ENERGETIKA: Když peníze vyletí komínem!
Společnost ČEZ se rozrůstá, expanduje a těší se dobrému jménu. Otázkou zůstává, zda je to díky tomu, že má opravdu dobrý management, nebo že prostě jen „má“ nejen na propagaci sebe sama.
Pokud se společnost ČEZ brání, že neustálé zdražování energií je nezbytné, jelikož například i cena elektrické energie je více než z poloviny navýšena cenou za emisní povolenku, zůstává nad obrovskými investicemi do obnovy uhelných elektráren nebo propagací emisního spalování obnovitelných zdrojů rozum stát.
Rok 2010 tak může podle ČEZ přinést neuvěřitelný skok až na dvojnásobek dnešní ceny energie! Budou za to moci právě chybějící výrobní kapacity, obnova dosluhujících uhelných elektráren a zpoplatnění vlivu emisních zdrojů energie na životní prostředí.
Namísto podpory nástupu neemisní energetiky tak stát svými dotacemi do oblasti obnovitelných zdrojů a nezájmem o neobnovitelné zdroje, prakticky znemožňuje vývoji energetiky v ČR celosvětově uznávaným směrem k neemisní energetice. Ta je přitom maximálně ohleduplná k životnímu prostředí a je tak tou nejmenší daní přírodě za rozvoj společnosti a ekonomiky.
Příklad Francie ukazuje, že energie z neemisních zdrojů je energie velice levná. V budoucnu se pak i se zavedením daně za znečištění stane ještě výhodnější. Rakousko dokládá, že neemisní energie z vodních zdrojů je energií velice pružnou, kterou lze do sítě dodat kdykoli je jí potřeba a předejít tak výpadkům sítě. Dynamická síť je pak ideálním nástrojem k obchodování s elektřinou. Vždyť ČR rakouskou energii pravidelně ve špičce krátkodobě nakupuje za ceny několikanásobně vyšší, než za jaké ji do stejné země „za paušál“ vyváží. Naopak Německo se prakticky přesvědčuje o tom, že využitelnost větrných elektráren je pouze 8% za rok. Medializované odvrácení se od jaderné energie ale před lety vyvrcholilo uzavřením pouze jediné dosluhující elektrárny a nyní naši západní sousedi vidí v jaderném programu jediné východisko z možné energetické krize.
Správný ekonom totiž neinvestuje do hloupé reklamy, navíc pokud má se svou firmou v zemi monopol, investuje do ekologických moderních technologií, prodá emisní povolenky do zahraničí a zlevní energii. Potom ani nemusí utrácet za propagaci svého jména v médiích.