24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Budoucnost v břidlici

Komentáře se vesměs soustřeďují na politické plány nastupující Trumpovy administrativy, ale největší dlouhodobý efekt se může projevit někde zcela jinde – v těžbě ropy a plynu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Rychlý 24.11.2016 23:25

Tupá nevidětelná ruka

trhu. Pro tupce všechno tupé.

M. Pivoda 24.11.2016 20:18

Budoucnost může být v břidlici. Ale bude to vítězství ...

Ale bude to vítězství tupé "neviditelné ruky trhu". V tomto případě zvítězí "vested interests" - tak tomu říkají v angličtině. Nezvítězí lidský intelekt.

Vítězstvím břidlice nezvítězí odvážná technologická řešení (po kterých mimochodem volá odstupující Barak Obama), která by mohla USA (a potažmo i nás) přenést do další vývojové fáze.

Pokud nebudou státem nějak seshora omezeny technologické firmy (jako jsou firmy Elona Muska), může ten technologický souboj být docela vzrušující.

Doporučení: Nedávejte své děti studovat břidlicovou technologii. I kdyby ta břidlice přece jen zvítězila, bude to jen přechodový můstek a na ní to vaše děti do důchodu určitě nedožijí.

Š. Šafránek 24.11.2016 16:48

Dobrej článek.

A dobrá Metallica!

M. Pivoda 24.11.2016 12:01

Urychlí USA nebo zpozdí technologický rozvoj?

Marian Kechlibar: "Cílem Saúdů bylo stlačit cenu ropy tak nízko, až přivedou ropné společnosti v Americe k platební neschopnosti."

Srovnejte s hypotézou ekonoma Kohouta (zde na Neviditelném psovi 5. 1. 2015): "... Ani jedni, ani druzí například koncem roku 2013 neočekávali prudký pokles cen ropy během roku 2014. Neočekávali, protože nemohli. Žádný ekonomický model nedokáže vzít v úvahu strategické úvahy královské rodiny z Rijádu. Že se Saúdové právě v létě 2014 pustili do konkurenčního boje s Íránem a Ruskem, byla prostě nepředvídatelná shoda okolností. ..."

Miroslav Pivoda (5. 1. 2015) napsal v diskusním příspěvku pod Kohoutovým článkem toto: Saudové jsou docela inteligentní lidé a pochopili dříve než ekonomové (zejména čeští ekonomové!), že ropa jako zdroj energie (nikoliv chemických surovin!) je u konce svého životního cyklu. Takže chtějí ten neodvratný úpadek svého zdroje příjmů zpomalit. Vysoká cena ropy totiž láká do energetického odvětví konkurenční technologie. Vysoká cena ropy fakticky "subvencuje" nově příchozí (new entrants - viz Porterův model 5 konkurenčních sil, který se standardně učí na ekonomických školách).

Co způsobí radikální změnu? Nejde o jen o fracking. Existuje několik nově vyvíjejících se technologií, které během dvou dekád způsobí rozvrat stávajícího energetického odvětví. I kdyby ty další technologie neexistovaly, pak již za 14 let bude současná světová potřeba po energii pokryta už jen ze solární energie. Tou dobou ale Češi spustí svůj pracně a velmi draze dostavěný Temelín. -- Nemohli pochopit. Amen.

Dnes doplním toto: Dnes se rozhoduje o tom, zda svět přeskočí břidličnou technologii a půjde se na perspektivnější solární technologii (pokud se do té doby již neprosadí jaderná fúze). Urychlí USA technologický pokrok, nebo ho přibrzdí?

M. Prokop 24.11.2016 12:04

Re: Urychlí USA nebo zpozdí technologický rozvoj?

No jestli to nevíte vy, zda urychlí či zpozdí, tak zbývá už jen Aštar Šeran. :-P

M. Prokop 24.11.2016 12:05

Re: Urychlí USA nebo zpozdí technologický rozvoj?

Leda že by Rada ... :-P

P. Rada 24.11.2016 13:03

Re: Urychlí USA nebo zpozdí technologický rozvoj?

Zásadním omyl spočívá ve faktu, že technický pokrok je v oblasti energetiky tak málo málo efektivní, že už dlouhou dobu nedokáže kompenzovat obtížnější dostupnost zdrojů. Před stoletím se totiž těžila ropa se ziskem stonásobným oproti energii vkládané do čerpacího procesu kdežto dnes jen 10 až 20x. ( https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI) Nově se sice umí vytěžit ložisko dřív nedostupné, umí se dočerpávat dříve netěžitelné a podstatně narostla masivnost i redistribuční možnosti. Efektivita precesu která ale rozhoduje o výši civilizační úrovně je už století přes veškeré investice do vývoje technologií v úhrnu klesající. Donedávna naopak ještě rostla masivnost která ovlivnuje spíše jen populační četnost a to navozovalo dojem pokroku.

Další aspekt netkví u jen saudů ale u spotřebitelů zejména v Číně. Tam totiž přestala narůstat ekonomika a s ní spojená poptávka po ropě. Výsledek je celosvětově ale ten, že ropné společnosti v roce 2015 snížili procento investic do nových nalezišt a technologií nejvíce v historii.....http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/investice-do-tezby-ropy-letos-propadnou-nejvice-v-historii-tvrdi-iea-1232823

http://www.cnbc.com/2016/05/19/oil-production-wont-meet-demand-in-5-years-fmr-shell-ceo.html

To sice bezprostředně také zlevnilo ropu ale zároven je to známkou počátku problémů jakmile se stávající ložiska dotěží. Jinou tak efektivní technologii zejména pro dopravu totiž lidstvo doposud nemá k dispozici a sotva kdy mít bude. Bujarý civilizační večírek končí .... realita poklesu životní úrovně už čeká za dveřmi. Na druhou stranu míra lidského štěstí naštěstí v celém rozsahu nekoreluje s mírou materiálního bohatství společnosti.

M. Prokop 24.11.2016 13:35

Re: Urychlí USA nebo zpozdí technologický rozvoj?

Hurá do jeskyň! :-P

P. Rada 24.11.2016 15:06

Re: Urychlí USA nebo zpozdí technologický rozvoj?

Možná na tom Vašem nápadu něco je pane Prokope. Dnešní paneláky, metro.... jsou přeci svým způsobem umělé jeskyně kde beton je umělý kámen... Ty se vyznašují také tím, že v létě teplo akumulují a v zimě vydávají... a takto dokáží velmi efektivně využívat přírodních kolísavých toků.

Čím rozsáhlejší a kompaktnější budova - tím snáze a relativně levněji ji lze zaizolovat a tím spíše její hmotnost nerovnoměrnosti srovná. Jak prosté - jen pokud se lidé ve své tlupě/paneláku... dokáží mezi sebou dohodnout. Technologická cesta pasivních domů je už dnes realitou která navíc ušetří přírodní prostředí přílišného náporu změn a zpětně tak příroda umožní obživu. Podobné technologie zná doprava atd.

V opačném případě budou na svou pohodlnost a řevnivost zřejmě doplácet skrze účty teplárenským společnostm a v létě naopak těm elektrárenským za energie nutné pro chod klimatizací.

Jestli budou ke klimatické změně dál lidé liknaví jak dosud začnou brzy víc platit za ochranku, policii až armády bránící je před vlnami migrantů s oblastí kde je ještě hůře a obchodníkům marže za zboží a potaviny dovážené odkudsi.

Je pro mě ale otázka kde si na takovýto "jeskynní konfot" dotyční vydělají když jsou z nich už dnes prakticky jen montéři kdežto vysoce sofistikované technologie vyznačující se přidanou hodnotou v rámci "zbožně tržní perestrojky" už pod taktovkou Klasů vzdali. Je tedy dost možné, že dojde i doslova na slova pana Prokopa a ti přeživší třenice na povrchu nehostiné planety jednou vezmou i přírodní jeskyně zas útokem. Pak jim třeba konečně dojde co svého času už Prokopové s úsměškem utrousili/prorokovali? Já dodávám, že v tu dobu zas nabudou na významu bytostné vlastnosti pozůstalých - jako otužilost, houževnatost, zručnost a vynalézavost jak vyjít s místními zdroji. Tedy všechny ty schopnosti které sice máme už dnes ale pohodlnost a přezíravost nám často brání je využívat k včasnému posílení soběstačnosti, houževnatosti a umu které předkům byli vždy nejreálnější cestou.

J. Brožek 24.11.2016 13:55

Re: Urychlí USA nebo zpozdí technologický rozvoj?

K té solární energii - výroba je jedna věc, akumulace a přenos energie věc druhá. Pokud toto nepochopíte, tak se vám nové bloky Temelína či Dukovan budou zdát nesmyslem.

P. Rada 24.11.2016 14:13

Re: Urychlí USA nebo zpozdí technologický rozvoj?

Pane Brožku a s čeho usuzujete, že to nechápu já?!!!

J. Brožek 24.11.2016 14:26

Re: Urychlí USA nebo zpozdí technologický rozvoj?

To to je reakce na první příspěvek. Ne na ten váš.

K. Novák 24.11.2016 6:59

Mám dojem,

že autor to poněkud zjednodušil. Nepíše o vlivu spekulantů na ceny ropy v nedávné minulosti ani o zájmech Saudské Arábie, Kataru a Ruska na exportu/bránění exportu ropy a plynu do EU, které se protínají v Sýrii. Exportu ze Středního východu do EU by jistě pomohlo vybudování ropovodu a plynovodu, který by přes Sýrii musel vést. Rusko by se pak asi muselo smířit nejen s nižším exportem ropy a plynu do EU, ale i s nižšími cenami, které by asi platily i třeba pro Čínu. Mám dojem, že z tohoto důvodu se Rusku vyplatí v Sýrii válčit.

P. Rada 24.11.2016 8:35

Re: Mám dojem,

To nebude jen dojem. Ten kdo kontroluje klíčové toky energií těžených s vekou návratností - ovládá příslušné oblasti. Toto se historicky pravidelně týkalo všech civilizačních uskupení a jejich vazeb k regionům kde dopravní cesty a odlehlosti vzhledem k dané technologičnosti formovaly spádovou oblast vlivu.

Nám asi dlouho vydrží jen kontrola nad několika vodními elektrárnami a cípy úrodné půdy. To jsou ale drobečky proti 200miliardám ve výdajích za fosilní paliva (ropa, plyn) které platíme do totalitních kasiček a za které už nyní naši obchodní partneři mezi sebou o budoucí vlivy válčí.

Z. Lapil 24.11.2016 17:25

Re: Mám dojem,

Což je přesně ten důvod, proč postavit Temelín II a možná i pár dalších. Samozřejmě, existují i důvody proti, ale jsou dostatečné?

R. Gramblička 24.11.2016 8:50

Re: Mám dojem,

nezjednodušil to, jen to nebylo předmětem článku

K. Novák 24.11.2016 11:27

Re: Mám dojem,

V článku se píše, že Saudové doufali, že Američany přivedou ke krachu. Tomu jsem nikdy nevěřil. Americký ropný průmysl by Saudové tímto způsobem položit nemohli a jistě si to uvědomují. Spekulanti by ale zkrachovat mohli a mohl by být od nich na pár let pokoj. Z jejich spekulací Saudové nic nemají. Částečné vyšoupnutí Ruska z trhu EU by byl vedlejší efekt a normální konkurenční boj, ale pro Rusko by to byl obrovský problém. Je na exportu ropy a plynu závislé a potřebuje nutně vyšší ceny, než s jakými se mohou spokojit Saudové. Současná cena ropy a plynu je pro něj mnohem větší zátěž než sankce. Ropovod a plynovod by odstranil tankery, které dopravu ropy a zvláště plynu komplikují a zdražují. Podle mne o to hlavně v Sýrii jde. Islámský stát je vedlejší a břidličný plyn taky.

M. Prokop 24.11.2016 9:17

Re: Mám dojem,

Ale jistěže bude kdekdo podnikat kdeco, jde-li o velké peníze - hlavně v článku nezmínění Rusáci.

Málokdy ale lze zabránit trendu.

Taktéž nebylo zmíněno ekologické bláznění EU, s dotováním drahých technologií a omezováním CO2, což časem narazí na neudržitelnost tak nakurweného trhu.

S. Kalužík 24.11.2016 1:57

Ale, to bude mnoha lidem znít nedůvěryhodně,

jsou zvyklí papouškovat, že za všechno zlo na světě mohou USA, zejména pak na blízkém východě, kde rozsévají zlo, aby se zmocnily pro USA tolik nezbytné ropy - "a co včíl?" :)

P. Rada 24.11.2016 8:55

Re: Ale, to bude mnoha lidem znít nedůvěryhodně,

Za zlo ve světě nejspíše může nezvadatelná lidská chtivost (viz F.Koukolík "Mocenská posedlost") skloubená s falešnou vírou ve vize neomezeného extenzivního růstu. Nemusí přitom zdaleka jít jen o ropu a jen o USA, Rusko či saudy...

Klíčem k moci je přitom pravidelně ovládnout energetický zdroj s vysokou návratností a široce využitelný + příslušné energovody.

Háček je dnes v tom, že prakticky všechny dominantní energetické technologie svou úhrnou efektivitu (EROEI) ztrácejí a navíc už planeta nezvládává recyovat při těžbě a využívání vznikající odpad. Dnešní globalizované civilizaci i přes nebývalou moc tak hrozí hned s několika příčin úpadek až kolaps.

https://www.seberizeni.cz/je-s-nami-konec/

J. Vintr 24.11.2016 10:34

Re: Ale, to bude mnoha lidem znít nedůvěryhodně,

Za zlo nemůže ani tak lidská chtivost, která je celkem racionální motivací a která je koneckonců hybnou silou pokroku, ale hlavně iracionální snaha za každou cenu vždy a všude škodit, což je už od takzvané Říjnové revoluce hlavní náplní zahraniční politiky jedné rádoby velmoci na východ od nás.

T. Kočí 24.11.2016 11:49

Velmi vystizne.

S. Kalužík 24.11.2016 10:46

Re: Ale, to bude mnoha lidem znít nedůvěryhodně,

Ano, a Al Gore také natočil výborný film a varoval nás, bohužel spiklenecké kruhy mu znemožnily stát se vicepresidentem a poučit celý svět ! :)

J. Schwarz 24.11.2016 11:48

Re: Ale, to bude mnoha lidem znít nedůvěryhodně,

Ano, Al Gore natočil vynikající propagandu kterou by mu Goebbels mohl závidět. Namísto nobelovy by si spíš zasloužil jeho cenu, tedy Goebbelsovu.

P. Rada 24.11.2016 13:20

Re: Ale, to bude mnoha lidem znít nedůvěryhodně,

Poznámky znevažujícího typu presentujte průběžně ale faktem navazujícím na klimatickou změnu u nás doma je už prakticky desetileté sucho které poslední dva roky gradovalo a s jehož dopady si nikdo neví rady a to jde přitom jen o počátkem problémů. Okolní země se obtížně potýkají s počínajícími vlnami migace a někde už se dokonce válčí. Před tím vším už bylo před desetiletími vědci varováno jakopřed logickým důsledkem změn klimatu.

Další problém je poled efektivity těžby energií, znečištění oceánů, demografická nerovnováha - zkrátka nástup Antropocénu. Toto vše eskalovalo v důsledku extrémního přílivu energií do civilizačního systému a i když emotivně a v něčem nepřesně tak už i o tom referoval Gore. To, že jsou lidé zahledění do svých zažitých systémů a brání je slepě zuby nechty jak Vy nic nemění na faktu, že civilizace je v narůstajícím ohrožení pro překročení několika mezí stability systému najednou.

M. Prokop 24.11.2016 13:36

"civilizace je v narůstajícím ohrožení "

přemnožením zelených. :-P

J. Brožek 24.11.2016 14:09

Re: Ale, to bude mnoha lidem znít nedůvěryhodně,

A teď tu o Popelce :-).

Tyhle pohádky totiž může vykládat jen ten, kdo nezná historii. Stačí se podívat na migrace do ameriky, hladomory v Irsku, Německu apod. v 19tém století. A jak že se to taky válčilo ve století 20tém. Atd....

A samozřejmě se nemusíme zastavit jen v novověku, oni totiž migrace tatarů (kumánů) do Evropy ve středověků, Hunů, Vandalů apod. ve starověku byly taky apokalyptických rozměrů. A to včetně válek - historie lidstav je totiž historií migrací a válek. A není nutné být vědcem, aby bylo jasné, že to bude pokračovat. A nějaké "oteplování" s tím nemá vůbec nic do činění.

Z. Lapil 24.11.2016 17:18

Re: Ale, to bude mnoha lidem znít nedůvěryhodně,

No moment, před desetiletíMI bylo v plánu globální ochlazení, to si pamatuju. Nemluvím o současných oponentech "oteplovačů", mluvím o 70. letech.

NECHCI se hádat o tom, zda se otepluje nebo ochlazuje, když vím, že "myslí-li si někdo, že něco může růst do nekonečna, je to buď hlupák, nebo ekonom". Platí to, říkám já, i pro "trvale udržitelný růst". Můžeme se kdokoliv s kýmkoliv pohádat i poprat, ale - ač nerad říkám, že byste mohl mít pravdu - v tomhle ji máte.

Před pár dny jsme si vyměnili pár komentářů, a já pak zůstal dlužen sdělení, k čemu mě to přivedlo. Tvrdil jste a tvrdíte, chápu-li Vás dobře, že tahle planeta je v ekologicko - populačních problémech (souhlasím), a že se to musí a dá napravit jednotným řízením lidstva (naprosto nesouhlasím).

Jsem přesvědčený, že "systém Gaia" je natolik složitý (chaotický?), že není génia, který by ho uřídil. Nezbývá tedy, než doufat, že současné i všechny další problémy vyřeší "kolektivní moudrost lidstva" (páně Janyškův spontánní řád, dejme tomu). K tomu lze přispívat vlastním konáním (neplýtvat) a tím, čemu Václav Havel říkal "ostrůvky pozitivní deviace". To, že si tady všichni, vzájemně spolu nesouhlasíce, píšeme, aniž by padalo nadnormativně mnoho idiotů, je jedním z těch ostrůvků.

A že dřív, než naše modrá planeta začne opravdu kolabovat, budeme schopni aplikovat Ciolkovského: "Země je kolébkou lidstva, ale navěky se v kolébce zůstat nedá". Nenajde se nějaké lithium pro fotovoltaiku na asteroidech? Jako prevenci infarktu pak doporučuju smířit se s možností, že to, co zkolabuje, nebude planeta, ale lidstvo; TOLIK se od dinosaurů zase nelišíme. "Nejhorší smrt je z vyplašení", říkali jsme na vojně.

M. Prokop 24.11.2016 12:06

Re: Ale, to bude mnoha lidem znít nedůvěryhodně,

Ještě snad vynalezl i internet, ne? :-P

P. Rada 24.11.2016 0:46

Praskání ropné a plynové bubliny ...

... lze sice legislativními kroky oddálit ale na jak dlouho? Trumphovi možná někdo spočítal, že by to ještě jedno volební období moho vydržet ... ale co dál? Po nás potopa?

http://attheedgeoftime.blogspot.cz/2016/05/this-is-peak-oil.html

http://cassandralegacy.blogspot.cz/2016/11/peak-oil-in-fact-free-world-new-oil.html

Podobné to je v USA s ropnými písky. Těžba v nějakém období sice vzrostla ale posléze po těžařch zůstává zdevastovaná země a klimatický problém.

http://priceofoil.org/content/uploads/2016/09/OCI_the_skys_limit_2016_FINAL_2.pdf