28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ENERGIE: Trhá mi to srdce!

Popravdě řečeno, po tom, co o tom slyším z televizní obrazovky, se občas i chvěji a vhání mi to slzy do očí. Takovou nespravedlnost přece nemůžeme dopustit! Co bychom to byli za demogratycký (to „g“ a „y“ jsou tam schválně) stát a spravedlivou společnost? Kdybychom dopustili, aby naši soukromí akcionáři ČEZu, dodavatelů plynu, jaderných i uhelných elektráren a majitelů OBZ (Občasných zdrojů energie), byznysových hráčů na pražské i lipské energetické burze, nedostali své tvrdě zasloužené peníze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 1.10.2022 14:25

A kam Vás vyvezou?

R. Langer 1.10.2022 16:36

A kdy se máš dostavit na nalodění, ty naše malá hloupoučká UI? ;-D

M. Moravcová 1.10.2022 12:08

Ano, přesné.

K. Křivan 1.10.2022 12:44

Teď jsem to bruseské svinstvo pochopil. To je zločin. Díky !

P. Rada 1.10.2022 12:50

"Šílené" vysvětlení ve smyslu ztráty rozumového úsudku spočívá u pana Urbana v překrucování faktů a pomíjení reality.

Tou realitou je totiž na burze prodávání přebytků - nikoliv základu výživy jak je to pokřiveně interpretováno.

V případě pekařství pak jde o to, že pekaři po nasycení svých vlastních rodin, spoluobčanů ... odnesou zbytek housek na tržiště kde se obchoduje podle nabídky a poptávky.

Problém ale opravdu může nastat a nyní právě tuplovaně nastává tam, kde dotyční dlouhodobě nedbali na svá lokální pekařství resp. předně na svou základní soběstačnost a pohodlně se upnuli jen na dodavatelský systém burzy.

To jste nevěděli?

R. Polášek 1.10.2022 15:40

To je ale běžný princip komoditní burzy. Akorát ten pekař není jeden, ale je jich třeba 100. A funguje to, pokud všem zájemcům o housky stačí třeba produce 40 - 80 nebo 90 pekařů. Pekaři nabízejí, každý za svou cenu a nákupcí kupují, každý svůj počet housek. Okamžikem, kdy všichni nákupci mají své housky, se vygeneruej stop stav a všichni pekaři inkasují cenu za housky toho nejdražšího, který ještě prodal. Pekař, který vyrobil velmi levně a proto nabízel za nízkou cenu tak díky stanovení té ceny získá vysoký zisk, poslední pekař, který ještě prodal, má zisk daný jeho cenou, to znamená buď žádný, ale aspoň se mu vrátily náklady zpět nebo jen minimální. Pekaři, kteří už neprodali, tak nerealizovali obchod, musí se s tím vyrovnat nebo housky začíst péct efektivněji a tak levněji.

Potom, když trhu stačí třeba prvních 20 - 40 pekařů, tak výsledná cena všech housek je velmi nízká a jedlíci si libují, přitom všichni pekaři, co prodali, získali nějaký zisk a prosperují.

Když trhu stačí až 98 - 99 pekařů, tak ti poslední pekaři pečou své housky strašlivě draho a neefektivně nebo jsou velcí lajdáci a tak musí prodávat draho, , aby pokryli vysoké náklady třeba na zkaženou mouku na nepovedené třeba spálené housky . Jedlíci pláčou, protože housky všech pekařů jsou obrovsky drahé, ale pekaři tloustnou, protože housky téměř všem pekařům přinášejí obrovské zisky. V tržním prostředí by rychle začalo péct housky stále víc pekařů, s vidinou těch obrovských zisků, a tím by kvůli stále větší nabídce cena housek padala dolů. Jenže v evropském prostředí byly pekárny těch levných pekařů zastaveny a sešrotovány kvůli velkým emisím CO2 a nové zase kvůli zeleným regulacím nevznikají nebo vznikají ty, které pečou ne housky, ale paskvily, které většina ejdlíků nechce.

M. Matura 2.10.2022 12:12

Ano, burza je prostě kartel, tedy dohoda výrobců na jedné, a to vždy nejvyšší prodejní ceně toho dne, platící pro všechny. Kdyby to udělali pumpaři, tak se ÚHOS zblazní, ale tady nic. Asi energošmejdi lépe platí.

R. Langer 1.10.2022 11:42

R^ [>-]

M. Pivoda 1.10.2022 11:16

Energetickou situaci Česka, dle typického produktu socialistického myšlení demagoga L. Nováka, by měla vyřešit nějaká velká jaderná elektrárna, protože ta dokáže z uranu vyždímat maximum energie. S válečným stavem v EU, kdy velkou jadernou elektrárnu může zasáhnout dobře řízená raketa, se v dobách socialismu jaksi nepočítalo - a tedy o tom dnes přežívající produkt socialismu L. Novák zatím neví.

R. Langer 1.10.2022 11:29

Nemel zase nesmysly, ty naše malá hloupoučká UI :-P

M. Pivoda 1.10.2022 11:39

Hloupá (dumb) je stále umělá inteligence (AI), založená na strojovém učení. Proč? Protože slibovala rychle dosáhnout něčeho, do čeho je třeba hodně a dlouhodobě zainvestovat. K tomu ale, bohužel, nejsou dostupné ekonomické nástroje ve stávajícím, jinak produktivním kapitalismu.

Nicméně je ale třeba přiznat, že k zabití člověka (pomocí vojenských aplikací strojového učení) není třeba vysoké inteligence.

Stav z koncem září 2022: Some technologists hope that one day we will develop a superintelligent AI system that people will be able to have conversations with. Ask it a question, and it will offer an answer that sounds like something composed by a human expert. You could use it to ask for medical advice, or to help plan a holiday. Well, that's the idea, at least.

In reality, we’re still a long way away from that. Even the most sophisticated systems of today are pretty dumb. ...

R. Langer 1.10.2022 11:43

Ano, ty prostě budeš furt dokola mlít ty svoje jednou na věky naprogramované nesmysly, co? :-P

M. Pivoda 1.10.2022 11:50

Naprogramované KÝM?

Ve světě jsou přece jen chytřejší lidé než demagogové jako je Langer a L. Novák! Záchytná stanice demagogů Neviditelného psa to ale umožňuje, protože v čele NP stojí politický komentátor.

R. Langer 1.10.2022 11:52

Tím VUMLem, cos v mládí prodělala, ty naše malá hloupoučká UI. Nebo něčím hodně podobným. Zanechalo to na tobě nesmazatelné stopy, a je to dost poznat. ;-D

R. Langer 1.10.2022 11:37

... a ještě něco povídej o tom, jak za socialismu něco nemohla zasáhnout raketa, blbečku. Asi jsi už zapomněl na ty hodiny občanské nauky a brané výchovy, kde nás učili, jak se chránit před nepřátelskými imperialistickými zbraněmi a jejich útokem. Asis tam zrovna chyběla, co, ty naše malá hloupoučká UI? Tehdy byl vlastně na světě přece mír, a vůbec nic nám nehrozilo, že?

To snad ani není normální... :-P

M. Pivoda 1.10.2022 11:45

Jenže ty velké atomové elektrárny se stavěly! Proč? Protože ekonomové jako je L. Novák, jim spočítali, že se to ekonomicky vyplatí! Kapišto, Pepíku?

Z dob českého reálného socialismu si spíše vzpomínám, jak kvůli Íránské kvalitní ropě, Gustav Husák udělil vysoké státní vyznamenání íránskému šáhovi Rezaté Pohlaví.

Žij v realitě magoře, R. Langře!

R. Langer 1.10.2022 11:50

Jedinej Pepík jsi tady ty, pomatenče. Tím, že tady meleš jakési nesmysly o raketách.

A že se atomovky vyplatí, to si snad umí spočítat každý, i když u tebe si tím nejsem jistý, ty naše malá hloupoučká UI. ;-D

J. Novak 1.10.2022 12:30

Dukovany se postavili za komunistu.

A i Temwlin byl za komunistu rozestaven.

J. Novak 1.10.2022 12:30

Dukovany se postavili za komunistu.

A i Temwlin byl za komunistu rozestaven.

K. Filip 1.10.2022 12:29

EU je ve válečném stavu? To jsem se asi probral z komatu. Z čeho byste chtěl vyrábět el. energii, Pivodo ? Z dřevěnné štěpky, obilí? Navrhněte?

M. Pivoda 1.10.2022 13:40

Zeptejte se v ČT, zda je EU už ve válečném stavu.

Dnes jsem CSd, tj. celkem spokojený důchodce. Takže já už nic nepotřebuji navrhovat. Za to jsou dnes placeni úplně jiní.

Já, jako občan ČR, zde pouze informuji.

R. Langer 1.10.2022 16:40

Ano, je vidět, kdy sbíráš svoje "kvalitní" informace, ty naše malá hloupoučká UI. ;-D

J. Jurax 1.10.2022 14:23

UI Pivoda stěží něco navrhne, na to je moc nedokonalá ...

V. Kučer 1.10.2022 13:52

Dobře řízená raketa může zasáhnout kteroukoliv elektrárnu i jiné cíle ale to by znamenalo začátek WW3.

M. Pivoda 1.10.2022 14:14

Ano, to by mohlo (znamenat začátek WW3). A právě proto se zde angažuji v diskuzi.

Existují totiž i jiné zajímavější aktivity důstojné pro "zasloužený odpočinek" moravských důchodců.

J. Jurax 1.10.2022 14:27

Ano. Raději se věnujte jim ... 😛

R. Langer 1.10.2022 16:41

Tak se traději věnuj těm "jiným aktivitám" a furt se tady neztrapňuj, ty naše malá hloupoučká UI. ;-D

J. Ticháček 1.10.2022 18:49

To by mohlo znamenat začátek WW3.

Takže pokud to dobře chápu, je vlastně nesmysl budovat cokoliv. Počkáme až bude po válce. Do té doby to nějak přežijeme.

Jenže pak by mohla hrozit WW4.

A já blbec si koupil nové tkaničky. A teď abych se bál, že mi je Verlaňáci přeříznou. Ba i o knoflíky budu připraven.

M. Pivoda 1.10.2022 19:53

Generál Šedivý na ČT vysvětloval, že ano, Putin udělal velikou chybu. Pravděpodobně, proto bude muset jít do předčasného důchodu. Ale to může trvat i několik měsíců.

Můj komentář

To ale neznamená, že by atomová zbraně, Rusko nemohlo použít. A pak jsou zde i vojenské aplikace dozrávající technologie strojového učení (AI). K zabití člověka není třeba vysoké inteligence.

Při hlasování v OSN se Čína zdráhala jasně vyjádřit. To bude rozhodující faktor v budoucnosti. Rozhodně důležitější faktor, než J. Ticháček si koupil nové tkaničky.

J. Kostelanský 1.10.2022 11:06

Já bych řekl, někdo pořádně, ale opravdu pořádně drží (nejen) českého premiéra za koule...

Když tohle není krizová situace, tak co potom? Když je mimořádná situace, standardní pravidla a zákony přestávají platit. A nastupuje krizový režim. Vždyť to je právě pan Fiala, co pořád mluví, že jsme ve válce.

Obecně platí např. nedotknutelnost obydlí - tedy, že policie ani žádné úřady k vám domů nesmějí bez povolení soudu, potažmo bez vašeho svolení. Jenomže když vám hoří dům, tak nikdo přece nebude shánět soudce nebo vás osobně, aby hasičům podepsal souhlas ke vstupu do obydlí.

Navíc v takové situaci třeba urychleně konat a nedívat se na případné škody. Ty se budou zjišťovat až dodatečně. Jinak řečeno, škody jsou akceptovány, pokud zabrání škodám ještě větším. Při hašení požárů jsou na prvním místě lidé, a až někde za tím vše ostatní. To platí i o současnosti: na prvním místě mají být občané, a až pak vše ostatní. O tom, zda se někdo bude nebo nebude soudit se státem o ušlý zisk, se může mluvit, až krize bude zažehnána. A i pak je šance někoho něco na státu vysoudit v krizové situaci, jakou Česko, ale ani Československo nebo Rakousko-Uhorsko nepamatuje, minimální. Protože takhle se chovají a budou chovat všechny alespoň trochu ROZUMNÉ vlády.

Pan Fiala je typický "kavárník". Žvástů má jako koza bobků, ale když třeba přejít k akcii, tak zbaběle bere do zaječích. Myslím, že klidně by se chování současného českého premiéra dalo pokládat za vlastizradu.