Sobota 7. prosince 2024, svátek má Ambrož, Benjamin
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Chceme pro vás bezpečné a kvalitní diskuse, proto mohou diskutovat pouze přihlášení uživatelé.

Využijte nejrychlejší přístup do diskuse pomocí přihlášení přes Bankovní identitu.

Přihlásit / Registrovat

VM

Píchová 8:55

Elektromobil je znám dřívěji, ne auto se spalovacím motorem a zatím je to kvůli bateriím - málo dokonalé, aby to ten spalovací motor předhonilo.

Foto

Úplně volný trh je stejná nefunkční chiméra jako státem řízené hospodářství. Zrušení všech regulací by možná přineslo zefektivnění ekonomiky, ale pochybuji že by se komukoli z nás v takovém světě líbilo. Nutnost trh regulovat byla všem jasná už od počátku lidstva.

Jde o míru, tak aby byl vytvořen lidem přátelský systém a ekonomika ještě fungovala. Netuším jak nalézt tu hranici, ale opravdu se zdá že Evropa ji už překročila.

Jsou ve světě státy, které se dokázaly vrátit zpět před tu hranici. Ale byl to bolestivý proces. Myslím, že nás to čeká.

VM

Klasické žárovky jsou zatím stále v prodeji, jenom pod jiným názvem -

v ČR běžné obcházení, začíná u ČT sponzor pořadu = reklama.

Foto

V prodeji jsou, ale koupil by si je pouze idiot, který neovládá matematiku a finance.

VM

Kdyby jimšlo p klima, tak budou řešit především Amazonský deštný prales/odlesňování a přebujelou leteckou dopravu

RL

Odlesňování Amazonského deštného pralesa se děje zejména místo něho vysazovaných Palem olejných, tak výnosných jako biopalivo.

PB

P31i85s33t69á66c89i48e 81B34k

18. 10. 2024 7:07

Za elektromobilitou a green dealem obecně vidím především dlouhodobou snahu zastavit Ruský vývoz, a tím položit jeho ekonomiku. Souvisí to i s tím, co se děje na Ukrajině. Globální oteplování je jen záminka. Nikdo to neřekne nahlas, ale ekonomické (a informační) války s Ruskem se účastníme už pěkně dlouho. Chudáci Ukrajinci...

Foto

P66a53v37e60l 61R56a49d68a

18. 10. 2024 5:35

Ad: ... "O klima vlastně nakonec ani moc nejde"...

V této větě má autor ve všeobecnosti a komplexnosti částečně pravdu. Pouhá změna typu osobní mobility totiž mnoho nezmění na celkových dopravních imisích včetně těch vzniklých při výrobě jedno až dvoutunového vozidla vezoucího ale jen jednu duši.

Podstatně větší vliv na celkové kumulované imise (vliv na klima) by např. měla změna v urbanizaci taková, aby se za prací, do škol, za nákupy ... nemuselo / jak se stalo zlozvykem / tolik individuálně dojíždět z jednostranně koncipovaných sídlišt v podobě dokonce celých satelitních měst. Takové řešení nabízí např. koncept měst krátkých vzdáleností:

https://www.asb-portal.cz/architektura/v-cesku-utopie-ve-vidni-realita-chytra-ctvrt-budoucnosti-je-testovaci-laboratori-pro-mesto

Autorem nevyřčenou druhou částí pravdy pak je, že smysluplným dotacím do elektromobility jde zejména o omezení dopadů negativních zdravotních aspektů fosilně hnané osobní dopravy uvnitř husté urbanizace kde dnes žije zhruba polovina populace. U dopadů které působí velkoplošně a celospolečensky může být smysluplné na ně celospolečensky reagovat. I toto je cílem projektů jako je Aspern.

RL

Nelži zase, prolhaný Zelený bolševiku, lžeš jako když Rudé právo tiskne!

JK

J40a93n 63K13a52l28í51š82e53k

18. 10. 2024 20:44

Celý Green Deal, jehož je elektromobilita vlajkovou lodí (dobře, vlajkovým autem) je sice umožněn premisou neomylného úřednictva, ale založen je na pravděpodobně mylné teorii člověkem působeného globálního oteplování. Ta byla mnohokrát když ne vyvrácena, tak minimálně zpochybněna. A když se ptáme Cui bono? tak odpověď zní, že kromě bujícího úřednictva jsou beneficientem Rusko, Čína a další, většinou totalitní státy, na jejichž exportu závisíme.

Pane Foltýne, kdo podporuje Green Deal (a elektromobilitu), je dezolát a proruská a pročínská špína. A tak bychom k němu měli přistupovat.

Foto

Co to melete za nesmysly? AGW nikdy nikdo nevyvrátil .

JK

"Proto když volný trh určí jako vítěze elektromobilitu, bude to výhra pro celé lidstvo mnohem spíše, než pokud ji - jak se o to nyní snaží Evropská komise - za vítěze označí úřednictvo. Nejen označí, ale k vítězství dotlačí. Dotacemi a daňovými úlevami, na dluh budoucích generací."

Další "expert", který sice kritizuje Brusel, ale myšlení má v podstatě "bruselské": pupkem světa je Evropa, přesněji Evropská unie. Důležité pro lidstvo je hlavně to, co se stane nebo nestane zde.

Tito "experti" myšlenkově zamrzli někde v letech 2014-2020. Nic nového si od těch dob nevšimli a žádná nová myšlenka je nenapadla. Proto jen pořád recyklují to, co jiní "experti" před nimi recyklovali již nesčetně krát.

Se zaváděním nějakých termínů zákazů spalováků bytostně nesouhlasím. Již jen proto, že nadělají více škody než užitku. Zákaz má sice platit až za 10 let a něco, ale již několik let slouží jako hezká výmluva evropských automobilek ke zdůvodnění jejich zaostávání za konkurencí. Kdyby zákaz nebyl, nic moc by se proti současnosti neměnilo, jen výrobci aut v EU by musely přemýšlet samostatněji a nehledat vinu za své neúspěchy jinde.

Dotace mohou být užitečné, pokud se použijí na správný účel ve správné době. Čína se rozhodla dotovat vývoj nových technologií (elektromobily, soláry, větrníky), které ji měly zajistit skok mezi technologické lídry světa. Byl to hodně velký risk, ale Číně vyšel. Risk je (někdy) zisk.

Číňané ty dotace asi rozdělovali správně, když s jejich pomocí dosáhli, resp. dosahují svých cílů. V našich podmínkách, resp. v podmínkách EU dotace často skončí všude možně jen ne tam, na co byly určeny.

V případě Číny si dokonce dovolím tvrdit, že to byly spíše státní investice než dotace. Dotace je něco, co se mine a moc po ní nezůstane. Dotace si stěží vydělají sami na sebe, na další dotace. Investice naproti tomu zajišťují zvýšené příjmy v budoucnu. Číně se ty dotace pomalu začínají vracet a na své kůži to pociťují i evropští výrobci. Čína má v nových technologiích obrovskou převahu a dos

JK

... obrovskou převahu a doslova drtí světovou, zejména západní konkurenci. Umně využívá i svou přirozenou výhodu - obrovských trh, který jí přináší úspory z rozsahu.

Evropským výrobcům aut zkrátka ujel vlak. Na drahé energie se rovněž nedá vymlouvat, do roku 2022 měli západní státy, zejména Německo, plyn "za hubičku". Bohužel zatímco Tesla a čínské automobilky pracovaly pilně jako včelky a vyvíjely nové technologie, ti evropští (a také američtí) se na ně jen škodolibě koukali v očekávaní, kdy tyto firmy zbankrotují. Místo důsledné analýzy kroků konkurence se šéfové předháněli v mudrování, proč je elektromobilita nesmyslem a proč to v reálu nemůže fungovat. Z tehdejšího pohledu měli i pravdu: ceny baterií byly několikanásobně vyšší než jsou dnes - cena za jednu kilowatthodinu před 15 lety byla 1200 dolarů. Před 10 lety stejná kapacita stála pořád ještě kolem 600 dolarů. Zde je link na náhodně vybraný graf z internetu: https://finlord.cz/wp-content/uploads/2020/12/20201221-cena-bateri%C3%AD-do-elektroaut.jpg

Baterie do průměrného auta s baterii 70 kWh by před 10 lety stála více než 40 000 dolarů (!). Některé automobily, např. nový Peugeot 3008 a 5008 mohou teď mít baterii až o velikosti 100 kWh - tam by pak cena baterie atakovala hranici 60 000 dolarů. Což převyšuje současnou cenu celého vozu.

Způsob myšlení evropských výrobcu mohl vést jen k jedinému závěru: výroba elektrovozů je a bude nesmyslem. Bohužel jejich manažeři dovedou myslet jen v rámci jednoho fiskálního roku. Co bude za 5 nebo 10 let, je vůbec nezajímá. Vždyť tehdy již s největší pravděpodobností stejně nebudou ve funkci.

Manažeři Tesly a čínských výrobců na to šlu jinak: koukli se na vývoj cen baterií, udělali si vlastní kalkulace a vyšlo jim z toho, že se zvyšující se produkcí elektrovozů a baterií do nich budou ceny baterií relativně rychle klesat. K tomu jim ovšem bude třeba dopomoct dalším vývojem. A přesně to se i stalo. V Číně cena baterií letos klesla hluboko pod 100 dolarů za 1 kWh a najednou kalkulace výrobní ce

VC

Mno. I když si to lidé pořád nechtějí přiznat, volný trh a liberalismus má svoje limity jakkoliv direktivní řízení horší.

Co se týká elektromobilů. Jejich zákaz je příliš překotný především taky vzhledem ke stavu evropské ekonomiky a hesla vše z Číny. Navíc je pořád možnost snížení emisí dopravy nějak jinak

Přesto svobodný trh a liberalismus nezohledňuje životní prostředí a globální klimatické změny. Nakonec i proto že to je jev ne zcela přesně popsaný. Dalo by se to řešit penalizací CO2. Jenže tím vznikly emisní povolenky, kšeft s nimi a diskriminace evropské ekonomiky. Trh zde selhává.

Podobně je to s výrobou v Číně. Trh neřeší že jde o nepřátelský stát kde může dojít k zastavení vývozu některých komodit i zdražení po krachu bigh tech na Západě.

Rovnovážnost by tak měla být dosažena penalizací za zahraniční výrobky vyráběné bez emisních povolenek s větším CO2 i strategické nebezpečí předání technologií Číňanům. Navíc nemá ekonomika v trhu správně zhodnocené dlouhodobé zadlužování.

Tak jako tak minimálně CO2 a strategické nebezpečí má být v konkurenci shodnoceno. Bohužel to lze těžko spočítat. Taky pak bohužel nějaký úředník potřeba je. Měly by ale být měřeny dopady rozhodnutí a porovnávání odhadu s realitou.

JS

J33a23n 53S33c79h51w13a72r83z

18. 10. 2024 16:28

Sám si protiřečíte - lidstvo je rozdělené do znepřátelených bloků které budou na změnu klimatu reagovat různě, ale jen na takzvaném "západě" dosáhla klimatická hysterie takové úrovně že hrozí rozpadem tamních společností. Přitom to všechno je žvást, nic než novinářské bubliny, když 14 neprší je to "začátek tisíciletého sucha", když zaprší tak pětisetleté povodně budou od teď už tutově každých 5 let. Přitom si žádný z těch mladých bláznů nemohl žádné změny všimnout, vyděsila je mainstreamová média ve kterých - světe div se - mají pořád převahu "staří bílí muži" - dle levičáků zdroj všeho zla. Takže oslavovaná mladá generace plná samostatně myslících lidí s "kompetencemi" si nechala navěšet na nos bulíky od "starých struktur"...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz