23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Jádro na prvním místě

Nedávno začalo odstavování tepelné elektrárny v severočeském Prunéřově. Je to prý symbolický začátek konce éry uhlí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Staronový 25.6.2020 10:29

Vyjmout VODNÍ elektrárny? Proboha, proč? Jako vyrovnávací zdroj jsou dokonalé a přehrady, potřebné i k jiným účelů, už jsou taky postaveny.

Dotoval bych (se značným sebezapřením) elektřinu, vyrobenou z odpadu.

J. Nevrkla 25.6.2020 8:46

Stavět jaderné elektrárny ano, ale ne za každou cenu. Mělo by se pečlivě hledat optimální, efektivní řešení a nepodlehat dogmatum o uhlíku apod.

F. Kusák 25.6.2020 9:31

Víte, ona ta nabídka možných zdrojů elektrické energie, je dost omezená. To pochopí každý laik. Chtěl byste zastavět krajinu větrníky, a to i s tím rizikem, že jejich dopad na ŽP je značný. O fotovoltaice ani nemluvím. Zatím i ta efektivita u RD je sporná. Tak jedině plyn, ale závislost na dodavatelích je zřejmá. O tom pan Zahradník mluvil. Šancí jsou mikro a mini JE, ale to je zatím hudba budoucnosti. Doufejme, že nepříliš vzdálené.

J. Nevrkla 25.6.2020 9:38

Mě zneklidnilo, že tu elektrárnu musíme postavit, že na ceně nezáleží. Na ceně vždy záleží, vždy jsou varianty, hledá se nejefektivnější. Už vidím mnohé politiky, jak by z politických důvodů nepočítali náklady. To je nejlepší cesta do chudoby.

F. Kusák 25.6.2020 9:51

Tak jestli to nějaký politik řekl, tak to nestojí za komentář. I když, jako bývalý "investičák, moc dobře vím, že výhodná cena nemusí být vůbec rozhodující pro výběr dobré technologie. A v případě JE je to věc docela dost složitá. Tomu hned tak někdo nerozumí. A hrají zde vlivy i politika, energetická strategie atd. atd.

J. Nevrkla 25.6.2020 10:03

Řekl to ministr průmyslu. Když vidím třeba lobovani za Westhinghouse, který už spoustu let žádný reaktor neprovoznil, tak se obávám drahého průšvihu.

R. Langer 25.6.2020 10:18

To je úplně jedno, kdo to řekl, je to nesmysl a nemá nic společného s realitou.

J. Nevrkla 25.6.2020 10:22

Co je na tom nesmyslneho a nespojeneho s realitou?

R. Langer 25.6.2020 10:25

Protože ten člověk nemá se stavbou JE naprosto nic společného, o cenových nákladech ani nemluvě. Prostě jenom plácá do vzduchu naprosté nesmysly, aniž by o čemkoliv z toho jakkoliv rozhodoval.

L. Novák 25.6.2020 15:40

Přesně!

R. Langer 25.6.2020 10:17

Žádný politik tu elektrárnu stavět nebude, takže nějaké kecy o ceně jsou zcela bezpředmětné. Kromě toho, stát atomové elektrárny ani nestaví, ani nefinancuje.

J. Nevrkla 25.6.2020 10:21

Politik samozřejmě nestaví, ale samozřejmě rozhoduje, kdo stavět bude. A stát se bude na financování a zarukach financování významně podílet.

R. Langer 25.6.2020 10:28

Ne, o tom nějaký politik samozřejmě NEROZHODUJE. Rozhoduje o tom ten, kdo to PLATÍ. A to fakt NENÍ STÁT. Zkuste si o tom napřed něco zjistit, a hlavně už konečně zapomeňte ta ten nesmysl, že nějaké elektrárny STÁT staví. Ne, fakt nestaví. ;-)

P. Staronový 25.6.2020 10:31

Přímo ne. Ovšem oklikou, přes částečně státní ČEZ už jo.

J. Nevrkla 25.6.2020 10:34

ČEZ už se nechal slyšet, že to bez záruky státu stavět nebude, banky chtějí kvůli velkému riziku velké úroky, stát bude rozhodovat, protože je nadpolovičním akcionářem ČEZu. Stavbu samozřejmě provádějí soukromé firmy, ale o investorovi se běžně říká, že staví.

R. Langer 25.6.2020 11:08

Ano, proč by také stavěl něco, když nebude mít záruku na to, že to za rok nebude muset kvůli nějakému Green Deal zavřít? To je naprosto logický přístup. U OZE vám takové záruky nevadí? Tam je to úplně stejné, jenom ty výdaje na KWh jsou 6x vyšší, než u té JE, Ale tam je to podle vás zřejmě v pořádku. A stát jinak nebude rozhodovat prakticky o ničem, protože to NEPLATÍ, NENÍ TOTIŽ INVESTOREM.

J. Nevrkla 25.6.2020 11:14

Já jsem rozhodně daleko větším přítelem jaderné energetiky než OZE, jenom si přeji, aby se dobře počítalo a nepodlehalo zahranicnepolitickym tlakum, jako nakonec u OZE. Bez rozhodnutí státu se žádná jaderná elektrárna u nás a zřejmě ani jinde stavět nebude. Proto o tom taky každou chvíli jedná.

R. Langer 25.6.2020 11:38

Ano, to je samozřejmě pravda, nicméně s financováním toho projektu to nemá společného zhola nic. Kromě oproti OZE zcela nepatrné záruky.

J. Nevrkla 25.6.2020 14:39

Bude to stát stovky miliard a tomu budou odpovídat záruky, nikoliv nepatrné.

L. Novák 25.6.2020 15:43

Prošustrované TISÍCE MILIARD za tzv. Bilionový tunel OZE vám nevadí? Ten taky probíhá se státní zárukou... Rv

J. Nevrkla 25.6.2020 18:41

Ten mi samozřejmě vadí nejvíce. Jsem zvyklý počítat a hledat nejefektivnější řešení, OZE považuji za zvrhlost na oltář nejdrazsiho podvodu v dějinách.

J. Jurax 25.6.2020 18:45

Jenže my ty elektrárny fakt postavit musíme. Zejména když nás zelená ideologie tlačí pryč od uhlí, zatímco v Německu se nové uhelky stavějí.

Kdo by nám mohl dodávat cca polovinu naší spotřeby, vyřadíme-li uhelky? Dodávat stabilní elektřinu ze stabilních zdrojů, ne jen když fouká? A v neposlední řadě za kolik?

Plyn je drahý, z Ruska, a taky dělá emise. Hodí se leda jako stabilizační zdroj na vykrytí špiček.

A čím nahradíme teplárny?

A ovšem taky bychom uhelky za těžké prachy mohli předělat na dřevěné pelety a ty vozit z Kanady, jakž činí Britové na popud tamních zelených názorů, protože tolik lesů nemáme. Ale je to prý podle zelených velmi ekologické.

J. Jurax 25.6.2020 18:49

Oprava - ne zelených názorů, nýbrž zelených magorů.

T. Kočí 25.6.2020 9:59

Mini JE ? To je totální blbost! A podpora JE? A co ty hysterické demonstrace proti úložišti odpadu?

R. Langer 25.6.2020 10:20

Žádné mikro a mini JE nikdy existovat nebudou, ale ne proto, že by to nebylo zvládnuto technologicky, protože to už dávno v praxi funguje, ale z důvodů jaderné bezpečnosti, což je obzvlášť v dnešní době zatraceně aktuální.

V. Kučer 25.6.2020 18:31

Máme pouze tři možnosti - uhlí, atom nebo návrat do 19. stol. Temelín stál 100 miliard, fotovoltaika zatím 300 miliard a stavět větrníky nemá smysl protože když fouká vítr jde sem přebytek energie ze severního Německa. Volba je tudíž jasná. Diskuze má být pouze o tom jakou jaderku a kdo ji postaví a jak se to bude financovat.

J. Nevrkla 25.6.2020 18:45

Diskuze i o tom, jak rychle se zbavovat fosilních paliv a pak kdo a za kolik to postaví. Obávám se, že bude velký tlak koupit to od toho správného, nikoliv osvedceneho a nejlevnejsiho.

J. Krejčí 25.6.2020 7:06

Jde už jen o to, aby dostavba jaderných bloků nebyla zmanipulována ve prospěch Rosatomu. A hlavně, aby nad těmi bloky byla postavena ochranná kupole. Co kdyby, nedej Bože !

V. Šťastný 25.6.2020 7:22

Ochrannou kupoli máte nad každým moderním jaderným blokem. Betonová obestavba a pořádná ocelová poklička na ní. Pod ní čtvrtmetrová ocelová podlaha a stejně mocný kryt reaktoru. To samo o sobě společně s přísnou ostrahou dává slušné šance se vyhnout byť jen pokusu o nějaký záškodnický čin. Ostatně kdyby chtěl nějaký terorista něco takového zkoušet, má daleko lehčí možnost v chemičkách nebo ocelárnách s možná zaručenějším účinkem, než při pokusu v JE.

P. Dvořák 25.6.2020 9:18

Jak jsou chráněny např. velké vodní zdroje? Kolik práce by dalo jednomu člověku vysypat pár pytlů něčeho třeba do vodní nádrže Švihov (Želivka)?