Pátek 4. října 2024, svátek má František

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EVROPA: Jízdenková loterie

Ostuda sjednocené Evropy: obstarávání lístků na mezistátní vlaky je pořád peklo

Zkoušeli jste někdy dojet vlakem dál než na Kokořín? Dejme tomu do sousedního státu nebo třeba až za jeho hranice? (Mimochodem: z Břeclavi jsou Maďarsko, Slovinsko i Chorvatsko pořád blíž než ten Kokořín.) Zkuste to a dozvíte se, že navzdory všemu technologickému pokroku to není o moc jednodušší než za časů Verneova dobrodruha Philease Fogga:

Na e-shopu Českých drah je nedostupné povážlivé množství jízdenek do sousedních zemí, někdy nekoupíte dokonce ani lístek na přímý vlak a s denním předstihem (Ostrava–Varšava). Šance na nalezení jízdenky klesá s každou překročenou hranicí, pořád se přitom bavíme o přímých vlacích s posádkou Českých drah (Brno–Budapešť, Praha–Záhřeb). Nejenom, že všechny tyhle jízdenky nejdou přímo objednat, ale není vidět ani cena, kterou by člověk zaplatil na přepážce.

Podobně nemohoucí jsou portály zahraničních dopravců: web Deutsche Bahn nespočítá cenu většiny spojení mezi Mnichovem a Benátkami, což je obvykle sedmihodinová cesta s jedním přestupem. Rakouské dráhy vám online zabookují pouze ty spoje mezi Vídní a Římem, které jedou přímo, a těch je menšina.

Když už weby dopravců anebo portály jako B-Europe.com něco najdou, čeká vás loterie: můžete si koupit levnější jízdenku na přesně stanovené vlaky, anebo až dvakrát dražší lístek, se kterým máte stejnou volnost jako při vnitrostátním cestování. Pokud tedy jedete s přestupem a nechcete vyhazovat zbytečně, připravte se na studium obvyklých zpoždění na šotoušských webech.

Situaci dále komplikuje byzantský systém slev, které se liší stát od státu a kvůli kterým daťáci z Rozhlasu vzdali pokus aspoň hrubě srovnat, jak drahé jsou kde v Evropě vlaky.

Nakoupeno? Pořád nemáte vyhráno. V Česku stačí nechat průvodčího pípnout inkartu, na Slovensku musíte jízdenku ukázat na displeji telefonu, v Maďarsku ji potřebují vytištěnou a označenou českým průvodčím ještě před opuštěním České republiky. Bavíme se o té samé jízdence v tom samém vlaku.

Takhle nevypadá jednotný trh. Takhle vypadá cestování mezi znepřátelenými povstaleckými oblastmi nějakého ukrutně byrokratického chanátu.

Volný pohyb a jednotný trh? Občas to chce popostrčit

Návody na pozitivní přístup k životu velí vnímat problémy jako příležitosti – a tady se otevírá jedinečná příležitost pro Evropskou unii, jak se relativně levně zapsat do srdcí Evropanů. Vytvořením systému, který by nejenom maximálně zjednodušil nákup přeshraničních jízdenek, ale taky aspoň částečně harmonizoval obchodní podmínky.

Proč je to příležitost zrovna pro veřejnou instituci a ne soukromníky? Kdyby v tom byl schovaný balík peněz pro podnikatele, podobná služba už by nejspíš fungovala. Železniční doprava bývá sama o sobě dotovaná a skrývá na rozdíl od letenek malý prostor pro provize, natož pro zavádění nových technologií a procesů, které by sjednocení umožnily. Jak to ale u infrastruktury bývá, navzdory malé marži pro provozovatele poskytuje těžko vyčíslitelné pozitivní externality. Jednoduché nakupování přeshraničních jízdenek by zjednodušilo cestování za prací i poznáním, Evropanům ušetřilo čas a mimoevropským turistům zpřátelštělo kontinent.

Proč je to mezi veřejnými institucemi příležitost právě pro Unii? Protože vznikla s cílem usnadnit volný pohyb osob a sjednotit trh. Tyhle vznešené myšlenky nestačí prosazovat pasivně zrušením bariér. Trhu je někdy zapotřebí aktivně pomáhat; v tomto případě ho přímo vytvořit.

Je to taky právě Evropská unie, která prosazuje konkurenci na evropských železnicích. To má krom výhod i nevýhody – bez clearingového systému se do více nepřenosných jízdenek u různých dopravců drolí i cesty po jedné zemi, natož za hranice.

Ta samá Evropská unie navíc otevřeně usiluje o přesun dopravy ze silnic a oblohy na železnice, například prostřednictvím investic do vysokorychlostních tratí. Dotace do infrastruktury jsou slušná páka na národní i soukromé dopravce: my vám pomůžeme vybudovat cesty pro vaše vlaky, ale vaše e-shopy za to budou mít takovéhle aplikační rozhraní.

Ostatně: k čemu bude možnost prosvištět až třísetkilometrovou rychlostí z Lisabonu do Rigy a z Rigy do Neapole, pokud se budou jízdenky pořád obstarávat stejně pomalu jako zájezd s Čedokem v roce 1930?

Převzato z magazínu Finmag.cz se souhlasem redakce

Aston Ondřej Neff
4. 10. 2024

Zjištění Eurostatu, že česká vláda švindlovala s údaji o deficitu, je za současné situace jen...

Po odečtení vládních výdajů by náš HDP byl buď nulový, anebo bychom byli v recesi.

SÝR ZDARMA
4. 10. 2024

Práce kontrolorů dezinformací je těžká řehole. Každý si může na náhodném výběru zpráv ze světa...

Ivo Fencl
4. 10. 2024

Co jsme tušili o (sedmdesátileté) Godzille a neuměli to napsat

Konzervativní noviny
4. 10. 2024

Masové přistěhovalectví – jak nyní ukazuje rostoucí počet důkazů v celé Evropě – není pro západní...

Aston Ondřej Neff
3. 10. 2024

Důslednost, s jakou vláda spěje ke sebezničení, je skutečně hodna lepší věci.

Aston Ondřej Neff
2. 10. 2024

Ministr zahraničí Jan Lipavský podal demisi a premiér Petr Fiala ji nepřijal.

Aston Ondřej Neff
1. 10. 2024

Kolečkem sezení u prezidenta pokračuje výjev, zvaný vládní krize.

Marian Kechlibar
1. 10. 2024

Významná část moci nespočívá v rukou ministrů, jako spíš v byrokratickém aparátu, a ten je odchodem...

Benjamin Kuras
3. 10. 2024

Odmítat migranty je prý těžký hřích. Sebevražda celé Evropy není?

tals Štěpán Ťalský, ČTK
3. 10. 2024

Plzeňští fotbalisté podruhé v Evropské lize remizovali, doma hráli s Ludogorcem Razgrad 0:0. Zápas...

Lidovky.cz, ČTK
3. 10. 2024

Basketbalisté FC Barcelona zahájili Euroligu porážkou na hřišti Žalgirisu Kaunas 67:74. Jan Veselý...

tals Štěpán Ťalský
3. 10. 2024

Mladoboleslavští nezvládli vstup do Konferenční ligy a v Arménii prohráli s tamním FC Noah 0:2....

Josef Kopecký
3. 10. 2024

Vedení Starostů a nezávislých vybralo kandidáta na nového ministra pro místní rozvoj. Do vedení...

Lidovky.cz, ČTK
3. 10. 2024

Na jezeře Kivu na východě Konga se převrátila výletní loď, zřejmě se 278 cestujícími na palubě....

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz