24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Švindl s vodíkem

Inženýři vám jen zřídka řeknou, že něco není možné, i když váš návrh je velmi špatný nápad. Počítačoví vědci ze Stanfordu a MIT pro to v 70. letech našli úžasný výraz: úkol, který je technicky proveditelný, ale vysoce nežádoucí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Rajninec 27.4.2022 9:04

Ja myslím , že tvz. vodíková cesta je cesta do pekla§

Celý život som v rafinérii pracoval z vodíkom ! Môžem povedať , že väčšie svinstvo neexistuje v chemickom priemysle .

Oproti napr benzínu má nižšieu výhrevnost , tak ho teba viac spalovať. Má menšie molekuly, tak treba robiť všetko tesnejšie aby "nepresakoval. Má špatú vlastnosť , , pri netesnosti expanziou nechladí , ale naopak ohrieva až do tej teploty , že zahorí ! A verte tomu vodík neuhasíte !

O vodíkovej korozii ani nehovorím , za pár rokov dokáže urobiť aj z nerezového 30 mm kolena ementál !

Každý kto pracuje z vodíkom , dokonca aj ten vodič auta potrebuje preškolenie , preskúšanie , kladnú zdravotnú prehliadku a dokonca u nás aj psychotest.

Nakoniec to skončí ako ten slávny pokus za komunistov v 60. rokoch . Ušetríme tony uhlia , prerobíme lokomotívy na kúrenie z mazutom !

Potom keď na trati Bratislava - Trnava vybuchol na 3. lokomotíve prekúrený kotol , to v tichosti odpískali ! Myslím , že to bol čiste slovenský pokus o zviditeľnenie !

Oproti tankovaniu LPG je tankovanie vodíka asi 5 x nebezpečnejšie ! To naozaj nikoho nezaujíma !

Na kone ! Ale Pacho my kone nemáme ...Tak utekajme ! ;-D

I. Schlägel 27.4.2022 12:07

A navíc v litru benzínu je více vodíku než v litru kapalného vodíku. A na výrobu litru vodíku potřebujete více energie než kolik jí z toho litru vodíku dostanete. A až znovu zbytečně utratíme velmi mnoho peněz, vodík potichu odpískáme stejně jako nedávno biopaliva.

O. Uživatel 25.4.2022 22:26

Uživatel požádal o vymazání
P. Princ 25.4.2022 23:03

Při výstavbě dalších reaktorů v JeDu a JeTe snad není třeba řešit NIMBY.

O. Uživatel 26.4.2022 5:14

Uživatel požádal o vymazání
V. Humble 25.4.2022 23:23

Jaderna energie je jedine smysluplne reseni ktere mame. Az vypukne naplno energeticka krize a z evropy se stane jeden velky treti svet na urovni vesnice v Zimbabske republiky lide se jeste budou prat aby elektrarnu ktera prinese prosperitu postavili u nich.

P. Rada 25.4.2022 23:43

"Smysluplné" může být jen takové řešení které je celkově efektivní při těžbě energie - viz EROEI větší jak 5x. Toto žel dnešní, sice už bezpečnější, konstrukce reaktorů 3 + gen. obecně nedosahují pro násobně narostlou nákladovost výstavby oproti 3eneraci, která byla i přes jednodušší konstrukci leckdy na hraně civilizačně nezbytné úrovně.

Nejefektivnější navíc jsou přímořské aplikace kde mohou odpadnout chladicí věže a navíc je poblíž oceán který může pomoci rozptýlit případný únik radiace.

D. Rajninec 27.4.2022 9:13

Môžem vás opraviť ? Syntetické palivo zatial nič moc ? Naozaj ?

Viete o tom , že celá JAR po uvalení embarga prežila desiatky rokov na palivách vyrábaných syntetický z uhlia ? Viete , že v Goring werke v Litvínove bežala výroba benzínu z uhlia ešte v roku 1963? Videl som na vlastné oči. A keby sme nezačali dovážať ropu z Ruska bežala by do dnes.

Dostať túto výrobu na svetovú úroveň bola iba otázka investícii. Svet by bol určite iný ako dnes. To je pravda.

Ps. na čo hydrazín ? Ideme vyrábať rakety ?

O. Uživatel 27.4.2022 20:57

Uživatel požádal o vymazání
P. Dvořák 25.4.2022 19:45

"Například vytopit dům tepelným čerpadlem není nemožné, ale je to velmi hlučný, neefektivní a drahý způsob."

Jak na tohle pan autor přišel, nevím. TČ máme před domem, slyšet jej není, leda když k němu strčíte ucho, vytápíme v pohodě, spotřebuje jen 1/3 elektrického příkonu vzhledem k přímotopu. Jediným mínusem je pořizovací cena. Ovšem vzhledem ke zvýšené ceně elektřiny není tato investice ztrátová.

Pan autor patrně není příliš v technických vědách zběhlý. Reagovat na všechny "nepřesnosti" by byla ztráta času. Rv

P. Rada 25.4.2022 23:32

Máte nejspíše pravdu ale pokud jde o tepelné čerpadlo, mohlo by pracovat ještě i násobně efektivněji než jak uvádíte.

https://www.abeceda-cerpadel.cz/cz/topny-faktor-cop-ucinnost-tepelneho-cerpadla

https://vytapeni.tzb-info.cz/tepelna-cerpadla/2432-jak-je-to-vlastne-s-topnym-faktorem-i

D. Rajninec 27.4.2022 9:21

Veľmi presne ste to pomenoval ! Zhľadom k prímotopu ! V porovnaní z z najhoršou možnosťou je to ideál ! Porovnajte to s plynom , drevom , uhlím ! A zaplačete .

Samozrejme pre nejaké nemca s platom 4000€ je to prijateľné !

Dovolím si tvrdiť , že keby my štát aj zaplatil 100% tepelného čerpadla a ja iba montáž , stálo by ma to viac ako prevádzka môjho kondenzačného kotla na plyn!

Myslím , že schodnejšia cesta by bola , aby každý dostal nejaký ročný limit na nízku cenu plynu a nadspotrebu za trhovú cenu ! Alebo nejako podobne!

Ludí donútiš šetriť iba cenou ! Na peniaze počuje každý !

M. Pivoda 25.4.2022 19:03

„Sezam otevři se“. V arabských příbězích „Tisíc a jedné noci“ tato fráze otevřela jeskyni plnou pokladů.

Jak takový poklad vypadá?

Vězte, že jen 1,2% (!!!) povrchu Sahary pokryto solárními panely (s dnešní účinností konverze energie) by stačilo k pokrytí energetické potřeby úplně celého světa. Za předpokladu, že tu vyrobenou energii by už nebylo nutno nikam přenášet. Tím energetickým přenosem se ale otevírají četné problémy tohoto světa, takže ten pohádkově otevřený Sezam se v důsledku toho zase rychle zavře.

P. Diviš 25.4.2022 17:14

1***

P. Brich 25.4.2022 15:16

Výborný článek!!R^

B. Máca 25.4.2022 15:12

Míval jsem v laboratoři tlakové ocelové láhve se stlačenými plyny včetně vodíku. Počátečních 150 atm vodíku ani za několik let skladování nepokleslo.

R. Tichý 25.4.2022 15:59

Objem asi znate. Vite, kolik horniny bylo presito, aby z toho nakonec byla tlakova lahev na prdnuti vznikla?

Aneb co funguje v laboratori, nefunguje v obrovskem meritku.

R. Tichý 25.4.2022 16:04

Rada nema "odborne namitky", tak alespon doporucuje navrat do stredoveku. I kdyz to nazyva vzletneji.;-D

P. Rada 25.4.2022 18:22

Tichý nemaje nadhled, argumenty... - tak se alespon snaží se šklebem pomlouvat.

R. Tichý 25.4.2022 20:17

Ale no tak. V tom clanku neni zadna chyba. Kazdy takovy clanek prokazuje, jak jste vy ekofasiste mimo. Obvykle popirate zakladni fyzikalni zakony a z analyz celeho zivotniho cyklu cehokoliv si vybirate az bonbonek na zaver.

J. Pavelka 25.4.2022 14:50

No třeba hydrazin N2H4 se používá už jakoraketové palivo...tak to by mohlobýt řešení v budoucnu,povyřešení technickýchzáležitostí...ten uhlík tam není...

P. Rada 25.4.2022 15:09

Proč se sotva kdo dokáže odhodlat alespon poohlédnout po možnosti řešení energetiky přes snižování měrné spotřeby? Vždyt na to jsou technologické předpolady už dnes!

Přijde mi to jak ve společnosti drogově návykových, kteří cestu s problému své závislosti už prakticky nedokáží vnímat - natož diskutovat.

S tím hydrazinem máte sice kousek pravdy. Je však vysoce toxický. Pouhá absence uhlíku v molekule (i kdyby se zvládla toxicita) k udržitelnosti nejspíše nepovede, protože spalováním vznikají také víceatomové molekuly navyšující skleníkový efekt a posléze navíc ohrožující život zejména ve volných oceánech, ze kterých už se od roku cca 2000 daří těžit méně a méně ryb. Aktivní dusík přeci patří už dnes mezi nejvážnější celoplanetární hrozby:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Planet%C3%A1rn%C3%AD_meze#/media/Soubor:Planetary_Boundaries_2015.svg

Z. Lapil 25.4.2022 16:07

Nemáte pravdu. Šetří se, jak to jen jde. I u těch neoblíbených aut za posledních bratru 40 let klesla spotřeba na polovinu. Všimněte se, jak auta vypadají všechna zhruba stejně, protože aerodynamika je jeden z oborů, který pomohl snížit spotřebu za posledních asi 40 na polovinu, a ani to nemusel nikdo rozkazovat. Jen je to prostě levnější.

P. Rada 25.4.2022 18:19

Pane Lapile projděte si údaje o vývoji energetické náročnosti naší ekonomiky. Od totality se to sice značně zlepšilo ale přesto zkuste vysvětlit čím to, že jsme náročností stále ještě na špici:

https://www.businessinfo.cz/clanky/zdroje-pro-prumysl-ceskou-energetiku-ceka-rychly-prechod-k-ekologii/

Pokud jde o šetření teplem na vytápění je to podobné. Zhruba polovina budov je ještě podle standardu s osumdesátých let. Tomu Vy říkáte ..."Šetří se, jak to jen jde"...?

Pokud jde o spotřebu osobních automobilů na jednotlivce tak to je problém sám o sobě zahrnující i nárůst podílu velkých osobních vozů s až násobnou spotřebou proti průměru. Celková spotřeba právě u nás v dopravě a zvláště v té osobní je pak vysoká:

https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/cista_mobilita_seminar/$FILE/OPZPUR-18_Siemens-20180413.pdf

Z. Lapil 25.4.2022 23:20

Ad vytápění. Ano, tomu říkám Jak to jen jde. Zateplení baráku je drahá sranda a leckde to ani není možné a ani výměna kotlů nemusí být úplně jednoduchá. Nechci se mýlit, ale tepelné čerpadlo nedokáže za rozumnych podmínek ohřát vodu tolik, jako klasický kotel na oheň nebo elektřinu, takže jeho případné zavedení znamená zvětšení radiátorů neboli sakumprask investici klidně za nějakých sto tisíc.

V. Kolman 25.4.2022 15:11

Hydrazin je jedovatý a silně zásaditý (korozivní) - dle sdělení tetičky Wiki. Tudy asi cesta nevede.:-(

V. Kolman 25.4.2022 14:43

....molekuly vodíku jsou mrňavé a pronikají stěnami nádrže na vodík......

Naprostý souhlas!

Marně jsem se ale snažil najít nějaký relevantní ČÍSELNÝ údaj o tom, kolik procent, za jakou dobu, z jakého tlaku (při teplotách v rozmezí od -10°C do +40°C) a v závislosti na materiálu, ze kterého je nádrž vyrobena toho zpropadeného vodíku unikne. Termíny jako "mnoho", nebo "málo" mi nic neříkají.

Také je zmiňována jiná metoda uskladnění vodíku, nežli v tlakových nádobách, ve formě sloučenin - o tom ale vím pouze to, že se na tom pracuje - čili zatím nic pro automobilisty soukromníky dneška:-)

O. M. 26.4.2022 1:20

Nejefektivnějším způsobem skladování vodíku ve sloučeninách jsou - uhlovodíky, ti shnilí brontosauři, co je dobýváme zpod zemského povrchu.

T. Hraj 25.4.2022 13:05

No, článek je trochu jako když pejsek a kočička vařili dort. Je v něm vše co slina přinesla bez valné struktury. Tu a tam obsahuje blud - TČ nefunguje (oblíbený z nějakého důvodu v Anglii), vodíkový turbojet potřebuje 6x těžší motor atp., což také nepomáhá

Škoda, protože ve své stěžejní tezi má autor pravdu. Vodík s sebou skutečně nese celou řadu problémů, kvůli nimž se nikdy plošně nerozšířil (malá molekula - unikání z nádob; malá energetická hustota - nutnost stlačovat, zkapalňovat; zkapalněný je agresivní vůči kovům, tzv. křehnutí kovů - nutnost drahé infrastruktury v nerezu; bezpečnost - silně explozivní; drahý - elektrolýza je asi 13 náročnější, než výroba z NG atd.).

Optimistické články o vodíku již za dveřmi vycházejí periodicky. Nečetl jsem ale ani slovo o nějakém zásadním průlomu ve kterémkoli ze zmiňovaných problémů.

P. Kubáč 25.4.2022 12:52

Prekérní je že litr kapalného vodíku váží jen 72 gramů - takže VŠECHNA ostatní kapalná paliva obsahují více vodíku než kapalný vodík samotný. A navíc obsahují i (nenáviděný) uhlí, který taky hoří.

Mimo to vodík má do jisté míry vlastnosti kovů, proniká do jejich krystalových mřížek a tím je ničí - což je u plynu, který se musí uchovávat pod tlakem desítek atmosfér ( aby tlakové nádoby měly alespoň nějakou kapacitu ) dost výrazný problém.

Vždycky jsem si myslel, že vodík byl jako eko-palivo zvolen úmyslně, aby megakorporace mohly jeho zavedení neustále odkládat o 30 let - jako termojadernou energetiku.