29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ENERGETIKA: 40 gigawattů?

Již delší dobu je znám německý plán na dosažení instalovaného výkonu 40 GW off-shore do roku 2040. Při současném instalovaném výkonu v Německu okolo 7,74 GW to znamená navýšení o 32,26 GW, neboli cca 5,16násobek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Tichý 23.12.2020 22:23

Kde jsou rady pana Rady?

Perfektni clanek! Prelozit do nemciny a poslat AfD-tam by to mohlo prosaknout mezi Nemce.

P. Hatina 23.12.2020 17:33

Jenom klídek, zrovna Němci to zvládnou. Ti si přece dohodli a vybudovali vlastní plynovod z Ruska, takže ten mají v rezervě i pro tyhle případy :)))

M. Šejna 23.12.2020 14:24

Ještě k těm akumuláčním centrum:

akumulace energie se dá provádět nejen ukládáním elektřiny do baterií (akumulátorů), ale i například do ohromných setrvačníků.

Moderní setrvačníky jsou vyrobené z uhlíkatých kompozitů a rotují ve vakuu rychlostí až 100 tisíc otáček na minutu.

Největší takové setrvačníkové úložistě energie mají v USA a jeho výkon je 20 MW.

Setrvačníky mají v podstatě nekonečnou životnost a žádné ekologické zatížení.

L. Novák 23.12.2020 15:05

"...a jeho výkon je 20 MW." Jo, ale jak dlouho? Kolik energie je v něm uloženo při maximálních otáčkách? Jak rychle ta energie ubývá při nulovém odběru (ztráty v ložiscích)? ;-)

K. Salajka 23.12.2020 17:17

Z čehopak se vyrábí uhlíkatý kompozit a jakou má životnost ?

M. Šejna 23.12.2020 20:56

Nejspíš z uhliku.

:-P

R. Tichý 23.12.2020 22:19

Samozrejme ciste ekologicky, bez naroku na Gaiu.

Haleluja!

Š. Hašek 23.12.2020 20:31

"Nekonečná životnost" svědčí o propadání z technických předmětů po dobu nejméně porevoluční.

M. Šejna 23.12.2020 20:55

Inteligent pochopí, fachidiot se šťourá v detailech asi tak podobně, jako že OZE taky jejsou tak zcela úplně obnovitelné.

L. Novák 23.12.2020 22:12

Na tom k pochopení nic není, pokud neuvedete technická data. A ta jste neuvedl....

J. Ptáček 23.12.2020 13:13

Většinou se nezmiňuje ještě jeden aspekt OZE vs. klasické zdroje. Při celoplošné distribuci výrobních zdrojů OZE, je minimální pravděpodobnost výpadku všech zdrojů poruchou nebo i případným teroristický útokem. Zatímco u centralizovaných zdrojů je tomu právě naopak.

J. Jurax 23.12.2020 13:41

U OZE nepotřebujete teroristy. Stačí, když v noci přestane foukat. A je-li ještě dlouhodobě výpadek srážek, nepomůžou ani hydrocentrály.

Navíc mnoho rozptýlených energetických zdrojů lze obtížné účinně střežit.

L. Novák 23.12.2020 15:08

Přesně! R^ OZE jsou zhmotnělý zelený terorismus v energetické praxi. :-P

R. Tichý 23.12.2020 22:20

1 elektrarnu ohlidam snadneji nez 1000.

M. Kujal 23.12.2020 13:12

Moc pekne napsano, ale proti fanatikum kteri o tom rozhoduji, houby platne !!!

K. Wichterle 23.12.2020 11:24

Konečně se opět po delší době objevil vedle nevzdělaných nebo výhradně tzv. "humanisticky" vzdělaných zelených blouznivců někdo, kdo umí sčítat a odčítat !!

F. Navrátil 23.12.2020 11:11

Úvahy o zelené energetice by se mohly doplnit návrhy na lapání CO2 z ovzduší a jeho lisování do briket nebo konzervování elektrické energie způsobem, jakým se dělají znojemské okurky.

Š. La 23.12.2020 11:06

Ještě bych přidal jeden praktický postřeh energetika (to nejsem já, ale měl jsem možnost se bavit s člověkem, který to prakticky řešil).

Prakticky mnohem větší problém než čas kdy nefouká, je když foukne hodně. Přenosová soustava není schopná takové množství energie přenést a dráty doslova shoří.

Jediným řešením by bylo, pokud by akumulační jednotka byla přímo u větrné elektrárny.

I. Schlägel 23.12.2020 10:53

Ano, dokonalý přehled o schopnosti Němců dobrovolně spáchat energetickou sebevraždu a ještě se o tuto možnost spravedlivě podělit se svými sousedy. Bylo by zajímavé tato exaktní data doplnit o další brutální náklady. Ekologická(?) likvidace všeho, co má odslouženo, zejména vrtulí a solárních panelů, nároky na těžbu všech nerostů souvisejících s budováním bateriových úložišť, výrobou baterií pro elektromobily a se stavbou přenosových soustav od těch silových až po ty k nabíječkám. Dále nároky na výrobu, přesun a zpracování obrovského množství betonu, oceli a dalších stavebních materiálů pro stavbu větrných elektráren. O limitním množství surovin (lithium, měď, vápenec,...) a o limitních možnostech těžby (zdroje často v nestabilních státech, zdroje ve státech, které nás považují za soupeře či přímo za nepřátele, brzdou budou i samotní zelení bolševici, jejichž uvědomělejší část bude napadat každé nešetrné chování k přírodě způsobené "zelenou" těžbou, dopravou a zpracování surovin) zelení bolševici taktně mlčí. Boj proti betonové loby tak dostane nový, pro zelené soudruhy nečekaný rozměr. Neušetříme ani náklady na provozování "špinavých" zdrojů energie, protože budou muset být v provozním stavu, připravené zálohovat. Další nároky nejen finanční vyvolá nutnost posílení represivních složek státu pro schopnost potlačit budoucí občanské nepokoje. Protože až se tyto fantasmagorie reálně promítnou do cen energií a do nestability dodávek, i česká holubičí povaha se drobet nakákne. Žluté vesty ve Francii hadr. No a pak nám konečně vychcípá tak zbytečná a tolik vysmívaná svoboda. Pěkný zelený a hlavně bezuhlíkový den.

L. Novák 23.12.2020 15:37

R^ Německo: Netupější energetická politika na světě

https://www.lidovky.cz/monitor-jana-machacka/machacek-nejtupejsi-energeticka-politika-na-svete.A190201_134006_monitor-jana-machacka_blv

D. Zítko 23.12.2020 9:59

Je to pěkné shrnutí zeleného bláznění s evidentním závěrem pro jen trochu chápavé. Co na to naší Greenpeacesáci a podobní ???

J. Jurax 23.12.2020 13:46

No co, nemají vědomosti ani mozkovou kapacitu na to, aby tyhle informace vstřebali. Jejich zelená víra je pevná, fakta, fyzika ani názory kacířů ji nenaruší.

J. Kalina 23.12.2020 9:49

v kostce: tak v normální energetické politice se postaví zdroje na 100% spotřeby plus řekněme nějaká záloha na výpadky, opravy atd, řekněme 30% navíc, tedy 130%. Německo si postaví 100% z větru, 100% ze solárka a 100% s klasických zdrojů, tedy 300%. Asi na to má nebo neví co s prachama. Přebytky bych nedával do akumulace, ale na chlazení CO2 a jeho skladování pod zemí. Vždy na 1 tunu CO2 bych zachladil i jednoho zeleného.

P. Milan 23.12.2020 9:51

CCS je taky ekonomický nesmysl.

R. Polášek 23.12.2020 10:17

Ono to často není jen ekonomický, ale i technický nesmysl. Ve skutečnosti existuje jen velmi málo podzemních prostor, do kterých je možné CO2 ukládat ve větším množství a čekat, že tam ten draze uložený stlačený CO2 vydrží déle než pár desetiletí. Tyto věci jsou velmi obtížné, protože při takovém pumpování plynu pod zem dochází ke změně tlakových poměrů v horninách a tím ke vzniku vyrovnávacích jevů, všelijakých otřesů, trhlin a prasklin v horninách a tím k pronikání těch plynů skrz geologické vrstvy.

I. Schlägel 23.12.2020 10:55

Z CO2 se dají poměrně levně vyrábět a účinně používat syntetická tekutá paliva nahrazující výrobky z ropy. Ale znáte to, všechno co teče nebo trochu práší je fujky, fujky.

V. Novák 23.12.2020 12:26

Aby něco mohlo posloužit jako palivo, musí to být schopno exotermické reakce, tedy musí to míst chemickou energii ve vazbách, kterou při rozbití vazeb uvolní.

CO2 je na dolním konci takových látek - tedy abyste z něj vyrobil cokoli s větší chemickou energií, musíte ji dodat - a to více, než potom získáte. To je prostá chemie a termodynamika dostupná snad už gymnazistům.

Může to být laciné, zejména pokud to někdo jiný zaplatí formou dotací, ale fyziku a chemii neoblbnete.

J. Ganaur 23.12.2020 13:08

Nejlacinější je to přes rostliny, energii dodá Slunce.Ale to je stará známá věc.Úplně se to ale neosvědčilo, vykácené pralesy, řepka, kukuřice.....

I. Schlägel 23.12.2020 13:14

Neviděl bych to tak beznadějně. Tím netvrdím, že to není slepá cesta. https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/audi-zacalo-vyrabet-ekologickou-naftu-z-co2-a-vody

J. Kalina 23.12.2020 14:16

obnovitelné zdroje alá biomasa nejsou obnovitelné pokud není obnovitelná ta půda na které rostou. A ta tedy není neb se neustále huntuje. Každý blbec si umí představit vytěženou šachtu nebo povrchový důl a nazve to neobnovitelným , ale že pole bet humus, plné šutrů a po dešti spláchnuté na silnici Kdyby se nepůlila biomasa, možná by vznikalo nové obnovitelné uhlí.

Pro mládež: na CT3 dávají seriál F.L Věk, tak se podívaj jak to fungovalo na obnovitelné zdroje ajak dlouho se jelo z Prahy do východních Čech a jinam.