25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ELEKTROMOBIL: Nabíjecí stanice pro „dummies“

Minule jsme si řekli nějaký ten základ o akumulátorech a proč je zásadní rozdíl mezi časem u pumpy a u stojanu. Dnes si něco povíme o samotných nabíjecích stanicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Petr 28.1.2022 10:15

Toto je praktická ilustrace toho, o čem je celý článek, dosavadní síť na "elektromobilitu" zdaleka nestačí!

A nakonec nebude stačit ani samotná výroba!

J. Motejl 28.1.2022 9:20

Myslím že problém je popsaný dobře ale nepřesně. Problém není elektroauto jako takové ale nesmyslná rychlost jeho nasazení do všech způsobů jeho používání. Energeticky se jedná opravdu o velkou úsporu. EV jezdí za třetinu energie. Pro většinu provozovatelů bude stačit "domácí" nabíjení z obyčejné zásubky tedy 2,4kW/h resp. 3,5kW/h při 16A jištění, což je srovnatelné s rychlovarnou konvicí, ohřevem vody, přímotopem ....

Neřešitelné jsou ovšem "dálkové" cesty na dovolenou či "cesťáci", kde by měla zůstat nafta.

Sídliště asi řešení mají právě v pomalém nabíjení. Tedy je třeba místo předražených dotovaných rychlonabíječek pouze rozvést zásuvky na 240V s jištěním 10A nebo 16 A. Zde je trochu problém s účtováním odebrané energie.

V. Wagenknecht 28.1.2022 9:25

Ale jistě, za třetinu. Akorát ta třetina je dražší než celá v naftě. Těchhle pohádek už jsme slyšeli dost. V paneláku si všichni hodí dolů prodlužovačku.

F. Kusák 28.1.2022 10:02

Ale to jen opakujete argumenty, které jsou většině lidem známé, i když o řadě z nich se dá diskutovat. Důležité ovšem je trh se svou kupní silou a reálná užitná hodnota produktu. Prostě, pokud budete hledat marketingové důvody a definujete si cílovou skupinu, pak se určitě budete raději zabývat cenou energií a inflací, než kde vezmete peníze na elektromobil.

P. Zídek 28.1.2022 10:05

Nejsem si zcela jist, že elektroauto jezdí úsporněji než standardní. Při výrobě elektřiny jsou velké ztráty + přenosová soustava + ztráty při nabíjení + větší hmotnost + ztráty samovybíjením baterie, teplotou okolí. Auta na zemní plyn jsou fujtajbl, elektřina vyrobená spálením zemního plynu v tepelné elektrárně je vysoce ekologická. Svět se zbláznil.

T. Foldyna 28.1.2022 10:50

Je "drobný rozdíl" mezi rychlovarnou konvicí, ohřevem vody, pračkou, troubou, ve velké míře i přímotopem

Tyto spotřebiče berou větší výkon 5-10-15 minut a potom je poměrně dlouhá pauza. Navíc rychlovarnou konvici používáte 2-3x denně, za hodinku dvě je vypráno. Přímotop to má trochu horší.

Nabíječka je jiné kafe. Pro nabití třeba jen 20 kWh musí jít na 3,5 kW téměř 6 hodin v kuse.

Navíc je podstatně větší pravděpodobnost, že mnoho lidí najednou bude potřebovat oněch 3,5 kWh + současné spotřebiče. A to ani na přímotopy není zdaleka všude dimenzována síť.

V. Petr 28.1.2022 12:09

Pokud chcete vědět, co to je agregace, stačí se podívat na skříňku s jističi a pojistku na chodbě. Může to vypadat třeba tak, že v bytě máte sumu šesti jističů na celkem 40 A ale pojistka na chdbě je jen na 20 A. Ale centrální jistič na baráku bude třeba na 50 nebo 100 A, neutáhl by všechny byty, spotřebovájící plný výkon jejich jističů.

To, že máte konvici 2000 W ještě nemusí znamenat, že by síť utáhla, kdyby si tu koncici pustili všichni najednou.

Pokud ale přejdete na elektromobilitu, budou chtít všichni ten plný výkom najednou, jinak baterie nenabijí.

O tom je ale CELÝ ČLÁNEK, přečtěte si ho ještě jednou!

Pokud by všechna auta v Česku byla na elektřinu a nabíjela se jen výkonem 4 kW (tedy aby se dokázala nabít přes noc) byl by to dvojnásobek výroby všech českých elektráren!

P. Beneš 28.1.2022 8:54

Článek je to pěkný a úvaha teoreticky správná. Proč teoreticky? Protože vychází z nesprávného předpokladu, že budou "spalováky" nahrazeny "baterkama" v poměru 1:1. Ve skutečnosti je evidentním záměrem počet vozidel na silnicích snížit na minimum, čehož je dosaženo podstatně vyšší cenou vozů. Ano, pravděpodobně bude klesat s rostoucí produkcí, nicméně na úroveň "smraďochů" se prostě nedostane. Navíc, čím menší - a levnější - typ, tím vychází výrobní cena hůř. Baterky jsou a budou dostupné jen pro bohatší část - tady menšinu -populace. Dovolím si soukromou úvahu - v současnosti ve větších městech jsou kolony a zácpy na denním pořádku. A mají jednu kouzelnou vlastnost. Tvrdne v nich člověk s autem za milion hned vedle toho s 20 let starou popelnicí. Po zákazu spalovacích motorů - po zákazu prodeje nových bude bezpochyby následovat i redukce těch ojetých - si ten bohatší koupí elektriku, a ten chudší bude jezdit MHD. Nebo chodit pěšky. V akutním případě použije sdílený elektromobil. Závěr - elektřiny bude dost a rozvodná síť je v pohodě. V pohodě budou i ti bohatší, no a ti ostatní si - jako vždy - zvyknou.

R. Polášek 28.1.2022 9:17

Já myslím, že elektrická doprava se aktivisty programově tvoří jako dvoukolejná.

První bude klasická "velká" doprava mezi městy nebo z vesnických osídlení na větší vzdálenosti do měst a ta bude realizována klasickými elektzormobily s velkým dojezdem a patřičně drahými, takže pouze pro úzkou VIP vrstvu.

Ovšem ti ostatní se taky musí dopravovat do zaměstnání, hromadná doprava autobusy, vlaky a rychlovlaky může fungovat jen někde. Musí se jim umožnit cestovat aspoň na vzdálenost 20 kilometrů. To hravě umožní všelijaká elektrická kola, koloběžky, skútry, elektrické kolečkové brusle atd. Tam je omezená rychlost do 25 - 30 kilometrů, tudíž pro takové dopravní prostředky legislativa nemusí požadovat drahé ochrany, všelijaké deformační zóny, airbagy a další. Tudíž tato vozítka budou velice levná a tím dosažitelná pro běžný řadový zaměstnanecký, dělnický a kancelářnický plebs.

R. Dubravský 28.1.2022 9:36

Ovšem ta "všelijaká elektrická kola, koloběžky, skútry..." jsou v našem podnebí použitelná tak 3-4 měsíce v roce.

J. Dostál 28.1.2022 10:29

Já bych řekl, že jsou spíš problematicky použitelná tak 3 měsíce v roce. Problém je jen s ledem sněhem a slanou břečkou. A když je zima, tak to spraví oblečení a vynechání elektriky.

J. Pokoutný 28.1.2022 11:14

Už vidím ty důchodce, jak vozí nemocné partnery do 20 km vzdálené nemocnice na elektroběžce či elektroskútru.

M. Malovec 28.1.2022 11:31

V padesátkách jedno auto na několik ulic. Ulice sloužila většinu dne nám klukům ke sportu. V sedmdesátkách možná jedno auto na rodinu. Žili jsme spokojeně. V osmdesátkách pár vleků na Krkonoše, dnes všude, místo lesa. Pohyb na lyžích i do kopce. To je pokrok? Děti nekorektně tlusté, všichni líní a přežraní a láteřící na bídný život. To je pokrok? Po staru se žít nedá, říkali komunisti. Jó holenkové, nedá, ale bude muset. Začněte si zvykat.

V. Petr 28.1.2022 13:20

Když máme žít jako v komunismu, proč si tedy opět nezvolit komunisty? Alespoň nás nenechali mrznout...

V. Povolný 28.1.2022 8:42

Skvělý článek. Snad poprve čtu článek, který se zabývá nutností posílení distribuční sítě při masovém rozšíření elektromobility a o platbě podle hlavního jističe. Tohle by mělo být povinné čtení pro všechny zelené hujery. Pokud by to ovšem neprohlásili za dezinformaci. Ještě postrádám větší důraz na skutečnost, že tu elektřinu musí někdo vyrobit, jak se už píše v předchozích příspěvcích. Zatím to vypadá spíš tak, že v budoucnosti budeme svítít svíčkami a zahřívat se třením.

R. Polášek 28.1.2022 9:02

Tím, kde elektřinu vyrobit se nikdo nebude zbývat. Aby totiž byly období bez elektřiny co nejmenší, instalovaná kapacita občasných zdrojů, fotovoltaiky i větrníků se obě asi 5 - 10 x předimenzovávají proti skutečné potřebě elektřiny. Plus záložní zdroje, původní uhelné a nově stavěné plynové. Tudíž formálně je celková kapacita elektráren v zemích vyfutrovaných ekologistickými zelenými aktivisty násobně vyšší než je skutečná potřeba. Blackouty potom občas nastanou, ale mimo ně bude občas velmi vysoká nadprodukce elektřiny. Tudíž důvod pro technicky neznalé zelené aktivisty proč nestavět "nevhodné" elektrárny, protože podle propočtů bude levné elektřiny (té už dotacemi do FV a větrníků zaplacené) velký nadbytek.

J. Jurax 28.1.2022 13:59

Jo, bude jí nadbytek - občas - a jindy jí bude málo. A schovávat si tu elektřinu v období nadbytku nepotřebnou pro dobu, kdy ji bude málo - schovávat v řádu tisíců MWh - neumíme. Technologie jsou v plenkách a drahé - v daném objemu v řádu bilionů Kč.

R. Voráček 28.1.2022 8:32

Děkuji za hezký, mnohé vysvětlující článek, ale zapomněl jste na jednu věc a to že do těch drátů nebude co pouštět, a když tak jen občas, nebojím se odhadovat, že elektřina a obecně energie budou na lístky a ještě nám k tomu zazdí komíny.

V. Šťastný 28.1.2022 7:14

R^R^R^

T. Kubín 28.1.2022 6:58

Díky, autore. Tohle je povinné čtení pro politiky.

I. Pávek 28.1.2022 7:45

Připojuji se k vám pane Kubíne. A nejen pro politiky.

M. Krátký 28.1.2022 6:26

A tu elektřinu do těch volovin vezmeme kde ??? můj tchán by svým Posázavským dialektem řekl : dite mi do pihele s těma vašima kravinama !!!!!!

J. Milota 28.1.2022 0:38

Parádní článek.

R. Langer 28.1.2022 0:29

Problematika JE zcela jednoduchá, veškerá dotační podpora toho ekonomického a ekologického nesmyslu je potřeba ZRUŠIT! ;-€

J. Novák 28.1.2022 0:28

dobíjení EOA lze vypnout s omezením shromažďování, ......kdyby kanadští truckeři jeli do OTAVY Elektrickými trucky, tak po 400km umrznou a Trudeau bude v klídku a nikam nedojedou, státy umí EPS Elektrizační Přenosovou Soustavu vypínat jedním dispečinkem, na rozdíl od ovládnutí 3500 pump PHM a nelze elektřinu uskladnit do sudů ve stodole!!! Cíle globalistů ochrání i Emobilita!

J. Sedlář 28.1.2022 0:46

Joo joo, varovaní bylo dokonce zveřejněno, stejně to nestačí: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/nabijeni-elektromobil-izvia-edf-rychlonabijecka-francie-dalnice.A200321_213758_automoto_fdv

Možná by pomohl kdyby musel každý před natankováním napsat do stojanu SPZ a další své údaje.

Z. Lapil 28.1.2022 8:47

Poctivě jsem odkaz přečetl - mně to zní jako kombinace pochybného výrobku a pochybné údržby. Proti elektromobilům je to stejně špatný argument, jako jsou řekněme selhavší brzdy u letitého obyčejného auta, řekněme bez TK nebo, možná přesněji, vyhořelá benzínka. vyhořelá benzinka.

R. Langer 28.1.2022 9:43

No, jako že když vám ze dne na den vypnou z jakéhokoliv důvodu polovinu nabíječek (nebo všechny), tak je to "špatný argument" proti elektromobilitě? Tak to bych ROZHODNĚ NETVRDIL. ;-D

Z. Lapil 28.1.2022 11:18

A když vám ze dne na den zruší nemocnici, protože se zřítil ten barák, ve kterém bydlí - je nebo není to argument proti nemocniční péči?

J. Sedlář 28.1.2022 21:57

Může vám majitel nabíjecích stanic ze dne na den zrušit možnost nabíjet zrovinka váš E-mobilverk?

Může vám majitel benzínek ze dne na den zrušit možnost doplnit zrovinka váš benzin/nafto-mobilverk?

Na všech jeho stanicích? A na všech co existují?

A kolik času/péče/prostředků ho to bude stát a jak rychle a efektivně to dokáže.

Až si na tyto otázky odpovíte, tak se vrátíme k diskuzi.