29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Politici nemají představu, jak zajistit elektřinu

Greenpeace nedávno uspořádalo debatu politiků k zeleným tématům. Výsledek je celkem tristní. Jak se bohužel dalo očekávat. Většině zúčastněných zřejmě stále nedochází, že elektřina je pro moderní společnost naprosto nezbytnou komoditou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Polášek 25.9.2021 12:59

Černobylský reaktor byl za prvé úplně jiný než dnešní používané reaktory a navíc na jeho havárii se podepsala tehdejší sovětská političnost a současně nekompetentnost zaměstnanců elektrárny. Za druhé všechny dnes projektované reaktory jsou schopné se uchladit pasívně, to znamená nic by se nestalo, i kdyby se reaktor náhle odstavil a žádný vnější zdroj energie k dochlazení by nebyl k dispozici.

Jinak s thoriovými reaktory máte pravdu, nebudou včas k dispozici. Je třeba po provozu zkušebního reaktoru vytvořit funkční produkční reaktor a pro jeho rozšíření ve světě je třeba, aby byly vychytány "prvotní" mouchy řešení a vcí firem než jedna zvládly jeho sériovou stavbu. To bude tak 15 - 20 let, pokud to půjde dobře, teprve potom by se mohly začít masově stavět.

Ale stačí stavět osvědčené uranové reaktory. Uranu je na světě k dispozici dost a s pokrokem bude možné uran dobývat ze stále většího množství nalezišť, protože je v zemské kůře poměrně rovnoměrně rozšířen. Je třeba ve všech vyvřelých horninách v koncentraci v průměru 40 gramů na tunu horniny, v sedimentovaných tak 5 - 20 gramů na tunu. V budoucnu, pokud rozvoj vědy a techniky nebude potlačen, ať už zeleným náboženstvím nebo agresívním islámem atd, bude dozajista bezproblémové koncentrovat uran ze vhodného podloží třeba správným způsobem geneticky modifikovanými rostlinami nebo jinak podobně.

P. Rada 25.9.2021 14:33

"Osvědčené" - tedy alespon několik desetiletí fungující uranové reaktory tj 3 generaci - dnes nikdo na světě nestaví a prakticky všechny novější typy se celosvětově ukazují ekonomicky neefektivní. Stagnaci oboru proto konstatují i projaderné zdroje:

https://www-pub.iaea.org/MTCD/Publications/PDF/19-00521_web.pdf

R. Langer 25.9.2021 15:55

Klasickými reaktory lze zajistit dostatek energie naprosto bez problémů, kde jste přišel na to, že to nejde? 8-o

V. Kučer 25.9.2021 20:06

Četl jsem že Američani zkoušeli automobil na přírodní thorium. Reakce měla probíhat pomocí laseru, dojezd na 1 gram více než 100 tisíc km za 3,50 Kč. Cena je známa přesně protože té době koupil thorium výzkumák v Řeži. Můžou to být fake news nebo černá labuť.

J. Jaroš 25.9.2021 16:14

Jde o změnu thoria 232 za pomoci plutónia 239 na uran 233,který by sloužil jako palivo O tom se lze dočíst v literatuře. Mě šlo o konkrétní zařízení. Pokud by se to povedlo rozjet tak jde o zlatý grál jaderné energetiky.

Z. Lapil 25.9.2021 12:35

Google nabídl mj. dva články. Jednak o palivu ANEEL, které má být veskrze lepší - levnější, méně často měněné, bezpečnější jaderně i jaksi technicky, a dává se do stávajících reaktorů. Již dřív jsem slyšel zmínku (ze směru Drábová, čili beru to jako fakt), že do Dukovan se sype jakési novější palivo, které nění třeba vyměňovat po roce, ale po 18ti měsících. Nevím, je-li to totéž. Viz https://www.osel.cz/11382-nove-thoriove-jaderne-palivo-aneel-podpori-renesanci-jaderne-energie.html.

A pak jeden, podle kterého Čína vytváří zcela nové reaktory - někdy touhle dobou by měl být uveden do provozu 2MW a v r. 2030 by mělo začít nabíhat několik 100W reaktorů. Viz https://technika.magazinplus.cz/2176-cina-zahajila-provoz-zvlastniho-typu-jaderneho-reaktoru.html

M. Husovice 25.9.2021 9:58

Za mně R^R^R^[>-]

M. Matura 25.9.2021 9:18

Elektřiny musí být zatim pořád dost, když je v zásuvkách furt až 230V, a v některých až neekologickych 400. Až tam bude jen polovina, pak snad by se mělo něco dělat. ;-D

F. Navrátil 25.9.2021 9:11

Zelení odborníci nesouhlasí s názory o možném deficitu elektřiny. Jak se může každý přesvědčit, v zásuvkách je elektřiny dostatek.

Z. Lapil 25.9.2021 12:41

Ne tak úplně. Není to tak dávno, co jsem si nemohl uvařit čaj v rychlovarné konvici, když běžela pračka. (Starý barák s jednou fází).

A bez ironie je pravda, že - ač nejsme víska úplně zapadlá (na MHD krajského města asi 2km), tak silný vítr a bouřka dokáže elektřinu vypnout. Zatím to nemělo vážnější následky, než že si domácí puberťák stěžoval, že mu nejde wifina :-).

R. Langer 25.9.2021 15:53

Jo jo, vždycky mě při tomhle pobaví ta myšlenka, jak všichni v baráku přes noc nabíjí elektromobily. Brnkačka, no ne? ;-D

S. Pavuk 25.9.2021 9:11

Debata o elektrických autách je len časťou problematiky, ale vlády by mohli začať práve tu. Jednoduchým zrušením všetkých dotácií na kúpu auta na elektrický pohon. Žijeme predsa v kapitalizme. Či nie? Nech sa to čo je lepšie presadí samo!

Š. Hašek 25.9.2021 8:56

Atom, uhlí, voda, plyn. Obecně a jako grund. Naprosto soukromě možno Slunce a vítr.

Odborníci v tom mají poměrně jasno. Myslím tedy odborníky z ČVUT. I část politiků zatím myslí hlavou.

Hejhuly z televizních "panelů", studentky z DAMU a ideology z brusele rozhodně ne!!!

J. David 25.9.2021 8:42

Jo, jo, pan P.Rada zde zase umanutě perlí s vygooglovanými odkazy. Ale ruku na srdce, je s ním tu zase veselo, jako kdysi s kašparem Kacafírkem u pana Slavaty z Košumberka.

R. Langer 25.9.2021 15:56

Ne, není s ním veselo, takoví jedinci jsou vás schopni postavit ke zdi, kdyby náhodou převzali moc. To není žádná legrace! ;-€

J. Novák 25.9.2021 8:21

SMR je základní řešení problémů a vláda by měla podpořit všechny, kteří se projekty SMR zabývají, zejména CZT a teplárenství obecně lze SMR (max. do 300MWe) vyřešit 1.legisletiva 2. provozní podmínky 3.palivo + skladování,.....to je cesta a musíme vytvořit podmínky pro několik pilotních projektů včetně financování

J. Vlk 25.9.2021 8:03

Článek nešťastně spojuje výrobu tepla-teplárenství a výrobu elektrické energie se spalováním zemního plynu. Výroba tepla logicky musí přejít na spalování plynu - teplo nenahradíme výrobou elektrické energie. Nové JE kromě výroby elektrické energie by měly být připraveny k výrobě vodíku. Jiná varianta na další desetiletí není.

P. Rada 25.9.2021 8:15

Zřejmě si odmítáte přiznat, že i nové typy reaktorů ve štěpné jaderné energetice selhaly. 3+ generace konkrétně pro svou narostlou nákladovost sice zvýšila spolehlivost ale degradovala výnosy s investic na civilizačně nevyužitelné tj EROEI už menší jak 5x.

https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.670581.de/dwr-19-30-1.pdf

https://www.lazard.com/perspective/levelized-cost-of-energy-and-levelized-cost-of-storage-2020/

J. Vlk 25.9.2021 8:35

Pokud se u nás JE budou pořizovat "na klíč", řízení a organizace výstavby budou v zahraniční režii, tak asi máte pravdu. Tvrdím, že JE musí přinášet zisk a prospěch již během výstavby - domácím firmám a zaměstnancům i státu na daních. Pokud ale platby tak velké investice budou směřovat do zahraničí, efekt nebude.

V. Novák 25.9.2021 12:12

Lžete jako vždy, Rado.

R. Langer 25.9.2021 15:58

Zase lžeš, jako když Rudé právo tiskne, 100x usvědčený prolhaný Zelený bolševiku? Jsi chudák na těle i na duchu, ty jedna ubohá existence. ;-D

Z. Lapil 25.9.2021 12:47

Děláte, jako byste neslyšel o elektrickém vytápění, ať akumulačním, ať přímotopným. A vaření/pečení taky probíhá skrze teplo a elektrické trouby a sporáky jsou z těch lepších.

Jasně - teď zas já předstírám, že teplárnu předěláte na elektrárnu a parovod na elektrovod lusknutím prstů.

J. Vlk 25.9.2021 13:22

Vytápět velká pražská sídliště, úřady, obchodní centra, výrobní haly elektricky pomocí akumulace nebo přímotopů ? Kde se tyto teorie učí ? 1 mld m3 zemního plynu v teple zhruba odpovídá ročnímu výkonu jednoho jaderního bloku el. energie.

Z. Lapil 25.9.2021 14:02

Pořád lepší jaderný blok než sto - dvě stě km2 FV pole. Principiálně asi nejsme ve při.

V. Kučer 25.9.2021 20:19

Výroba vodíku se asi vyplatí až v JE 4. generace a jeho slučováním s CO2 vznikne syntetický benzín. Nedávno se zde o tom psalo.

S. Zemitý 25.9.2021 7:34

Pokračování:

Tak nač, u všech všudy, všechna ta elektřina dnes vyrobená praskne ? No jo, napadá mne třeba železnice: na páteřním tahu jiná než el. lokomotiva nějaké 4MW není vidět. A dál ?

Myslíte, že Uhelnou komis tvořili samí odborníci ? Vždyť šlo o vypracování co nejracionálnějších podkladů pro rozhodnutí politiků - kteří jsou, jak víme, stejně na základě sebelepších podkladů rozhodnout stupidně ...Tak odborníci sice byli, ale taky grýnpís ... proboha proč ? Jasně to říká web O energetice https://1url.cz/NKkd9. Zelený kruh si myslí, že šlo o protěžování uhlobaronů ... a složení kritizují i studenti stávkující za klíma ....

Kdo tedy jsou členové UK ? není snadné to zjistit, ale přeci: zelenykruh.cz/na-cem-pracujeme/uhelna-komise/uk/

Z. Lapil 25.9.2021 13:00

Kromě vlaků (mmch. pokud vím, tak 4MW lokomotivy jsou spíš výjimka, běžnější jsou slabší a naopak nové - 380, Vectrony - schopné rychlostí kolem 200km/h mívají přes 6MW; ale to nemění podstatu) klimatizace, svícení veřejné i domácí, počítače (1 000 000 ks * 100W = 100MW), dále praní, pečení, myčkování - to všechno jsou 2kw přístroje prostě proto, že kdysi někdo rozhodl, že 10A v zásuvce je tak akorát, čím dál víc nabíjení všelijakých akuvrtaček... 1kw sem, druhý kw tam a výsledkem je jedna elektrárna sem, druhá tam :-).

S. Zemitý 25.9.2021 7:33

Hele lidi, ono to není zas tak strašně složité. Všechny ty výpočty objemu plynu a - snad - pár metráků uranu pro futuro vycházejí ze současné spotřeby energie. Mno - ještě před sto lety byla elektřina k mání jen ve městech; srozumitelně a přehledně o tom, jak a v jakých elektrárnách (zpočátku elektrárničkách na kdejakém potoce pro místní spotřebu) její výroba narůstala viz téměř beletristický výklad zde: www.spvez.cz/files/Historie_energetiky.pdf. Nebo techničtější zde: https://1url.cz/YKkd5. V tom druhém je na str. 17 statistika výroby.

Koukněte na tu statistiku a představte si život v těch kterých letech. Vyjděme z přítomné výroby 75 TWh/rok. Vyrobíme-li o třetinu elektřiny méně - 50TWh/rok - jsme v osmdesátých letech. Já je pamatuji docela dobře a vůbec bych se neděsil návratu. Pokud o 2/3, jsme v letech šedesátých. Nedalo se tehdy žít ? Pomiňme, že se koneckonců lidstvo obešlo bez jediného TWh elektřiny deset tisíc let ... Popravdě, nejde mi do hlavy tak mrňavá výroba v těch letech, když v republice fungovaly průmyslové kolosy typu Poldovky, ČKD, VŽKG, NHKG, TŽ ... a jen o něco menší ČKD, válcovny trub Chomutov, Škodovka, 1. Brněnská, Královopolská ... atd. A to nemluvím o chemii a těžbě uhlí: ony ty desítky těžních strojů a provoz prádla uhlí na šachtě taky něco sežraly, že. Co z toho běží dnes ?

J. Vintr 25.9.2021 8:43

Co takhle parní stroje, transmise.... Bylo by to "ekologické" řešení. Když si srovnáte účinnost parního pohonu s elektřinou z moderní elektrárny.....

V. Novák 25.9.2021 12:15

Žentour!

Jedině žentour!!

A pár otroků do něj zapřažených!!!

Jenom nevím, kde bude Zelený - bude s bičem pohánět, nebo bude sám poháněn? Toť otázka!