24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

ENERGETIKA: V kleštích ideologií a politikaření

Naši energetiku čeká v následujících letech a desetiletích nutnost obnovy a přestavby. Naši politici se však místo snahy o její transformaci na základě faktů a odborných znalosti svorně uchýlili k ideologizaci a politikaření.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 3.2.2021 0:02

No a ještě odkaz na "Planet of the Humans" (1990), kde je dobře rozebrané OZE šílenství, které zachvátilo USA.

https://www.fastshare.cz/13472435/planet-of-the-humans-2020-dokument-1080p-ac3-2.0-en-cz-titulky.mkv

K. Kocourek 2.2.2021 20:50

Souhlasím s autorem, že jaderná energie je potřeba, jakož i, že za normálních okolností by byly VVER1200 asi nejlepší volbou.

Jenže okolnosti nejsou normální. Rusko se nikterak netají, že "západ" považuje za protivníka. Vyvíjí poměrně velké úsilí jak veřejným zastrašováním (například kauza Koněvovy sochy, bez ruské eskalace evidentně komunální záležitosti jedné pražské čtvrti), tak tajným působením (petrohradští trollové či očividně nepřiměřená velikost jeho diplomatického sboru, tj. pracovníků tajných služeb, u nás). Je to spíš smutný příběh o tom, jak politika ruské vlády ničí ruským firmám obchodní příležitosti.

Jeden aspekt je bezpečnostní - to není zdaleka jen závislost na palivu (rozhodně můžeme držet v zásobě tolik paliva, že by stačilo na překlenutí doby, než se vyvine výroba někde jinde), ale spíš schopnost dodavatele provádět různé obstrukce v pokročilé fázi výstavby, kdy by už s blokem naše energetická koncepce nezvratně počítala, zvýšené možnosti průmyslové špionáže apod.

Ale pak ještě existuje celkem jednoduchý aspekt bezpečnostně hospodářský - není správné nechávat vydělávat protivníkovi, protože tím financujeme jeho možnosti proti nám. Jo, kdyby na tom Rosatom prodělal, to by bylo jiné :-), ale jestliže se do zakázky tak vehementně vlamuje, asi na tom má potenciál vydělat...

Za mě bych si vybral dodavatele ze země, která u nás nemá strategické zájmy, tudíž je značný předpoklad, že bude neutrální, a raději bych se snažil přizpůsobit naši energetickou koncepci nabízeným modelům, než trvat na jednotkovém výkonu bloku, který byl definován v úplně jiné geopolitické situaci.

L. Novák 2.2.2021 21:04

A existuje vůbec taková země a výrobce, pro něhož by měla česká zakázka ekonomický smysl?

Rosatomu bych rozhodně snahu vydělat nevyčítal. Problémem je spíš Rusko jako samoděržaví - viz současná situace kolem uvěznění Navalného a stovek či tisíců demonstrantů. A připravenost Ruska (po vzoru Číny) oddělit či vypnout Internet směrem do zahraničí... :-/

V. Novák 3.2.2021 10:11

Rusku byl vyhrožováno lecjakous izolací - včetně odpojení internetu. Takže jeho snaha umožnit fungování internetu aspoň v ostrovním režimu, je rozumná. Stejně jako náhrada systému SWIFT.

Z. Lapil 2.2.2021 21:47

Rozhodně bych se nebál nějakých extra obstrukcí, protože existuje něco, čemu se říká reference. A vzato kolem a kolem, nejvíc obstrukcí nadělali kolem výstavby Temelína melouni ze strategicky extra blízkého Rakouska, včetně blokády hranic.

Mmch - reaktor dodávají "oni", bát špionáže by se měli "oni".

Spíš mě zaujalo tvrzení paní Drábové, že ruské jaderky jsou technicky perfektní, ale je problém z Rusů dostat "standartní evropskou dokumentaci"; spíš proto, že pracují víc "spatra" než že by ji měli a nebyli ochotni vydat.

Nemám ponětí, nakolik je rozumné předpokládat, že uran naředí dynamitem nebo tak něco, a pak budou vydírat.

P. Milan 2.2.2021 21:49

Tohle vše posoudit je dost komplexní záležitost, ekonomická, politická i technická (v libovolném pořadí). Smůla je, že už jsem zde dlouho neviděl vládu a její instituce (s vyjímkou paní drábové a snad i pana Míla), kterým bych v té věci důvěřoval.

M. Pivoda 2.2.2021 18:45

V úvodní části článku autor sděluje: "Naši energetiku čeká v následujících letech a desetiletích nutnost obnovy a přestavby. Naši politici se však místo snahy o její transformaci na základě faktů a odborných znalosti svorně uchýlili k ideologizaci a politikaření. ... " ... "... Stále více získávám dojem, že většina českých politiků bez rozdílu stranické příslušnosti se rozhodla jít cestou neřešení energetiky a zneužití této problematiky k politickému boji. ..."

Komentář

Neobhajuji zde žádného českého politika, ale nedivil bych se příliš, kdyby se v budoucích letech nakonec ukázalo, že dnešní "neřešení energetiky" byla v daném historickém čase fakticky ta nejlepší možná česká strategie - v době tak velké technologické nejistoty, jako existuje dnes.

Experti na budoucnost neexistují. Existují pouze různé stupně arogance údajných expertů (na cokoliv).

A pak jsou zde alespoň dva další podstatné faktory:

1. Zaměstnanci (= většina voličů) chtějí mít především jistotu, naopak, podnikatelé jsou ochotni podstoupit i vyšší riziko (tj. nejistotu ohledně možného budoucího technologického vývoje).

2. Občanům Německa více záleží na čistotě jejich životního prostředí, zatímco čeští řvouni toto hledisko zcela ignorují. Česká většina přitom mlčí. Referendum k tomuto tématu se konat nebude, rozhodnou to řvouni (podobně jako při někdejším dělení Československa).

L. Novák 2.2.2021 20:21

Jistota je jedna. Dementní bolševik Pivoda zase potřeboval na*rat svůj nesmysl do komentářů tak, aby ho všichni viděli...Rv!!

J. John 2.2.2021 17:17

Články obou pánů Wágnerů jsou to nejlepší, co se v NP dá přečíst. Díky.

L. Novák 2.2.2021 20:29

:-) R^ !!

P. Milan 2.2.2021 16:32

Nepříjemně reálné.

Špatný výsledek by byl, postavená(é) jaderka(y) ideologicky vybraná(é).

Nejhorší výsledek, vysoce pravděpodobný, nepostavená(é).

O dobrém snad ani neuvažuji, politickou scénu a její aktéry vida.

L. Novák 2.2.2021 20:30

Jo. Taky nemám koho volit. ;-(

P. Brich 2.2.2021 16:21

Starší TV pořad ze země tulipánů, kde o větry není nouze:

https://videacesky.cz/video/nedele-s-lubachem-zeleny-proud

Přeloženo do češtiny. Stojí za shlédnutí!!

L. Novák 2.2.2021 17:15

Ano, ano, na ten jsme se koukali už včera a NEMÁ CHYBU! :-)R^ !!

J. Sinnreich 2.2.2021 18:56

Toto video by melo byt povinne pro ditky ve skolach a nase poslance.

P. Milan 2.2.2021 23:06

Dost dobrý, díky.

J. John 2.2.2021 16:14

Tuší politici, že Moravskoslezská armaturka nebo Škoda jaderné strojírenství patří Rusům? Nebo je z dodavatelského řetězce z politických důvodů vyřadí?

Š. Hašek 2.2.2021 16:23

Pekarová klidně řekne, že podle směrnice je atom zcela nahraditelný nějakou krávovinou od Leyenové, Hřiba studentek DAMU.

J. John 2.2.2021 17:19

Tito politici by si měli nechat vyprávět od svých babiček, jak se v 50. a 60. letech vypínal proud v domácnostech a regulovalo se v průmyslu i dopravě, jak vypínali vleky na horách,.... K tomu to spěje, ale asi ve větším rozsahu.

J. John 2.2.2021 16:03

Svět není rozkvetlá zahrada, kterou vede cesta k lepším zítřkům

https://johnjiri.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=764735

V. Petr 2.2.2021 15:33

Ostatně soudím, že EU musí být zrušena a ČTV zprivatizována!

J. Sinnreich 2.2.2021 15:16

Zakladni otazkou zustava energeticka nestabilita v budoucnosti. Dnes to nikoho nepali a proto si politici mohou dovolit tuto primo kriminalni nezodpovednost. Mohu pripomenout kolaps komunistickeho energetickeho systemu zacatkem ledna 1979, kdy zamrzly vagony a reky pro dovoz uhli do elektraren a byl takovy nedostatek proudu, ze byly vypnute i rusicky Svobodne Evropy a Hlasu Ameriky.

V. Petr 2.2.2021 15:29

R^R^R^

Z. Lapil 2.2.2021 22:25

To bych nesrovnával, tehdy zkolaboval funkční (ne dostatečně robustní - občas nestíhal) systém. A zkolaboval skrze výrazně nepříznivé podmínky luxusně vylepšené o to, že nastaly v noci ze Silvestra na Nový rok, takže se tím někdo začal vážně zabývat, až když uplynulo ne-li 48 hodin.

Jen připomínám, že relativně nedávno skoro nejezdilo skoro nic trolejového, protože omrzly dráty. Technika prostě NENÍ 100% bezpečná, a i kdyby se kolem trolejí omotal topný drát a TENHLE průšvih nenastal, příroda si najde něco jiného.

Říkejte tomu třeba ekonomický fatalismus: když si to nedokážu pořídit, tak se bez toho musím obejít.

P. Dvořák 2.2.2021 15:01

Temelín v lednu pokořil rekord.

Jaderná elektrárna Temelín vyrobila v lednu 1,629 milionu MWh elektřiny, což je nejvíce za jeden měsíc od začátku jejího provozu v prosinci roku 2000.

https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/temelin-v-lednu-pokoril-rekord-40349708

Není to škoda? Místo hnusného Temelína nám tady v bezvětří mohly rotovat větrníky, v podmračených dnech a po nocích žhavit soláry a každodenně jsme mohli pálit lesy, vagony kukuřice, šťovíku, kompostu a sr.ček.

Š. Hašek 2.2.2021 16:24

Trefné!

Snad to není marné.

T. Kočí 2.2.2021 14:49

Článek je přesný a pochopitelný. Ale to nestačí.To uhlí musí dojít, ne proto ,aby došlo k odstavení uhelných bloků samospádem,ale aby se rozsvítilo v kebulích politiků. Oblast energetiky je nejvíce zmrzačená od revoluce.

P.S. Včera na ČR plus debata pí. Drábové s Dolínkem na téma dostavby JE v Dukovanech. Co chcete víc?

M. Pivoda 2.2.2021 14:52

Článek je sice přesný a pochopitelný, ale není jasné, o jaké "revoluci" zde mluví diskutující T. Kočí.

V. Novák 2.2.2021 14:54

Není jasné jistému M. Pivodovi.

P. Milan 2.2.2021 16:35

Uhlí nedojde, bude z ideologických důvodů "zaříznuto" soudruhy a soudružkami v Bruseli i Berlíně (v tomhle jsou Frantíci vyjímečně nevinně).

Oblast energetiky je, až na EUnijní blbnutí, zatím po plyšáku celkem v pořádku, včetně ČEPS. Zatím ....