé banky toto číslo nechtějí logicky komentovat. Mluvčí Poštovní spořitelny Martin Orság k tomu řekl: „To jsou vaše výpočty, ke kterým se nebudu vyjadřovat a myslím, že to je pochopitelné. Nicméně ta otázka zní trochu jinak. My se nedomníváme, že přicházíme o peníze. Toto zrušení poplatku využijeme jako akviziční a aktivační nástroj. Předpokládám, že stávající klienti začnou více využívat svoje účty a že oslovíme nové klienty“.

Pro upřesnění je nutné dodat, že se zrušení poplatku za příchozí platbu týká jen bezhotovostních operací, nikoliv vkladů na účet na pobočkách. Ty jsou i nadále zpoplatňovány, ale z celkem pochopitelného důvodu – Poštovní spořitelna za tyto operace platí České poště. Stejně tak se toto zrušení týká jen účtů fyzických osob, nikoliv účtů podnikatelských. A jaké důvody vedly Poštovní spořitelnu ke zrušení poplatku za příchozí platbu? Podle vyjádření mluvčího Martina Orsága to byla z poloviny strategie banky a z poloviny reakce na stížnosti lidí. Zejména ten druhý důvod je pro klienty potěšitelný. Ale spokojenost je oboustranná. Banka reagovala na tlak veřejnosti a rozsáhlou diskusi kolem právě tohoto poplatku a lidé tento krok ocenili.

Již výše zmíněný 27% nárůst zakládaných účtů (aniž bych ho chtěl přeceňovat, jde o první měsíc) je pozitivní zprávou nejen pro dotyčnou banku, ale i pro ostatní bankovní domy a v neposlední řadě i pro klienty. Pro klienty proto, že se snad konečně dočkali dlouho očekávaných změn v poplatkové politice bank. Vždyť po Poštovní spořitelně zrušily poplatek za příchozí platbu v krátké době ještě eBanka a Raiffeisenbank. Naopak pro banky je velmi dobrou zprávou, že lidé velice citlivě a téměř okamžitě reagují na změny v oblasti poplatků. Jasně se ukazuje, že zde existuje reálná zpětná vazba klientů. A to je pro banky, doufám, informace veskrze motivační.

(psáno pro server Peníze.cz)

provozovatel www.bankovnipoplatky.com








 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.